2020-09-20, 22:58
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Det är ingen mening att diskutera andelar om vi ska titta på hur smittan startar och utvecklar sig i början.

Om vi reser på samma sätt så är det fortfarande dubbelt så många svenskar som Norrmänn som exponerats för Covid-19. Helt andra startvillkor alltså.

Sen hade Oslo samma sportlovsvecka som Skåne (som haft en mild utveckling, nästan snällare än Danmark?).
Vist är det så men Bergen och Stavanger som är Norges näst största stad och tredje största stad hade sportlov vecka 9 samma som Stockholm. Men städerna är mindre i Norge jämfört med Sverige vilket säkert är till fördel för dem. Men om vi tänker så är ju Sveriges höga antal avlidna ännu mer besynnerligt då Stockholm är en liten huvudstad jämfört med övriga Europa, och vi skulle då också ha kommit lindrigt undan.
Citera
2020-09-20, 22:58
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
"”Vi som körde hem folk från Arlanda smittades”
Coronaviruset tog flyget till Sverige – och hämtades ofta upp i taxi. ”Vi som jobbade på Arlanda under den här tiden när människor kom hem från Italien och Österrike, vi blev smittade”, säger taxichauffören Alaa Agha. Förklarar det varför viruset spridits så mycket bland utlandsfödda?"
https://www.svd.se/vi-som-korde-hem-...anda-smittades

Man är väl rimligt att anta att taxichaufförerna smittade sina familjer,

som sen smittade vidare på sina jobb, skolor, matbutiker osv?

Det gjordes väl nån analys av virus på några av de som kom till sjukhus,

för att se vilken "sträng" av virus det var men inte på alla inlagda väl?

En avsevärd mängd smittade människor kom aldrig till sjukhus,

så det får vi aldrig veta vilken "sträng" de smittades med,

så hur mycket sanning den där analysen egentligen visade,

får nån som har allt underlag och rätt kompetens bedöma.
… [ Visa mindre ]

Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag ser en lögn. De sa uttryckligen att smittan inte primärt kom från Italien, nu säger Tegmark Wisell att den gjorde det. Jag tror att man ljög medvetet då för att släta ut sitt misstag att inte förbjuda resor till alperna. Men det spelar ingen roll. Vi har inget tjänstemannaansvar och kommissionen är inte objektiv, så någon "sanning" lär vi aldrig se. Vi andra ser.

Karantän för inresande från högriskområden arbetar Norge ju med nu,

finns säkert många länder i världen som nu testar inresande.
Citera
2020-09-20, 22:59
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Mitt svar på imse-vimse-ipsis ”fråga” om varför smittan spreds trots att ”alla” hade ”stängt” gränserna, men det tror jag du förstår.

Ja, jag förstod det. Och ditt svar var bra. Jag instämde, och ville komplettera med några egna tankar kring Sveriges misslyckade hantering av Covid-19.

Citat:
Samtidigt sträckte jag ut en hand genom medge att stängda gränser inte helt kunnat stoppat smittan (vilket du ju också berör genom att ange orsakerna till det).

Förmodligen så har du helt rätt. Men jag retar mig på att myndigheterna inte ens försökte hålla smittan ute.

Jag vill även hävda att det hade varit möjligt att stänga ute smittan helt, men det hade krävt att Sverige hade upprätthållit beredskap att stänga gränserna helt. Det hade tagit avsevärt längre tid än några veckor. Det hade inte varit möjligt att stänga gränserna utan att först ha byggt upp gränsbevakning, beredskapslager och självförsörjning.

Citat:
ATs agerande i övrigt lämnade jag därhän. Han spelade hjälplöst uppgiven för att få in smittan (om inte annat skulle han på så sätt ha kunnat försinka skarpare restriktioner).

Först var Anders Tegnell handlingsförlamad, eftersom han trodde att smittan inte skulle komma till Sverige. När smittan kom till Sverige, så övergick han till att bli handlingsförlamad av uppgivenhet. Allt har blivit fel.

Citat:
Politikerna hakade på då de såg en chans att återigen placera Sverige på kartan efter de senaste årens fiaskon (t ex ”refugees welcome eftersom vårt land inte bygger några murar” och utropandet av världens första feministiska regering).

