2020-09-21, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
22 nya fall under helgen också, efter att ha legat stadigt på 0-5 fall om dagen rätt länge.
Hade varit intressant att få veta om de är relaterade till Umeå Universitet.
Citera
2020-09-21, 15:13
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Från SVT Västerbotten:
"En person vårdas på sjukhus. Stephan Stenmark, smittskyddsläkare i Region Västerbotten menar att man ser en ökning främst i Umeåområdet.

– Vi ser en ökning nu. Det handlar om både enstaka fall och smågrupperingar inom familjer där flera blir positiva, eller kring en arbetsplats eller aktivitet, säger Stephan Stenmark."
Citera
2020-09-21, 15:14
Medlem
Någon som vet vad smittskyddsläkar Nystedt menar med "Vi hade snett fokus" (hittar bara betalsidor, tyvärr)
Citera
2020-09-21, 15:15
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Var det inte Solberg som sade att det tydligen var bättre med kvinnliga ledare med tanke på hur det såg ut i Danmark, Norge och Finland? Jag kan inte komma ihåg att jag sett henne försöka tona ned retoriken tidigare iallafall. Känns som att hon försöker förekomma mothån nu.
Aha, var det hon som blandade in kön i hanteringsfrågan.
Ja, man ska vara jäkligt försiktig med kritik innan andra halvlek av matchen har spelats klart.
Citera
2020-09-21, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman

Studien är ju klar, men det är bekräftat att den största ökningen är i Umeå så
Citera
2020-09-21, 15:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Var ser du åldrarna?

Blir ju uppseendeväckande när det går från 0 till 3 i en sån liten region. Men det är ju sånt det blir när vi knappt har några volymer. Som den där ökningen i Borås nyligen.

Där har ju patienter minskat med 3 stycken sedan den "ökningen" förra helgen. Fortfarande bara 1 på IVA där också. Så visst kan man bli lurad av tillfälliga uppgångar.
Citera
2020-09-21, 15:28
Medlem
selusts avatar
Finns det någn färsk information om människor som blivit sjuka en andra gång i covid? Statistik?
Citera
2020-09-21, 15:29
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ok.

Jag tycker i alla fall inte man ska felkategorisera ett virus för att manipulera folk till att göra som man vill (munskydd). Då bryter man förtroendet till medborgaren.

Jag tycker att termen "luftburen smitta" även fortsättningsvis ska vara virus som "bärs" av "luften". Alltså viruspartiklar som är så små att de inte sjunker till marken, utan håller sig flytande enbart genom brownsk rörelse.

Att kalla ett virus "luftburet" för att man med mekanisk vindkraft kan blåsa viruset flera meter, tycker jag är slarvigt och fel.

Ebola kan också smitta på flera meters avstånd, om man kastar en bajskorv på någon, eller blåser bajspartiklar med en stark fläkt. Men ebola är inte luftburet för det. Alla situationer som CDC tar upp (körsång, spinning, AC) är helt vanlig droppsmitta, fast där man med mekanisk kraft blåser smittan extra långt innan den faller till marken.
Du vill alltså fortsätta anpassa restriktionerna till ett virus med droppsmitta symtomatisk spridning, eller?

Jag svarade ett annat inlägg tidigare att det handlar om testning och smittspårning i första hand med betoning på det sistnämnda. Det har varit uppenbart ganska länge. Gör man det med struktur och intelligens och erkänner asymtomatisk spridning och aerosol kan man nog med andra åtgärder som munskydd begränsa smittan och därmed begränsa antal döda och allvarligt sjuka.

Egentligen med uttänkta restriktioner och åtgärder så verkar det lätt att hantera COVID19. Man sparar också resurser och definitivt så behöver man inte tvinga folk att rätta sig efter tvångsregler en längre tid utan det utmynnar sedan i riktade åtgärder lokalt när man får kontroll. Och framförallt när man vet vad man gör.

Svårare är det inte.

Nu tror jag inte att de är helt flängda på FHM men för att genomföra något sådant måste för det första politikerna ta sitt ansvar och ta över åtgärdsförfarandet. Det gjorde man inte i Sverige. Vi har inte ens en undantagstillståndslagstiftning. Vi stod handfallna i organisatoriska brister. Utländska storleverantörer av sjukvårdsmaterial och skyddsutrustning samt testkits krävde att regeringarna stod för beställningarna. Det kunde inte ordnas fram i Sverige då inte det är Regeringen som har ansvaret eller tog det.

Vi har dessutom sådana saker som väldigt dålig koll på vem som bor här och vi har ett enormt stort antal med väldigt lös anknytning till landet. Vid en eventuell nedstängning tror jag att många saker hade kommit i dagen; brister som man gärna inte vill ska bli uppenbara. Bara det att det pågår skytteltrafik fram och tillbaka från de länderna många flytt ifrån är anmärkningsvärt minst sagt.

Jag hade varit mer nöjd om man hade erkänt alla dessa brister. Nu användes istället FHM till att förklara för befolkningen att allt var lugnt och att man hade kontroll och att det åtgärder man införde var tillräckliga. Nu försöker alla på alla sätt att bortförklara haveriet. Det är nog det som gör mig mest förbannad.

Ingen kommer att hållas ansvarig och frågan är om vi kommer att få någon bättre beredskap i framtiden.
Senast redigerad av arbetet 2020-09-21 kl. 15:40.
Citera
2020-09-21, 15:30
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det finns ingen ny sida för den länken jag länkade till så den är inte utdaterad.

Den uppdaterade sidan gäller för privatpersoner och den jag länkar till är för hälsopersonal.

Bägge gå att nå från CDC:s sida just nu.
Men du måste väl gå på de senaste dokumenten eller. Det senaste om aerosolsmitta är ny information på deras sida.
Citera
2020-09-21, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av selust
Finns det någn färsk information om människor som blivit sjuka en andra gång i covid? Statistik?

Mest utspridda fall, ingen sammanställd statistik vad jag vet iaf.
För Sverige skulle det vara svårt att göra i dagsläget, då vi testade så få i början. Det är mer från när vi började testa mer nyligt och framåt man isf skulle kunna fånga upp de som fått smittan igen. Iofs friskförklarar vi väl i princip aldrig folk heller så kanske svårt då med.
Vet inte vad man har för statistik i andra länder, men många har nog mer grunddata att utgå från än Sverige.
Citera
2020-09-21, 15:33
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Fast du pekar ju på att norge har så bra smittsituation just nu, trots att det börjar balla ur helt i Oslo.

”Totalt 15 stadsdelar rödmarkerades under söndagen efter att man registrerat över 20 smittade per 100 000 invånare, skriver norska Dagbladet.
Värst drabbat är områdena Gamla Oslo, St. Hanshaugen och Sagene med över 100 smittade per 100 000 invånare under de senaste 14 dagarna.
Hälsomyndigheterna varnar nu för att Oslo kan bli en av de ”rödaste” städarna i Europa”
Du verkar inte förstå att de har helt andra triggernivåer än Sverige. Har alltid haft och ibland stänger de gränsen mot de regioner i Sverige där de anser smittspridningen vara hög. Utan att några motsvarande åtgärder genomförs av svenska myndigheter och att det ibland kommer som en överraskning då smittläget inte varit officiellt känt.
Citera
2020-09-21, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av selust
https://bnonews.com/index.php/2020/08/covid-19-reinfection-tracker/

Det verkar vara rätt olika om man blir sjukare eller mindre sjuk andra gången. Det finns inte tillräckligt med fall än för att kunna dra några slutsatser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in