2020-09-20, 22:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag förstår inte hur du tänker.

Anser du att Anders Tegnell resonerar vettigt? Ifall svaret är ja, så skulle det förklara varför jag inte hänger med i dina resonemang.
Jag säger att det faktum att smittan har spridit sig till alla länder trots att alla nästan länder stängde gränserna talar för att det inte fungerade att stänga gränserna. Oavsett hur mycket du anser att det borde ha fungerat.
Citera
2020-09-20, 22:25
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:

Anser du att Anders Tegnell resonerar vettigt? Ifall svaret är ja, så skulle det förklara varför jag inte hänger med i dina resonemang.

Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Jag säger att det faktum att smittan har spridit sig till alla länder trots att alla nästan länder stängde gränserna talar för att det inte fungerade att stänga gränserna. Oavsett hur mycket du anser att det borde ha fungerat.

Så vi fångar inte bovarna för de kommer ändå ut igen från finkan och det kommer nya bovar?

Ingen idé att behandla folk med medicin och operationer för de blir ändå sjuka igen och dör ju till slut?

Intressant inställning till skydd av befolkningen.
Citera
2020-09-20, 22:26
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Det var bra grävt. Två invändningar:
- Vi vill jämföra antalet svenskar och norrmän som besökte skidorterna i Italien under en viss period. Att Gran Canaria är ett populärt resmål både i Sverige och Norge säger inget om hur vi fick in smittan.

- Om 10% av norrmännen och Svenskarna reste så innebär det att Sverige hade strax över en miljon resenärer under sportlovet. Norge hade bara strax över en halv miljon. När det gäller resande och införsel av smitta är det nog bäst att prata antal och inte andelar.
Fast vi jämför ju avlidna och smitta i förhållande till befolkning.

Men vi kan ju slå fast att det handlar om ca 10% som reser utomlands i bägge länderna. Så vida ingen annan motbevisar detta.

Försökte hitta mer info om vart man reste men det verkar ju så som de flesta väjer sol framför skidor vid utlandsresor under sportlovet. Hittade inget till vilka länder man reste på skidsemester oavsett land. Kan ju erkänna att fördjupa mig i våra länders rese vanor inte tillhör mina favorit sysslor och lämnar det här vid.

Men om ungefär lika många sett ur folkmängd reser i våra länder och våra favorit resmål är desamma så är det kanske rimligt att anta att vi reser ungefär lika många och till samma orter när det gäller skidsemestrar under denna tid också.
Jag väjer att tro att det är så tills det att jag eventuellt blir motbevisad.
Ser ingen stor avvikelse mellan våra länder i detta ämne som skulle kunna förklara varför våra situationer sedan avvek.
Citera
2020-09-20, 22:28
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
En riktigt bra artikel, som utan politiska hangovers förklarar varför Sverige har högre dödstal än sina nordiska grannar:
https://www.aier.org/article/swedens-high-covid-death-rates-among-the-nordics-dry-tinder-and-other-important-factors/?fbclid=IwAR3T4TKHwh9WPkA-MBbXmGCe0s-V4dX9Kd7Ht0xzXTClO_PFOwgaikjVBa0

Det som irriterar mig är att de citerar Karin Tegmark Wisell:

Citat:
Karin Tegmark Wisell of Sweden’s Public Health Agency reported that when investigating the virus, they could “clearly see the enormous imports from Italy.”

På FHM:s presskonferenser så sa de att smittan primärt inte kom ifrån Italien utan från Usa mfl länder, alltså blåljuger någon här. Fy fan var trött jag är på lögnerna. Det känns som en beställningsartikel där de inte kan hålla reda på vem som sagt vad.

Editerad.
Citera
2020-09-20, 22:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:

Så vi fångar inte bovarna för de kommer ändå ut igen från finkan och det kommer nya bovar?

Ingen idé att behandla folk med medicin och operationer för de blir ändå sjuka igen och dör ju till slut?

Intressant inställning till skydd av befolkningen.
Din liknelse är obegriplig. Menar du att eftersom det inte fungerade att stänga gränserna kan vi lägga ner rättssystemet och sjukvården?
Citera
2020-09-20, 22:36
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det som irriterar mig är att de citerar Karin Tegmark Wisell:

På FHM:s presskonferenser så sa de att smittan primärt inte kom ifrån Italien utan från Usa mfl länder, alltså blåljuger någon här. Fy fan var trött jag är på lögnerna. Det känns som en beställningsartikel där de inte kan hålla reda på vem som sagt vad.

Editerad.

