Citat:
Ursprungligen postat av
En..andra..chans
Hej alla,
Det har gått över 5 månader sedan jag började skriva här och vi har lärt oss väldigt mycket under denna tid och sedan pandemin började.
Finns det ett allmänintresse här att jag försöker sätta ihop en förenklad sammanfattning om vad vi vet om covid-19 idag och lite råd om vad man kan göra om man blir sjuk?
Det kommer ta tid för mig att göra detta så jag vore mycket tacksam om ni som önskar detta kan svara eftersom jag generellt får väldigt lite återkoppling.
Var rädda om er och varandra!
Det hade varit jättebra. Det finns många saker som är av intresse, men jag tror att många skulle behöva veta mer om hur vården av Covid-sjuka har utvecklats, dvs varför dödligheten är så mycket lägre än för bara några månader sedan.
Annat av intresse är
- hur mycket viruset muterar och hur det kan påverka framtiden.
- vad vet ni om de som blivit sjuka två gånger?
- asymptomatisk smitta
- smitta mellan barn (i olika åldrar)
- olika symtombilder
Det är väldigt olika symtom bland de jag känner, en del har inga symtom, andra bara ont i halsen och inget annat, ytterligare andra har bara varit dålig i magen, någon har bara haft lätt snuva osv. Runt hälften har en symtombild som stämmer med det som i allmänhet kommuniceras, dvs flera symtom av dessa: feber, hosta, huvudvärk, muskelsmärta, luktbortfall osv. Flera har haft helt asymptomatisk sjukdom.
Jag har själv en ett barn (högstadieelev) som smittades i skolan eller på skolbussen i våras och drog hem sjukdomen till övriga familjen den vägen. Hen var dessutom helt utan symtom. Jag hör liknande saker från flera i grannskapet som har högstadiebarn, eller att föräldrarna blivit sjuka utan att barnen varit det, men föräldrarna vet inte hur de har smittats...
Den officiella (FHM) bilden av hur smittan sprids och verkligheten verkar skilja en del, så jag är mycket nyfiken av vad som vetenskaåen tror just ju.