2020-09-20, 21:55
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
50 % effektivitetsmål låter lovande.

Ribban sänks, förmodligen p.g.a. erfarenheter som gjorts längs vägen. Det jag läser in, rätt eller fel, är att vaccinet kanske inte kommer att vara potent för de grupper som främst behöver det.

Ett vaccin lämpligt för de som inte kommer att välja att vaccinera sig vore ju inte direkt någon höjdare.

Mest lovande tycker jag att det Ryska vaccinet förefaller vara, men det är väl att ses som uteslutet p.g.a. av andra orsaker?
Citera
2020-09-20, 21:58
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
”De kommende ukene er det vinterferie for skoleelever over hele landet. I Oslo og Trondheim begynner vinterferien 17. februar, i Bergen og Stavanger begynner den 24. februar, mens elevene i Tromsø må vente til 2. mars. ”

”23 prosent av de spurte i en undersøkelse fra Virke sier at de vil ta vinterferie i år.”
”Av dem som skal ta ferie, planlegger 45 prosent å reise til utlandet. ”

Detta är dok en undersökning och inte statistik. Men 45% av 23% av befolkningen reser då utomlands under dessa veckor som vi kallar sportlov. Det blir då ca 10% av hela Norges befolkning som reser utomlands på sportlovs veckorna.

https://www.abcnyheter.no/reise/reisenyheter/2020/02/11/195648444/nesten-en-av-fire-planlegger-a-ta-vinterferie
Artikeln är från 2020 vet inte om det påverkade. Det kan ju slutat med att mindre åkte med tanke på den annalkande pandemin och det kan ju också betyda att färre planerade utomlands semester en normalt.

Det låter troligt att det handlar om 10% då det också är 10% av Svenskarna som reser utomlands dessa veckor.

Men var reser de, Gran Canaria är vanligast sedan kommer Teneriffa och på tredje plats London.
https://www.dinside.no/reise/en-av-fem-drar-pa-vinterferie/69447820

I Sverige är listan ganska lik

1 Gran Canaria
2 Bangkok
3 Phuket
4Teneriffa
5 London
6 Amsterdam
7 Paris
8 Istanbul
9 Krabi
10 Malaga
https://www.aftonbladet.se/resa/a/AdmpOq/listan-har-ar-sportlovets-reseraketer

Så vi har Sportlov Vecka 8 och 9 i bägge länderna, ca 10% åker utomlands under dessa veckor, lika i Sverige och Norge. Vi reser helst till Gran Canaria oavsett om vi är Norska eller Svenska.

Vill du veta mer får du kola upp det själv, finner du något avvikande eller annat av intresse så kom gärna med det.

Det var bra grävt. Två invändningar:
- Vi vill jämföra antalet svenskar och norrmän som besökte skidorterna i Italien under en viss period. Att Gran Canaria är ett populärt resmål både i Sverige och Norge säger inget om hur vi fick in smittan.

- Om 10% av norrmännen och Svenskarna reste så innebär det att Sverige hade strax över en miljon resenärer under sportlovet. Norge hade bara strax över en halv miljon. När det gäller resande och införsel av smitta är det nog bäst att prata antal och inte andelar.
Citera
2020-09-20, 22:00
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Om du vill diskutera min person tycker jag du ska starta en ny tråd.

Tänkte bara att du måste ju veta väldigt mycket och vara väldigt duktig eftersom du så konsekvent idiotförklarar ansvariga.

Men kanske är det lättare att stå vid sidlinjen och gapa istället för att faktiskt göra något på riktigt?
Citera
2020-09-20, 22:01
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Av det faktum att smittan spred sig till alla länder i världen trots att nästan alla länder stängde gränserna drar jag slutsatsen att det var meningslöst. Att du tycker att det borde ha fungerat om det hade gjorts vid annan tidpunkt (och om de haft kylskåp) förändrar inte saken.

Jag förstår inte hur du tänker.

Anser du att Anders Tegnell resonerar vettigt? Ifall svaret är ja, så skulle det förklara varför jag inte hänger med i dina resonemang.

Citat:
"Under åtskilliga dagar har jag försökt smälta uppgiften att Sverige har en statsepidemiolog som har kommit fram till, och i internationella medier hävdar, att folk i Sverige dör i Covid-19 därför att de inte tidigare har dött av något annat."
https://twitter.com/Olofeh/status/1307014275618275328

Fantastiskt.

Tack för länken!

Ja, statsepidemiologen tänker konstigt.

