2020-09-22, 04:38
Medlem
Har läst lite dittan duttan på internet. Vissa påstår att de är giftiga, andra säger att det är bara att köra...

Vill ha tips på hur man reder dom.

Om man har en konserv, typ coop kidneybönor https://www.coop.se/handla/varor/skafferi/konserv-burk/bonor-arter-morot/kidneybonor-7340011436829 då behövs väl inget speciellt förfarande? Eller tänker jag fel.

Om man har en coop konserv är det väl bara att värma den, eller?

När folk säger att de är giftiga så lär de väl mena råa/okokta bönor? Jag pratar om konserver alltså. Då är de väl förkokta?
Senast redigerad av Bodyblow 2020-09-22 kl. 05:07.
Citera
2020-09-22, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bodyblow
Har läst lite dittan duttan på internet. Vissa påstår att de är giftiga, andra säger att det är bara att köra...

Om man har en konserv, typ coop kidneybönor https://www.coop.se/handla/varor/skafferi/konserv-burk/bonor-arter-morot/kidneybonor-7340011436829 då behövs väl inget speciellt förfarande? Eller tänker jag fel.

När folk säger att de är giftiga så lär de väl mena råa/okokta bönor? Jag pratar om konserver alltså. Då är de väl förkokta?

Bönorna är goda - men spadet smakar inte gott. Jag brukar skölja bönorna innan. Går att ha i grytor sallader ..
Citera
2020-09-22, 07:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bodyblow

Vanligen är det ämnet lektiner som finns kvar i bönorna och de har en giftpåverkande effekt så man får ont i magen eller mår dåligt i kistan på annat sätt. Olika människor är olika känsliga för ämnet. Lektiner försvinner dock när man kokar bönorna mjuka och inte äter dem al dente eller lite hårda. Kidneybönor har mest lektiner. Burkbönor är som bekant redan kokta så de kan man äta som de är. Blötläggningsspadet om man blötlagt torra bönor ska hällas bort.
Citera
2020-09-22, 08:13
Medlem
greger-von-ross avatar
Nej, det är ingen fara att äta bönor. Skölj och ät. Kalla eller tillagade. Inga problem. Det värsta som kan hända om din mage är lite ovan vid bönor är att du pruttar lite mer än vanligt. Men det är övergående och försvinner när magen vant sig.

Bönor är gott och nyttigt.
Lycka till.

Vänligen,
Greger Von Ros
Citera
2020-09-22, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greger-von-ros
Nej, det är ingen fara att äta bönor. Skölj och ät. Kalla eller tillagade. Inga problem. Det värsta som kan hända om din mage är lite ovan vid bönor är att du pruttar lite mer än vanligt. Men det är övergående och försvinner när magen vant sig.

Bönor är gott och nyttigt.
Lycka till.

Vänligen,
Greger Von Ros
Gott ? Kanske det . Nyttigt ? Knappast . Det har en värdelös aminosyraprofil och har mängder med lektiner som orsakar så kallad leaky gut vilket skapar stora skador och stora mängder med inflammation för vissa . Blir man dålig i magen av bönor är det ett tydligt tecken på negativ påverkan från lektinerna och ett tecken på att man omedelbart ska sluta äta mat med lektiner om man vill vara hälsosam . Bönor är även väldigt onaturligt för människor att konsumera och även om tillagade bönor fanns tillgängliga i naturen så är det fortfarande en mat för slavar då det innehåller i princip noll biotillgänglig näring .
Senast redigerad av HCHANNELH 2020-09-22 kl. 09:57.
Citera
2020-09-22, 09:47
Medlem
HenryBaketisss avatar
Bönor är ingen naturlig produkt.
Citera
2020-09-22, 09:57
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenryBaketiss
Bönor är ingen naturlig produkt.

Utveckla gärna hur naturen på biologisk väg
lyckats skapa en onaturlig växt..
Citera
2020-09-22, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Den personen menar är förmodligen att konsumera bönor är inget ett människor hade gjort i naturen . Giftiga innan tillagning och inte speciellt närings eller kaloririka heller plus att det är ett livsmedel som skulle vara hyfsat svårt att komma över i naturen i större mängder . Sen om dagens bönor är genmodifierade eller ej har jag inte koll på dock är många av dagens grönsaker i princip helt skapade av människan eller kraftig förändrade då originalen i många fall varit närmast oätliga .
Citera
2020-09-23, 10:45
Medlem
HenryBaketisss avatar
Citat:
Det var inte det jag sa.
Citera
2020-09-23, 10:50
Medlem
HenryBaketisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HCHANNELH
Den personen menar är förmodligen att konsumera bönor är inget ett människor hade gjort i naturen .
Förstår inte vad du yrar om. Hur många människor som helst äter bönor.

Dessutom sätter man punkt precis efter sista ordet i meningar.
Citera
2020-09-23, 12:22
Medlem
Tack för svaren.
Citera
2020-09-23, 12:29
Medlem
klybans avatar
Citat:
Haha, det undrar jag också

Det är råa böner som kan vara giftiga, kokade på burk inte.
Citat:
Det var inte det jag sa.

Citat:
Förstår inte vad du yrar om. Hur många människor som helst äter bönor.

Dessutom sätter man punkt precis efter sista ordet i meningar.
Du glömde förklara dig, och din språklektion berättar för oss att du glömde förklara dig också.

Vad är det som inte är naturligt med bönor?
Undrar då böner är en naturlig produkt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in