2020-09-20, 20:27
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Med flera miljoner smittade är det lågt, ja man kan gå så långt att kalla det ofarligt för vanliga friska människor. Det fattar dock inte lågbegåvade alarmister.

Det är knappast en dygnssiffra. Frankrike är sämst på att rapportera. Massa jävla hack och avivikelser i deras data.
Citera
2020-09-20, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Tyskar gör precis som svenskar, det vill säga struntar i att följa rekommendationerna. Därför har Tyskland agerat rätt när Tyskland (den tyska staten) bestämde att smittspåra/isolera på ett intensivt sätt. Det svenska staten bör blicka mot Tyskland får att få inspiration om hur coronakrisen kan hanteras på ett bättre sätt.

Du vill inte analysera situationen på riktigt utan bara upprepar att människor är så himla hänsynslösa att de inte stannar hemma istället för att följa rekommendationerna.

I Tyskland jobbar MASSOR av människor med s.k. "minijobb" vilket att man inte får någon lön om man råkar bli sjuk. I Tyskland är man ju tvungen att betala premien för sjukförsäkringen själv från lönen, men av någon anledning är minijobben inte med räknade. Å andra sina tjänar man kanske 4.500kr/månad med minijobb.

Det är såklart främst invandrare som har sådana här lön.
Citera
2020-09-20, 20:34
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Sportlovet kallar Norrmännen för vinterferie. Det är så att vi reser utomlands under sportlovet oavsett om vi är från Norge eller Sverige. Du kom med ett påstående att de inte gjorde det i Norge utan att presentera en källa. Jag gjorde en snabb googling och fann att det vist reser utomlands på deras sportlov/vinterferie.

Vi har sportlov vecka 8 och 9. Samma gäller Norge de har sportlov/vinterferie vecka 8 och 9.
https://www.timeanddate.no/kalender/skolerute2019-2020

Så vi har sportlov samma veckor och vi reser utomlands i båda länderna!

Frågan är var och i vilken utsträckning. Det här borde vara riktigt enkel information att få fram (om man kan googla på norska).

Jag kan åta mig att få fram siffror för Sverige om du grejar för Norge.

Kan du greja fram:
- Vilka veckor har man sportlov (uppdelat per region)
- Resmål (skidorter utomlands, eller hemmavid)
- Antal resenärer (helst uppdelat på resmål)

Tack på förhand.
Citera
2020-09-20, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Men då var det försent.
Dessutom stängde inte alla samtidigt.

Lägg därtill att Sverige har det enklare: ligger i utkanten av världen och tillsammans med våra nordiska grannar på nåt som liknar en ö. Vidare så är Sverige ingen turistmagnet, vilket i sig innebär att vi inte haft ett lika stort inflöde av smittbärare och som cirkulerar omkring.

Givetvis hade man kunnat bättre mota Olle i grind med skärpta inresebestämmelser, därmed inte sagt att man hade kunnat stoppa smittan helt.

Sverige är ett resande folk och i februari reste många svenskar ut i världen på sportlov. Bara till Arlanda åkte det och kom ca 2 miljoner resenärer den månaden, så att det här med ö-liknelse känns som en märklig liknelse
Citera
2020-09-20, 20:38
Medlem
Citat:
Sportlovet kallar Norrmännen för vinterferie. Det är så att vi reser utomlands under sportlovet oavsett om vi är från Norge eller Sverige. Du kom med ett påstående att de inte gjorde det i Norge utan att presentera en källa. Jag gjorde en snabb googling och fann att det vist reser utomlands på deras sportlov/vinterferie.

Vi har sportlov vecka 8 och 9. Samma gäller Norge de har sportlov/vinterferie vecka 8 och 9.

Svenskarna åker mest i hela världen.

https://www.aftonbladet.se/tv/a/gWalKa/svenskarna-reser-mest-i-hela-varlden-dit-aker-vi
Citera
2020-09-20, 20:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ja, och eftersom smittan, pga, den stora samhällsspridningen spreds till äldreboenden, proppfulla av sköra äldre äldre som lyckats undgå att dö i influensa året innan, så blev dödstalen höga i Sverige. Sedan har, naturligtvis, även yngre dött i större antal i Sverige jämfört med Norge just pga den stora samhällsspridningen i Sverige.

