2020-09-05, 14:29
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag vet, i alla fall, att sedan munskydd införes i kollektivtrafiken i Spanien och Danmark så har smittspridningen ökat där!

Så det kan, mycket väl vara så, precis som Folkhälsomyndigheten varnar för, att, faktiskt, så kan munskydd hos allmänheten förvärra smittspridningen.

Kollektivtrafikbolag kanske inte känner sig pressade att sätta in fler turer i rusningstrafik kollektivtrafiken.

Passagerare kanske känner att "de trots allt är skyddade/inte kan smitta andra tack vare munskyddet", så de håller inte avstånd på samma sätt som utan munskydd.

Tegnell har ju sagt att det inte är aktuellt med munskydd så länge smittan minskar, men att det kan vara något som införs om smittan ökar.

Mig veterligen har turtätheten inte ökat i Sverige heller. Snarare har bolagen glesat ut trafiken för att spara pengar när inte så många reser.
Citera
2020-09-05, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tegnell har ju sagt att det inte är aktuellt med munskydd så länge smittan minskar, men att det kan vara något som införs om smittan ökar.

Mig veterligen har turtätheten inte ökat i Sverige heller. Snarare har bolagen glesat ut trafiken för att spara pengar när inte så många reser.

I Stockholm verkar turerna ökat men fortsatt trängsel:
https://sverigesradio.se/artikel/7546814
Citera
2020-09-05, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Jag tror personligen (vet att du inte håller med) att de har svårare för att hålla fast vid sina rekommendationer. Vi har haft samma sedan mars medan de hade långa lockdowns. Det märks ju även här att smittan ökar lite i vissa åldersgrupper som tröttnat på att undvika diottan och datten. Tror man tröttnar än mer efter en lockdown.

Men jag vet inte, jag har inte varit där.

Så mycket festande och rörelse som åtminstone jag noterat senaste veckorna verkar som att även svenskar utan vana av särskilt mycket restriktioner är trötta. Jag tycker det känns som innan covid startade nu
Citera
2020-09-05, 14:35
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nja, risken är ju att de istället kommer att drsbbas av allvarliga långtidseffekter.

Ja just d ja. Tiotusentals enligt dig, har du många exempel på barn i din hemmasnickrade tablå också?
Citera
2020-09-05, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Tja. I min kommun kan man i alla fall skriva upp sig på olika avdelningar av kommunens vikariepool. Man kan alltså ta timvikariat både på äldreboendena och daghemmen, exempelvis. Sedan VET jag inte om lärarvikarierna tar vikariat inom andra områden. De verkar ofta tycka sig flyta lite ovanpå undersköterskorna och dagisfröknarna, vilket är lite fånigt eftersom det kräver så oerhört lite för att komma in på - eller ut ifrån - en lärarutbildning idag.

Det jag skulle säga var i alla fall, att det inte alls vore särskilt märkligt om friställda lärare fick hjälpa till i äldrevården i stället. De ska förstås inte göra sjuksköterskornas arbetsuppgifter, men nog sjutton kan de väl lära sig att bädda sängar, tvätta, städa, läsa tidningen för och prata med de boende, ta ut friska åldringar på en åktur i rullstolen, och sådana saker?

Ja, jag såg ett reportage i början av pandemin där permitterad flygkabinpersonal fick rycka in i vården. Givetvis inte med uppgifter som krävde specifik utbildning eller kunskaper utom som allmän avlastning. Det var kris och deras ordinarie arbetsuppgifter var försvunna så varför inte? Och varför skulle inte andra yrkeskategorier kunna dra sitt strå till stacken på liknande sätt?
Citera
2020-09-05, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Ja, jag såg ett reportage i början av pandemin där permitterad flygkabinpersonal fick rycka in i vården. Givetvis inte med uppgifter som krävde specifik utbildning eller kunskaper utom som allmän avlastning. Det var kris och deras ordinarie arbetsuppgifter var försvunna så varför inte? Och varför skulle inte andra yrkeskategorier kunna dra sitt strå till stacken på liknande sätt?

Japps, vi har många permitterade, och vården behöver mer händer. T.ex att bre mackor och koka kaffe är inget man behöver särskilt adekvat utbildning till, men något som behöver göras.
Citera
2020-09-05, 14:47
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Tvivelaktig kausalitet.

Man kan lika gärna resonera att munnskydd minskar smittan eftersom man i Tyskland har krav på munnskudd i kollektivtrafiken och de har samt har haft låg smittspridning.

Jo, men det har de haft hela tiden, så munskydd, där, har vare sig gjort till eller ifrån.

Avgörande för att hålla nere smittspridningen verkar främst vara att folk håller sig hemma när de känner sig sjuka, samt att de flesta människor håller ett någorlunda avstånd till andra. Plus en godtagbar handhygien förstås.

PS. Enligt worldometer så har vi nu 26 207 rapporterade covid-19 fall. "Är det Tegnell som viftat med sin otroliga trollstav?" DS.
Citera
2020-09-05, 14:55
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Japps, vi har många permitterade, och vården behöver mer händer. T.ex att bre mackor och koka kaffe är inget man behöver särskilt adekvat utbildning till, men något som behöver göras.

Absolut, också kan Karolinska och andra ge fan i att säga upp vårdpersonal när vi behöver dem som mest för att beta av vårdköerna och ha tillräckligt med personal för att kunna möta framtida större virusutbrott.
Citera
2020-09-05, 15:00
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Ja just d ja. Tiotusentals enligt dig, har du många exempel på barn i din hemmasnickrade tablå också?

Det är lite tidigt att utvärdera ännu. Finns väl ändå ett 50-tal barn i Sverige som drabbats av hyperinflammation i samband med covid19 infektion.
Citera
2020-09-05, 15:01
Moderator
Mr.Woodss avatar
Det finns trådar om såväl munskydd som skolstängningar.
Vänligen använd dem när ni vill diskutera dessa ämnen.

/Moderator
Citera
2020-09-05, 15:02
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andrimner
Det är inte mitt problem att du är rädd för sanningen. Det får du ta upp med en psykolog. All data pekar på att covid-19 är snäppet värre än vanlig influensa men inte mycket. För dom allra flesta är covid-19 helt ofarligt. Vanlig influensa är betydligt värre för ett större antal människor. Jag känner inte en enda som haft covid-19. Däremot har jag själv och en jävla massa jag känner legat utslagna i en vecka av vanlig influensa flera gånger. Så jag har rätt och du har fel. Simple as that.

Snygg helgardering. Alltid roligt med folk som har flytande argument. Du hade nog gjort dig bra som svensk politiker. Sådana verkar förminska Covid ganska bra.
Citera
2020-09-05, 15:14
Medlem
Tegnell hade fel igen
Citat:
Kommer ni ihåg hur sågade "de 22" blev för uppgiften om 105 covid-döda i snitt per dag 8-10 april?

- Tegnell avfärdade & nämnde ca 60/dag.

Vad säger den officiella statistiken från Socialstyrelsen?

- Den tickar långsamt uppåt och säger nu just 105!
https://twitter.com/EmilBergholtz/status/1301605545913257986

Kommer dom få någon ursäkt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in