2020-09-20, 15:52
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Man har ju fått DNA träffar i Sverige, men det kan vara flera led att spåra upp.

Familjesökning av dna

Den första januari fick polisen möjlighet att göra så kallade familjesökningar i dna-registret, och vips gav det överraskande stort gensvar på provet från Brattås.

– Vi hittade 20 personer som har ett visst antal likheter med det dna som vi har. Det innebär att anhöriga kring de personerna skulle kunna vara väldigt intressanta i vår utredning säger Veronica Andersson, tillförordnad chef för utredningssektionen vid polisen i Västernorrland.

Men det verkar inte ha hänt så mycket sedan denna artikel i Mars 2019.

Man får se om det är detta som Peter Sjölund jobbar efter.

Går säkert att sålla bort en hel del av dessa 20 personer också.

Tycker utredningen borde ha kommit längre men som jag fattar det så har Peter S just börjat med jobbet av släktforskningen.
Utredningen verkar gå lite långsam.
Funderar på: Mannen var väl gömd och det tog flera timmar innan tekniker fann kroppen, medans kvinnan inte var gömd, så vad kan det indikera på?
Citera
2020-09-20, 16:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Utredningen verkar gå lite långsam.
Funderar på: Mannen var väl gömd och det tog flera timmar innan tekniker fann kroppen, medans kvinnan inte var gömd, så vad kan det indikera på?

Man kan undra om Gerd hölls som gisslan, eller så var man tvungen att mörda henne direkt eftersom mördaren och Gerd kände igen varandra, det senare är det mest troliga scenariot, den som mördade Tor fick panik och var tvungen att ta ihjäl Gerd på en gång när hon förstod vad som hade hänt. Kanske överraskades mördaren av att Gerd kom in i ladugården, sedan försökte hon att springa därifrån.

Gerd kanske inte heller anade oro eftersom dom uppenbarligen väntade på finbesök, Gerd visste vem som skulle komma dit, men mördaren visste inte att Gerd var där. Gerd hade troligen även sett mördaren från fönstret, men mördaren hade troligen inte uppfattat att hon var där då Gerd hade tagit cykeln och inte bilen. På ett sätt kanske mordet var ren otur, hade Gerd haft bilen där hade mördaren förmodligen reagerat helt annorlunda om han visste att Gerd var där.

Något gick dock väldigt fel där ute i ladugården, jag tror mordet på Tor faktiskt var en olycka, det var nog bara tänkt som att pressa honom på pengar eller något avtal, sedan såg mördaren en yxa och såg rött när Tor vände sig om och ignorerade personen, slaget kanske var till för skrämmas så att Tor skulle sluta pressa mördaren på pengar. Dessa pengar är troligen dom 10.000kr som låg i Tors plånbok, när Tor var ur världen så försvann ju även behovet av pengarna. Man vill få det att se ut som ett rån som gått fel och har därefter planterat ut olika sorters ledtrådar åt polisen.

Tor hade förmodligen också något personligt mot mördaren, kanske någon(granne) som varit otrogen med sin fru och han kunde avslöja detta och dessutom pressa mördaren på pengar.
Tor hade helt enkelt ett trumfkort gällande arrendet och otrohetsaffären, han kunde inte bara hävda att han skulle kräva pengar av mördaren, han kunde också hota att avslöja en affär som skulle stå mördaren dyrt.

Jag tror helt enkelt att Tor pressade mördaren för mycket och så slant det totalt i skallen, han nöjde sig inte med dom 10.000kr han redan hade fått, Tor var en snål man och ville ha mycket mer för att hålla tyst om affären.
Citera
2020-09-20, 16:30
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Man kan undra om Gerd hölls som gisslan, eller så var man tvungen att mörda henne direkt eftersom mördaren och Gerd kände igen varandra, det senare är det mest troliga scenariot, den som mördade Tor fick panik och var tvungen att ta ihjäl Gerd på en gång när hon förstod vad som hade hänt. Kanske överraskades mördaren av att Gerd kom in i ladugården, sedan försökte hon att springa därifrån.

