2020-09-20, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Ja att pressa i ett kompaktager på traditionellt vis i en press blir inte så bra, då pressar man sönder lagret..
Men jag har faktiskt bytt på ett par stycken V50 och V70 för många år sedan utan verktyget.
Genom att lägga lagret i frysen ett dygn innan och värma navet lite innan montering med gasen... Då behövs inte stor kraft att få i lagret.
Har ju faktiskt rullat typ 10k mil sedan dess.

Men köpte sen ett hydrauliskt verktyg så nu byter jag lagerhubben utan att demontera hjulspindeln från fjäderbenet och bilen. Mycket smidigt.

Oerhört förvånande att Volvo plockar 5900 kr för att byta ett kompaktlager..
(Eller var det kanske pris inklusive lägret som TS hade fått? Fast det är ju svindyrt ändå.)

Jag brukar ta typ en tusenlapp för jobbet plus lagret.

Skall gör det där med värmen och kylan. Yes det var det priset för byte av ett lager. Frågade en extra gång om han menade om det var för båda lagren 😅. Direkt jag hörde priset så fick jag upp orden" jag gör det själv" i huvudet.
Citera
2020-09-20, 18:44
Medlem
CompressorVanes avatar
Hjullager som är fastbultade i hjulspindeln går att kapa av med en vinkelkap, såvida du får med nya bultar med lagret. Får du inte det får du pröva få lös dem.

Kapa en kil in i det gamla lagret, använd huggmejsel och en redig hammare.

Igentligen ska du ha en avsedd avdragare. Det går fortare också om lagret rostat fast i hjulspindeln.
Citera
2020-09-20, 19:57
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CompressorVane
Hjullager som är fastbultade i hjulspindeln går att kapa av med en vinkelkap, såvida du får med nya bultar med lagret. Får du inte det får du pröva få lös dem.

Kapa en kil in i det gamla lagret, använd huggmejsel och en redig hammare.

Fast TS hjullager ser ut typ så här...
https://vparts.se/media/catalog/product/cache/6/image/600x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/0/9/0912032-01.jpg

Inte bultat..
Citera
2020-09-20, 20:23
Medlem
CompressorVanes avatar
Citat:
Fast TS hjullager ser ut typ så här...
https://vparts.se/media/catalog/product/cache/6/image/600x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/0/9/0912032-01.jpg

Inte bultat..

Då är det lös med hjulspindeln och in i pressen.
Citera
2020-09-20, 21:20
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CompressorVane
Då är det lös med hjulspindeln och in i pressen.

Njaaa... Du har inte läst tråden va...?
Du måste ju pressa ett sådant lager på den YTTRE lagerbanan... Det lär du ju inte kunna klara av på ett vanligt sätt i en press...
Citera
2020-09-20, 21:28
Avstängd
Köper man inte hela skiten nytt?

Har en sån här på min bil o jag bestämde mig för att ta isär byta lagret löst
när jag listat ut vad det var, men det visade sig att det inte var så där jävla
lätt att få ut lagret o byta det.

Läs hade beg uppsättning o skulle ta isär o se* - hade tillgång till press osv
men insåg att jag sannolikt inte skulle kunna få ut lagret helt - o jag ville
då inte riskera att förstöra det - dvs byter nav o ger mig kanske på den
gamla trasiga sen (med pressen)

*inför framtiden om jag skulle byta löst lager
Citera
2020-09-20, 21:45
Medlem
CompressorVanes avatar
Citat:
Du måste ju pressa ett sådant lager på den YTTRE lagerbanan... Det lär du ju inte kunna klara av på ett vanligt sätt i en press...

Sök på youtube. Där finns allt.
Citera
2020-09-20, 21:53
Avstängd
Citat:

Vad är yttre lagerbanan - har man väl fått ut o skrotat det gamla är det väl bara att pressa i yttre
lagerbanan (med eller utan resten) med lämplig fixtur typ 12-kantshylsa/rörstump
Citera
2020-09-20, 22:38
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Vad är yttre lagerbanan - har man väl fått ut o skrotat det gamla är det väl bara att pressa i yttre
lagerbanan (med eller utan resten) med lämplig fixtur typ 12-kantshylsa/rörstump

Nääe..
Titta på bilden av lagerhubben igen... 👍

Att pressa ur det gamla lagrer är ju lätt.
Det är ju bara att pressa.

Men om du bara pressar i den nya lagerhubben på traditionellt sätt i en press så blir ju facit att du pressar på den inre lagerbanan. Det mår inte lagret bra av..
Lagret och själva navet är ju inte delbart från varandra..

Är du med?

https://youtu.be/wHrfKITlSNE

.
Senast redigerad av ormbiten 2020-09-20 kl. 22:43.
Citera
2020-09-20, 22:44
Avstängd
Citat:
Nääe..
Titta på bilden av lagerhubben igen... 👍

Att pressa ur det gamla lagrer är ju lätt.
Det är ju bara att pressa.

Men om du bara pressar i den nya lagerhubben på traditionellt sätt i en press så blir ju facit att du pressar på den inre lagerbanan. Det mår inte lagret bra av..
Lagret och själva navet är ju inte delbart från varandra..

Är du med?

NEJ - pressa ur lätt? Men utsidan är väl sluten så där går det inte att sätta pressen-
precis som mitt exempel.

Inlagret sticker ut men det är inte där man pressar utan på smala ytterbanan med tunnväggig rörstump- varför ske detta inte funka
Citera
2020-09-20, 22:48
Medlem
Hur många mil hade bilen gått innan lagret behövde bytas? Vilken årsmodell pratar vi om?
Citera
2020-09-20, 22:49
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
NEJ - pressa ur lätt? Men utsidan är väl sluten så där går det inte att sätta pressen-
precis som mitt exempel.

Inlagret sticker ut men det är inte där man pressar utan på smala ytterbanan med tunnväggig rörstump- varför ske detta inte funka

Jag försöker förstå hur du menar att du ska komma åt med en tunnväggig rörstump... Hmm...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in