2020-09-21, 22:54
Medlem
Har läst om att självkörande bilar omotiverat tvärbromsat på motorväg och orsakat incidenter.
Lär räcka med att ett stort löv, papper eller plastpåse blåser upp framför den självkörande bilen för att den ska nödbromsa.
Undrar om vem som är skadevållande till en seriekrock på motorväg?
Kanske läge för en skylt bak som varnar för nödbromsande bil.
Analogt med varningsskylten för dubbdäck på sextiotalet bak på min R16.
Citera
2020-09-22, 00:38
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Jag tror att den dagen de är godkända att köra på allmän väg så kommer de i alla aspekter vara säkrare än människostyrda bilar, även om de människostyrda har autobroms och andra säkerhetssystem så kan de köras för fort och slarvigt. En autonom bil kommer inte bryta lagarna och den har betydligt snabbare reaktion än vad vi har. De kommer dessutom anpassa fart efter väglag, de ser oss tidigare osv.
Den dagen alla fordon är autonoma kommer antalet olyckor att minska drastiskt, kanske t.o.m. försvinna helt.

Edit: Som svar på frågan, nej, jag bryr mig inte om det.

Ursäkta att jag lägger mig i, min personliga uppfattning är att det kommer aldrig att fungera med självstyrande bilar.
Varför?, Jo för vi är inte där än, dagens så kallade AI räcker inte till och fungerar bara inom slutna utrymmen. Ren duktig självkörande bil finns inte innan man har säkrat alla dess funktioner upp till 110 procent.
Nu kör man runt med en bil med kamera på Googles utrymmen och noga scannade vägrenar och ungefär så ligger det till just nu med självkörande bilar. Vänta nu det finns ju AI som kan styra,,JA om du är en aktieinvesterare......
Citera
2020-09-22, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Har läst om att självkörande bilar omotiverat tvärbromsat på motorväg och orsakat incidenter.

Jag tror ”Brake check” är betydligt vanligare och farligare från vanliga förare.

Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Ursäkta att jag lägger mig i, min personliga uppfattning är att det kommer aldrig att fungera med självstyrande bilar.
Varför?, Jo för vi är inte där än, dagens så kallade AI räcker inte till och fungerar bara inom slutna utrymmen. Ren duktig självkörande bil finns inte innan man har säkrat alla dess funktioner upp till 110 procent.
Nu kör man runt med en bil med kamera på Googles utrymmen och noga scannade vägrenar och ungefär så ligger det till just nu med självkörande bilar. Vänta nu det finns ju AI som kan styra,,JA om du är en aktieinvesterare......

Vet inte om koll på vad ML, AI är för något? Det är fortfarande AI beslut som tas av Waymo även om de har skannat delar av omgivningen för göra sin självkörande fordon ta säkrare beslut. Waymo vet vart vägarna går och vilka trafikregler som gäller så måste de ta beslut i förhållande till med trafikater.
Citera
2020-09-22, 12:12
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte

Du tänker inte på stollen som provocerade fram en kollision?

https://www.theverge.com/2020/2/13/21136878/waymo-disgruntled-employee-self-driving-car-crash-autonomous
Citera
2020-09-22, 12:31
Medlem
En självkörande bil från Uber dödade en kvinna för två år sedan. Nu har en amerikansk domstol beslutat att bolaget är oskyldigt, men kvinnan i framsätet (förmodligen med minimilön) som var satt att övervaka fordonet åtalas!
Citera
2020-09-24, 22:43
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awdrew
Jag tror ”Brake check” är betydligt vanligare och farligare från vanliga förare.

Vet inte om koll på vad ML, AI är för något? Det är fortfarande AI beslut som tas av Waymo även om de har skannat delar av omgivningen för göra sin självkörande fordon ta säkrare beslut. Waymo vet vart vägarna går och vilka trafikregler som gäller så måste de ta beslut i förhållande till med trafikater.

Ja absolut och det fungerar ganska väl, men att tro att det finns AI som kan hantera en självkörande bil som fungerar överallt är löjligt.
AI i all ära och väl skrivna logaritmer och god programmering räcker tyvärr inte dit.
Citera
2020-09-27, 19:01
Medlem
Citat:
Ja absolut och det fungerar ganska väl, men att tro att det finns AI som kan hantera en självkörande bil som fungerar överallt är löjligt.
AI i all ära och väl skrivna logaritmer och god programmering räcker tyvärr inte dit.

