2020-09-13, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maravilla
Hej igen!

En fråga. Är det inte en lite väl besatthet kring antikroppar? Man kan väl vara immun trots icke påvisbara antikroppar, precis som någon med påvisbara antikroppar faktiskt kan bli sjuk igen? Immunförsvaret är väl lite mer komplext än "antikroppar - immunitet"?

Hej Maravilla,

Vårt immunförsvar är oerhört komplext och vi lär oss mer hela tiden.
Test av IgG-antikroppar har varit och är fortfarande den gyllene metoden för att undersöka immuniteten. Den ger en mycket god vägledning.
Nu vet vi att även T-cells immuniteten har stor betydelse och testmetoder för att undersöka den används ännu så länge i forskningssyfte och i ex vaccinationsstudier.
Man kan vara immun trots icke påvisbara IgG-antikroppar om man har utvecklat T-cells immunitet. Det är dock inte klarlagt hur vanligt eller ovanligt detta är.
Man kan antagligen bli sjuk igen om man har haft påvisbara IgG-antikroppar men då har nivåerna troligen sjunkit.
Citera
2020-09-13, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johio
Light spotting spridare, typ spridere men i mindre dos så att mottagare successivt bygger upp ett naturligt försvar mot viruset? De fångas ej upp ac pcr pga låg virusmängd, utvecklar ej antikroppar men ev t-cellsimmunitet, är det en möjlighet? Blodsmitta?vet man vilka organ och hur det vandrar, var o i vad kan viruset fästa om de har möjlighet att fästa? Har fler frågor men slutar här tack;-)

Citat:
Low viral load spridare menar jag, om viruset är så smittsamt som sägs så måste många träffat på viruset, ähh vet inte så många frågetecken verkligen. Är själv inte rädd för viruset med har stor respekt, tack på förhand.

Hej Johio,

Är inte helt säker på om jag uppfattar din första fråga korrekt. Om man utsöndrar mindre mängd virus är man sannolikt mindre smittsam.
Om man utsöndrar mindre mängd virus så kan man eventuellt missas i RT-PCR och det kan vara möjligt att man inte utvecklar påvisbara antikroppar.

Covid-19 är inte en blodsmitta som ex HIV. Däremot om man blir allvarligt sjuk och har mycket stora virusmängder så kan viruset sprida sig från lungblåsorna ut i blodet och sedan via blodet till ex njurar, lever och tarmar.
Citera
2020-09-13, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av En..andra..chans
Hej Johio,

Är inte helt säker på om jag uppfattar din första fråga korrekt. Om man utsöndrar mindre mängd virus är man sannolikt mindre smittsam.
Om man utsöndrar mindre mängd virus så kan man eventuellt missas i RT-PCR och det kan vara möjligt att man inte utvecklar påvisbara antikroppar.

Covid-19 är inte en blodsmitta som ex HIV. Däremot om man blir allvarligt sjuk och har mycket stora virusmängder så kan viruset sprida sig från lungblåsorna ut i blodet och sedan via blodet till ex njurar, lever och tarmar.

*Menade mer om du tror det är möjligt att vi har low virulence smitta runt oss hela tiden men att den ibland slår fel och då blir mer agressiv? Och bsen även att alla som utsätts för lägre virusmängdn ändå bygger upp en form av immunitet??Nässlemhinnan, kan man få in viruset i blodbanan via blödande näsa eller via blödande sår, måste det vara via just lungorna det går ut i blodet ? Åter tack för att du svarar!
Citera
2020-09-15, 20:43
Medlem
Citat:
*Menade mer om du tror det är möjligt att vi har low virulence smitta runt oss hela tiden men att den ibland slår fel och då blir mer agressiv? Och bsen även att alla som utsätts för lägre virusmängdn ändå bygger upp en form av immunitet??Nässlemhinnan, kan man få in viruset i blodbanan via blödande näsa eller via blödande sår, måste det vara via just lungorna det går ut i blodet ? Åter tack för att du svarar!

Ok, då förstår jag bättre vad du menar. Bra, men inte helt lätta frågor för mig att svara på.

