2020-09-22, 16:39
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Till att börja med ska man inte sätta sitt samhälle i den här situationen, där medborgarna riskerar att anklagas för det ena eller det andra.

Har man väl gjort det misstaget så får man sköta det på ett diskret sätt, så att medborgarna även fortsättningsvis vill testa sig.
Och vad ska man för ursäkt när smittspridaren + alla andra tvingas stanna hemma. Låtsas som att det regnar?
Citera
2020-09-22, 16:40
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Nu efter sommaren har de flesta av oss nypåfyllda D vitamin-depåer.

Tyvärr så gäller detta inte den mest utsatta gruppen äldre, de har knappast kommit ut i solen i tillräcklig omfattning.

Halveringstiden för D-vitamin är mellan 3 veckor till 2 månader beroende på personen.
Så lagom till slutet av nov börjar då ett fullt D-vitamin förråd att sina.
D-vitamin via sol slutar funka vid höstdagjämningen den 23 september (i morgon).
Detta om man är vit, är man mörkhyad blir det än sämre...
Vitaminer och eller bra käk är ett måste om c:a 2 månader alltså.

Källa: https://www.expressen.se/halsoliv/halsa/sjukdomar--besvar-1/efter-rekordsommaren-sa-lange-racker-ditt-lager-av-d-vitamin/
Citera
2020-09-22, 16:43
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Men vänta lite nu!!!

Är du inte för karantän av hela familjen?

Gäller samma i Sverige enligt dig? Alltså om man har misstänkt smitta i familjen, så går alla till jobbet som inte är sjuka?

Sådana är ju Folkhälsomyndighetens rekommendationer eller hur? Jag tycker att alla ska vara hemma om en familjemedlem konstaterats varit sjuk. Men i det här fallet var det ju en elev som konstaterats smittad. Då stängde man skolan för säkerhetsskull. Alla elever behöver därför vara hemma. Frågan är om alla vårdnadshavare behöver vara det, men det är förstås bra. Men om man vill kan man ju dra det ännu längre. Vårdnadshavares bekanta, arbetskamrater osv. Dock måste man dra gränsen någonstans eller hur? Var tycker du att det är rimligt att dra gränsen?
Tycker du att till synes friska barn ska gå till skolan om deras syskon och föräldrar ligger hemma och är sjuka i Covid 19?
Citera
2020-09-22, 16:48
Avslutad
Intressant statistik från Socialstyrelsen om dödsfall på särskilda boenden och inom hemtjänsten. De skriver en sammanfattning på sida 1: (av 4)

Citat:
”Statistik avseende sjukhusinläggningar bland avlidna i covid-19 som bott på särskilt boende eller haft hemtjänst

Totalt har 4 128 personer avlidit i covid-19 som också bott på särskilt boende eller haft hemtjänstinsatser, till och med 12 augusti 2020.

Av de 2 630 avlidna personerna som bodde på särskilt boende var 17 procent inskrivna på sjukhus tidigast två veckor innan dödsdatumet. Bland de 1 498 avlidna med hemtjänstinsats var motsvarande andel 78 procent.”

Man säger alltså att totalt 4 128 människor har avlidit på särskilda boenden och inom hemtjänsten. Varav en stor majoritet har haft andra sjukdomar, så kallad samsjuklighet.

Det sista är egentligen precis som förväntat när mantrat från dag ett löd: ”Vi måste skydda de äldre och högriskgrupperna, de som riskerar att bli svårt sjuka och dö om de smittas av ett helt nytt virus utan vaccin”.

Därför blir det märkligt för mig att sedan exkludera alla som avlidit i så kallad ”samsjuklighet” när vi ska lära oss något av det i efterhand. ”Egentligen” avled under 600 på dessa boenden då, så ”egentligen” gick det rätt bra där..?

Hur som helst var ju drygt 4 000 en hel del om man frågar mig, ”trots” att många hade andra sjukdomar.

Men vänta lite nu... Hur ska nedanstående text tolkas då? Som kommer först på sidan 3 i en liten mening för den som läser mer noga...

Såhär står det i alla fall på sida 3:

Citat:
”Samsjuklighet är definierad utifrån de fyra grupper av sjukdomar som tidigt under pandemin beskrevs av Folkhälsomyndigheten.

Det finns flertalet ytterligare sjukdomar, som är vanligt förkommande bland de äldre, som inte finns med i statistiken. Exempel på sådana sjukdomar är cancer och demens.”

Jag kan ha fel men jag tolkar det i alla fall i nuläget såhär: 4 128 är inte alls ”alla” som har avlidit här av Covid-19 kombinerat med olika sjukdomar. Utan endast hur många som har avlidit OCH som har haft någon av de 4 vanligaste sjukdomarna. Som inte alls inkluderar exempelvis dementa och cancersjuka osv.