Gerd kanske inte heller anade oro eftersom dom uppenbarligen väntade på finbesök, Gerd visste vem som skulle komma dit, men mördaren visste inte att Gerd var där. Gerd hade troligen även sett mördaren från fönstret, men mördaren hade troligen inte uppfattat att hon var där då Gerd hade tagit cykeln och inte bilen. På ett sätt kanske mordet var ren otur, hade Gerd haft bilen där hade mördaren förmodligen reagerat helt annorlunda om han visste att Gerd var där.

Något gick dock väldigt fel där ute i ladugården, jag tror mordet på Tor faktiskt var en olycka, det var nog bara tänkt som att pressa honom på pengar eller något avtal, sedan såg mördaren en yxa och såg rött när Tor vände sig om och ignorerade personen, slaget kanske var till för skrämmas så att Tor skulle sluta pressa mördaren på pengar. Dessa pengar är troligen dom 10.000kr som låg i Tors plånbok, när Tor var ur världen så försvann ju även behovet av pengarna. Man vill få det att se ut som ett rån som gått fel och har därefter planterat ut olika sorters ledtrådar åt polisen.

Tor hade förmodligen också något personligt mot mördaren, kanske någon(granne) som varit otrogen med sin fru och han kunde avslöja detta och dessutom pressa mördaren på pengar.
Tor hade helt enkelt ett trumfkort gällande arrendet och otrohetsaffären, han kunde inte bara hävda att han skulle kräva pengar av mördaren, han kunde också hota att avslöja en affär som skulle stå mördaren dyrt.

Jag tror helt enkelt att Tor pressade mördaren för mycket och så slant det totalt i skallen, han nöjde sig inte med dom 10.000kr han redan hade fått, Tor var en snål man och ville ha mycket mer för att hålla tyst om affären.
Tycker att det är lite märkligt om en GM skulle lämna sina BO så olika. En väl gömd en helt öppet.
Det är kanske två GM?
Citera
2020-09-20, 17:21
Avslutad
Citat:
Tycker att det är lite märkligt om en GM skulle lämna sina BO så olika. En väl gömd en helt öppet.
Det är kanske två GM?

Ja det är två GM om man tror på fotavtrycken, en med skostorlek 38 och en med 43 var jag för mig.
Skon med storlek 38 var väl en utländsk sko, troligen köpte i Balkan länderna.

Det kan också vara så att det är en mördare men mördaren hade sin son eller fru med sig, där av lojaliteten mellan mördaren och vittnet.

Någon sitter ju på info om detta mord men håller benhårt på det fortfarande av någon anledning, troligen är lojaliteten fortfarande stark, kanske familjeband.
Mördaren är med 100% sannolikhet bekant med Tor och har starka band med sin medhjälpare.

Varför man täckte över Tor kanske var för att vinna tid om någon skulle komma dit, mördaren hade troligen full koll på vad som hände på gården i Brattås, den ena fick hålla utkik med man sökte det man var ute efter.
Citera
2020-09-20, 23:15
Medlem
Att ML:s ex fyllde år just på morddagen är ju intressant. I inlägg #1690 omnämns en tjej som har samma efternamn som exet. Vem kan hon ha varit? JokerMannen har tydligen inga ytterligare upplysningar.
Citera
2020-09-21, 08:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pelaren
Att ML:s ex fyllde år just på morddagen är ju intressant. I inlägg #1690 omnämns en tjej som har samma efternamn som exet. Vem kan hon ha varit? JokerMannen har tydligen inga ytterligare upplysningar.

Mycket intressant info, kan det vara så att mördaren ville få problemet med Tor ur världen på sin frus födelsedag så dom kunde fira i lugn och ro. Tor pressade uppenbarligen grannen på pengar för bygget av båthuset där av dom 10.000kr i Tors ficka. När Tor var död var alla problem ur världen för grannarna. Det enda bekymret var att man inte hade ro att bo kvar på platsen, det blev för jobbigt. Därför köpte ML först mark i Stockholm men hamnade sedan på en liknande plats i Borrby. ML verkar ha sjukt behov att bo nära vattnet.
Citera
2020-09-21, 11:37
Avslutad
MLid*n ska till PL och YL betala 4 692 119 kr jämte ränta
på beloppet enligt 6 § räntelagen (1975:635) från den 18 mars 2015 till dess
betalning sker.