"”Vi som körde hem folk från Arlanda smittades”
Coronaviruset tog flyget till Sverige – och hämtades ofta upp i taxi. ”Vi som jobbade på Arlanda under den här tiden när människor kom hem från Italien och Österrike, vi blev smittade”, säger taxichauffören Alaa Agha. Förklarar det varför viruset spridits så mycket bland utlandsfödda?"
https://www.svd.se/vi-som-korde-hem-folk-fran-arlanda-smittades

Man är väl rimligt att anta att taxichaufförerna smittade sina familjer,

som sen smittade vidare på sina jobb, skolor, matbutiker osv?
Citera
2020-09-20, 22:40
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Fast vi jämför ju avlidna och smitta i förhållande till befolkning.

Men vi kan ju slå fast att det handlar om ca 10% som reser utomlands i bägge länderna. Så vida ingen annan motbevisar detta.

Försökte hitta mer info om vart man reste men det verkar ju så som de flesta väjer sol framför skidor vid utlandsresor under sportlovet. Hittade inget till vilka länder man reste på skidsemester oavsett land. Kan ju erkänna att fördjupa mig i våra länders rese vanor inte tillhör mina favorit sysslor och lämnar det här vid.

Men om ungefär lika många sett ur folkmängd reser i våra länder och våra favorit resmål är desamma så är det kanske rimligt att anta att vi reser ungefär lika många och till samma orter när det gäller skidsemestrar under denna tid också.
Jag väjer att tro att det är så tills det att jag eventuellt blir motbevisad.
Ser ingen stor avvikelse mellan våra länder i detta ämne som skulle kunna förklara varför våra situationer sedan avvek.

Det är ingen mening att diskutera andelar om vi ska titta på hur smittan startar och utvecklar sig i början.

Om vi reser på samma sätt så är det fortfarande dubbelt så många svenskar som Norrmänn som exponerats för Covid-19. Helt andra startvillkor alltså.

Sen hade Oslo samma sportlovsvecka som Skåne (som haft en mild utveckling, nästan snällare än Danmark?).
Citera
2020-09-20, 22:40
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Coronaviruset tog flyget till Sverige – och hämtades ofta upp i taxi. ”Vi som jobbade på Arlanda under den här tiden när människor kom hem från Italien och Österrike, vi blev smittade”, säger taxichauffören Alaa Agha. Förklarar det varför viruset spridits så mycket bland utlandsfödda?"
https://www.svd.se/vi-som-korde-hem-folk-fran-arlanda-smittades

Men det sa de inte på presskonferenserna. Visst är det så att taxichaffisarna åkte dit.
Citera
2020-09-20, 22:48
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
https://www.svd.se/vi-som-korde-hem-...anda-smittades

Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Men det sa de inte på presskonferenserna. Visst är det så att taxichaffisarna åkte dit.

Det gjordes väl nån analys av virus på några av de som kom till sjukhus,

för att se vilken "sträng" av virus det var men inte på alla inlagda väl?

En avsevärd mängd smittade människor kom aldrig till sjukhus,

så det får vi aldrig veta vilken "sträng" de smittades med,

så hur mycket sanning den där analysen egentligen visade,

får nån som har allt underlag och rätt kompetens bedöma.

EDIT: Tegnells utgångspunkt är ju att (alla) andras studier än FHMs studier

per automatik är "inte så omfattande" och "felaktiga", t ex WHOs.
Senast redigerad av gloffgloff 2020-09-20 kl. 23:00.
Citera
2020-09-20, 22:48
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
/.../ Att smittspridningen i Sverige trots allt vände neråt i april, kan förklaras med ändrat väder, och kanske även viss immunitet bland befolkningen. Folkhälsomyndighetens råd däremot, är helt otillräckliga för att besegra Covid-19. Bevis för detta är Christian Drostens redogörelse, i kombination med diagrammen som visar hur långsamt smittspridningen avtog i Sverige.

Smittspridningen i Stockholmsregionen var på väg mot en katastrof, när det ”oförklarligt” vände ner. Jag menar att det var Våren som var räddningen.

Även Kina fick den hjälpen, då dom södra regionerna ligger före årstidsmässigt.
Citera
2020-09-20, 22:53
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Citat:
https://www.svd.se/vi-som-korde-hem-...anda-smittades

Det gjordes väl nån analys av virus på några av de som kom till sjukhus,

för att se vilken "sträng" av virus det var men inte på alla inlagda väl?

En avsevärd mängd smittade människor kom aldrig till sjukhus,

så det får vi aldrig veta vilken "sträng" de smittades med,

så hur mycket sanning den där analysen egentligen visade,

får nån som har allt underlag och rätt kompetens bedöma.

