2020-09-22, 03:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Du menar om jag förstått det rätt att Covid 19 är inte en okej sjukdom att dö i...

Jag menar att den eller annan sjukdom som gamla dör i är lika naturlig..

Så jag tycker att det är lite för mkt panik...o du tycker att det borde vara mer restriktioner o mer rädsla...

Det är okej..

Jag tror på väl avvägda åtgärder för att bromsa viruset och rädda liv men inte till varje pris. Till en början tror jag på att förbjuda inomhusätning på restaurang, barer, nattklubbar. Masktvång där det är trångt, ingen körsång, lite sådana grejer. Men inte total lockdown. Men om man låter viruset härja helt fritt så blir det nog kaos.

Samtidigt kanske det är lite darwinistiskt iofs. Sådana som mig med IQ över 120 och bra inkomst har ju sett till att skaffa oss N95-masker, liter med handdesinfektion osv. Så vi klarar oss ju rätt bra. De som stryker med mest är väl socialgrupp 3 och folk med IQ under 100.
Citera
2020-09-22, 03:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Jag tror på väl avvägda åtgärder för att bromsa viruset och rädda liv men inte till varje pris. Till en början tror jag på att förbjuda inomhusätning på restaurang, barer, nattklubbar. Masktvång där det är trångt, ingen körsång, lite sådana grejer. Men inte total lockdown. Men om man låter viruset härja helt fritt så blir det nog kaos.

Samtidigt kanske det är lite darwinistiskt iofs. Sådana som mig med IQ över 120 och bra inkomst har ju sett till att skaffa oss N95-masker, liter med handdesinfektion osv. Så vi klarar oss ju rätt bra. De som stryker med mest är väl socialgrupp 3 och folk med IQ under 100.

Jag menar att döden är det mest naturliga i världen o vi kanske får leva med virus som Covid 19 o att gamla människor stryker med ...ja det är lite darwish över det..

Men är 6000 på 6mån så ofantligt mkt som en del alarmister påstår ...?

Visst det är ett kraftfullt virus o lite mer överdödlighet får vi i år...men är paniken en överreaktion eg ?

Alltså det är en tanke...

Vi får alla tycka olika...
Citera
2020-09-22, 03:35
Medlem
Citat:
Jag menar att döden är det mest naturliga i världen o vi kanske får leva med virus som Covid 19 o att gamla människor stryker med ...ja det är lite darwish över det..

Men är 6000 på 6mån så ofantligt mkt som en del alarmister påstår ...?

Visst det är ett kraftfullt virus o lite mer överdödlighet får vi i år...men är paniken en överreaktion eg ?

Alltså det är en tanke...

Vi får alla tycka olika...

6000 är ju vad vi hittills har med rätt kraftiga åtgärder. Om inga åtgärder införts hade det nog varit 30 000 vid det här laget och det kan det bli i vinter om autisten fortsätter vägra munskydd.
Citera
2020-09-22, 03:39
Medlem
Citat:
6000 är ju vad vi hittills har med rätt kraftiga åtgärder. Om inga åtgärder införts hade det nog varit 30 000 vid det här laget och det kan det bli i vinter om autisten fortsätter vägra munskydd.

Okej nu börjar vi komma någon vart...

Så du tror att om vi levt på som vanligt o bara låtit detta virus gå på som vilket virus som helst så tror du vi hade haft 30000 döda istället för 6000 nu den 21sept...

Jag håller inte med riktigt jag tror inte Covid 19 är så kababel...

Tycker du jag är ute o seglar ?
Citera
2020-09-22, 03:45
Medlem
Citat:
Okej nu börjar vi komma någon vart...

Så du tror att om vi levt på som vanligt o bara låtit detta virus gå på som vilket virus som helst så tror du vi hade haft 30000 döda istället för 6000 nu den 21sept...

Jag håller inte med riktigt jag tror inte Covid 19 är så kababel...

Tycker du jag är ute o seglar ?

Jag tror på en dödlighet omkring 1% överlag och om sjukvården kraschar kanske upp till 5%. Så om 3 miljoner smittats (30% av befolkningen) så borde vi få minst 30 000 döda. Så inte helt orimligt skulle jag säga. Men jag vet inte vem av oss som har rätt. Jag ser fram emot en spännande vinter. Jag hoppas nästan att autisten fortsätter vara emot munskydd så att det blir drama på riktigt.
Citera
2020-09-22, 03:49
Medlem
Citat:
Jag tror på en dödlighet omkring 1% överlag och om sjukvården kraschar kanske upp till 5%. Så om 3 miljoner smittats (30% av befolkningen) så borde vi få minst 30 000 döda. Så inte helt orimligt skulle jag säga. Men jag vet inte vem av oss som har rätt. Jag ser fram emot en spännande vinter. Jag hoppas nästan att autisten fortsätter vara emot munskydd så att det blir drama på riktigt.