Nu har Folkhälsomyndigheten hittat ytterligare någonting att skylla på, för att förklara varför Sverige har haft så många sjuk- och döds-fall. Förut var det äldrevården, som anklagades för att inte ha skyddat åldringarna från smitta. Nu skyller Folkhälsomyndigheten istället på att åldringarna inte har utsatts för smitta. Eftersom inte tillräckligt många åldringar hade utsatts för influensa, så var det för många åldringar som hade överlevt trots dålig hälsa; tills Covid-19 kom och gjorde det smutsiga jobbet.

Nu har den genomsnittliga hälsan ökat bland Sveriges åldringar; eftersom dom svagaste har rensats bort från befolkningen. Är det ett tecken på framgång för Folkhälsomyndigheten?
Citera
2020-09-20, 22:01
Medlem
gloffgloffs avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset?pinnedEntry=395121
"Eleverna på Jämtlands gymnasiums ekonomi- och samhällsvetarprogram kommer i veckan att plugga hemifrån hela den kommande veckan.

Anledningen är ett pågående covidutbrott på Wargentinsskolan i Östersund, skriver ÖP.

Skolan skriver att det sannolikt är två ungdomsfester som ägde rum 11 och 12 september som ligger bakom utbrottet.

Utöver distansundervisning pågår också ett omfattande smittspårningsarbete."
Senast redigerad av gloffgloff 2020-09-20 kl. 22:11.
Citera
2020-09-20, 22:03
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
...
...

Anders Tegnell gjorde inte ens minsta försök att stoppa smittan. I princip så välkomnades viruset med öppna armar. Förhoppningen var att svenskarna på så sätt skulle bygga upp immunitet mot viruset. Det var en usel plan. Och resultatet är uselt. Sverige har plågats av en stor mängd sjuk- och dödsfall, men utbytet i form av immunitet, har varit magert.
Mitt svar på imse-vimse-ipsis ”fråga” om varför smittan spreds trots att ”alla” hade ”stängt” gränserna, men det tror jag du förstår. Samtidigt sträckte jag ut en hand genom medge att stängda gränser inte helt kunnat stoppat smittan (vilket du ju också berör genom att ange orsakerna till det).

ATs agerande i övrigt lämnade jag därhän. Han spelade hjälplöst uppgiven för att få in smittan (om inte annat skulle han på så sätt ha kunnat försinka skarpare restriktioner).
Politikerna hakade på då de såg en chans att återigen placera Sverige på kartan efter de senaste årens fiaskon (t ex ”refugees welcome eftersom vårt land inte bygger några murar” och utropandet av världens första feministiska regering).
Citera
2020-09-20, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
”De kommende ukene er det vinterferie for skoleelever over hele landet. I Oslo og Trondheim begynner vinterferien 17. februar, i Bergen og Stavanger begynner den 24. februar, mens elevene i Tromsø må vente til 2. mars. ”

”23 prosent av de spurte i en undersøkelse fra Virke sier at de vil ta vinterferie i år.”
”Av dem som skal ta ferie, planlegger 45 prosent å reise til utlandet. ”

Detta är dok en undersökning och inte statistik. Men 45% av 23% av befolkningen reser då utomlands under dessa veckor som vi kallar sportlov. Det blir då ca 10% av hela Norges befolkning som reser utomlands på sportlovs veckorna.

https://www.abcnyheter.no/reise/reisenyheter/2020/02/11/195648444/nesten-en-av-fire-planlegger-a-ta-vinterferie
Artikeln är från 2020 vet inte om det påverkade. Det kan ju slutat med att mindre åkte med tanke på den annalkande pandemin och det kan ju också betyda att färre planerade utomlands semester en normalt.

Det låter troligt att det handlar om 10% då det också är 10% av Svenskarna som reser utomlands dessa veckor.

Men var reser de, Gran Canaria är vanligast sedan kommer Teneriffa och på tredje plats London.
https://www.dinside.no/reise/en-av-fem-drar-pa-vinterferie/69447820

I Sverige är listan ganska lik

1 Gran Canaria
2 Bangkok
3 Phuket
4Teneriffa
5 London
6 Amsterdam
7 Paris
8 Istanbul
9 Krabi
10 Malaga
https://www.aftonbladet.se/resa/a/AdmpOq/listan-har-ar-sportlovets-reseraketer

Så vi har Sportlov Vecka 8 och 9 i bägge länderna, ca 10% åker utomlands under dessa veckor, lika i Sverige och Norge. Vi reser helst till Gran Canaria oavsett om vi är Norska eller Svenska.

