2020-09-18, 23:31
Medlem
madeinflens avatar
Hej!
En fråga du kanske kan svara på?
Jag har historia av lunginflammationer och anhöriga som är äldre. Om vi blir smittade är det klokt att ha en oximeter hemma för att kunna avgöra om insjuknandet kräver sjukhusvård?
Tack!
Citera
2020-09-20, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madeinflen
Hej!
En fråga du kanske kan svara på?
Jag har historia av lunginflammationer och anhöriga som är äldre. Om vi blir smittade är det klokt att ha en oximeter hemma för att kunna avgöra om insjuknandet kräver sjukhusvård?
Tack!

Hej,

Ja, det kan vara ett komplement. Tycker helhetsbilden är viktig.
Är allmäntillståndet påverkat och man har svårt med andningen ska man kontakta sjukvården akut.

Jag har tidigare gett råd om vad man själv kan göra om man blir sjuk. Läs gärna det.
Citera
2020-09-20, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
En metafråga😀. Verkar som alla ser detta virus som något negativt. Men det behöver det inte vara. Kan det komma något positivt ur detta?
Kanske att vi börjar få bättre mörkerseende exempelvis?
Man kan ju spekulera😀.

Hej Jof,

Det positiva som kan komma ur detta är att vi förhoppningsvis kommer vara bättre förberedda när nästa viruspandemi kommer i framtiden.

Denna pandemi har också snabbat på utvecklingen av vaccinations- och läkemedelstekniker som vi kan ha stor glädje av i andra sammanhang.

Den har också öppnat för ett bredare samarbete mellan forskare i världen och mellan läkemedelsbolag.

Sen om pandemin leder till att vi människor blir mer trångsynta eller vidsynta får tiden utvisa...
Vad tror du?
Citera
2020-09-20, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag är nyfiken på mer information om detta med T-cellerna. När jag läser olika källor på nätet om dessa så får jag en uppfattning om att de inte ger immunitet i sig, men att de ger ett snabbare svar på sjukdomen än vad som skulle ske om man inte hade dem. Jag tolkar det lite som att:
- T-cellerna har en radar som känner igen signalprofilen för viruset, de kan därför attackera viruset själva och/eller markera viruset så att andra delar av immunförsvaret enklare hittar det.
- antikropparna är i denna "modell" luftvärnsrobotar
- B-cellerna har en ritning på luftvärnsrobotarna så att de kan tillverka fler.

Med detta som utgångspunkt så skulle man (som jag tolkar det när jag googlar runt, det mesta kommer från olika amerikanska forskares uttalanden) kunna bli sjuk även om man varit sjuk en gång (och inte har utvecklat antikroppar, eller om antikropparna har försvunnit) om man bara drabbas av tillräckligt mycket smitta. Det mest sannolika är dock att man i så fall får en mildare sjukdom, men det beror på hur mycket virus man utsätts för.

En annan sak jag upptäckte när jag googlade var att livslång immunitet via IgG-antikroppar bara verkar finnas om virusen finns latent kvar i kroppen, dvs de virus som ger livslånga IgG-antikroppar försvinner aldrig från kroppen. Jag hittade också ett påstående om att IgG också kan upprätthållas om man utsätts för smitta lite då och då och därmed fortsätter att aktivera immunförsvarets (B-cellernas) produktion av IgG.

Detta beteende skulle då kunna förklara varför exempelvis lärare (och ännu mer förskollärare) sällan blir särskilt sjuka av de vanliga influensorna och förkylningarna, de drabbas så frekvent av virusen att immunförsvaret kommer ihåg dem, trots att de muterat. Virusen hinner helt enkelt inte mutera tillräckligt mycket för att inte bli igenkända.

Jag vet inte om denna modellbeskrivning stämmer, men det var ungefär så här som jag tolkade att det fungerar.

