2020-09-22, 14:27
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chica16
Jo just så! Så alltså inte den som fanns i box med de olika tillbehören. JG fick alltså inte användning av kompressorn som han släpat med sig.

Hur fick JG med sej kompressorn ensam? Du behöver en ganska stor kompressor om den ska orka med en mutterdragare. Min kompressor är på 150 liter och 400 volt och den arbetar friskt när jag använder min mutterdragare och min kompressor lyfter inte jag själv utan minst två för att lyfta upp den på en släpvagn.
Citera
2020-09-22, 14:45
Medlem
7.2PaRichterskalans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Hur fick JG med sej kompressorn ensam? Du behöver en ganska stor kompressor om den ska orka med en mutterdragare. Min kompressor är på 150 liter och 400 volt och den arbetar friskt när jag använder min mutterdragare och min kompressor lyfter inte jag själv utan minst två för att lyfta upp den på en släpvagn.
Han kan ha använt någon slags lyftkran?
Citera
2020-09-22, 14:47
Medlem
7.2PaRichterskalans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SteinwayandSons
Nu har HD sett var SD sagt om he ne då hon var sjuk.Ändå vill hon vara nära honom.
Han är inte hennes hatobjekt i alla fall.
Hur vet vi hur sjuk hon egentligen var?
Jag har väldigt svårt att tro att hon var så dålig som framställts.
Hon är ju väldigt frisk numera för att ha varit så under iisen förr.

Hon väljer ändå hans sällskap oavsett. Kan va pga vana samt rent ekonomiska skäl.
Troligen var hon frisk som en nötkärna och att det var ekonomin enbart som höll henne kvar.
Citera
2020-09-22, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974

Det finns ju olika storlekar på dem, killen som har kommit hem till mig och bytt däck tidigare hade en mindre som funkade utmärkt och den kunde han ju enkelt lyfta ur bilen
Citera
2020-09-22, 15:09
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chica16
Det finns ju olika storlekar på dem, killen som har kommit hem till mig och bytt däck tidigare hade en mindre som funkade utmärkt och den kunde han ju enkelt lyfta ur bilen

Ja det finns säkert mutterdragare som kräver mindre luft än andra. Jag har också en kompressor på 50 liter som jag bär själv men den klarar inte att dra loss hjulmuttrar. Men som sagt det finns säkert mutterdragare som kan arbeta bra med mindre lufttryck.
Citera
2020-09-22, 15:52
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag vet inte om barnen blir lyckligare ifall detta nu fortsätter år ut och år in. Tror du inte att även de vill helst glömma och gå vidare?

Jag anser dessutom att HD:s barn har fått lida väldigt mycket under resans gång. Ingen av deras föräldrar har blivit mördad – men väl tagits ifrån dem för en lång tid. Barnen har fått betala ett mycket högt pris och till det är även LW delvis skyldig till.

Det är förresten inte säkert att mördaren tänkte på sig själv när hen släkte livet. Hen kanske tänkte på alla andra oskyldiga som hade lidit tillräckligt redan. Mördaren kanske ville helt enkelt att detta skulle får slut någon gång och i brist på att parterna själva hade sett till att det tog slut då tog man saken i egna händer?

Så du är öppen för att det kan rubriceras ”God Gärning” i stället för ”Mord”?

Du och Snoris då...
Citera
2020-09-22, 15:57
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Om man lever ett moraliskt tvivelaktigt liv och umgås med likasinnade, då finns det en risk att dessa människor man umgås med bryter mot samhällets regler inte vara på ett sätt – utan flera.

Man struntar helt enkelt i dem som vi andra anser vara självklara spelregler att följa.

Ungefär som om LW hade umgåtts med kriminella – då fanns det ju en risk att dras med i den sortens moral och etikregler.

Om man först låtsas vara djupt religiös (en pastor rimligtvis är det) och sen beter sig som en prostituerad – då blir också domen mycket hårdare. Det är dubbelmoralen och hyckleriet som stör den vanliga syndiga medborgaren.

Framförallt stör det säkert de skenheliga.
Citera
2020-09-22, 16:10
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Men återigen, IT-forensikern har gett sken av att han på sin dator fått sådant löpande. Det har i tråden spekulerats om ryckiga rörelser och andra mer eller mindre fantasifulla alternativ, vi lägger ditt alternativ till listan som åtminstone teoretiskt möjlig. Dock långt mindre trolig än den förklaring som SD lämnat. Ett sådant "strömsparuppvaknande" händer i så fall bara en gång under 11 timmar, "hata slumpen" som GW lär bruka säga.

Jag brukar referera till den berömda rakkniven

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ockhams_rakkniv

Tror du att han far med osanning?
Citera
2020-09-22, 16:23
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Lägg till det att hon ljög om att SD våldtagit henne samt att hon riggade knognuggningen i bilen med egen inspelning vilken fick till följd att hon själv avslöjade sitt ränksmiderie.

Det snällaste som kan sägas om henne var att hon var övertygad om att värden fanns till för henne. Den enorma självupptagenheten och avsaknaden av empati är det som gjorde att hon blev mördad. Tyvärr hade hon precis som i tråden några som stod bredvid och applåderade hennes moras..
Lena var enligt henne själv en riktigt elak människa som njöt av att göra andra illa. Minns väl tralasserierna av HD för hennes underlivsbesvär. Eller när psykbitchen fotade en kollegas blodiga tampong och gick runt och visade på jobbet.

Det är ett jäkla hyckleri att påstå att faktum att hon blev mördad preskiberar hennes handlingar.

Vem har påstått det? Det har jag missat.
Citera
2020-09-22, 16:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Framförallt stör det säkert de skenheliga.

