2020-09-21, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
https://ourworldindata.org/grapher/q2-gdp-growth-vs-confirmed-deaths-due-to-covid-19-per-million-people?zoomToSelection=true&country=AUT~BGR~CYP~DN K~FRA~POL~ROU~SVK~ESP~GBR~BEL~CZE~FIN~DEU~ITA~LVA~ NLD~NOR~PRT~SWE

Lite större urval ger en mer talande bild. Du lyckades pricka de enda två länderna med lägre BNP-fall än Sverige i din fina encyklopedi-källa.

Inte oväntat!

Samtidigt är det precis som någon kommenterade i den förnäma twitterlänken.
BNP är inte det enda måttet som är intressant. Ökad statsskuld, arbetslöshet osv visar ju tillsammans med BNP en mycket mer rättvisande bild.
Dock är folk i denna tråden alldeles för lågbegåvade för att förstå varför BNP inte egentligen säger något alls som ensamt mått..
Citera
2020-09-21, 16:43
Medlem
British Bastards got it coming to themselves:

Citat:
Storbritanniens covid-19 fall dubbleras var sjunde dag – experterna varnar för att landet är på väg åt fel håll. På tisdagen väntas regeringen ge besked om man ska införa ännu en ”lockdown”.

Även i flera andra länder införs nya åtgärder för att få bukt med de nya virusutbrotten.

https://www.dn.se/varlden/storbritanniens-virusexperter-landet-ar-pa-vag-i-fel-riktning/
Citera
2020-09-21, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Tarja Halonen, tidigare president i Finland, har sagt att länder med kvinnliga ledare har hanterat epidemin bättre.

Från Aftonbladet:
Tarja Halonen tror att länders jämställdhet har spelat stor roll för hanteringen av coronapandemin.
Enligt den före detta finska presidenten har det gått bättre för länder med kvinnliga ledare.
– Vår västra granne verkar inte klarat sig så bra, men de har män i spetsen, säger Halonen.
Sverige har förvisso hanterat epidemin dåligt. Men jag protesterar mot att Tarja Halonen utnyttjar Sveriges misslyckande för att angripa manliga könet som kollektiv. Det hade varit befogat att kritisera Anders Tegnell, men inte att kritisera hans kön. Det hade även varit bättre att angripa Folkhälsomyndigheten istället för nationen Sverige.

Eftersom detta mest handlar om politik, så har jag flyttat mitt svar till politik-sektionen, till tråden "Kvinnliga ledare bättre på att bekämpa Corona-pandemin?".

Har Erna Solberg gjort samma sorts uttalande som Tarja Halonen?

Könsfrågan borde ha hållits borta från diskussionen om epidemi-hanteringen. Min kritik riktas inte mot skribenten "trazke", utan mot Tarja Halonen och andra köns-krigare.

Den som vill diskutera könsaspekten av epidemi-hanteringen, kan gärna få bidra till tråden "Kvinnliga ledare bättre på att bekämpa Corona-pandemin?"
Vad fan är det här för korkat inlägg Kostia? Jag trodde bättre om dig än att göra detta till en jävla genusfråga.
Senast redigerad av NurseRatched 2020-09-21 kl. 16:53.
Citera
2020-09-21, 16:53
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
I den senaste veckorapporten från FHM kan utläsas att vi veckorna 30-34 hade en överdödlighet jmf normalkurvan på 30-100 personer per vecka. Detta förklaras bara till 20-50% av coviddöda. Det är alltså något annat som tar livet av oss just nu, var är paniken över detta?

(Ja, det kan ju också vara en stor mörkläggning förstås. Så är det nog)

https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2020/covid-19-veckorapport-vecka-37-final.pdf
(sista sidan)
Jag har funderat på detta också. Vecka 30 var det många barn som dog, en vild chansning, drunkningsolyckor.
Vecka 33 gick det ner lite för att vecka 34 gå upp igen. Kan det vara värme? Kanske det dör folk av sviterna efter covid. En del av de blir rätt så dåliga och om de dör någon månad senare av inte sjukdomarna i sig utan av skadorna de fått så kommer de ju inte in i statistiken. Spanien hade också en överdödlighet där. Annars så kanske många förväntade sig en underdödlighet i Spanien och inte en ny överdödlighet. I Spanien var det ju också äldre personer som dog nu i slutet av sommaren. Värme kan det vara men borde de inte ha en mindre mängd sköra nu? Kanske det är så dumt att man till och med får en större mängd sköra efter corona.
Belgien hade ju en riktig stor överdödlighet vecka 33, Frankrike, Holland och England hade också en viss överdödlighet vecka 33. Även Portugal fast de var inte hårt drabbade i våras. Vem vet. Det enda man kan se är att en ev. underdödlighet i Europa lyser med sin frånvaro. Sedan är det inte ovanligt med en viss överdödlighet i slutet av sommaren i Europa. Så kanske det inte är något överhuvudtaget att diskuta.

