Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Jag hoppas verkligen att utredarna har noterat denna sena inloggning 15 maj efter beslaget och att man topsat datorn. Men finns det något sådant i FUP? Minns inget av dessa två.
Det är väldigt misstänkt att oerhört viktiga undersökningar påbörjas i så sent skede. De måste ha varit rejält underbemannade eller så prioriterades det helt fel. Jag kan inte "mordboken", men nog borde digitala spår undersökas omgående, liksom kläder, väskor och andra ting man bevisligen vet att offret och den misstänkte haft på sig det aktuella datumet. Dessutom att det borde behållas i beslag under hela utredningen?
SD:s ryggsäck och jobbdatorn användes under kvällen kort innan mordet sker. De var antagligen med i närheten av mordplatsen, för jag tror inte SD kom hem förrän han var färdig.
När SD kom från jobbet blev han automatiskt uppkopplad mot sitt Comhem-nätverk. Han var hemma och vände efter att ha packat ryggsäcken som hamnar på en mobilbild innan han cyklar iväg och platsdelar till LW från Varbergatan. Datorn får följa med på utflykten i ryggsäcken för JG förväntar sig ett skriftligt utlåtande om ett dåligt trapparbete? Dessutom var SD ivrig att lösa Jani's myst. Datorn behövde följa med ut?
När SD låtsats gymma håller han på med någon app som är synkad till jobbdatorn och kl 21.44 synkas krypterade filer. Om han jobbat i datorn eller mobilen går inte att se, men han har inga utgående chatter i mobilen för den tiden. Han kan alltså ha haft datorn igång, men troligast är att han gjort något via mobilen som sen raderats.
Han tar en bild på Vattentornet kl 22 och någon sekund efter detta mixtrar han antagligen med nätanslutnings-inställningarna i mobilen eftersom den ses registreras i Telias mobila mast 3 ggr (kl 22, 22.01 och 22.02).
SD har visat en sannolikt regisserad platshistorik för Google-kontot "saabstefan" (Aktbil. 475 s 14-15), men visar inte upp sitt andra konto "herrteamdavidsson"? Jag har inte sett något i FUP om det kontot, annat än att det blir återställt dagen efter Lena hittades.
SD har bevisligen raderat mastningar, nätverk och platser i sin mobil. Om SD glömt att logga ut sig från något av Google-kontona kan det finnas spår av besökta platser kvar. Därför var undersökningar av kontona väldigt viktiga, men har det ens gjorts någon gång?
Det är för mig obegripligt att Google-kontona inte verkar ha undersökts ordentligt och att jobbdatorn utlämnades till honom. Frågan är vilka tekniska undersökningar datorn fick genomgå vad det gäller DNA-spår. Det har jag inte heller sett någon beskrivning om. Ryggsäcken blev undersökt, men hur noggrant? Frågan är relevant eftersom de missade en visuellt synlig spermafläck på Lenas kjol.