Jag ser en lögn. De sa uttryckligen att smittan inte primärt kom från Italien, nu säger Tegmark Wisell att den gjorde det. Jag tror att man ljög medvetet då för att släta ut sitt misstag att inte förbjuda resor till alperna. Men det spelar ingen roll. Vi har inget tjänstemannaansvar och kommissionen är inte objektiv, så någon "sanning" lär vi aldrig se. Vi andra ser.
Citera
2020-09-20, 22:54
Avslutad
Inte för att jag tycker Trump/USA på något sätt har skött detta ett dugg bra. Men hur kommer det sig att folk ser så otroligt annorlunda på det hela så fort det handlar om andra länder..? Då syftar jag dock ej på uttalanden från vår statsminister eller politikers slutsatser (för en gångs skull)

Marcus Oscarsson skriver: (jag har inga invändningar på detta i sak, ser bara inte varför det här inte gäller vissa slutsatser som dras i Sverige)

Citat:
”Av de 215 länder och regioner som ingår i Worldometers statistik är USA det 10:e hårdast drabbade landet i världen”

När Sverige låg på topp 10 en lång tid var det inte så allvarligt enligt vissa och vi skulle ”vänta på facit”...? Har alla facit kommit nu alltså? Innan vi ens vet hur hösten/vintern blir för oss?

USA har nu totalt 616 dödsfall/1 miljon invånare. Därefter England på 615, Italien på 591 och sedan Sverige på 580.

Marcus fortsätter: (enig i detta med, men ser seriöst ingen större skillnad mot en del slutsatser som vissa har dragit gällande Sverige)

Citat:
”President Trump som tidigare aviserat att smittan skulle vara över i april har vid en lång rad tillfällen sagt att USA klarat sig mycket bättre än andra delar av världen men USA:s väljare kan ta del av statistiken hos tex Worldometer och Johns Hopkins University där man kan se att Trumps påståenden är felaktiga.”

Japp det var jävligt idiotiskt av honom att dra dessa slutsatser i förtid! Inget snack om det, jag håller helt med.

Till skillnad från när företrädare för våra myndigheter drar massa slutsatser i förtid om att allt är lugnt och håller på att vända alltså? Innan man omöjligt kan ha någon som helst aning om åt vilket håll det kommer utvecklas...

6 mars 2020:

Citat:
”Statsepidemiologen: Toppen kan vara nådd nu

Länk: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RRpj0A/statsepidemiologen-toppen-kan-vara-nadd-n

Några dagar efter ovanstående uttalanden gjorde Folkhälsomyndigheten själva bedömningen att risken för smittspridning i Sverige var ”MYCKET HÖG”.

Länk: https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/riskbedomning/

MYCKET HÖG = Högsta möjliga risknivån i Sverige, på en femgradig pandemiskala. Den nivån har vi utan undantag legat på mellan den 10 mars - 20 september (hitills)

1 april:

Citat:
”Kurvan börjar bli brant – topp kan vara någon vecka bort. Men uppgången har inte varit så brant som han först trodde att den skulle bli.”

Helt sant, just kurvan över antal smittade blev inte särskilt brant i april. Toppen där kom nämligen istället först i slutet av juni... Först 3 månader efter alla andra kurvor hade sina toppar (dödsfall, sjukhusfall osv.). Sannolikt kom toppen först i juni över bekräftat smittade för att man knappt testade i mars/april jämfört med juni månad...

Men hur övriga kurvor samtidigt skenade iväg är väl inte så himla noga sålänge som kurvan över smittade ser bra ut...

Citat:
”Den befarade toppen har hittills uteblivit, men nu flaggar Anders Tegnell att den inte är så långt bort.

Att Folkhälsomyndigheten själva hela tiden har vetat om hur missvisande kurvan över smittade har varit är inte heller så himla noga.

Låt oss trots osäkerheten fokusera på den kurvan över smittade för att bedöma utvecklingen och prata om en ”vändning”, när alla andra kurvor pekade rakt uppåt och i samma period där flest människor avled och blev svårt sjuka... När det var som allra viktigast under hela pandemin att folket tog spridningen på allvar.

Citat:
”Kommentar till statistiken. (...) Den 5 juni gav Regeringen uppdrag till Folkhälsomyndigheten och till länsstyrelserna att säkerställa flöden av storskalig testning.

Förändringar i provtagningen under olika delar av pandemin påverkar möjligheten att följa utvecklingen över tid eftersom olika grupper har provtagits i varierande omfattning under olika tidsperioder.

Länk: https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2020/covid-19-veckorapport-vecka-37-final.pdf

Nevermind. Obegripligt hur folk i USA kan köpa att de är bäst i världen och kan köpa alla slutsatser som har dragits i förtid, som om man helt blint litar på vad ansvariga påstår om utvecklingen trots alla siffror som talar för motsatsen.
Senast redigerad av sjelvefan 2020-09-20 kl. 22:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in