Vi får se om några år vem som har rätt eller fel.
Citera
2020-09-28, 15:13
Medlem
kaks avatar
Citat:
Logaritmer?
Citera
2020-09-29, 22:52
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Ja varför inte!

https://towardsdatascience.com/why-logarithms-are-so-important-in-machine-learning-6d2ff7930c8e

https://mc.ai/why-logarithms-are-so-important-in-machine-learning/
Citera
2020-09-29, 23:01
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Helt självkörande bilar kommer inte att hända under eran livstid. Det är massvist med hinder innan det blir verklighet. Vad som kommer att hända att all forskning för självkörande bilar kommer mynna ut i körhjälpmedel och säkerhetsfunktioner. Bilar med nödbromsfunktion är ett exempel på detta och kommer att bli lag.

Vad som kommer att hända är att enbart selekterade vägar för helt självkörande bilar. Detta är i likhet med självkörande bussar som har en preparerad rutt plus konstant bevakning.

Vägnätet vi har idag är inte anpassat för självkörande bilar och man måste bygga upp ett vägnät från grunden som är anpassat för det.

Jag har en bil med hastighetsigenkänning och spårassistans, den gör fel hela tiden och får för sig saker som är rent livsfarliga. Biltillverkarna överdriver hela tiden sin förmåga men faktum är att de ligger mycket längre bak i utvecklingen än vad de påstår.

Stämmer bra.

Dessutom skulle för många självgående bilar i stadstrafik orsaka köer och stopp då alla galna cyklister skulle börja tränga sig före dem. Lycka till för en självgående bil att ta sig förbi ett övergångsställe i storstadsrusning.
Citera
2020-09-29, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Stämmer bra.

Dessutom skulle för många självgående bilar i stadstrafik orsaka köer och stopp då alla galna cyklister skulle börja tränga sig före dem. Lycka till för en självgående bil att ta sig förbi ett övergångsställe i storstadsrusning.

Ville citera föregående inlägg också, men hittade det inte, men det stod:

Citat:
Jag har en bil med hastighetsigenkänning och spårassistans, den gör fel hela tiden och får för sig saker som är rent livsfarliga. Biltillverkarna överdriver hela tiden sin förmåga men faktum är att de ligger mycket längre bak i utvecklingen än vad de påstår.

Så är det absolut. Mycket automatiserade funktioner fungerar dåligt. Som laneassist på min bil. Den ska hålla mig inom linjerna, men jag känner ofta hur den rör på min ratt utan min tillåtelse trots att jag tycker mig hålla mig inom linjerna. Det är så ofantligt irriterande att jag var tvungen att stänga av det. Jag vill inte att någon rör min ratt när jag inte ber om det.

En annan sak, Automatiskt helljusomslag. Det funkar skit. Ibland går det bra, men oftast slår den av helljuset för sen för de mötandes smak som då blinkar med sitt hellus, så där var ytterligare en funktion som jag var tvungen att stänga av. Bra tanke, men om den slår av för sent så är det värdelöst och måste stängas av för att inte irritera folk.
Citera
2020-09-29, 23:34
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Ville citera föregående inlägg också, men hittade det inte, men det stod:

Så är det absolut. Mycket automatiserade funktioner fungerar dåligt. Som laneassist på min bil. Den ska hålla mig inom linjerna, men jag känner ofta hur den rör på min ratt utan min tillåtelse trots att jag tycker mig hålla mig inom linjerna. Det är så ofantligt irriterande att jag var tvungen att stänga av det. Jag vill inte att någon rör min ratt när jag inte ber om det.

En annan sak, Automatiskt helljusomslag. Det funkar skit. Ibland går det bra, men oftast slår den av helljuset för sen för de mötandes smak som då blinkar med sitt hellus, så där var ytterligare en funktion som jag var tvungen att stänga av. Bra tanke, men om den slår av för sent så är det värdelöst och måste stängas av för att inte irritera folk.

Det värsta jag vet om är när min Lexus med radar-fartkontroll reagerade med att tvärtnita bilen i 130km/h när jag körde om en långtradare i en kurva.
Automation i all ära men när inte ens adaptiv fartkontroll fungerar till 100% så finns det inte inom min framtid någon AI som kan styra min ratt, eller det är inte AI för det är bara programmering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in