Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Ok.
Jag tycker i alla fall inte man ska felkategorisera ett virus för att manipulera folk till att göra som man vill (munskydd). Då bryter man förtroendet till medborgaren.
Jag tycker att termen "luftburen smitta" även fortsättningsvis ska vara virus som "bärs" av "luften". Alltså viruspartiklar som är så små att de inte sjunker till marken, utan håller sig flytande enbart genom brownsk rörelse.
Att kalla ett virus "luftburet" för att man med mekanisk vindkraft kan blåsa viruset flera meter, tycker jag är slarvigt och fel.
Ebola kan också smitta på flera meters avstånd, om man kastar en bajskorv på någon, eller blåser bajspartiklar med en stark fläkt. Men ebola är inte luftburet för det. Alla situationer som CDC tar upp (körsång, spinning, AC) är helt vanlig droppsmitta, fast där man med mekanisk kraft blåser smittan extra långt innan den faller till marken.
Du vill alltså fortsätta anpassa restriktionerna till ett virus med droppsmitta symtomatisk spridning, eller?
Jag svarade ett annat inlägg tidigare att det handlar om testning och smittspårning i första hand med betoning på det sistnämnda. Det har varit uppenbart ganska länge. Gör man det med struktur och intelligens och erkänner asymtomatisk spridning och aerosol kan man nog med andra åtgärder som munskydd begränsa smittan och därmed begränsa antal döda och allvarligt sjuka.
Egentligen med uttänkta restriktioner och åtgärder så verkar det lätt att hantera COVID19. Man sparar också resurser och definitivt så behöver man inte tvinga folk att rätta sig efter tvångsregler en längre tid utan det utmynnar sedan i riktade åtgärder lokalt när man får kontroll. Och framförallt när man vet vad man gör.
Svårare är det inte.
Nu tror jag inte att de är helt flängda på FHM men för att genomföra något sådant måste för det första politikerna ta sitt ansvar och ta över åtgärdsförfarandet. Det gjorde man inte i Sverige. Vi har inte ens en undantagstillståndslagstiftning. Vi stod handfallna i organisatoriska brister. Utländska storleverantörer av sjukvårdsmaterial och skyddsutrustning samt testkits krävde att regeringarna stod för beställningarna. Det kunde inte ordnas fram i Sverige då inte det är Regeringen som har ansvaret eller tog det.
Vi har dessutom sådana saker som väldigt dålig koll på vem som bor här och vi har ett enormt stort antal med väldigt lös anknytning till landet. Vid en eventuell nedstängning tror jag att många saker hade kommit i dagen; brister som man gärna inte vill ska bli uppenbara. Bara det att det pågår skytteltrafik fram och tillbaka från de länderna många flytt ifrån är anmärkningsvärt minst sagt.
Jag hade varit mer nöjd om man hade erkänt alla dessa brister. Nu användes istället FHM till att förklara för befolkningen att allt var lugnt och att man hade kontroll och att det åtgärder man införde var tillräckliga. Nu försöker alla på alla sätt att bortförklara haveriet. Det är nog det som gör mig mest förbannad.
Ingen kommer att hållas ansvarig och frågan är om vi kommer att få någon bättre beredskap i framtiden.