Jag ska ställa om min fråga ...

Hypotetiskt så säger vi att sjukvården klarar alla som blir sjuka....

Blir det ändå 30000 döda om vi levt på som vanligt då ? Istället för dom 6000 vi har idag ?
Senast redigerad av Problem2020 2020-09-22 kl. 03:52.
Citera
2020-09-22, 03:52
Medlem
Citat:
Jag ska ställa om min fråga ...

Hypotetiskt så säger vi att sjukvården klarar alla som blir sjuka....

Blir det ändå 30000 döda om vi levt på som vanligt då ? Istället för dom 6000 vi har idag ?

Absolut, men det kanske skulle ta ett år.
Citera
2020-09-22, 03:56
Medlem
Citat:

Okej men då måste vi tyvärr nog även höja 6000 eftersom den siffran gällde ju bara i 6mån..

Jaja vi får se...

Hade faktiskt varit intressant om där funnit ett land i Europa som levt på som om inget hade hänt och sett skillnaderna...

Undra om inte Vitryssland gjorde det...hmm
Citera
2020-09-22, 03:59
Medlem
Citat:

Från ett rent studie perspektiv hade det faktiskt varit sjukt intressant om ett land i Europa inte gjort ett piss med Covid 19...levt på som om inget hade hänt ...

Sen efter 2år sett om det landet klarade sig minst lika bra som övriga ...

Kom på att troligen kommer Sverige vara just det landet ...🤔
Senast redigerad av Problem2020 2020-09-22 kl. 04:02.
Citera
2020-09-22, 04:11
Medlem
Citat:

Är du förvånad att Sverige inte har större smitta just nu än vad vi har ?
Citera
2020-09-22, 05:29
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Från ett rent studie perspektiv hade det faktiskt varit sjukt intressant om ett land i Europa inte gjort ett piss med Covid 19...levt på som om inget hade hänt ...

Sen efter 2år sett om det landet klarade sig minst lika bra som övriga ...

Kom på att troligen kommer Sverige vara just det landet ...🤔

Går säkert bra för Belarus också, inte direkt pga Covid som det landet stjäl rubriker. Allmän folkhälsa dvs fetma sedan ålder men en frisk 100åring klarar covid galant så Onekligen fetma som är farligast tillsammans med Covid, givetvis förespråkar tjockisarna på denna tråd lockdown eftersom de ändå är fastlåsta i sin datastol. Med all rätt är dom rädda de stackars tjocksmocken, läge för motion dock ock inte samhällsfientlig lockdown.
Citera
2020-09-22, 06:22
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vilken lilla smittspridning? De har puttrat på med döda sedan krisen i våras och aldrig hamnat riktigt på noll:

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?yScale=log&zoomToSelection=true&country=S WE~NOR~DNK~FIN&region=World&deathsMetric=true&inte rval=smoothed&perCapita=true&smoothing=7&pickerMet ric=location&pickerSort=asc

Däremot vet vi att vi har och har haft problem med en strukturerad smittspårning och testning. Vi följer inte upp träffar genom att testa kontakter. Fortfarande har flera regioner kapacitetsproblem.

Det är en av de oförklarliga saker vi ser att det fortfarande dör nästan en handfull människor varje dag.

Och varför skulle Sverige stå ut som ensam nation och ha immunitet när inte ens de hårdast drabbade i Europa se ut att ha det?

Jag, sedan några månader heller inte påstått att befolkningen i Sverige skulle ha någon betydande immunitet, eller att den skulle påverka smittspridningen i någon högre grad.

Sedan skrev jag "relativt liten smittspridning". Jag har aldrig påstått att vi har eller, i nuvarande situation, borde haha noll döda om dagen, även om det, naturligtvis, vore önskvärt. Men det är en pandemi som pågår, folk dör, tvärr, några med/av covid-19 i genomsnitt varje dag, liksom det dör över 200 människor om dagen i Sverige av andra orsaker.

Så var håller du på med?

Är det så här det ser ut när en alarmist håller på att tappa greppet därför att vederbörande håller på att förlora debatten pga den faktiska utvecklingen i Sverige och i världen?
Senast redigerad av Ola Schubert 2020-09-22 kl. 06:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in