• 1
  • 2
2020-09-21, 16:19
Medlem
Tremendouslys avatar
Jag har för en stund sedan påbörjat en 1,5-årig utbildning till undersköterska. Utbildningen verkar vara grovt inriktad på att ta hand om äldre, vilket är något jag inte vill jobba med när jag genomfört utbildningen. Detta var inget som sades när jag ansökte. Jag ansökte till en undersköterskeutbildning utan speciell inriktning.

Det pratas mest om avföring, kiss, katetrar, tvätta könsorgan, byta blöjor och sånt där "äckligt" av läraren på lektionerna. Läraren har bara pratat om saker man behöver kunna när man jobbar på äldreboenden, ingenting om vad man behöver kunna om man ska jobba på andra ställen där man inte byter blöjor och katetrar hela dagarna.

Jag vill arbeta på en provtagningsmottagning, en psykiatriemottagning eller dylikt, då det är det som intresserar mig mest. Mitt mål är att efter två år i arbetet senare försöka komma in på utbildning för att bli ambulanssjukvårdare.

Visst man kanske behöver kunna det vi lär oss nu på ambulansen också. Men utbildningen känns så enkelspårig och inriktad på just äldrevården.

Vågar heller inte ta upp det med läraren då det kanske kan tolkas som jag inte egentligen är intresserad av utbildningen utan bara är där för att ha något att göra.

Är det någon som varit i samma sits och kanske kan komma med råd, tips eller dylikt som kan få mig att inte känna den hopplösheten jag känner just nu kring den här utbildningen?

Alla erfarenheter tages tacksamt emot.
Citera
2020-09-21, 16:22
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tremendously
Jag har för en stund sedan påbörjat en 1,5-årig utbildning till undersköterska. Utbildningen verkar vara grovt inriktad på att ta hand om äldre, vilket är något jag inte vill jobba med när jag genomfört utbildningen. Detta var inget som sades när jag ansökte. Jag ansökte till en undersköterskeutbildning utan speciell inriktning.

Det pratas mest om avföring, kiss, katetrar, tvätta könsorgan, byta blöjor och sånt där "äckligt" av läraren på lektionerna. Läraren har bara pratat om saker man behöver kunna när man jobbar på äldreboenden, ingenting om vad man behöver kunna om man ska jobba på andra ställen där man inte byter blöjor och katetrar hela dagarna.

Jag vill arbeta på en provtagningsmottagning, en psykiatriemottagning eller dylikt, då det är det som intresserar mig mest. Mitt mål är att efter två år i arbetet senare försöka komma in på utbildning för att bli ambulanssjukvårdare.

Visst man kanske behöver kunna det vi lär oss nu på ambulansen också. Men utbildningen känns så enkelspårig och inriktad på just äldrevården.

Vågar heller inte ta upp det med läraren då det kanske kan tolkas som jag inte egentligen är intresserad av utbildningen utan bara är där för att ha något att göra.

Är det någon som varit i samma sits och kanske kan komma med råd, tips eller dylikt som kan få mig att inte känna den hopplösheten jag känner just nu kring den här utbildningen?

Tror du valt fel utbildning "Undersköterska" sysslar mest med att byta och sköta om underdelen på patienten. Dvs allt det äckliga skiten.

Sjuksköterska skulle du valt om du ville ha bättre arbetsuppgifter.
Citera
2020-09-21, 16:34
Medlem
lisagommans avatar
Det är klart du ska snacka med din lärare! Då kan hen förklara för dig vad du kan bli och varför du behöver veta dessa saker.
Citera
2020-09-21, 16:38
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:

Hej.