Utifrån detta (efter att du korrigerat eventuella felaktigheter och klargjort vart man saknar kunskap) så är det intressant att diskutera vacciner och möjligheten att tillverka ett vaccin som ger lång immunitet. Jag tolkar det ovan som att ett vaccin riskerar att behöva uppdateras med de årliga influensavaccinerna (kanske inte varje år, men om man skall ge samma vaccin till alla så behövs det) för att man skall ha ett fullgott skydd, men det kommer att bero på hur mycket viruset muterar
- om man har haft en influensa-typ under de senaste åren så brukar man ju bara bli lindrigt sjuk när en liknande stam smittar en igen, men om det är många år sedan man hade den stammen så brukar man bli sjukare. Har man aldrig haft en liknande influensa så blir man ofta mycket sjuk (i vuxen ålder). Här passar ju även observationen som många lärare beskriver (som jag nämnde ovan) in rätt bra (jag har bara blivit ordentligt sjuk av influensan två gånger på snart 50 år, jag har aldrig tagit vaccin mot influensa).

Om SARS-CoV-2 inte muterar så mycket så bör det räcka att T-cellerna känner igen viruset så länge man inte utsätts för mycket smitta, men man kan ju ändå riskera att bli sjuk igen (oftast mycket lindrigt dock). Detta skulle troligen vara tillräckligt för att hålla borta viruset för lång tid (eftersom en nästan obefintlig smittspridning också kommer att leda till fortsatt få mutationer). Här måste man dock reda ut hur tätt vaccinationer måste ske, för när väl viruset börjar sprida sig så har man ju i praktiken ingen immunitet kvar i så fall.

Är detta helt ut i det blå, dvs har jag hittat dåliga källor? Det känns som om vissa av dessa forskare spekulerar lite väl mycket när de uttalar sig, men jag gillar att jag får ihop en "rimlig" förenklad modell för hur immunförsvaret kan tänkas fungera med dessa källor...

Hej,

Det märks att du tänkt mycket kring detta. Du har många funderingar/frågor i en ganska lång text som gör det lite svårt för mig att bena upp frågorna, men jag gör mitt bästa.

Vårt immunförsvar är fantastiskt men också oerhört komplext. Det är lite överkurs att gå in på detaljer. B- och T-cells immuniteten samverkar och det är flera olika celler och signalsubstanser som är involverade.

Generellt så blir majoriteten efter en akut virusinfektion immun. Det varierar hur länge beroende på virus. Mässlingsvirus (morbillivirus) ger oftast en livslång immunitet medans de flesta andra akuta virus inte gör det.
Om immuniteten sjunkit/försvunnit blir majoriteten sannolikt mindre sjuka en andra gång.

Ett annat virus som brukar nämnas i samband med immunitet är vattkoppsviruset (varicella-zoster-virus VZV). VZV orsakar vattkoppor när man infekteras första gången. Sedan stannar viruset kvar i kroppen latent och kan återaktiveras och blir då sjukdomen bältros. Här tycker jag personligen att det är lite konstigt att prata immunitet eftersom viruset finns kvar i kroppen kroniskt/latent. Tycker det är viktigt att särskilja akuta virus som försvinner och virus som stannar kvar i kroppen.

När det gäller influensa och det som man i dagligt tal kallar säsongsinfluensa (influensavirus typ A) så är det viruset speciellt eftersom det muterar på ett speciellt sätt (antigen shift) som jag har skrivit om tidigare i tråden. Det går alltså inte exakt jämföra med SARS Cov-2 eftersom SARS CoV-2 inte muterar på samma sätt enligt hittills tillgängliga data, även om det muterar vilket jag skrivit ganska mycket om tidigare i tråden.

Eftersom vi inte vet hur länge immuniteten mot SARS CoV-2 håller i vet vi idag inte hur många vaccinationsinjektioner som behövs utan det får tiden utvisa. Det är bra att det finns många olika vaccinationskandidater eftersom de kan komma att komplettera varandra.