2. MLid*n ska ersätta PL och YL för deras rättegångskostnad
med 102 800 kr, varav 100 000 kr avser ombudsarvode. På beloppet löper ränta
enligt 6 § räntelagen från dagen för denna tredskodom till dess betalning sker.

Kärandenas kostnader för avhjälpande av felen, utredningar och besiktningar och andra
kostnader i anledning av felen framgår av bilaga 2. Det yrkade beloppet består av dessa
kostnader med avdrag för den försäkringsersättning om sammanlagt 1 500 000 kr som
Kärandena erhållit;

M Lid*n har inte hörts av.

Verkar alltså som ML hamnade i trubbel då han sålde fastigheten i Stockholm.
Citera
2020-09-21, 17:50
Avslutad
Verkar som den där MGL är en riktig fuskbyggare?
Citera
2020-09-21, 20:18
Medlem
Citat:
Hade paret norska kontakter?

Det kanske utredarna har koll på. Tekniken går framåt och kommersiella släktforskningsdatabaser blir bara större och mer avancerade.
Citera
2020-09-24, 08:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av InformationSociety
Det kanske utredarna har koll på. Tekniken går framåt och kommersiella släktforskningsdatabaser blir bara större och mer avancerade.

Tänk om utredarna hade kollat mobiltrafiken, kan tänka mig att den gick het under dagen i Brattås. Tror personligen att mördarna även kan ha haft hjälp utifrån gården, någon som bevakade området, därför man har kunnat agera så kyligt. Kanske var dom rent av 3 mördare, iaf 2 samt 1 medhjälpare med stor lojalitet. Har man även kollat upp jaktlaget som jagade i området, GH ingick väl där.
Citera
2020-09-24, 11:26
Avslutad
Från Sundsvall T 2005 4e Juni

Mordet på Tor Öberg kommer som en chock för grannen, Gunnar Hällgren.
- Det är djupt tragiskt, säger Hällgren som befinner sig i Göteborg.
De båda var goda vänner sedan många år, de är med i samma älgjaktlag.
Hällgren äger ett markområde med en del skog som gränsar till Öbergs fastighet.
- Jag besökte honom för några veckor sedan, vi satt vid köksbordet och diskuterade. Han var en beläst person som hängde med vad som händer runt om i välden. Vi hade många givande samtal, berättar Hällgren.
Han beskriver Tor Öberg som en lugn och trygg person, men som inte backar när det händer något allvarligt.
- Min hypotes är att et inte handlar om ett rånmord, jag tror att det är frågan om en jävla galning.
Gunnar Hällgren har besökt många oroshärdar i rollen som FN-officer och biståndsarbetare för Hoppets Stjärna.
- Naturligtvis blir man påverkad när en person som man har känt sedan länge plötsligt rycks bort.
- Han är uppvuxen i skogarna runt Brattås och det var en bygd som han trivdes i, han var en riktig ursvensk, fortsätter Hällgren som också kände Gerd Wiklund.
- Gerd arbetade på KA 5 som har varit min arbetsplats i många år.

Får lite obehag när jag läser denna artikel angående att GH kände dom båda.
Varför flyttade GH?
Citera
2020-09-27, 18:03
Medlem
Citat:
Tänk om utredarna hade kollat mobiltrafiken, kan tänka mig att den gick het under dagen i Brattås. Tror personligen att mördarna även kan ha haft hjälp utifrån gården, någon som bevakade området, därför man har kunnat agera så kyligt. Kanske var dom rent av 3 mördare, iaf 2 samt 1 medhjälpare med stor lojalitet. Har man även kollat upp jaktlaget som jagade i området, GH ingick väl där.

Kollat mobiltelefontrafiken tror jag definitivt att man gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in