Vill du veta mer får du kola upp det själv, finner du något avvikande eller annat av intresse så kom gärna med det.

Sverige hade i år sportlov mellan vecka 7-11 och Norge vecka 8-9. Sthlm v 8 och Oslo v7. Eftersom Stockholmsområdet har rätt mkt invandrare från Mellanöstern fanns det också 2 direktflighter till Teheran per vecka är jag tämligen övertygad om. Minns att dessa flighter tilläts landa på Arlanda trots en hel del kritik t o m runt den 10/3
Senast redigerad av Neverever31 2020-09-20 kl. 22:22.
Citera
2020-09-20, 22:08
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Tänkte bara att du måste ju veta väldigt mycket och vara väldigt duktig eftersom du så konsekvent idiotförklarar ansvariga.

Men kanske är det lättare att stå vid sidlinjen och gapa istället för att faktiskt göra något på riktigt?

Jag har varken titeln statsepidemiolog,

statsepidemiologens ansvar eller statsepidemiologens lön.

Det är inte det jag är utbildad för och arbetar med.

Jag sköter mitt jobb.

Än har inte tusentals människor dött pga mina beslut vad jag vet.

När det gäller hur ledande befattningar i landet sköts,

är det pressens skyldighet att granska,

och fritt för medborgaren att ha en åsikt.
Citera
2020-09-20, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Det var bra grävt. Två invändningar:
- Vi vill jämföra antalet svenskar och norrmän som besökte skidorterna i Italien under en viss period. Att Gran Canaria är ett populärt resmål både i Sverige och Norge säger inget om hur vi fick in smittan.

- Om 10% av norrmännen och Svenskarna reste så innebär det att Sverige hade strax över en miljon resenärer under sportlovet. Norge hade bara strax över en halv miljon. När det gäller resande och införsel av smitta är det nog bäst att prata antal och inte andelar.

Notera också att för varje vecka som går kan innebära en faktor 3 ökning i smittade. Sedan är smittvägarna en faktor då de flesta som drabbades var utlandsfödda med i huvudsak serviceyrken som fick smittan in bland de äldre. Det var inte de rikare resande till Alperna som stod för dödstalen i slutändan. Samhällsspridningen var inte särskilt jämn i samhället.
Citera
2020-09-20, 22:11
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
En dåres försvarstal kommer innehålla mycket besynnerligheter.
Han skapar sin verklighet efterhand utifrån vad som inte missgynnar honom givet det som hänt.
En sådan person ska inte ha makt.
Ja, jag håller med, det är obehagligt. De hyllar honom i the UK- the Sun för att han är en iskall vetenskapsman ( vetenskapsman är deras ord ). Iskall är rätta ordet.

Han är en av dem som svarar på en fråga genom att prata så mycket, utan pauser, att den som ställde frågan förvillas bort av alla hans ord och slutligen inte kommer ihåg vad han svarade. Jag har träffat några sådana i mitt liv och de är omöjliga att samtala med.
Citera
2020-09-20, 22:12
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
"Under åtskilliga dagar har jag försökt smälta uppgiften att Sverige har en statsepidemiolog som har kommit fram till, och i internationella medier hävdar, att folk i Sverige dör i Covid-19 därför att de inte tidigare har dött av något annat."
https://twitter.com/Olofeh/status/1307014275618275328

Fantastiskt.
Fast det är ju inte folk i allmänhet som dött i covid.
Så här ungefär ser det ut enligt statistiken.
5200 st är 70 år och äldre.
150 st är 60 - 70 år
450 döda är yngre än 60 år.
Citera
2020-09-20, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Måske har Skåne været mere påvirket af den danske strategi end resten af Sverige?

Der er et stort antal svenskere/danskere der er bosat i Skåne, men arbejder i Danmark.
Måske er de også blevet påvirket af danske medier og holdt små børn hjemme, mens deres danske arbejdspladser var lukket ned.

Så kan det vara, samt att Skåne hade sportlov i mitten på februari. Stockholm och Norra Sverige hade sportlov mellan 24 februari - 8 mars. I princip alla utlandsresenärer från Norra Sverige passerar Arlanda vid byte till ett inrikesplan/tåg. Jag har en god vän från norra Sverige som åkte till Alperna med familjen och kom hem den 7 mars, ett par dagar efter hemkomsten utbröt covidsymptomen och blev rejält risig med sjukhusvistelse o s v.
Senast redigerad av Neverever31 2020-09-20 kl. 22:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in