Hoppas detta besvarar några av dina funderingar.
Citera
2020-09-20, 13:09
Medlem
Hej alla,

Det har gått över 5 månader sedan jag började skriva här och vi har lärt oss väldigt mycket under denna tid och sedan pandemin började.

Finns det ett allmänintresse här att jag försöker sätta ihop en förenklad sammanfattning om vad vi vet om covid-19 idag och lite råd om vad man kan göra om man blir sjuk?

Det kommer ta tid för mig att göra detta så jag vore mycket tacksam om ni som önskar detta kan svara eftersom jag generellt får väldigt lite återkoppling.

Var rädda om er och varandra!
Citera
2020-09-20, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av En..andra..chans
Hej,

Det märks att du tänkt mycket kring detta. Du har många funderingar/frågor i en ganska lång text som gör det lite svårt för mig att bena upp frågorna, men jag gör mitt bästa.

Vårt immunförsvar är fantastiskt men också oerhört komplext. Det är lite överkurs att gå in på detaljer. B- och T-cells immuniteten samverkar och det är flera olika celler och signalsubstanser som är involverade.

Generellt så blir majoriteten efter en akut virusinfektion immun. Det varierar hur länge beroende på virus. Mässlingsvirus (morbillivirus) ger oftast en livslång immunitet medans de flesta andra akuta virus inte gör det.
Om immuniteten sjunkit/försvunnit blir majoriteten sannolikt mindre sjuka en andra gång.

Ett annat virus som brukar nämnas i samband med immunitet är vattkoppsviruset (varicella-zoster-virus VZV). VZV orsakar vattkoppor när man infekteras första gången. Sedan stannar viruset kvar i kroppen latent och kan återaktiveras och blir då sjukdomen bältros. Här tycker jag personligen att det är lite konstigt att prata immunitet eftersom viruset finns kvar i kroppen kroniskt/latent. Tycker det är viktigt att särskilja akuta virus som försvinner och virus som stannar kvar i kroppen.

När det gäller influensa och det som man i dagligt tal kallar säsongsinfluensa (influensavirus typ A) så är det viruset speciellt eftersom det muterar på ett speciellt sätt (antigen shift) som jag har skrivit om tidigare i tråden. Det går alltså inte exakt jämföra med SARS Cov-2 eftersom SARS CoV-2 inte muterar på samma sätt enligt hittills tillgängliga data, även om det muterar vilket jag skrivit ganska mycket om tidigare i tråden.

Eftersom vi inte vet hur länge immuniteten mot SARS CoV-2 håller i vet vi idag inte hur många vaccinationsinjektioner som behövs utan det får tiden utvisa. Det är bra att det finns många olika vaccinationskandidater eftersom de kan komma att komplettera varandra.

Hoppas detta besvarar några av dina funderingar.

Tack så mycket.

Fick en del bekräftat, men jag blev lite osäkrare rörande just det med IgG-antikroppar. Det jag läst där verkar säga att de bara finns om immunförsvaret tvingas skapa dem löpande, dvs genom att viruset ligger latent i kroppen (oavsett om det kan aktiveras igen eller inte), eller genom man frekvent utsätts för viruset igen (ungefär som en vaccinpåfyllning).

När det gäller T-cellerna så vet jag inte riktigt om du svarade på den delen, är det en immunitet eller är det "bara" en snabbare reaktion på viruset som gör att man bättre klarar av smitta (högre doser leder inte till lika svår sjukdom)? Det senare hävdaees i några tidningsartiklar på nätet som jag läst där man intervjuat amerikanska virologer, men då det går på tvären mot vad FHM och andra kommunicerat i Sverige så är jag nyfiken på hur det fungerar (på helikopternivå).

Som ingenjör så försöker jag modellera även hur kroppen fungerar och det går nästan alltid väldigt bra, även rörande hur virus smittar. Men just immunförsvaret har jag lite svårt att hitta lättförståelig information om. Antingen är den alldeles för förenklad, eller så är den nere på en nivå som bara forskare kan förstå. Av denna anledning var de amerikanska artiklarna intressanta då deras synsätt skulle stämma med de teoretiska matematiska modeller jag tänker mig...
Citera
2020-09-20, 15:51
Medlem
Citat:
Hej alla,

Det har gått över 5 månader sedan jag började skriva här och vi har lärt oss väldigt mycket under denna tid och sedan pandemin började.