Det är bra att dina lärare lär ut basala funktioner och hygien. Oavsett hur ditt framtida yrkesliv ser ut kommer du genom hela ditt yrkesliv främst att ta hand om äldre. Att förstå basalt omhändertagande är en förutsättning för ditt arbete i vården, oavsett framtida inriktning. Det du är trött på idag är basal kunskap och kan aldrig bagatelliseras. Siktar du på ambulansen bör du veta att det på ambulansen (oftast) jobbar sjuksköterskor som samtliga har kunskap om basala funktioner och hygien. Anställs ens ambulanssjukvårdare idag?

Vi kan göra ett exempel du och jag. Vi säger att du jobbar i ambulansen. Du får ett larm om en man på 80 år som inte har kunnat kissa sen kl 11 idag. Larmet kom in kl 16 och nu är klockan snart fem. Vad tror du är bra på att få koll på när du kommer hem till honom?
Senast redigerad av FedupFlorence 2020-09-21 kl. 16:45.
Citera
2020-09-21, 16:39
Medlem
Cannibal Hippies avatar
Är iofs några år sedsn jag pluggade till det, men då valde man inriktning efter dom obligatoriska och gemensamma kurserna. Jag riktade in mig på psyk, och då var det knappast fokus på blöjbyten och sånt...
Citera
2020-09-21, 16:40
Medlem
Du behöver självklart inte jobba inom äldreomsorgen som undersköterska, men att hjälpa till med ADL och "det äckliga" är en stor del av undersköterskeuppgifterna oavsett arbetsplats.

Utbildningen är förmodligen inriktad på äldreomsorg då det är där flest anställningar finns för tillfället men i slutändan så kommer du ha en yrkesexamen som motsvarar vård- och omsorgsprogrammet och den kan användas för att söka till alla tjänster som eftersöker undersköterskor och inte bara inom äldreomsorgen.
Citera
2020-09-21, 16:48
Medlem
Tremendouslys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Hej.

Det är bra att dina lärare lär ut basala funktioner. Oavsett hur ditt framtida yrkesliv ser ut kommer du genom hela ditt yrkesliv främst att ta hand om äldre. Att förstå basala funktioner är en förutsättning för ditt arbete i vården, oavsett framtida inriktning. Det du är trött på idag är basal kunskap och kan aldrig bagatelliseras. Siktar du på ambulansen bör du veta att det på ambulansen (oftast) jobbar sjuksköterskor som samtliga har kunskap om basala funktioner och hygien. Anställs ens ambulanssjukvårdare idag?

Vi kan göra ett exempel du och jag. Vi säger att du jobbar i ambulansen. Du får ett larm om en man på 80 år som inte har kunnat kissa sen kl 11 idag. Larmet kom in kl 16 och nu är klockan snart fem. Vad tror du är bra på att få koll på när du kommer hem till honom?

Japp. En ambulanssjukvårdare och en ambulanssjuksköterska per ambulans brukar det vara.

Det är sant att man behöver kunna allt sånt. Jag förstår att jag behöver lära mig det. Tur att det är enkla saker att lära sig.

Det är mer att de förväntar sig att man ska hoppa in och jobba på ett äldreboende efter utbildningen. Det är det som stör mig lite. Känns typ som tvång. Även om både livet och utbildningen är frivillig.

Det kanske bara är min energiska och 24/7 fejkleende lärare som går mig på nerverna. Hon utgår typ från att alla i klassen redan vet om allt vi ska lära oss. ALLT vi ska lära oss ställer hon frågor till oss om. Helt galet. Det blir sjuk tidssvinn på lektionerna. Bara för att många i klassen redan jobbar inom äldrevården antar jag. Plus att hon har en gnällig dialekt.

Känner mig bitter idag. KANSKE MÄRKS?
Citera
2020-09-21, 17:04
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Japp. En ambulanssjukvårdare och en ambulanssjuksköterska per ambulans brukar det vara.

Det är sant att man behöver kunna allt sånt. Jag förstår att jag behöver lära mig det. Tur att det är enkla saker att lära sig.