I tabell 2 redogör man sedan hur många som har avlidit i de 4 sjukdomsgrupper som nämns.

Därefter står det ”Ingen av sjukdomsgrupperna” = Ingen av just de 4 vanligaste sjukdomsgrupperna?

Det är i alla fall bara totalt drygt 500 i denna kategori. Jag har lite svårt att tro att det inkluderar både alla redan friska och alla med cancer, demens och alla andra svåra sjukdomar.

”De skulle ju ändå ha dött”. Really, är det så folk resonerar om till exempel en anhörig får cellgiftsbehandling i cancer och samtidigt får ett virus?

Ja vissa hade dött snart ändå, samtidigt som vissa sannolikt också hade kunnat överleva sin cancerbehandling och kanske blivit friska om det inte vore för att de samtidigt fick ett virus? 🤔 (Oavsett virus, men särskilt i ett nytt utan vaccin)

Men den typen av fall verkar vara helt exkluderade i dessa dödstal ändå så ni slipper bry er i det. Om jag nu verkligen inte tolkar det helt fel då.

Citat:
”Tabell 2. Antal avlidna med samsjuklighet med särskilt boende eller hemtjänst

Sjukdomsgrupper:

Hjärt- och kärlsjukdom
Högt blodtryck
Diabetes
Lungsjukdom”

Citat:
”Antal avlidna av sjukdomsgrupperna: (Särskilt boende/hemstjänst)

Ingen av sjukdomsgrupperna:
426/129
En av sjukdomsgrupperna:
785/305
2 eller flera av sjukdomsgrupperna:
1419/1064”

= ”Totalt har 4 128 personer avlidit i covid-19 som också bott på särskilt boende eller haft hemtjänstinsatser”

Alternativt:

Mer från Socialstyrelsen om dödsfallen: (åtminstone de som är relaterade till 4 vanligaste sjukdomarna)

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/1-globalt/covid-19-statistik/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/faktablad-statistik-avlidna-sarskilt-boende-hemtjanst-covid19.pdf
Senast redigerad av sjelvefan 2020-09-22 kl. 16:57.
Citera
2020-09-22, 16:59
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Intressant statistik från Socialstyrelsen om dödsfall på särskilda boenden och inom hemtjänsten. De skriver en sammanfattning på sida 1: (av 4)

Man säger alltså att totalt 4 128 människor har avlidit på särskilda boenden och inom hemtjänsten. Varav en stor majoritet har haft andra sjukdomar, så kallad samsjuklighet.

Det sista är egentligen precis som förväntat när mantrat från dag ett löd: ”Vi måste skydda de äldre och högriskgrupperna, de som riskerar att bli svårt sjuka och dö om de smittas av ett helt nytt virus utan vaccin”.

Därför blir det märkligt för mig att sedan exkludera alla som avlidit i så kallad ”samsjuklighet” när vi ska lära oss något av det i efterhand. ”Egentligen” avled under 600 på dessa boenden då, så ”egentligen” gick det rätt bra där..?

Hur som helst var ju drygt 4 000 en hel del om man frågar mig, ”trots” att många hade andra sjukdomar.

Men vänta lite nu... Hur ska nedanstående text tolkas då? Som kommer först på sidan 3 i en liten mening för den som läser mer noga...

Såhär står det i alla fall på sida 3:

Jag kan ha fel men jag tolkar det i alla fall i nuläget såhär: 4 128 är inte alls ”alla” som har avlidit här av Covid-19 kombinerat med olika sjukdomar. Utan endast hur många som har avlidit OCH som har haft någon av de 4 vanligaste sjukdomarna. Som inte alls inkluderar exempelvis dementa och cancersjuka osv.

I tabell 2 redogör man sedan hur många som har avlidit i de 4 sjukdomsgrupper nämns.

Därefter står det ”Ingen av sjukdomsgrupperna” = Ingen av de 4 vanligaste sjukdomsgrupperna? Det är i alla fall bara totalt drygt 500 i denna kategori. Jag har lite svårt att tro att det inkluderar både alla redan friska och alla med cancer, demens och alla andra sjukdomar.

”De skulle ju ändå ha dött”. Really, är det så folk resonerar om till exempel en anhörig får cellgiftsbehandling i cancer och samtidigt får ett virus?

Ja vissa hade dött snart ändå, samtidigt som vissa sannolikt mycket väl hade kunnat överleva sin cancerbehandling och kanske blivit friska om det inte vore för att de samtidigt fick ett virus? 🤔 (Oavsett virus, men särskilt i ett nytt utan vaccin)

Men den typen av fall verkar vara helt exkluderade i dessa dödstal ändå så ni slipper bry er i det. Om jag nu verkligen inte tolkar det helt fel då.