https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps
Citera
2020-09-21, 16:58
Medlem
FHM går mot strömmen igen.
”Svenska Folkhälsomyndigheten uppger på sin hemsida att viruset ”smittar inte som luftburen smitta utan som droppsmitta”
Den amerikanska folkhälsomyndigheten erkänner att viruset kan smitta genom luften.
Hur länge ska vi gå emot evidensbaserad vetenskap ?!

https://www.expressen.se/nyheter/usas-vandning-viruset-kan-smitta-genom-luften/
Citera
2020-09-21, 17:04
Moderator
Mr.Woodss avatar
Norge skärper restriktionerna sedan antalet fall börjat öka drastiskt.
Oslos 15 stadsdelar är numera samtliga "rödlistade" och sammankomster med mer än 10 personer förbjuds, även i privata hem.
Citera
2020-09-21, 17:15
Medlem
virvelbaggs avatar
Vad händer på Island? De drar i väg. Har ju till och med gått om Danmark nu i smitta per invånarantal i ett 7 dagars mellanvärde. Tegnell gjorde en miss helt klart när han sa att Sverige skulle klara sig bättre en Norge i höst. För Norge har ju lyckats svänga neråt igen. Tegnell borde ha sagt Danmark eller Island i stället.

”Pubar och nattklubbar i regionen runt huvudstaden Reykjavik kommer att vara stängda i fyra dagar ”

”Utvecklingen under helgen bör visa vad som händer efter det.”

”Det faktum att nya infektioner rapporterades torsdagen den 19 och fredagen den 21 var den högsta sedan början av april. Enligt Gudnason hade många av de nya smittade tidigare besökt barer eller nattklubbar i Reykjavik.”

https://www.cash.ch/news/politik/island-laesst-pubs-reykjavik-wegen-steigender-corona-zahlen-schliessen-1621688
Citera
2020-09-21, 17:26
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Sitter det fortfarande ett gäng som inte tror att smittan kommer att öka i Sverige nu? Vi är redan på väg in i skiten igen. Om smittan dessutom är luftburen hur i hela friden ska det gå för alla sköra på äldreboenden när de nu öppnar för besök igen.

Hur var det med Sveriges flockimmunitet? Vore bra med ett nytt utlåtande från Löfven också, var är han?

Inför krav på munskydd på offentliga platser i inomhusmiljö.
Jag tycker mig känna av samma arrogans som i våras hos många av förnekarna. I februari så fanns det folk som på allvar trodde att det i princip endast var asiater som skulle drabbas på grund av "dåliga gener".

Nu i september så är tonen istället en av stolthet "titta vad duktiga och starka vi är - vi har nog flockimmunitet nu", samtidigt som det har dött tusentals och åter tusentals svenskar i onödan.
Citera
2020-09-21, 17:30
Medlem
arbetets avatar
Nej, det håller inte. Inte ens i regioner med låg smittspridning:

Rektorn: ”Det funkar inte att ha fest med 50 till 70 personer
Efter två fester förra helgen så tvingas nu 700 elever på Jämtlands gymnasium Wargentin i Östersund att studera på distans. Detta efter att flera fall av covid-19 påträffats hos eleverna. Tomas Sjövall är rektor för ekonomiprogrammet och uppmanar nu elever att ta ansvar.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/det-funkar-inte-att-halla-pa-sa-har
Citera
2020-09-21, 17:34
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Snabb smittspridning i Storbritannien
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/snabb-smittspridning-i-storbritannien
Var är T-cellerna, Tegnell? Du hade lovat!

UK: 615/1M
Sverige: 580/1M
Citera
2020-09-21, 17:41
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Vad fan är det här för korkat inlägg Kostia? Jag trodde bättre om dig än att göra detta till en jävla genusfråga.

Jag nämnde Tarja Halonens uttalande som respons till trazke och kazangas. Trazke och kazangas undrade huruvida Erna Solberg hade påstått länder med kvinnliga ledare har klarat epidemin bättre. Det var därför jag nämnde Tarja Halonens uttalande. Kan trazke och kazangas ha blandat ihop Erna Solberg med Tarja Halonen? Eller har Erna Solberg gjort ett uttalande som liknar Tarja Halonens?

Den som gjorde detta till en genusfråga var, hur som helst, Tarja Halonen.

Jag diskuterar gärna genus och andra politiska aspekter. Men jag försöker att styra sådana diskussioner bort från medicin-sektionen. Därför ligger mitt fulla svar i politik-sektionen, i tråden "Kvinnliga ledare bättre på att bekämpa Corona-pandemin?". Ge gärna respons på mitt fullständiga inlägg där; så att vi slipper dra på oss varningar för "off-topic".
Citera
2020-09-21, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det där är ingenting. Om du tittar på Sverige så är/har hela kartan varit mörkröd, så som ni räknar (och testar).

Det er ikke en landskamp og vi har ikke nogen ambition om at nå jeres antal smittede.
Jeg sammenligner situationen i Danmark nu og for ganske få uger siden, hvor det ganske rigtigt var små klusters i Nordjylland, Ringsted osv.
Senast redigerad av Tveskaeg 2020-09-21 kl. 17:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in