Det är väl inte ofta man hör talas om mord för att någon person lever "syndigt" enligt den kristna tron?
Möjligen i Morden i Midsomer då.

Jag skulle vilja höra talas om ett enda fall?

Och utredningen har dessutom inte hittat några spår dit.

Förutom det tycker jag att det liv hon levde är mycket starkt negativt överdrivet av vissa i tråden. Särskilt som att några gör jämförelsen av en prostituerad. Men även annars också.

Sedan kan man väl säga att det förmodligen inte var känt att Lena hade flera sexuella förbindelser. Det verkar ju inte som att SD fattat det, utom med ML och möjligen någon till (stalkingen). Några av männen verkade ju själva inte veta hur det var med relationen, om de hade något eller inte. Då kan man väl inte säga att man har någon förbindelse där man har några skyldigheter?

Jag uppfattar vissa inlägg som inte kopplade till motivet, utan mer som att moralpredika och svärta ner offret. Detta pga av att det inte känns rimligt att någon blir mördad för t ex att man enligt skribenten här tycker att Lena levde med dubbelmoral. Inte heller för att man har ostädat eller ber föräldrarna om barnvaktshjälp. Victim blaming.

Hur Lena än gjorde så var allt hennes eget fel, ungefär.

Med FUP i hand, kan man nu också förstå att Lena blev nerbruten och tappade sig själv. Det blev hon av den sjuka relationen och behandling hon fick. Hon försökte nog dämpa sin ångest genom att ständigt ha kontakt med andra människor, aldrig vara ensam. Och där fanns ett gediget behov av att känna sig omtyckt och älskad. Hon sökte ju också att få ett varaktigt förhållande, det verkade ändå vara hennes dröm.

Men den drömmen kunde aldrig uppfyllas, då hon var kidnappad av den destruktiva relationen.
Senast redigerad av notknapparen 2020-09-22 kl. 17:07.
Citera
2020-09-22, 16:44
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Han hade nog packat klart eftersom han skulle få mycket att göra under natten. Så pass fattade han. Den där tröjan skulle jag ha velat se INNAN tvättningen.

Just den blå tröjan är det han vet att han tvättade. Den var nödvändig att ta med på resan.

I övrigt nämns bara i mera svepande ordalag vad han packade. Tröjan sticker ut.

Javisst, det var/är hans favorittröja, men vad tusan, USA kryllar väl av t-shirts!?

Eller var det den enda tröjan han kunde resa till Arlanda i?

Låter som en typisk SD-are, han går så nära kanten han bara han. Det är nog kittlande att nämna tröjan. Och ”bara han” vet vad det egentligen innebär, alla andra får gissa och spekulera.
Citera
2020-09-22, 16:55
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag hoppas verkligen att utredarna har noterat denna sena inloggning 15 maj efter beslaget och att man topsat datorn. Men finns det något sådant i FUP? Minns inget av dessa två.

Det är väldigt misstänkt att oerhört viktiga undersökningar påbörjas i så sent skede. De måste ha varit rejält underbemannade eller så prioriterades det helt fel. Jag kan inte "mordboken", men nog borde digitala spår undersökas omgående, liksom kläder, väskor och andra ting man bevisligen vet att offret och den misstänkte haft på sig det aktuella datumet. Dessutom att det borde behållas i beslag under hela utredningen?

SD:s ryggsäck och jobbdatorn användes under kvällen kort innan mordet sker. De var antagligen med i närheten av mordplatsen, för jag tror inte SD kom hem förrän han var färdig.

När SD kom från jobbet blev han automatiskt uppkopplad mot sitt Comhem-nätverk. Han var hemma och vände efter att ha packat ryggsäcken som hamnar på en mobilbild innan han cyklar iväg och platsdelar till LW från Varbergatan. Datorn får följa med på utflykten i ryggsäcken för JG förväntar sig ett skriftligt utlåtande om ett dåligt trapparbete? Dessutom var SD ivrig att lösa Jani's myst. Datorn behövde följa med ut?
När SD låtsats gymma håller han på med någon app som är synkad till jobbdatorn och kl 21.44 synkas krypterade filer. Om han jobbat i datorn eller mobilen går inte att se, men han har inga utgående chatter i mobilen för den tiden. Han kan alltså ha haft datorn igång, men troligast är att han gjort något via mobilen som sen raderats.

Han tar en bild på Vattentornet kl 22 och någon sekund efter detta mixtrar han antagligen med nätanslutnings-inställningarna i mobilen eftersom den ses registreras i Telias mobila mast 3 ggr (kl 22, 22.01 och 22.02).

SD har visat en sannolikt regisserad platshistorik för Google-kontot "saabstefan" (Aktbil. 475 s 14-15), men visar inte upp sitt andra konto "herrteamdavidsson"? Jag har inte sett något i FUP om det kontot, annat än att det blir återställt dagen efter Lena hittades.

SD har bevisligen raderat mastningar, nätverk och platser i sin mobil. Om SD glömt att logga ut sig från något av Google-kontona kan det finnas spår av besökta platser kvar. Därför var undersökningar av kontona väldigt viktiga, men har det ens gjorts någon gång?

Det är för mig obegripligt att Google-kontona inte verkar ha undersökts ordentligt och att jobbdatorn utlämnades till honom. Frågan är vilka tekniska undersökningar datorn fick genomgå vad det gäller DNA-spår. Det har jag inte heller sett någon beskrivning om. Ryggsäcken blev undersökt, men hur noggrant? Frågan är relevant eftersom de missade en visuellt synlig spermafläck på Lenas kjol.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in