2020-09-20, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kent29
Vansinnet med självkörande bilar/lastbilar/bussar utan en yttrekontrollfunktion!!!!

Att det kommer vara självkörande fordon ute på våra vägar inom en snar framtid (finns ju nu) tror jag dom flesta förstår.

Och vi som vistas i trafiken både i städer och landsbygd kommer snart att vänja oss vi det, vi kommer också lita på att det fungerar t.ex att dom stannar vid övergångställen saktar in vid korsningar osv.
Olyckor kommer att ske liknande den i Arizona 2018 se nedan. Men ännu mera i städer på övergångställen t.ex ....Säkerhetssystemen kommer att fela, en bug, måsskit på någon kännare, vattenstänk eller bara vanligt smuts, just då när det inte fick hända.

Vad kommer då att hända efter 2-3 sådana olyckor? Fundera på det en stund, hur kommer vi att reagera nästa gång vi går över ett övergångsställe?

Det måste finnas någon form av yttre varningssystem för att få acceptans bland fotgängare/cyklister/rullstolar mm. Så vi har en chans att kunna bedöma hur/var/när vi ska passera en gata eller övergångställe, inte bara lita på att det fungerar nu denna gång.

Förslag på ett sådant system.
En ljusramp fram och bak på alla fordon som är självkörande. Rampens syfte är med olika färger.
1. Att tala om att fordonet du ser är självkörande. (rampen sitter där)
2. Att fordonet håller rätt hastighet (t.ex Grönt ljus )
3. Att fordonet håller på att sakta in. (t.ex Gult ljus )
4. Att fordonet kör för fort. Vilket kommer att vara omöjligt enligt tillverkaren, fast när det händer så vill vi veta om det om vi är i närheten. (t.ex lila ljus )

Kom gärna med åsikter om varför man INTE skulle ha ett sådant system?
Eller varför.
Mvh
Kent

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/86w9Wx/atal-efter-dodsolycka-med-sjalvkorande-bil

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/86w9Wx/atal-efter-dodsolycka-med-sjalvkorande-bil

Förstår nog inte dig. Det finns ju självkörande bilar som kört flera år utan säkerhetsförare i Phoenix Arizona. Waymo har betydligt bättre statistik än mänskliga förare när det gäller inblandning i olyckor.

Själv är mera orolig för mänskliga förare än självkörande bilar.

Bilen i artikel som du nämner var inte bilen en självkörande utan den hade säkerhetsförare. Även där var det mänsklighet fel under test fasen av Uberbil och om jag minns rätt blev även föraren dömd för vårdslöshet i trafiken. Det är bara Aftonbladet som försöker skrämma dig vilket de tydligen lyckades med.

Youtube: A ride in a Waymo driverless car
Citera
2020-09-20, 21:30
Medlem
yz44s avatar
Gillar tanken med självkörande bilar, speciellt vid långkörning.
Vore då trevligt att i stället se en film eller ta en tupplur.

Tyvärr så tror jag att vi har långt kvar tills vi är där så jag fortsätter att köra manuellt.

Att ha ett speciellt system för enbart självkörande bilar tror jag inte är en framkomlig väg,
vore i så fall bättre om systemet gällde alla bilar.
Citera
2020-09-20, 22:13
Medlem
Citat:
Vansinnet med självkörande bilar/lastbilar/bussar utan en yttrekontrollfunktion!!!!

Att det kommer vara självkörande fordon ute på våra vägar inom en snar framtid (finns ju nu) tror jag dom flesta förstår.

Och vi som vistas i trafiken både i städer och landsbygd kommer snart att vänja oss vi det, vi kommer också lita på att det fungerar t.ex att dom stannar vid övergångställen saktar in vid korsningar osv.
Olyckor kommer att ske liknande den i Arizona 2018 se nedan. Men ännu mera i städer på övergångställen t.ex ....Säkerhetssystemen kommer att fela, en bug, måsskit på någon kännare, vattenstänk eller bara vanligt smuts, just då när det inte fick hända.

Vad kommer då att hända efter 2-3 sådana olyckor? Fundera på det en stund, hur kommer vi att reagera nästa gång vi går över ett övergångsställe?

Det måste finnas någon form av yttre varningssystem för att få acceptans bland fotgängare/cyklister/rullstolar mm. Så vi har en chans att kunna bedöma hur/var/när vi ska passera en gata eller övergångställe, inte bara lita på att det fungerar nu denna gång.

