2020-09-22, 06:34
Avstängd
Melange5738s avatar
C-19 orsakar skador på benmärgen: https://www.reuters.com/article/idUSKCN26C2X1
Citera
2020-09-22, 06:38
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
C-19 orsakar skador på benmärgen: https://www.reuters.com/article/idUSKCN26C2X1

Verkar inte finnas nånstans som viruset inte tar sig in o förstör...
Citera
2020-09-22, 06:45
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag, sedan några månader heller inte påstått att befolkningen i Sverige skulle ha någon betydande immunitet, eller att den skulle påverka smittspridningen i någon högre grad.

Sedan skrev jag "relativt liten smittspridning". Jag har aldrig påstått att vi har eller, i nuvarande situation, borde haha noll döda om dagen, även om det, naturligtvis, vore önskvärt. Men det är en pandemi som pågår, folk dör, tvärr, några med/av covid-19 i genomsnitt varje dag, liksom det dör över 200 människor om dagen i Sverige av andra orsaker.

Så var håller du på med?

Är det så här det ser ut när en alarmist håller på att tappa greppet därför att vederbörande håller på att förlora debatten pga den faktiska utvecklingen i Sverige och i världen?
Vad säger du? Jag har inte den uppfattningen att COVID19 är på väg att försvinna från världen. Jag tror att vi även i Sverige kommer att få erfara att den fortsätter och härja. Vet inte vad du ser för signaler men bra ser det inte ut.

Många här inne förstår inte att vi faktiskt lever mitt uppe i en pandemi. Som tur är är COVID19 trots allt ett lågpatologiskt virus. Det kunde vara värre och här borde vi tänka oss för. Vi har fått en chans att organisera och strukturera våra samhällen för det verkliga virushotet som lär vara här inom en tidsrymd på 5-50 år. Vi har sett en otrolig utveckling på det vetenskapliga och medicinska området. Verkligt imponerande av mänskligheten tillsammans med de vårdinsatser vi har lyckats mobilisera. Över hela världen och det ska vi vara stolta över.

Men vi brister i det politiska samarbetet. Vi verkar inte klara av att samköra insatser. Det finns en betydande grupp människor som inte vill göra något alls och ledare för olika länder beskyller varandra för det ena eller det andra samtidigt som de själva försöker smitta ifrån sitt ansvar. Folk som inte fattar hur skadligt detta virus är medicinskt såväl som dess påverkan på livet självt.

Trots allt ser jag ljust på detta. Personligen är jag mer orolig för mina närmaste; en del klart i riskgrupper. Jag tror att vi kommer att få kontroll på viruset till slut och min förutsägelse är att det till slut kommer att vara en del av de endemiska coronavirus som vi har omkring oss.

Frågan är bara vad vi gör till dess för det kommer att ta minst ett decennium om inte mer. Där finns det medicinska frågor att reda ut. Jag ser dock väldigt positivt på olika behandlingsmetoder och andra åtgärder. Men vid sidan av det så finns det politiska frågor såväl som etiska och moraliska. Viktiga frågeställningar att besvara om vi ska fortsätta att vara ett öppet och globalt samhälle som går framåt. För vi kommer inte undan detta genom att låtsas som allt är bra.
Citera
2020-09-22, 06:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baradino
Fast WHO säger att aerosoler som covid-smitta bara uppstår vid vissa vårdinsatser och att det finns tillfällen där man kan misstänka att det handlar om det. Inget starkare än så. Annars pratar de bara om ”droplets” (=droppsmitta).

Varför fokuserar du på undantagsfallen och inte det generella?

Källa: https://www.who.int/news-room/q-a-detail/q-a-how-is-covid-19-transmitted

Det räcker med att en coronasmittad nyser, talar högt eller skrattar för att det ska spridas aerosoler.
Citera
2020-09-22, 06:54
Medlem
IMBILDENs avatar
I Norge sätter man 90 dagisbarn och 24 lärare i karantän efter det att ett barn konstaterats bära på smittan. Hade man gjort samma sak i Sverige? Jag tror inte det. Barnet som var smittad hade fått stanna hemma, men inte ev syskon. Den mamma/pappa som inte tagit hand om det smittade barnet hade fått gå till jobbet. De 90 barnen hade fått vara på skolan trots att smitta detekterats.
Citera
2020-09-22, 07:08
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
I Norge sätter man 90 dagisbarn och 24 lärare i karantän efter det att ett barn konstaterats bära på smittan. Hade man gjort samma sak i Sverige? Jag tror inte det. Barnet som var smittad hade fått stanna hemma, men inte ev syskon. Den mamma/pappa som inte tagit hand om det smittade barnet hade fått gå till jobbet. De 90 barnen hade fått vara på skolan trots att smitta detekterats.

Norrmännen verkar ha en annan människosyn.
Citera
2020-09-22, 07:11
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance

Verkar onekligen så. De flesta andra länder verkar ha det.
Citera
2020-09-22, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Den amerikanska folkhälsomyndigheten har nu korrigerat sig, och sällar sig alla de internationella experter som fortsatt säger att viruset sprids genom droppsmitta.

https://www.expressen.se/nyheter/usa-andrar-sig-igen-smittan-inte-luftburen/

Det är tydligen du som går emot vetenskapen...
Det var en draft till en pågående uppdatering.
Uppdateringen kommer snart och risken är stor att den innehåller samma info som i draft versionen.
Det var så många tunga namn som berömde ändringen.
Jag går definitivt med vetenskapen.
Det står 239 vetenskapsman i nedanstående länken bakom mig.

https://academic.oup.com/cid/advance-article/doi/10.1093/cid/ciaa939/5867798
Citera
2020-09-22, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det låter otroligt stigmatiserande. Det är bara en tidsfråga innan norska föräldrar kommer börja mörka, för att slippa testa sina barn.
Citera
2020-09-22, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Mot strömmen? Favoriten Norges FIH säger samma sak som FHM (att det sprids främst som droppsmitta eller kontaktsmitta), så gör också de flesta andra länders smittskyddsmyndigheter vad jag vet.
Går man mot strömmen om man ej ändrar sina råd inom 48 timmar efter CDC gjort det?
Mot strömmen betyder mot vetenskapen.
Om många folkhälsomyndigheter gör fel behöver inte det betyda att det är vetenskapligt.

https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/15459624.2014.973113
Citera
2020-09-22, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance

Barnen har tur som bor i Norge. I länder där man inte får skola pga av covid-19 blir flickorna istället könsstympade eller bortgifta.
Citera
2020-09-22, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Mot strömmen betyder mot vetenskapen.
Om många folkhälsomyndigheter gör fel behöver inte det betyda att det är vetenskapligt.

https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/15459624.2014.973113

Eftersom viruset dör om det torkar ut så blir det inte luftburet ur strikt vetenskaplig definition.

"Because the drying process often damages the pathogens, the number of diseases that can be spread through an airborne route is limited.[6]"
Senast redigerad av TAD2 2020-09-22 kl. 07:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in