2020-09-21, 13:36
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ska man kategorisera om influensa och förkylning då också?
Jag svarade på detta här och vill inte upprepa mig:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
2020-09-21, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
UK could have 50,000 Covid cases a day by mid-October, says chief medical officer
Country should be prepared for significant restrictions for next six months, says Chris Whitty

källa guardian

Tråkigt att förnekarna medvetet vill sabotera för alla andra som vill rädda liv. Bra att UK kommer att bli strängare mot sabotörerna.
Och det kan bli till 200 döda per dag, förhoppningsvis blir det mycket mindre. Men det är bra UK varnar nu innan.

Citat:
UK could face 50,000 Covid cases and 200 deaths a day if surge in infections continues, Sir Patrick Vallance warns

– There's "no evidence" the virus is currently a milder form of the one in April
https://www.standard.co.uk/news/politics/uk-coronavirus-update-chris-whitty-patrick-vallance-50000-cases-a4552171.html
Citera
2020-09-21, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du har fel i första påståendet. Rejält så att ditt resonemang inte håller i fortsättningen:
/.../Att andelen var så låg gör att författarna tror att flockimmunitet kan dröja länge och att det även kan gälla i andra delar av landet. De skriver: »Resultaten från Norrbotten torde vara representativa för de regioner som haft liknande incidens såsom Västerbotten, Värmland och Kalmar, och visar att någon flockimmunitet inte kan bli aktuell under lång tid, om någonsin.«
https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/06/lag-niva-av-antikroppar-i-norrbotten-forvanar-smittskyddslakare/
Jag påstår att smittan är utbredd i Sverige, från norr till söder.

Och ditt svar är "nej, för i Sveriges nordligaste glesbygdslän har bara 1.9% antikroppar".

1.9% av Norrbotten är fler fall än i hela Danmark den senaste månaden. Och då har Norrbotten bara 2.5% av Sveriges befolkning.
Citera
2020-09-21, 13:40
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Detta är ju så nytt att även CDC säger att det inte finns något stöd för att det sprids i luften.

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/hcp/non-us-settings/overview/index.html
Varför hänvisar du till utdaterade artiklar för?

Updated Aug. 12, 2020

Det här är vad som gäller:

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/prevent-getting-sick/how-covid-spreads.html

Updated Sept. 18, 2020
Citera
2020-09-21, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja. Det var nu inte antikroppar utan lymfocyter, CD4+ och CD8+, vill jag minnas.
Just det, men det kan ändå vara en konsekvens av svåra primärinfektioner hos vuxna.

Sen vet jag inte hur länge man har T-celler för andra coronavirus. Jag har inte sett någon studie på det, och det är nog svårt att mäta eftersom virusen cirkulerar flera gånger per år.
Citera
2020-09-21, 13:43
Medlem
.Dostoj.s avatar
Sitter det fortfarande ett gäng som inte tror att smittan kommer att öka i Sverige nu? Vi är redan på väg in i skiten igen. Om smittan dessutom är luftburen hur i hela friden ska det gå för alla sköra på äldreboenden när de nu öppnar för besök igen.

Hur var det med Sveriges flockimmunitet? Vore bra med ett nytt utlåtande från Löfven också, var är han?

Inför krav på munskydd på offentliga platser i inomhusmiljö.
Citera
2020-09-21, 13:43
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Jag påstår att smittan är utbredd i Sverige, från norr till söder.

Och ditt svar är "nej, för i Sveriges nordligaste glesbygdslän har bara 1.9% antikroppar".

1.9% av Norrbotten är fler fall än i hela Danmark den senaste månaden. Och då har Norrbotten bara 2.5% av Sveriges befolkning.
Du vet det där med procenttal eller vill du ha en lektion?

Det du säger saknar stringens helt och hållet faktiskt. Smittan är verkligen inte jämnt spridd över Sverige.

Eller någon annanstans heller för den delen.
Citera
2020-09-21, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
UK could have 50,000 Covid cases a day by mid-October, says chief medical officer
Country should be prepared for significant restrictions for next six months, says Chris Whitty

källa guardian

Tråkigt att förnekarna medvetet vill sabotera för alla andra som vill rädda liv. Bra att UK kommer att bli strängare mot sabotörerna.
Det verkar dock som att det talas om smittofall, inte om dödlighet? (Apropå det du skriver om att rädda liv.) Om ingen av dessa 50.000 fall resulterar i något dödsfall finns det nog fog för att ifrågasätta åtgärderna. Det är dock sannolikt så, att vissa smittade kommer att dö av sjukdomen. Det intressanta är hur många (eller hur få).
Citera
2020-09-21, 13:45
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
88 % av alla döda i Sverige är 70 år och äldre, så det som misslyckats är att skydda de äldre.

Sedan håller jag med om att om vi haft väldigt få smittade i Sverige hade vi också haft färre äldre som dött.

Strategin att hålla samhället öppet och skydda de äldre misslyckades!

Jag tycker vi även kan diskutera varför strategin misslyckades.
Jag tror problemet var att de som ansvarar för vård av äldre inte hade en susning om hur man skulle skydda dem.
Dessutom saknades ju alla former av skyddsutrustning, både på kort och lång sikt. Om det funnits beredskapslager av dessa enkla skydd hade vi haft en helt annan bild tror jag.
I Norge är det 87% över 70 som dött och 86% över 70 i Danmark.

Det är den stora samhällsspridningen i Sverige som resulterat i våra extremt höga dödstal.
Citera
2020-09-21, 13:46
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekonomi3
Kan det vara andra regioner eller andra grupper av befolkningen som nu drabbas i Spanien?
Madrid är fortfarande hårdast drabbat i faktiska tal.
Citera
2020-09-21, 13:50
Medlem
Citat:
Just det, men det kan ändå vara en konsekvens av svåra primärinfektioner hos vuxna.

Sen vet jag inte hur länge man har T-celler för andra coronavirus. Jag har inte sett någon studie på det, och det är nog svårt att mäta eftersom virusen cirkulerar flera gånger per år.
Ja, en knepig faktor är naturligtvis mutationsfrekvensen. Men den lär vara lägre för corona ssp än för influensa.
Citera
2020-09-21, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag svarade på detta här och vill inte upprepa mig:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Ok.

Jag tycker i alla fall inte man ska felkategorisera ett virus för att manipulera folk till att göra som man vill (munskydd). Då bryter man förtroendet till medborgaren.

Jag tycker att termen "luftburen smitta" även fortsättningsvis ska vara virus som "bärs" av "luften". Alltså viruspartiklar som är så små att de inte sjunker till marken, utan håller sig flytande enbart genom brownsk rörelse.

Att kalla ett virus "luftburet" för att man med mekanisk vindkraft kan blåsa viruset flera meter, tycker jag är slarvigt och fel.

Ebola kan också smitta på flera meters avstånd, om man kastar en bajskorv på någon, eller blåser bajspartiklar med en stark fläkt. Men ebola är inte luftburet för det. Alla situationer som CDC tar upp (körsång, spinning, AC) är helt vanlig droppsmitta, fast där man med mekanisk kraft blåser smittan extra långt innan den faller till marken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in