Det är mer att de förväntar sig att man ska hoppa in och jobba på ett äldreboende efter utbildningen. Det är det som stör mig lite. Känns typ som tvång. Även om både livet och utbildningen är frivillig.

Det kanske bara är min energiska och 24/7 fejkleende lärare som går mig på nerverna. Hon utgår typ från att alla i klassen redan vet om allt vi ska lära oss. ALLT vi ska lära oss ställer hon frågor till oss om. Helt galet. Det blir sjuk tidssvinn på lektionerna. Bara för att många i klassen redan jobbar inom äldrevården antar jag. Plus att hon har en gnällig dialekt.

Ta bara till dig det som lärs ut och fråga det du inte förstår och förutsätt inte att de som redan jobbar på äldreboende har någon slags grundkunskap, deras kompetens är sannolikt nära noll iom att de först nu satts i skola. Jag uppmanar dig att hela tiden fråga, du kanske bör göra det till en grej att fråga och ändra fejset på läraren, du kommet att göra alla i klassen en tjänst.

Hade samma skräck inför min första praktik på äldreboende. Jag visste inte ett dugg men med en bra inställning mot de äldre vet jag att du kommer få en bra erfarenhet.
Citera
2020-09-21, 17:09
Medlem
Aigiss avatar
Citat:

Va fan vet du vad de förväntar sig, du har precis börjat utbildningen. Hur som helst får du nog vänja dig med lite spya och avföring och en och annan kateter även om du jobbar på ambulansen. Om det är för äckligt för dig kanske du ska jobba med nåt annat.
Citera
2020-09-21, 17:10
Medlem
Tremendouslys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Ta bara till dig det som lärs ut och fråga det du inte förstår och förutsätt inte att de som redan jobbar på äldreboende har någon slags grundkunskap, deras kompetens är sannolikt nära noll iom att de först nu satts i skola. Jag uppmanar dig att hela tiden fråga, du kanske bör göra det till en grej att fråga och ändra fejset på läraren, du kommet att göra alla i klassen en tjänst.

Hade samma skräck inför min första praktik på äldreboende. Jag visste inte ett dugg men med en bra inställning mot de äldre vet jag att du kommer få en bra erfarenhet.

Tack för input. Har lite ångest över praktiken vi ska påbörja i januari. Ska försöka ha en god inställning till den. Är rädd att jag kommer stå där som en yr höna och inte veta vad jag ska göra. Hoppas man får någon som "tar hand om en" och lär en saker, och att man inte bara blir inkastad bland en massa stressad personal.
Citera
2020-09-21, 17:12
Medlem
GormDenGamles avatar
Du behöver inte jobba som det. Men måste ha praktik och utföra det.
Finns andra arbetsplatser som undersköterska.
Citera
2020-09-21, 17:15
Medlem
Tremendouslys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Va fan vet du vad de förväntar sig, du har precis börjat utbildningen. Hur som helst får du nog vänja dig med lite spya och avföring och en och annan kateter även om du jobbar på ambulansen. Om det är för äckligt för dig kanske du ska jobba med nåt annat.

Japp. Jag får sluta vara så känslig. Det känns ändå som en annan grej om man gör sånt på ambulansen. Att inte veta att man går till jobbet enbart för att byta kateters och blöjor. Jag får lugna mig lite kanske.

Fick panik idag bara när läraren sa att vi skulle lära oss att sätta kateter längst fram i klassrummet inför hela klassen. Tycker man borde få lära sig sånt i lugn och ro, kanske 2 och 2 tillsammans med läraren i en avskilt rum. Speciellt när det finns folk som bokstavligen får panik när man ska göra något nytt som man inte kan inför en hel klass. Som jag t.e.x. Jag lär mig inget när jag känner den känslan. Allt bara glöms bort direkt. Katastrof för mig. Jag sa att jag inte kan göra det inför klassen, och gjorde det aldrig heller. För det går bara inte. Kände mig som en idiot eftersom alla andra gjorde det men inte jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in