Just nu verkar inte så många bära på smittan så jag tror inte det. Sedan om en smittad person utsöndrar en låg mängd virus så gör personen det troligen bara en kort tid.

Om en mottaglig person utsätts för en väldigt liten virusmängd, under minimal effective dose, så tror jag inte den personer bygger upp någon immunitet. Om en person däremot utsätts för lite högre virusmängd, över minimal effective dose, så tror jag många bygger upp en viss immunitet, oklart hur stark och hur länge. Vi vet dock inte minimal effective dose ännu.

Jag tror inte det, men jag är inte säker. Jag har inte sett några rapporter om att blodtransfusioner överför covid-19 varför jag tror att det framförallt är hög virusmängd via lungblåsorna som det sprids ut i blodet.
Citera
2020-09-15, 20:50
Avslutad
Hur vet man att man fått covid-19 om man ej testat sig? Alltså tänker spontant att vården ogärna vill att jag kommer om jag har symtom. Hu gör man då?
Citera
2020-09-15, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av philophobia
Hur vet man att man fått covid-19 om man ej testat sig? Alltså tänker spontant att vården ogärna vill att jag kommer om jag har symtom. Hu gör man då?

Hej,

Det vet man inte. I Region Stockholm kan man få test-kit hem till sig (via 1177) som man sedan skickar in för analys. Hör efter med din Region hur det fungerar där.
Citera
2020-09-15, 21:09
Avslutad
Citat:
Hej,

Det vet man inte. I Region Stockholm kan man få test-kit hem till sig (via 1177) som man sedan skickar in för analys. Hör efter med din Region hur det fungerar där.
Alright, tack för tipset!
Citera
2020-09-15, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av philophobia
Alright, tack för tipset!

Varsågod!
Citera
2020-09-16, 09:55
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Hej,

Får återkomma när jag hunnit läsa artikeln.
https://elemental.medium.com/a-supercomputer-analyzed-covid-19-and-an-interesting-new-theory-has-emerged-31cb8eba9d63

Hej.
Du kom aldrig tillbaka om superdatorns uppgifter när den analyserade Covid-19, har du tid nu ?

Nu har vi ett nytt delikat problem, kineserna anklagar nu Sverige för att fuska med Covid-19 testerna, då kineserna anser att Sverige kör med för låg känslighet på testerna och därigenom missar många med positivt mätresultat. Så kan du redogöra för hur många testsystem som finns idag, dels med bommullssvabb i näsa/hals, och vilka som finns för blodprov, och vilka av dessa som anses som godkända, vi minns ju debaklet där FHM angrep privata företag som tog fram testset, frågan blir alltså vilka tester som kan anses som tillförlitliga idag.

Här Kinas angrepp på Sverige:
https://www.globaltimes.cn/content/1198994.shtml
Citera
2020-09-18, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Hej.
Du kom aldrig tillbaka om superdatorns uppgifter när den analyserade Covid-19, har du tid nu ?

Nu har vi ett nytt delikat problem, kineserna anklagar nu Sverige för att fuska med Covid-19 testerna, då kineserna anser att Sverige kör med för låg känslighet på testerna och därigenom missar många med positivt mätresultat. Så kan du redogöra för hur många testsystem som finns idag, dels med bommullssvabb i näsa/hals, och vilka som finns för blodprov, och vilka av dessa som anses som godkända, vi minns ju debaklet där FHM angrep privata företag som tog fram testset, frågan blir alltså vilka tester som kan anses som tillförlitliga idag.

Här Kinas angrepp på Sverige:
https://www.globaltimes.cn/content/1198994.shtml

Hej igen,

Jag har ännu inte hunnit läsa din artikel om superdatorns uppgifter.

Det är viktigt att skilja analysmetoder och provmaterial åt. Förenklat när det gäller covid-19 kan man säga att;

Provmaterial från nässvalget/munsvalget används för RT-PCR för att påvisa virusets arvsmassa för att diagnosticera en pågående infektion.

För att kunna hantera de enorma volymer av patientprover krävs kommersiella RT-PCR system. Det finns många på marknaden, där de stora diagnostiska jättarna dominerar. De kan skilja sig åt lite i känslighet.
Olika lab har valt olika system. Numera finns det både privata- och sjukhuslaboratorier och FHM kanske kan svara närmare på din fråga.