= ”Totalt har 4 128 personer avlidit i covid-19 som också bott på särskilt boende eller haft hemtjänstinsatser”

Alternativt:

Mer från Socialstyrelsen om dödsfallen: (åtminstone de som är relaterade till 4 vanligaste sjukdomarna)

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/1-globalt/covid-19-statistik/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/faktablad-statistik-avlidna-sarskilt-boende-hemtjanst-covid19.pdf

5865 döda tot tills idag.
4128 döda i särskilt boende

tot 1737 blir över då i vårt samhälle
Sen c:a 1129st vid 65% som någon hintade som utomnordisk.
tot då 608 medborgare....

Danmark 641..
Norge. 267
Finland 341
Citera
2020-09-22, 17:02
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Halveringstiden för D-vitamin är mellan 3 veckor till 2 månader beroende på personen.
Så lagom till slutet av nov börjar då ett fullt D-vitamin förråd att sina.
D-vitamin via sol slutar funka vid höstdagjämningen den 23 september (i morgon).
Detta om man är vit, är man mörkhyad blir det än sämre...
Vitaminer och eller bra käk är ett måste om c:a 2 månader alltså.

Fast nu nedreglerar ju C-19 D-vitaminproduktionen så även om du varit ute så kan du fortfarande vara i riskzonen om du varit nära personer som varit smittade.
Citera
2020-09-22, 17:05
Medlem
Nu barkar det iväg igen. Det är ju uppenbart att någon flockimmunitet inte existerar. Polarbrödsbagarna kanske kan sadla om till att snickra kistor?
Citera
2020-09-22, 17:12
Medlem
Madagascars avatar
Det är stor ökning i positiva provsvar i Stockholm

Det är från en låg nivå som antalet smittade i region Stockholm nu ökar. Förra veckan var det 2,2 procent av de provtagna som fick ett positivt provsvar, veckan dessförinnan var 1,3 procent av PCR-proverna positiva i regionen.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7559137, nyss

Hur många nya fall var det i Stockholm förra veckan respektive förrförra veckan?
Citera
2020-09-22, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det är stor ökning i positiva provsvar i Stockholm

Det är från en låg nivå som antalet smittade i region Stockholm nu ökar. Förra veckan var det 2,2 procent av de provtagna som fick ett positivt provsvar, veckan dessförinnan var 1,3 procent av PCR-proverna positiva i regionen.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7559137, nyss

Hur många nya fall var det i Stockholm förra veckan respektive förrförra veckan?

Det klarar du nog att ta reda på själv
Knappast någon som har det i huvudet
Citera
2020-09-22, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Behövs det två vuxna för att ta hand om ett barn? För övrigt kan ju alla barn bli sjuka, så det är ju inget direkt konstigt. Skulle inte se det som märkligt att hålla mina barn hemma om det går samhällsfarlig smitta på skolan. Skulle tvärtom bli upprörd om skolan mörkade och inte informerade.
Båda föräldrarna påverkas, även om bara den ena vabbar i taget.

Det är inte du som håller barnen hemma. Det är staten som ger dig utegångsförbud för att något annat barn testat positivt.
Citera
2020-09-22, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Sådana är ju Folkhälsomyndighetens rekommendationer eller hur? Jag tycker att alla ska vara hemma om en familjemedlem konstaterats varit sjuk. Men i det här fallet var det ju en elev som konstaterats smittad. Då stängde man skolan för säkerhetsskull. Alla elever behöver därför vara hemma. Frågan är om alla vårdnadshavare behöver vara det, men det är förstås bra. Men om man vill kan man ju dra det ännu längre. Vårdnadshavares bekanta, arbetskamrater osv. Dock måste man dra gränsen någonstans eller hur? Var tycker du att det är rimligt att dra gränsen?
Tycker du att till synes friska barn ska gå till skolan om deras syskon och föräldrar ligger hemma och är sjuka i Covid 19?

Nej det tycker jag absolut inte.

Men nu pratade vi om norge. Det land som ni hela tiden berömmer.
Då menar jag att det är självklart att hela familjen sätts i karantän. Det trodde jag att du också tyckte
Citera
2020-09-22, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Och vad ska man för ursäkt när smittspridaren + alla andra tvingas stanna hemma. Låtsas som att det regnar?
Det räcker med att det sjuka barnet stannar hemma med sin förälder.

Möjligtvis att de som befunnit sig i barnets direkta närhet är vaksamma på symptom, är extra noga med att hålla distans, och underviker att besöka gammelfarmor de kommande två veckorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in