2020-09-21, 13:52
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Ett belysande exempel på varför man inte skall ha för bråttom med att smitta ned befolkningen och jaga flockimmunitet samt kolla på "Kvackowskis" och "Feta men nakna kejsare" på YT.

I Schweiz har behandlingen av sjuka patienter blivit betydligt effektivare, dödligheten har sjunkit med:

* 50% för patienter under 70 år.
* 70% för patienter över 70 år.

Jämförelseperioden är före och efter 1 juni i år.

https://twitter.com/wfaler/status/1307985162945388545

Detta har ju många av oss påpekat sedan länge. Att smitta ner människor med ett okänt virus ter sig för mig som ryskroulette, snällt sagt.
Citera
2020-09-21, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Varför hänvisar du till utdaterade artiklar för?

Updated Aug. 12, 2020

Det här är vad som gäller:

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/prevent-getting-sick/how-covid-spreads.html

Updated Sept. 18, 2020

Det finns ingen ny sida för den länken jag länkade till så den är inte utdaterad.

Den uppdaterade sidan gäller för privatpersoner och den jag länkar till är för hälsopersonal.

Bägge gå att nå från CDC:s sida just nu.
Citera
2020-09-21, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du vet det där med procenttal eller vill du ha en lektion?

Det du säger saknar stringens helt och hållet faktiskt. Smittan är verkligen inte jämnt spridd över Sverige.

Eller någon annanstans heller för den delen.
Vem har sagt att smittan är jämnt spridd? Inte jag.

Jag sa att den var utspridd. Det är något helt annat.
Citera
2020-09-21, 13:56
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag tror också att det kan vara på detta viset, men inte en immunitet I så fall, utan att immunförsvaret lättare känner igen viruset. Hade det varit immunitet hade vi bara fått en enda corona-förkylning vart X:te år och det får vi inte.
Faktum är att immunitet egentligen är att man inte blir sjuk av ett virus. Så är man asymptomatisk, dvs frisk, så är man egentligen själv immun fast man sprider smittan ändå.
Citera
2020-09-21, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja, en knepig faktor är naturligtvis mutationsfrekvensen. Men den lär vara lägre för corona ssp än för influensa.
Det också. Det är inte säkert att de här gamla T-cellerna mot SARS hade haft någon större effekt idag, om SARS hade spridits på samma sätt som scov2, och fått mutera i 17 år.
Citera
2020-09-21, 14:03
Medlem
Sooks avatar
418 smittade i Danmark idag (eller senaste dygnet).
2 döda.

Det verkar inte öka längre.
Citera
2020-09-21, 14:04
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja men de sprids inte lika kraftigt som luftburna virus.

Aerosoler från Amerikanska västkusten (Kaliforniern) har nu nått Europeiska fastlandet.

Nej jag sa inte att ”viruset” liftade, men visar på aerosolers transport via luften.
Citera
2020-09-21, 14:05
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Detta har ju många av oss påpekat sedan länge. Att smitta ner människor med ett okänt virus ter sig för mig som ryskroulette, snällt sagt.
Exakt!

Därför en tidig initial nedstängning för att få ned smittspridningen och därmed vinna tid. Tid som kan användas för att säkra riskgrupper och inhämta mer kunskap som i sin tur minskar dödligheten.
Citera
2020-09-21, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det också. Det är inte säkert att de här gamla T-cellerna mot SARS hade haft någon större effekt idag, om SARS hade spridits på samma sätt som scov2, och fått mutera i 17 år.
Nej, det är säkert inte troligt.
Citera
2020-09-21, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Faktum är att immunitet egentligen är att man inte blir sjuk av ett virus. Så är man asymptomatisk, dvs frisk, så är man egentligen själv immun fast man sprider smittan ändå.
Det stämmer inte med vad som står på Wikipedia, men det är ju inte alltid så sant iofs. Där står det att immunitet förhindrar "oönskad biologisk invasion". De som smittar asymptotiskt har ju bevisligen då virus som lyckats invaderat kroppen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Immunitet_(biologi)

Sedan är det nog inte en glasklar gräns heller. Särskilt inte då man kan få en lättare sjukdom mha immunförsvaret, vad kallas det då?
Citera
2020-09-21, 14:10
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Det känns lite som att sverige kan peka pa7 andra länder med långfingret och säga "ser ni, vi hade rätt! Vi har väldigt lite spridning i Sverige." Har vi glömt att vi var ett av de rödaste länderna i hela världen med hög dödlighet och smittspridning, vad vi hade i våras har de andra nordigska länderna nu.
Om det skulle vara så har vi ju den stora fördelen att vi inte suttit inlåsta och gått med munblöja en hel sommar utan faktiskt varit ute i friska luften, ute i solen, tränat på gym, mått väl och har utsatt vårt immunförsvar för lite ditten och datten.

Nu kommer den mörka hösten.
Citera
2020-09-21, 14:11
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Om det skulle vara så har vi ju den stora fördelen att vi inte suttit inlåsta och gått med munblöja en hel sommar utan faktiskt varit ute i friska luften, ute i solen, tränat på gym, mått väl och har utsatt vårt immunförsvar för lite ditten och datten.

Nu kommer den mörka hösten.

Det är många som inte gjort allt det du räknar upp...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in