2020-09-19, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
TS jag förstår hur du menar. Men du listar en allvarlig olycka med ett självkörande fordon. Hur många olyckor har inte människan orsakat sedan dess, om du tar hela världen som gräns ( vilket du verkar gjort då olyckan skedde i USA)

Visst vi är inte riktigt på ett perfekt plan för självkörande ännu, men det kommer, och det kommer vara överlägset människan.

Hur många självkörande bilar var det då 2018 tror du? Hur många finns det nu? Procentuellt blir det nog en hel del, hur mycket mörkas?
Men det är inte det jag var ute efter. När självkörande fordon är ute i trafiken borde det inte finnas ett yttre kontrollsystem då? Om inte varför isf?
Citera
2020-09-19, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dick109
Det ingår liksom inte inte i programmeringen att välja ut offer...

"Är det ett rimligt dilemma?
Karim Jebari menar dock att en självkörande bil förmodligen aldrig kommer behöva göra dessa beslut. Dels för att teknologin i bilen än så länge inte är så avancerad men också på grund av tidsaspekten.

– Man kan tycka det är orimligt att maskinen ska spendera värdefulla hundradelar av en sekund när den hellre kan bromsa så snabbt som möjligt, säger Karim Jebari."

Om någon dör så beror det inte på urval utan att det inte gått att undvika en olycka..

Dick

Helt rätt tänkt
Om det är en person bakom ratten, väljer han då? hinner han det?
Citera
2020-09-19, 14:20
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dick109
Det ingår liksom inte inte i programmeringen att välja ut offer...

"Är det ett rimligt dilemma?
Karim Jebari menar dock att en självkörande bil förmodligen aldrig kommer behöva göra dessa beslut. Dels för att teknologin i bilen än så länge inte är så avancerad men också på grund av tidsaspekten.

– Man kan tycka det är orimligt att maskinen ska spendera värdefulla hundradelar av en sekund när den hellre kan bromsa så snabbt som möjligt, säger Karim Jebari."

Om någon dör så beror det inte på urval utan att det inte gått att undvika en olycka..

Givetvis måste datorn kunna välja ut offer för att kunna fatta korrekta beslut i ett större perspektiv, ex. när något redan gått fel. Om planet i "Sully" agerat som Airbus ville skulle de krashat i ett bebyggt kvarter istället för nödlandat i havet.
Citera
2020-09-19, 14:21
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knivmord
De antal liv som räddas genom självkörande bilar överväger ett fåtal potentiellt tvivelaktiga etiska dilemman. Är det värt att offra miljontals människoliv för att ett par tjockisar inte ska bli mördade av robotbilar då och då?

Jag skrev aldrig det, jag är helt för självkörande bilar. Jag försöker förklara varför folk motsätter sig saken.
Citera
2020-09-19, 15:39
Medlem
knivmords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag skrev aldrig det, jag är helt för självkörande bilar. Jag försöker förklara varför folk motsätter sig saken.
Jag svarade bara på ditt motargument, jag misstänkte att du spelade djävulens advokat och inte nödvändigtvis trodde på det själv.
Citera
2020-09-19, 15:42
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knivmord
Jag svarade bara på ditt motargument, jag misstänkte att du spelade djävulens advokat och inte nödvändigtvis trodde på det själv.

Det är fortfarande ett giltigt argument. Ideen att datorer inte ska kunna fatta den typen av beslut är helt idiotisk om du tänker igenom saken tillräckligt länge, hoppas att Dick och Kent här i tråden inte arbetar med något viktigt. Vad tror ni händer om det föreligger något tekniskt fel och bilen måste krasha i antingen en tankbil med något explosivt eller farligt ämne eller en prius och den inte är programmerad att ta hänsyn till konsekvenserna? What could possibly go wrong with that attitude...
Citera
2020-09-19, 15:57
Medlem
Sinraths avatar
Är övertygad om att vi kommer ha färre olyckor om alla bilar var självkörande. Mänsklig faktorn är ett större hot än nytta i dom absolut flesta fall. Självklart kommer de självkörande bilarna haverera, ha buggar och köra ihjäl folk ändå. Det kommer dock vara långt under vad vi lyckas med själva.