Jag tycker att vi nästan är helt överens. Men ser man på den nuvarande stora samhällsspridningen i Spanien, Frankrike och även i Danmark, så ökar inte antalet dödsfall i samma grad där. Det kan, möjligtvis bero på att man, liksom i Sverige, blivit bättre på att skydda de äldre äldre på äldreboendena och de som har hemtjänst eller motsvarande.

Jag tycker ändå att det skall bli intressant att få siffror och bedömningar längre fram. Det känns ganska onödigt att idisla det välkända faktumet att vi misslyckades i början av pandemin att skydda våra äldre äldre på de speciella boendena och de som har hemtjänst.
Njae, de yngre som har dött i Sverige är nästan uteslutande utlandsfödda och även sådana har Sverige oändligt många fler av än de nordiska grannarna. Så det kan både vara att riskgruppen sköra äldre är större samt riskgruppen yngre med viss härkomst (vad det nu beror på) är större.
Citera
2020-09-20, 20:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Nej, tjafspelle.
Läste du inte mitt sista stycke..?
Fast nu stängde ju Sverige gränserna med EU och det hjälpte ju inte särskilt mycket heller.
Citera
2020-09-20, 20:47
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Hur länge ska det sittas i karantän/husarrest?

Det skulle jag bra gärna vilja ha svar på...

Karantän-vistelsens längd bör motsvara inkubationstiden för den sjukdom som man vill skydda sig mot.

Under Digerdödens dagar, så kom man fram till att ifall en person inte hade blivit sjuk inom 40 dagar, så bar personen inte på smitta. Därför fick anländande fartygsbesättningar tillbringa 40 dagar i karantän, innan dom fick gå iland. Ordet "karantän" kommer från italienska "quarantina", som betyder just "fyrtio dagar".
Citera
2020-09-20, 20:51
Medlem
Citat:

Då har du googlat dåligt. Oslo-området hade sportferie 17-23 februari detta år, och Stockholms- och Mälardalsområdet hade sportlov 24 feb - 1 mars. En veckas skillnad, som kan visa sig rätt avgörande. Därtill är ju antal resor till och från Oslo resp Arlanda ytterligare en faktor. I Storstockholm och Mälardalen bor det över dubbelt så många som i liknande geografiskt område som Oslo med omnejd.

Nåväl, detta är ju en faktor av fler som kan visa på skillnader. Det finns ju ett antal till. Det är ju t ex lite intressant att Skåne som hade sportlov samma vecka som Oslo klarat sig lindrigt undan
Citera
2020-09-20, 20:52
Medlem
crisscrosss avatar
En riktigt bra artikel, som utan politiska hangovers förklarar varför Sverige har högre dödstal än sina nordiska grannar:
https://www.aier.org/article/swedens-high-covid-death-rates-among-the-nordics-dry-tinder-and-other-important-factors/?fbclid=IwAR3T4TKHwh9WPkA-MBbXmGCe0s-V4dX9Kd7Ht0xzXTClO_PFOwgaikjVBa0
Citera
2020-09-20, 20:56
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det var en arbetskamrat som varit kortsjukskriven, för vanliga förkylningar enstaka gånger, som vände sig om mot mig och pratade i ca 15 sekunder samt råkade hamna närmare mig än 1,5 meter. Samma person hade ett annat, fysiskt jobb där det ingår att hantera föremål.

Det är snabbt hänt tyvärr. Din arbetskamrat var alltså asymptomatisk?
Citera
2020-09-20, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Frågan är var och i vilken utsträckning. Det här borde vara riktigt enkel information att få fram (om man kan googla på norska).

Jag kan åta mig att få fram siffror för Sverige om du grejar för Norge.

Kan du greja fram:
- Vilka veckor har man sportlov (uppdelat per region)
- Resmål (skidorter utomlands, eller hemmavid)
- Antal resenärer (helst uppdelat på resmål)

Tack på förhand.

Oslo med omnejd hade sportferie 17-23 feb. Stockholm med omnejd hade sportlov 24 feb - 1 mars.
En kritisk vecka kan det visa sig, i kombination med att Stockholmsområdet är dubbelt så stort invånarmässigt en liknande område i Oslo med omnejd. Vill man åka skidor utför i Norge finns ju riktigt bra skidåkning ett par timmar bort. Nu åker ju en hel del till värmen också.

Som jag skrev i ett annat inlägg hade t ex Skåne sportlov samma vecka som Oslo. Skåne hade ju väldigt lite smitta och döda, åtminstone initialt. "Svenska strategin, Danska dödstalen" är ju ngt som har diskuterats och analyserats varför det är så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in