Citat:
Ursprungligen postat av
sucuk
Orkar inte argumentera, det är precis de farhågor Ingves (och jag) ser som du vill ignorera och kallar konspiratoriskt. Landets valuta är nationalekonomi i allra högsta grad så det passar alldeles utmärkt här tycker jag?
Vilka farhågor då? Frågade jag inte vad problemet var. Vad är problemet?
Måste väl gå att redogöra för.
Ja landets valuta går absolut att diskutera. Men du kan ju titta på vad du skrev. Det var inte landets valuta.
Citat:
Ursprungligen postat av
sucuk
Läste du om stockholm banco? Där har du svaret på varför vi aldrig under några som helst omständigheter får överlämna hela klabbet till privata intressen - Ingves vet vad han talar om. Staten måste ha kontroll och har inte vi medborgare tillgång till centralbankspengar - är det då verkligen våra pengar..
1. Jag känner till bankens historia och varför den konkade. Det figurerar historiebeskrivningar som är inkompletta. De är lite av stilen "Vilket kräk Nisse är han har blodat ned Olles kniv". Men man berättar inte att det var Olle som knivhögg Nisse. Ser ut som det är en sådan som du har tittat i.
I verkligheten var det staten som orsakade bankens konkurs. Det var din omhuldade stat som ändrade i valutan. Man hade metallism då. Genom detta ändrade staten värden på den kassa banken hade och därmed satte den i kk.
(Man kan notera att staten i vanlig ordning skyllde på den oskyldiga bankdirektören, precis som den alltid gör).
Så om du vill slippa det som hände med Stockholm Banco skall du göra allt för att staten INTE får vara inblandad.
Kan du nu när du fick reda på detta säga att staten inte bör få vara inblandad. Eller skall du godkänna statens agerande här och hitta på ett annat skäl till att staten skall få ställa till det.
2. Visst skrev jag hur extremt staten reglerade banksektorn. Varför räcker inte det?
Vad är det för ytterligare reglering du saknar?
Om du inte kan svara på det är det ju bara känsloflum du håller på med.
Citat:
Ursprungligen postat av
sucuk
Facebooks Libra gav ett antal regeringar dåndimpen, man fick snabbt paypal och därefter både VISA och Mastercard att hoppa av efter påtryckningar så det ligger väl lite på is för tillfället.
Ok. Lite synd. Det hade annars kunnat bli en fungerande världsvaluta. Som vi hade kunnat övergå till och slippa mycket av det staterna ställer till med.