Det är helt enkelt än så länge läskigt och otryggt att lita på maskiner. Det pajar även rättssystemet då skulden måste läggas någonstans. Blir det "föraren" som sitter i sätet men inte styr lär det inte bli populärt med självkörande bilar. Blir det tillverkaren av bilen/systemet så är det tok för mycket risk för dom.
Citera
2020-09-19, 16:06
Medlem
Enligt min uppfattning är det viktigaste att dom är tydligt märkta med någonting som syns på långt
avstånd även i mörker då kan man själv vidta lämpliga försiktighets åtgärder .
Som att hålla avstånd och att inte gå ut i gatan förrän bilen stannat exempelvis.
Citera
2020-09-20, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel
Enligt min uppfattning är det viktigaste att dom är tydligt märkta med någonting som syns på långt
avstånd även i mörker då kan man själv vidta lämpliga försiktighets åtgärder .
Som att hålla avstånd och att inte gå ut i gatan förrän bilen stannat exempelvis.

Så jag tänker med, vi bör veta vad som är vad, och om dom håller rätt hastighet, håller på att stanna eller inte?
Citera
2020-09-20, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är fortfarande ett giltigt argument. Ideen att datorer inte ska kunna fatta den typen av beslut är helt idiotisk om du tänker igenom saken tillräckligt länge, hoppas att Dick och Kent här i tråden inte arbetar med något viktigt. Vad tror ni händer om det föreligger något tekniskt fel och bilen måste krasha i antingen en tankbil med något explosivt eller farligt ämne eller en prius och den inte är programmerad att ta hänsyn till konsekvenserna? What could possibly go wrong with that attitude...

Melange5738
Tror inte det går fullt ut att ta sådan hänsyn. Finns ju miljoner olika senario som kan inträffa, går inte att förutse alla, kanske någon grund data som säger att bilen t.ex ska undvika att köra ut i mötande fil om det finns chans att köra ut i en åker typ så. Annars så ska bilen i detta fall programmeras så att den i största möjlig mån undviker olyckor. Du pratar massa strunt menar att man alltid ska rädda yngre för äldre, ska bilen kunna känna igen ansikten då menar du? Tänk om det är två på vägen bilen måste välja en ska han ta 26åringen eller 45åringen? 26 åringen en känd våldtäcksman 45åringen en läkare. Hur ofta får man välja i olyckor? Olyckor för mig är när något gåt fel som man inte kunnat förutse.
Att tro att tekniken aldrig kan eller kommer att gå fel är väll lite naivt eller?
Citera
2020-09-20, 13:20
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kent29
Melange5738
Tror inte det går fullt ut att ta sådan hänsyn. Finns ju miljoner olika senario som kan inträffa, går inte att förutse alla, kanske någon grund data som säger att bilen t.ex ska undvika att köra ut i mötande fil om det finns chans att köra ut i en åker typ så. Annars så ska bilen i detta fall programmeras så att den i största möjlig mån undviker olyckor. Du pratar massa strunt menar att man alltid ska rädda yngre för äldre, ska bilen kunna känna igen ansikten då menar du? Tänk om det är två på vägen bilen måste välja en ska han ta 26åringen eller 45åringen? 26 åringen en känd våldtäcksman 45åringen en läkare. Hur ofta får man välja i olyckor? Olyckor för mig är när något gåt fel som man inte kunnat förutse.
Att tro att tekniken aldrig kan eller kommer att gå fel är väll lite naivt eller?

Det spelar ingen roll vad du tycker, det är fortfarande en form av problematik som måste tas hänsyn till förr eller senare för att tekniken ska kunna genomföras och det är en form etik som folk inte gillar och motsätter sig. Du kan inte ha en självkörande bil producerad i miljontals exemplar som inte är programmerad att ex. hellre offra ett mindre antal personer än ett större antal personer. Steget därifrån att välja vilka personer den ska offra är inte alls lika stort som du tycks föreställa dig när datorn är kapabel att fatta tusentals såna beslut på en bråkdels sekund.
Citera
2020-09-20, 17:14
Medlem
HipToBeSquares avatar
Helt självkörande bilar kommer inte att hända under eran livstid. Det är massvist med hinder innan det blir verklighet. Vad som kommer att hända att all forskning för självkörande bilar kommer mynna ut i körhjälpmedel och säkerhetsfunktioner. Bilar med nödbromsfunktion är ett exempel på detta och kommer att bli lag.

Vad som kommer att hända är att enbart selekterade vägar för helt självkörande bilar. Detta är i likhet med självkörande bussar som har en preparerad rutt plus konstant bevakning.

Vägnätet vi har idag är inte anpassat för självkörande bilar och man måste bygga upp ett vägnät från grunden som är anpassat för det.

Jag har en bil med hastighetsigenkänning och spårassistans, den gör fel hela tiden och får för sig saker som är rent livsfarliga. Biltillverkarna överdriver hela tiden sin förmåga men faktum är att de ligger mycket längre bak i utvecklingen än vad de påstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in