Finns det ett allmänintresse här att jag försöker sätta ihop en förenklad sammanfattning om vad vi vet om covid-19 idag och lite råd om vad man kan göra om man blir sjuk?

Det kommer ta tid för mig att göra detta så jag vore mycket tacksam om ni som önskar detta kan svara eftersom jag generellt får väldigt lite återkoppling.

Var rädda om er och varandra!

Det hade varit jättebra. Det finns många saker som är av intresse, men jag tror att många skulle behöva veta mer om hur vården av Covid-sjuka har utvecklats, dvs varför dödligheten är så mycket lägre än för bara några månader sedan.

Annat av intresse är
- hur mycket viruset muterar och hur det kan påverka framtiden.
- vad vet ni om de som blivit sjuka två gånger?
- asymptomatisk smitta
- smitta mellan barn (i olika åldrar)
- olika symtombilder

Det är väldigt olika symtom bland de jag känner, en del har inga symtom, andra bara ont i halsen och inget annat, ytterligare andra har bara varit dålig i magen, någon har bara haft lätt snuva osv. Runt hälften har en symtombild som stämmer med det som i allmänhet kommuniceras, dvs flera symtom av dessa: feber, hosta, huvudvärk, muskelsmärta, luktbortfall osv. Flera har haft helt asymptomatisk sjukdom.

Jag har själv en ett barn (högstadieelev) som smittades i skolan eller på skolbussen i våras och drog hem sjukdomen till övriga familjen den vägen. Hen var dessutom helt utan symtom. Jag hör liknande saker från flera i grannskapet som har högstadiebarn, eller att föräldrarna blivit sjuka utan att barnen varit det, men föräldrarna vet inte hur de har smittats...

Den officiella (FHM) bilden av hur smittan sprids och verkligheten verkar skilja en del, så jag är mycket nyfiken av vad som vetenskaåen tror just ju.
Citera
2020-09-20, 16:02
Medlem
Citat:
Tack så mycket.

Fick en del bekräftat, men jag blev lite osäkrare rörande just det med IgG-antikroppar. Det jag läst där verkar säga att de bara finns om immunförsvaret tvingas skapa dem löpande, dvs genom att viruset ligger latent i kroppen (oavsett om det kan aktiveras igen eller inte), eller genom man frekvent utsätts för viruset igen (ungefär som en vaccinpåfyllning).

När det gäller T-cellerna så vet jag inte riktigt om du svarade på den delen, är det en immunitet eller är det "bara" en snabbare reaktion på viruset som gör att man bättre klarar av smitta (högre doser leder inte till lika svår sjukdom)? Det senare hävdaees i några tidningsartiklar på nätet som jag läst där man intervjuat amerikanska virologer, men då det går på tvären mot vad FHM och andra kommunicerat i Sverige så är jag nyfiken på hur det fungerar (på helikopternivå).

Som ingenjör så försöker jag modellera även hur kroppen fungerar och det går nästan alltid väldigt bra, även rörande hur virus smittar. Men just immunförsvaret har jag lite svårt att hitta lättförståelig information om. Antingen är den alldeles för förenklad, eller så är den nere på en nivå som bara forskare kan förstå. Av denna anledning var de amerikanska artiklarna intressanta då deras synsätt skulle stämma med de teoretiska matematiska modeller jag tänker mig...

Varsågod!

Den långvariga immuniteten uppehålls av både B-cells immunitet och T-cells immunitet där båda samverkar. Det finns både minnes-B-celler och minnes-T-celler som kan aktivera immunförsvaret vilket gör att immunförsvaret inte behöver utsättas för smittoämnet kontinuerligt.
T-cells immuniteten är således en immunitet, men den samverkar med B-cells immuniteten genom olika signalsubstanser (cytokiner/interleukiner).

