2020-09-20, 18:04
Medlem
"Tack för samtalet i förra veckan" eller "Tack för samtalet förra veckan"?
Citera
2020-09-20, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Con Artist
"Tack för samtalet i förra veckan" eller "Tack för samtalet förra veckan"?

Det sistnämnda låter mer korrekt.
Citera
2020-09-20, 18:59
Medlem
nabplayers avatar
Jag är inte klar än.
Jag är inte riktigt klar än.

Vad tillför ordet riktigt?
Citera
2020-09-20, 22:45
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HARD-WORKER
Det sistnämnda låter mer korrekt.
Ja det skulle jag också säga.
Citera
2020-09-20, 22:55
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nabplayer
Jag är inte klar än.
Jag är inte riktigt klar än.

Vad tillför ordet riktigt?

Att förmedla att det inte är så mycket kvar, förrän du är klar!
Citera
2020-09-21, 12:18
Medlem
nullums avatar
Finns det någon förklaring till varför ord som shoppa, chans, chock, schimpans och schack uttalas med sje-ljud? Varför har man valt att ha olika stavningar för samma uttal av dessa till synes "osvenska" stavningar? Och varför uttalas Porsche, fräsch, lunch och dusch med tje-ljud i många dialekter?

Jag kan förstå att Porsche uttalas som "pohshe" då det är ett direkt lånord från tyskan. Men shoppa är väl ändå ett lånord från engelskan, där det uttalas med tje-ljud? Finns det några andra ord som stavas med sh som uttalas med sje-ljud?
Citera
2020-09-21, 12:35
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nullum
Finns det någon förklaring till varför ord som shoppa, chans, chock, schimpans och schack uttalas med sje-ljud? Varför har man valt att ha olika stavningar för samma uttal av dessa till synes "osvenska" stavningar? Och varför uttalas Porsche, fräsch, lunch och dusch med tje-ljud i många dialekter?

Jag kan förstå att Porsche uttalas som "pohshe" då det är ett direkt lånord från tyskan. Men shoppa är väl ändå ett lånord från engelskan, där det uttalas med tje-ljud? Finns det några andra ord som stavas med sh som uttalas med sje-ljud?

Ett enkelt delsvar är att tyskan och franskan influerade svenska uttal ända in på 70-talet och därför uppstår detta. Kunskap i engelska var ganska begränsad i Sverige rent utbredningsmässigt ända in på 80-talet.
Citera
2020-09-21, 15:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nullum

Shoppa uttalas med sje-ljud. Det är "choppa" som uttalas med tje-ljud.
Citera
2020-09-21, 17:37
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
Shoppa uttalas med sje-ljud. Det är "choppa" som uttalas med tje-ljud.

Menar du på engelska så uttalas exempelvis shopping /ˈʃɒpɪŋ/ medan chopping uttalas
/ˈtʃɒpɪŋ/.
Citera
2020-09-21, 17:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Menar du på engelska så uttalas exempelvis shopping /ˈʃɒpɪŋ/ medan chopping uttalas
/ˈtʃɒpɪŋ/.

Ja, det var väl det jag skrev?
Citera
2020-09-21, 18:23
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
Ja, det var väl det jag skrev?

Nja, formen shoppa (vilket du skrev) finns inte i engelskan.
Citera
2020-09-21, 18:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nja, formen shoppa (vilket du skrev) finns inte i engelskan.

Den svenska formen uttalas ju som den engelska+a. TS tänker på sådana människor som uttalar t.ex. stjärna som kärna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in