2020-09-21, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Var är T-cellerna, Tegnell? Du hade lovat!

UK: 615/1M
Sverige: 580/1M

Det är något annat som ger den effekt vi ser i Sverige. T-cellsimmunitet bistår kanske, men varför fortsätter smittan i andra länder? Genetik? Fler coronaförkylningar i Sverige? Äter vi nyttigare? Eller beror det helt enkelt på att vi naturligt håller längre avstånd till varandra?
Citera
2020-09-21, 17:46
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
FHM går mot strömmen igen.
”Svenska Folkhälsomyndigheten uppger på sin hemsida att viruset ”smittar inte som luftburen smitta utan som droppsmitta”
Den amerikanska folkhälsomyndigheten erkänner att viruset kan smitta genom luften.
Hur länge ska vi gå emot evidensbaserad vetenskap ?!

https://www.expressen.se/nyheter/usas-vandning-viruset-kan-smitta-genom-luften/
Mot strömmen? Favoriten Norges FIH säger samma sak som FHM (att det sprids främst som droppsmitta eller kontaktsmitta), så gör också de flesta andra länders smittskyddsmyndigheter vad jag vet.
Går man mot strömmen om man ej ändrar sina råd inom 48 timmar efter CDC gjort det?
Citera
2020-09-21, 17:47
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Hur fan menar du angående det fetade?
Du menar att det är vanligt att det dör ovanligt många för tidpunkten?
Får inte ihop det riktigt!
Kanske det var lite väl fumligt skrivet. Jag menar att det dör mer en genomsnittligt per dag, eller vad man nu kallar det, vilket är normalt för den årstiden. Det dör ju alltid mer på vintern och mer på sommaren och lite mindre där i mellan. Mitt resonemang gick väl ut på att det dör ungefär lika många nu som normalt till trots vad man skulle kanske tro. Detta i hela Europa sett som en helhet.

Om jag ska vara helt ärlig är detta första gången jag fördjupar mig i över och underdödlighets kurvor, jag vet inte riktigt vilka uttryck jag ska slänga mig med. Men ta dig en titt själv så förstår du kanske vad jag menar.

Varför det inte dör färre en normalt i Europa och kanske även lite mer en normalt betyder ju någonting. Så överdrivet varmt har det kanske inte varit så vi verkar inte ha färre sköra personer utan lika många och kanske till och med lite fler, vilket inte vad var man kanske skulle tro.
Citera
2020-09-21, 17:48
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Bra att det dör färre än tidigare år, om än i litet antal.
Vi får väl se vad slutnotan blir, kanske blir 2020 lika tufft som året 2002 som vi alla minns fortfarande med fasa.
Men herre Gud vad blåst du är. Om underdödligheten går ner så betyder det att fler personer gick bort

Du sitter alltså och hoppas på fler dödsfall eller? Varför? Snälla, svara inte "flockimmunitetsargument".
Citera
2020-09-21, 17:50
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det är något annat som ger den effekt vi ser i Sverige. T-cellsimmunitet bistår kanske, men varför fortsätter smittan i andra länder? Genetik? Fler coronaförkylningar i Sverige? Äter vi nyttigare? Eller beror det helt enkelt på att vi naturligt håller längre avstånd till varandra?
Du menar att den inte fortsätter i Sverige? Vi har haft ett konstant antal döda sedan den värsta krisen även om det är på låga nivåer. Jag tror att endast vid ett par tillfällen har det varit nere på noll. Givetvis även inlagda och IVA-vårdade i jämförelse med våra grannländer där man faktiskt kan hävda att de fått kontroll över smittspridningen fram till nyligen.

Fråga dig varför det är så och om du tror att smittspridningen håller på att bromsa in eller gjort det.
Citera
2020-09-21, 17:54
Medlem
Citat:
Du menar att den inte fortsätter i Sverige? Vi har haft ett konstant antal döda sedan den värsta krisen även om det är på låga nivåer. Jag tror att endast vid ett par tillfällen har det varit nere på noll. Givetvis även inlagda och IVA-vårdade i jämförelse med våra grannländer där man faktiskt kan hävda att de fått kontroll över smittspridningen fram till nyligen.

Fråga dig varför det är så och om du tror att smittspridningen håller på att bromsa in eller gjort det.
Antalet nya fall är relativt litet i Sverige, varför sjönk det så snabbt under sommaren? Varför har smittan ännu inte kommit igång trots att både högskolor/universitet och gymnasieskolan har fysiska lektioner?