Förstår dig. Jag håller med dig att immunförsvaret är svårt att förstå och det är väldigt komplext. Men vi ska vara tacksamma att vi har ett
Citera
2020-09-20, 16:05
Medlem
Citat:
Varsågod!

Den långvariga immuniteten uppehålls av både B-cells immunitet och T-cells immunitet där båda samverkar. Det finns både minnes-B-celler och minnes-T-celler som kan aktivera immunförsvaret vilket gör att immunförsvaret inte behöver utsättas för smittoämnet kontinuerligt.
T-cells immuniteten är således en immunitet, men den samverkar med B-cells immuniteten genom olika signalsubstanser (cytokiner/interleukiner).

Förstår dig. Jag håller med dig att immunförsvaret är svårt att förstå och det är väldigt komplext. Men vi ska vara tacksamma att vi har ett
Tack!
Citera
2020-09-20, 16:08
Medlem
Citat:
Det hade varit jättebra. Det finns många saker som är av intresse, men jag tror att många skulle behöva veta mer om hur vården av Covid-sjuka har utvecklats, dvs varför dödligheten är så mycket lägre än för bara några månader sedan.

Annat av intresse är
- hur mycket viruset muterar och hur det kan påverka framtiden.
- vad vet ni om de som blivit sjuka två gånger?
- asymptomatisk smitta
- smitta mellan barn (i olika åldrar)
- olika symtombilder

Det är väldigt olika symtom bland de jag känner, en del har inga symtom, andra bara ont i halsen och inget annat, ytterligare andra har bara varit dålig i magen, någon har bara haft lätt snuva osv. Runt hälften har en symtombild som stämmer med det som i allmänhet kommuniceras, dvs flera symtom av dessa: feber, hosta, huvudvärk, muskelsmärta, luktbortfall osv. Flera har haft helt asymptomatisk sjukdom.

Jag har själv en ett barn (högstadieelev) som smittades i skolan eller på skolbussen i våras och drog hem sjukdomen till övriga familjen den vägen. Hen var dessutom helt utan symtom. Jag hör liknande saker från flera i grannskapet som har högstadiebarn, eller att föräldrarna blivit sjuka utan att barnen varit det, men föräldrarna vet inte hur de har smittats...

Den officiella (FHM) bilden av hur smittan sprids och verkligheten verkar skilja en del, så jag är mycket nyfiken av vad som vetenskaåen tror just ju.

Hej igen,

Ja, det är några av de saker jag tänkte ta upp. Det kommer dock ta avsevärd tid för mig. Därför är det viktigt för mig att veta om det är många som är intresserade. Om det bara är ett fåtal så kanske det inte är värt den tiden.
Citera
2020-09-20, 16:10
Medlem
Citat:
Tack!

Det var så lite så.
Citera
2020-09-20, 16:36
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Hej Jof,

Det positiva som kan komma ur detta är att vi förhoppningsvis kommer vara bättre förberedda när nästa viruspandemi kommer i framtiden.

Denna pandemi har också snabbat på utvecklingen av vaccinations- och läkemedelstekniker som vi kan ha stor glädje av i andra sammanhang.

Den har också öppnat för ett bredare samarbete mellan forskare i världen och mellan läkemedelsbolag.

Sen om pandemin leder till att vi människor blir mer trångsynta eller vidsynta får tiden utvisa...
Vad tror du?
Tror den här pandemin lär människor en hel del. Om solidaritet och samverkan. Och inte minst att lära sig ta reson. Sen är det så, om jag minns rätt, att vissa sjukdomar har positiv effekt på annat. Hindrar andra virus att slå rot. Det kan bli spännande att se effekten av detta virus på människan.
Vi har fått många influenser utifrån som sedan visat sig kunna vara av nytta när vi anpassat oss till dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in