En ljusramp fram och bak på alla fordon som är självkörande. Rampens syfte är med olika färger.
4. Att fordonet kör för fort. Vilket kommer att vara omöjligt enligt tillverkaren, fast när det händer så vill vi veta om det om vi är i närheten. (t.ex lila ljus )

Eller varför.
Mvh
Kent

Min känsla är att folk inte läser det du skriver. Synd för det är några bra synpunkter som du har listat där. Det du skriver handlar ju endast om ett yttre kontrollsystem för gångare och cyklister inte huruvida självkörande bilar eller ej är bra.

Jag tror precis som du att det måste finnas ett yttre system för bland annat gångare när det kommer till dessa saker. Jag som gångare vill SE att bilen framför ser mig.
Jag tittar idag på föraren, när det kommer till maskiner får de fixa något annat sätt att visa det på.
Citera
2020-09-21, 10:56
Medlem
PaulPaljetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag tror det stora abret för de flesta är att vi inte vill ha datorer som fattar beslut om vilka de ska offra i en nödsituation. Ex. om valet är att döda en gammal eller en bebis är väl inte så svårt att välja men hur blir det när datorn ska välja mellan en man och en kvinna, en smal eller tjockis eller en ful och en snygg kvinna osv?
Vänta bara tills en självkörande bil väljer att dra rätt in i en mörkhyad istället för en vit person. Då jävlar lär det ta hus i helsicke.
Citera
2020-09-21, 13:06
Moderator
Citat:

Eller varför.
Mvh
Kent

Bra synpunkter, ljussignal är kanske bra.
Men man kan ju fråga sig vad den egentliga nyttan är, den dagen självkörande bilar är såpass bra att de släpps fria så kommer de vara betydligt säkrare än människokörda diton.
Det vore kanske istället på sin plats att sätta en varningslampa på taket på människostyrda bilar och på det sättet varna för att här kommer en bil som kan uppträda lite hur som helst.

Att system som inte jobbar med redundans och som fungerar trots havererade givare skulle godkännas tror jag inte en sekund på.
Citera
2020-09-21, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiffenmedstortB
Min känsla är att folk inte läser det du skriver. Synd för det är några bra synpunkter som du har listat där. Det du skriver handlar ju endast om ett yttre kontrollsystem för gångare och cyklister inte huruvida självkörande bilar eller ej är bra.

Jag tror precis som du att det måste finnas ett yttre system för bland annat gångare när det kommer till dessa saker. Jag som gångare vill SE att bilen framför ser mig.
Jag tittar idag på föraren, när det kommer till maskiner får de fixa något annat sätt att visa det på.

Tack du har förstått vad jag är ute efter, och vad det handlar om

Det är ju så att vad vi än tycker så kommer det att bli allt vanligare med självkörande fordon i trafiken.
Och igentligen rätt ointressant vad vi TROR att ett sådant fordon kan eller inte kan undvika en olycka, den kunskapen har inte jag och inte heller någon annan här känns det som.
Citera
2020-09-21, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Bra synpunkter, ljussignal är kanske bra.
Men man kan ju fråga sig vad den egentliga nyttan är, den dagen självkörande bilar är såpass bra att de släpps fria så kommer de vara betydligt säkrare än människokörda diton.
Det vore kanske istället på sin plats att sätta en varningslampa på taket på människostyrda bilar och på det sättet varna för att här kommer en bil som kan uppträda lite hur som helst.

Att system som inte jobbar med redundans och som fungerar trots havererade givare skulle godkännas tror jag inte en sekund på.

Frågan du borde ställa till dig själv är
Vill du veta om det är en självkörande bil du möter/ser eller sätter du tilltro till att den klarar allt och ser till att du är säker i trafiken? Eller vill du ha ett val att själv ha lite koll? Och om du vill ha lite koll hur skulle det se ut?

Haha ja där har du helt rätt en stor blinkande lampa gärna med ljud Skulle nog rädda en massa liv.
Citera
2020-09-21, 19:45
Moderator
Citat:
Frågan du borde ställa till dig själv är
Vill du veta om det är en självkörande bil du möter/ser eller sätter du tilltro till att den klarar allt och ser till att du är säker i trafiken? Eller vill du ha ett val att själv ha lite koll? Och om du vill ha lite koll hur skulle det se ut?