"Refugees welcome" var ett dunderfiasko. Vi lindrar inte nöden i Världen genom att försöka svälja andra länders växande överbefolkning. Det enda vi åstadkommer, är att vi själva trängs undan i vårt eget hemland. Det ständiga inflödet av allt fler människor har skapat brist på bostäder. Nu har Covid-19 hjäpt till att frigöra bostäder. Vem kommer att flytta in i dessa bostäder?
Citera
2020-09-20, 23:00
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Smittspridningen i Stockholmsregionen var på väg mot en katastrof, när det ”oförklarligt” vände ner. Jag menar att det var Våren som var räddningen.

Även Kina fick den hjälpen, då dom södra regionerna ligger före årstidsmässigt.

Jag tror på d-vitamin hypotesen här, ökande sol, ökande d-vitaminnivåer.
Citera
2020-09-20, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Smittspridningen i Stockholmsregionen var på väg mot en katastrof, när det ”oförklarligt” vände ner. Jag menar att det var Våren som var räddningen.

Även Kina fick den hjälpen, då dom södra regionerna ligger före årstidsmässigt.

Och/eller någon slags immunitet?
Citera
2020-09-20, 23:09
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsolle2
Nu importeras coronapatienter godhetslnarkarna (karolinska) medans svenska lung och hjärtsjuka m.fl har långa väntetider för behandling samt att man mitt i allt sparkar personal man erbjuder även Jetplan som hämtar hit sjuklingarna.

- Vem betalar kalaset ? // Die dumme Schwäden

Jaa, det finns helt klart en överkapacitet inom vården.

Fattas bara ..
https://ekuriren.se/lokalt/artikel/min-mamma-blev-ytterligare-ett-offer---nekades-vard/pr55nk3r
Citera
2020-09-20, 23:12
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Vist är det så men Bergen och Stavanger som är Norges näst största stad och tredje största stad hade sportlov vecka 9 samma som Stockholm. Men städerna är mindre i Norge jämfört med Sverige vilket säkert är till fördel för dem. Men om vi tänker så är ju Sveriges höga antal avlidna ännu mer besynnerligt då Stockholm är en liten huvudstad jämfört med övriga Europa, och vi skulle då också ha kommit lindrigt undan.

Vi har ju det lilla dilemmat med en stor invandring, som sköter om en stor del av den åldrande befolkningen. Lägg där till minimala kunskaper i hygien samt extrem tätboddhet , språkproblem, minimal utbildning och annorlunda kultur med kindpussar och allt möjligt. Där har du förklaringen. Vi fick vad vi röstar på helt enkelt. Det är allmänt känt att Järvafältet var "ground zero".
Citera
2020-09-20, 23:12
Avstängd
Citat:
Jag tror på d-vitamin hypotesen här, ökande sol, ökande d-vitaminnivåer.

Högre D-vitaminnivåer, mer UV-ljus som dödar viruspartiklarna och viss immunitet.
Citera
2020-09-20, 23:14
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Högre D-vitaminnivåer, mer UV-ljus som dödar viruspartiklarna och viss immunitet.

Det med, har för mig att jag läst att ca:15% av nordborna är resistenta mot HIV exempelvis.
Citera
2020-09-20, 23:16
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Och/eller någon slags immunitet?

Jaa, i bästa fall har vi en bidragande orsak där.
Citera
2020-09-20, 23:19
Medlem
gloffgloffs avatar
USA resonerar i termer av zoner med färger, som röd, gul, grön,

vi har som tur är Norge som kan analysera smittspridningsnivån i Sverige.

Norge resonerar också i termer av zoner med färger.

Fauci berättar en massa,

t ex att barn smittar,

40%-45% av smittade inte har symptom och att

50% av all smittspridning sker från asymptomatiska.

https://twitter.com/DrZoeHyde/status/1307672668674510851

EDIT: ändrade inlägget lite
Senast redigerad av gloffgloff 2020-09-20 kl. 23:25.
Citera
2020-09-20, 23:22
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Vi har ju det lilla dilemmat med en stor invandring, som sköter om en stor del av den åldrande befolkningen. Lägg där till minimala kunskaper i hygien samt extrem tätboddhet , språkproblem, minimal utbildning och annorlunda kultur med kindpussar och allt möjligt. Där har du förklaringen. Vi fick vad vi röstar på helt enkelt. Det är allmänt känt att Järvafältet var "ground zero".
Vist, framlagt på det viset låter det ju inte bra. Invandring och att de utnyttjas till lågavlönade arbeten är väl inget som är unikt i Sverige dok. Ytters ovanligt att se blekansikten skura toaletter i Norden, så att säga. Kanske en idé att dela ut D-vitaminer till dessa grupper i vinter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in