Något konstigt är det.
Citera
2020-09-21, 17:57
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:

Hur resonerar du kring detta ? Repost jag vet.

https://nyheter.ki.se/immuniteten-mot-covid-19-sannolikt-hogre-an-tester-visat
Citera
2020-09-21, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Japp. Så är det. Lite dumt då med infon på FHM hemsida kan jag tycka, för med vägledning av denna kan ju folk få för sig att det är säkert att vistas upp till 50 personer i samma lokal så länge man håller 2 meters lucka och tvättar händerna. Riktigt så är det ju inte. Smittan är helt klart luftburen, eller om man föredrar att kalla det för aerosolsmitta. Airborn är den i vart fall. Sjunger man sprids mer partiklar från saliv än om man är tyst och bara går runt och andas. Men även vid ett normalt samtal, eller exempelvis skratt sprids dessa partiklar rakt ut i luften. Då räcker inga 2 meter för att skydda.

För mig är det märkligt att FHM inte uppdaterar med fakta. Ju fler som skyddar sig desto bättre.
Likaså borde de sluta att prata om "munskydd" i en och samma kontext. Det handlar om vilka skydd man använder och i vilka miljöer. Ett tätslutande FFP3 ger skydd. Säger man något annat ljuger man.
FHM är tydliga med att man räknar detta som en aerosolsmitta. Aerosolsmitta är inte samma sak som en luftburen smitta utan det är en droppsmitta med mindre droppar.

https://www.nyteknik.se/samhalle/folkhalsomyndigheten-reder-ut-smittar-coronaviruset-via-luften-6992811
Citera
2020-09-21, 18:01
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Antalet nya fall är relativt litet i Sverige, varför sjönk det så snabbt under sommaren? Varför har smittan ännu inte kommit igång trots att både högskolor/universitet och gymnasieskolan har fysiska lektioner?

Något konstigt är det.
Frågan är om vi kanske hade en extremt mycket högre smittspridning än vad datan visar i maj-juni då testkapaciteten var låg och hade vår "andra våg" redan då:
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&country=GBR~FRA~ESP~SWE~PRT~BEL~NLD~DNK &region=World&casesMetric=true&interval=smoothed&p erCapita=true&smoothing=7&pickerMetric=total_death s&pickerSort=desc
Citera
2020-09-21, 18:02
Medlem
Bra varning till vissa här som forfarande tror att corona inte är farligt
Citat:
Borås: Rolf Skarin låg nedsövd i respirator i 16 dygn
https://twitter.com/sociopaten/status/1307979586119008261
Citera
2020-09-21, 18:02
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det gör man visst det, både presymtomatiska och asymtomatiska personer står för en stor del av smittspridningen. Du är ju fullständigt okunnig.

Asymptomatic transmission (i.e. when the infector has no symptoms throughout the course of the disease), is difficult to quantify. Available data, mainly derived from observational studies, vary in quality and seem to be prone to publication bias [34,43]. Mathematical modelling studies (not peer-reviewed) have suggested that asymptomatic individuals might be major drivers for the growth of the COVID-19 pandemic [44,45].

Pre-symptomatic transmission (i.e. when the infector develops symptoms after transmitting the virus to another person) has been reported [29,46,47]. Exposure of secondary cases occurred 1–3 days before the source patient developed symptoms [47]. It has been inferred through modelling that, in the presence of control measures, pre-symptomatic transmission contributed to 48% and 62% of transmissions in Singapore and China, respectively [48]. Pre-symptomatic transmission was deemed likely based on a shorter serial interval of COVID-19 (4.0 to 4.6 days) than the mean incubation period (five days) [49].”

https://www.ecdc.europa.eu/en/covid-19/latest-evidence/transmission
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Ren o skär lögn

Att någon ljuger står helt klar. Anders Tegnell hävdar att smittspridning utan symtom är ett minimalt problem. Omvärlden påstår att smittspridning utan symtom är ett omfattande problem med Covid-19.

Jag har redogjort för vad professor Christian Drosten säger om asymtomatisk och presymtomatsisk smittspridning. Christian Drostens siffror ligger nära dom siffror som KnackeredVonAnka citerar.

Vem ljuger, och vem talar sanning? Anders Tegnell eller alla andra?
Citera
2020-09-21, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Frågan är om vi kanske hade en extremt mycket högre smittspridning än vad datan visar i maj-juni då testkapaciteten var låg och hade vår "andra våg" redan då:
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&country=GBR~FRA~ESP~SWE~PRT~BEL~NLD~DNK &region=World&casesMetric=true&interval=smoothed&p erCapita=true&smoothing=7&pickerMetric=total_death s&pickerSort=desc
Kanske, jag hade skiten i maj i alla fall.

Men det borde synas på antikroppstesterna i så fall (även om de inte visar hela sanningen). Varför ökade inte dessa efter smittan i maj/juni i så fall?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in