Haha ja där har du helt rätt en stor blinkande lampa gärna med ljud Skulle nog rädda en massa liv.
Jag tror att den dagen de är godkända att köra på allmän väg så kommer de i alla aspekter vara säkrare än människostyrda bilar, även om de människostyrda har autobroms och andra säkerhetssystem så kan de köras för fort och slarvigt. En autonom bil kommer inte bryta lagarna och den har betydligt snabbare reaktion än vad vi har. De kommer dessutom anpassa fart efter väglag, de ser oss tidigare osv.
Den dagen alla fordon är autonoma kommer antalet olyckor att minska drastiskt, kanske t.o.m. försvinna helt.

Edit: Som svar på frågan, nej, jag bryr mig inte om det.
Citera
2020-09-21, 20:27
Medlem
Citat:

System du förslaget behöves nog mera på mänskliga förare lampa som hjälper dem blicka när de svänger, en som talar om det kollar på något annat än på vägen, de är trötta eller berusade, och de har inte chansen stanna med den hastigheten de håller.

Självkörande bilarna utvärdet alla tänk bara situationer flera hundra gånger i sekunden. Om den gör ett fel ser utvecklar till att de inte händer igen. Om alla följer trafikreglerna så kommer Självkörande bilarna också göra det.

Nämnde tidigare så kör Waymo redan bättre olyckas statistik än mänskliga förare. Då utsätt Waymo bilar ofta för andra bilar försöker preja Waymo bilar av vägen eller att person kastar sig framför dem.
Citera
2020-09-21, 20:52
Medlem
Citat:

Eller varför.
Mvh
Kent

Tja det sker ju dagligen mängder med olyckor på grund av mänskliga fel och brister. Inte mycket händer i det stora perspektivet mer än att bilarna med tiden har blivit bättre och säkrare. I fallet med självkörande bilar så har vissa plötsligt en fullständig nolltolerans mot olyckor. Det är väl en bra målsättning förvisso men i praktiken inte till 100% uppnåbart, då det finns så ofattbart många parametrar som kan påverka att en olycka sker och vilken utgång den får.

Sett till hur folk idag kör sina fordon så kommer dock självkörande bilar med tiden att bli en avsevärd förbättring när det gäller trafiksäkerhet. Jag ser mycket hellre en självkörande bil än ett fordon som framförs manuellt av en tjackpundare, alkolist, Gubbe med Keps eller Speedy Gonzales på våra vägar.
Senast redigerad av pf10 2020-09-21 kl. 21:19.
Citera
2020-09-21, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Helt självkörande bilar kommer inte att hända under eran livstid. Det är massvist med hinder innan det blir verklighet. Vad som kommer att hända att all forskning för självkörande bilar kommer mynna ut i körhjälpmedel och säkerhetsfunktioner. Bilar med nödbromsfunktion är ett exempel på detta och kommer att bli lag.

Vad som kommer att hända är att enbart selekterade vägar för helt självkörande bilar. Detta är i likhet med självkörande bussar som har en preparerad rutt plus konstant bevakning.

Vägnätet vi har idag är inte anpassat för självkörande bilar och man måste bygga upp ett vägnät från grunden som är anpassat för det.

Jag har en bil med hastighetsigenkänning och spårassistans, den gör fel hela tiden och får för sig saker som är rent livsfarliga. Biltillverkarna överdriver hela tiden sin förmåga men faktum är att de ligger mycket längre bak i utvecklingen än vad de påstår.

Ok.... Jag har en Passat GTS -18 som har en drös av allt det där moderna.
Lane Assist
Side Assist
Front Assist (nödbroms)
Dynamisk farthållare, som kan hålla valt avstånd och stanna och följa efter i köer etc
Vägskyltsavläsning
Dynamic Light Assist, LED High
Dynamiskt kurvljus
Och en drös annat...
Och det är extremt sällan dessa system gör fel, är klart imponerad hur väl de funkar. Och de gånger de missar så gör de det åt den säkra sidan.
T ex så kan jag minnas kanske 3-4 gånger på det år jag ägt bilen som den automatiska ljusregleringen, avbländning och dynamisk styrning av helljuset (så jag kan köra med helljus på i princip hela tiden oavsett möte eller om jag ligger bakom andra) har missat lite så att nån bil blinkat åt mig. Däremot har flera blinkat bara för de t ex TROR jag lyser dem rätt i röven med mitt hellljus, för de ser mitt helljus lyser upp skogen på båda sidor bredvid och förbi deras bilar.
Citera
2020-09-21, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Med lite tur så kanske de sjäkvkörande bilarna mejar ner de totalt värdelösa cyklande miljöpartisterna i Sthlm.
Sånt får man inte skriva - bara önska(som jag).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in