• 1
  • 2
2020-09-11, 15:05
Medlem
HerrKaleuns avatar
Svensk-finsk thrillerserie, börjar sändas 20 september. Tre arbetare dör i en mystisk sprängningsolycka djupt nere i ett gruvschakt. Händelsen mörkläggs, men rykten börjar spridas om ett fynd som ingen kan förklara. Med bl.a. Vera Vitali, Aksel Hennie och Mattias Nordkvist.

https://www.svtplay.se/white-wall
Citera
2020-09-20, 20:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HerrKaleun
Svensk-finsk thrillerserie, börjar sändas 20 september. Tre arbetare dör i en mystisk sprängningsolycka djupt nere i ett gruvschakt. Händelsen mörkläggs, men rykten börjar spridas om ett fynd som ingen kan förklara. Med bl.a. Vera Vitali, Aksel Hennie och Mattias Nordkvist.

Bra dialog men tyvärr, suck, svenska skådespelare är bara för sämst.
Citera
2020-09-20, 21:21
Medlem
Banzai-Perkeles avatar
Jag har nu sett några minuter av första avsnittet och drivs redan till vansinne av den där radiopratarens röst. Hon låter som om hon håller på och dubbar ett barnprogram.
Citera
2020-09-20, 22:40
Medlem
Centipedes avatar
Måste verkligen Vera Vitali vara med i varenda svensk film och tv-serie
Kan de inte ge någon annan skådespelerska chansen.
Senast redigerad av Centipede 2020-09-20 kl. 23:22.
Citera
2020-09-21, 18:20
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrKaleun

På SVT:s egna promo-bilder så synes de tre (3) med till det yttre mansattribut som lyfts fram där som lead actors, alla ha sköna helskägg. Verkar helrätt, för gå hem hos Mede klassen. Som krattat, för S02.

Kan vi gissa att bad guys i handlingen är osympatiska Sista Dagars Värdekonservativa, lr mordiska SD-sympatisörer? Att nyblivna svenskar räddar skivan? Att Värdegrunden, sitter som pjäxan i pannbenet?

Vi skall med öppna sinnen och öppna hjärtan följa början av S01.

Citat:
Ursprungligen postat av Centipede
Måste verkligen Vera Vitali vara med i varenda svensk film och tv-serie
Kan de inte ge någon annan skådespelerska chansen.

Vår fetning.

Casting: Ms. Vera. Är. Rätt i Tiden.

Spraket: I all vänlighet, Ms. Vitali är Skådespelare.

Sverige blott skådespelare har.
Citera
2020-09-21, 18:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
På SVT:s egna promo-bilder så synes de tre (3) med till det yttre mansattribut som lyfts fram där som lead actors, alla ha sköna helskägg. Verkar helrätt, för gå hem hos Mede klassen. Som krattat, för S02.

Kan vi gissa att bad guys i handlingen är osympatiska Sista Dagars Värdekonservativa, lr mordiska SD-sympatisörer? Att nyblivna svenskar räddar skivan? Att Värdegrunden, sitter som pjäxan i pannbenet?

Vår fetning.

Nu är ju manusförfattarna och regissör finländare, varför skulle de ha någon relation till SD-sympatisörer? Har du fördomar om just finländare?
Citera
2020-09-22, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd

Vår fetning.

Får man inte säga skådespelerska, sångerska pch författarina längre?
Citera
2020-09-22, 03:27
Medlem
författarinna skulle det vara
Citera
2020-09-22, 09:19
Medlem
Crookens avatar
Ser inte promo-bilden ut som något som gör att det ser ut som det handlar om en lite halvtråkig sit-com från england?
Citera
2020-09-22, 16:31
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banzai-Perkele
Jag har nu sett några minuter av första avsnittet och drivs redan till vansinne av den där radiopratarens röst. Hon låter som om hon håller på och dubbar ett barnprogram.
Känner igen den där rösten från SR. Tror hon har nåt queer/weirdo-program på P1!

jo jag tror det är den här tjejen..kanske inte queer, bara lite handikappad :-)
Catrine Lundell
https://sverigesradio.se/funkip1

Japp, det var hon. Hennes röst gick inte att ta fel på
https://www.aftonbladet.se/nojesblad...-se-farg-torka
Senast redigerad av Scalping 2020-09-22 kl. 16:56.
Citera
2020-09-24, 03:20
Medlem
anomaligns avatar
Började kolla på serien för jag hade hört att den skulle vara bra, men avbröt för jag stör mig så mycket på den bisarra dialekten folk pratar med. Har inte sett svenska serier eller filmer på många år, så jag antar att jag inte har någon uppbyggd tolerans mot eller vana med svensk filmindustris egenheter.

Alltså, jag begriper verkligen inte hur det här fenomenet fortfarande är kvar. Alltså varför är det fortfarande en grej, det här med ett helt neutraliserat tal i svensk film, den här illusionen av ett slags rikssvenska? Den här knasiga parallella verklighet som svensk film envisas med att skildra där människor talar nåt slags förvrängt och nerslipat mälardalsmål, innebär ju att rollfigurerna inte har ett i verkligheten rotat ursprung, de kommer inte någonstans ifrån, de är ett kön, en familjeroll och ett jobb, men i övrigt en tom behållare. De talar inte som någon och därför blir de nästan aldrig trovärdiga gestaltningar av människor, utan mer spöken, vars atonala väsande dialoger aldrig känns genuina utan bara pretentiösa och urvattnade.

Förlåt, råkade slira iväg på en rant där, och i bara farten döma ut typ hela Sveriges filmindustri baserat på tjugo minuter av första avsnittet av The White Wall.
Citera
2020-09-24, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Började kolla på serien för jag hade hört att den skulle vara bra, men avbröt för jag stör mig så mycket på den bisarra dialekten folk pratar med. Har inte sett svenska serier eller filmer på många år, så jag antar att jag inte har någon uppbyggd tolerans mot eller vana med svensk filmindustris egenheter.

Alltså, jag begriper verkligen inte hur det här fenomenet fortfarande är kvar. Alltså varför är det fortfarande en grej, det här med ett helt neutraliserat tal i svensk film, den här illusionen av ett slags rikssvenska? Den här knasiga parallella verklighet som svensk film envisas med att skildra där människor talar nåt slags förvrängt och nerslipat mälardalsmål, innebär ju att rollfigurerna inte har ett i verkligheten rotat ursprung, de kommer inte någonstans ifrån, de är ett kön, en familjeroll och ett jobb, men i övrigt en tom behållare. De talar inte som någon och därför blir de nästan aldrig trovärdiga gestaltningar av människor, utan mer spöken, vars atonala väsande dialoger aldrig känns genuina utan bara pretentiösa och urvattnade.

Förlåt, råkade slira iväg på en rant där, och i bara farten döma ut typ hela Sveriges filmindustri baserat på tjugo minuter av första avsnittet av The White Wall.

Instämmer helt. Det är så det låter när man talar "skriftsvenska", skriven svenska. Ett språk helt utan genvägar och personlig färg. En duktig skådis vet att läsa manus med sitt eget språk och personliga färg, något som få svenska skådisar tycks kunna. Istället håller man sig krampaktigt till manus.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in