Citat:
Ursprungligen postat av
FedupFlorence
Hej.
Det är bra att dina lärare lär ut basala funktioner. Oavsett hur ditt framtida yrkesliv ser ut kommer du genom hela ditt yrkesliv främst att ta hand om äldre. Att förstå basala funktioner är en förutsättning för ditt arbete i vården, oavsett framtida inriktning. Det du är trött på idag är basal kunskap och kan aldrig bagatelliseras. Siktar du på ambulansen bör du veta att det på ambulansen (oftast) jobbar sjuksköterskor som samtliga har kunskap om basala funktioner och hygien. Anställs ens ambulanssjukvårdare idag?
Vi kan göra ett exempel du och jag. Vi säger att du jobbar i ambulansen. Du får ett larm om en man på 80 år som inte har kunnat kissa sen kl 11 idag. Larmet kom in kl 16 och nu är klockan snart fem. Vad tror du är bra på att få koll på när du kommer hem till honom?
Japp. En ambulanssjukvårdare och en ambulanssjuksköterska per ambulans brukar det vara.
Det är sant att man behöver kunna allt sånt. Jag förstår att jag behöver lära mig det. Tur att det är enkla saker att lära sig.
Det är mer att de förväntar sig att man ska hoppa in och jobba på ett äldreboende efter utbildningen. Det är det som stör mig lite. Känns typ som tvång. Även om både livet och utbildningen är frivillig.
Det kanske bara är min energiska och 24/7 fejkleende lärare som går mig på nerverna. Hon utgår typ från att alla i klassen redan vet om allt vi ska lära oss. ALLT vi ska lära oss ställer hon frågor till oss om. Helt galet. Det blir sjuk tidssvinn på lektionerna. Bara för att många i klassen redan jobbar inom äldrevården antar jag. Plus att hon har en gnällig dialekt.
Känner mig bitter idag. KANSKE MÄRKS?