Provmaterial från blod används för att påvisa antikroppar.
IgM-antikroppar indikerar en pågående/nyligen genomgången infektion och IgG-antikroppar indikerar en nyligen/tidigare genomgången beroende på patientens anamnes (När utsattes man för smitta? När fick man symptom? När togs provet?).
För att kunna hantera de enorma volymer av patientprover krävs kommersiella antikroppstest/system. FHM gjorde vad jag minns en sammanställning/utvärdering av olika kommersiella antikroppstest.

Man kan även påvisa virus-antigen i blod som kompletterande analys som också indikerar en pågående infektion.

Självtest som fanns tidigt på marknaden använder sig av kapillärblod (stick i fingret) och de större laboratorierna använder sig av venöst blod (stick i armvecket).

De tester som används idag rutinmässigt för covid-19 är framförallt kvalitativa.
De ger positiv, negativ eller gränsvärde.

Generellt för att kunna ge ett så optimalt svar som möjligt så behövs således en god anamnes och adekvat taget provmaterial, korrekt utförd analys och sedan en sammanvägd tolkning av ansvarig läkare.

I de fall man får ett gränsvärde kan kompletterande prov ge bättre vägledning.

I denna pandemi p g a den enorma provmängden finns tyvärr inte resurser för att alltid göra detta för varje individ.

De tester som sjukhuslaboratorier utför är tillförlitliga.
Citera
2020-09-18, 15:57
Medlem
Jag är nyfiken på mer information om detta med T-cellerna. När jag läser olika källor på nätet om dessa så får jag en uppfattning om att de inte ger immunitet i sig, men att de ger ett snabbare svar på sjukdomen än vad som skulle ske om man inte hade dem. Jag tolkar det lite som att:
- T-cellerna har en radar som känner igen signalprofilen för viruset, de kan därför attackera viruset själva och/eller markera viruset så att andra delar av immunförsvaret enklare hittar det.
- antikropparna är i denna "modell" luftvärnsrobotar
- B-cellerna har en ritning på luftvärnsrobotarna så att de kan tillverka fler.

Med detta som utgångspunkt så skulle man (som jag tolkar det när jag googlar runt, det mesta kommer från olika amerikanska forskares uttalanden) kunna bli sjuk även om man varit sjuk en gång (och inte har utvecklat antikroppar, eller om antikropparna har försvunnit) om man bara drabbas av tillräckligt mycket smitta. Det mest sannolika är dock att man i så fall får en mildare sjukdom, men det beror på hur mycket virus man utsätts för.

En annan sak jag upptäckte när jag googlade var att livslång immunitet via IgG-antikroppar bara verkar finnas om virusen finns latent kvar i kroppen, dvs de virus som ger livslånga IgG-antikroppar försvinner aldrig från kroppen. Jag hittade också ett påstående om att IgG också kan upprätthållas om man utsätts för smitta lite då och då och därmed fortsätter att aktivera immunförsvarets (B-cellernas) produktion av IgG.

Detta beteende skulle då kunna förklara varför exempelvis lärare (och ännu mer förskollärare) sällan blir särskilt sjuka av de vanliga influensorna och förkylningarna, de drabbas så frekvent av virusen att immunförsvaret kommer ihåg dem, trots att de muterat. Virusen hinner helt enkelt inte mutera tillräckligt mycket för att inte bli igenkända.

Jag vet inte om denna modellbeskrivning stämmer, men det var ungefär så här som jag tolkade att det fungerar.

Utifrån detta (efter att du korrigerat eventuella felaktigheter och klargjort vart man saknar kunskap) så är det intressant att diskutera vacciner och möjligheten att tillverka ett vaccin som ger lång immunitet. Jag tolkar det ovan som att ett vaccin riskerar att behöva uppdateras med de årliga influensavaccinerna (kanske inte varje år, men om man skall ge samma vaccin till alla så behövs det) för att man skall ha ett fullgott skydd, men det kommer att bero på hur mycket viruset muterar
- om man har haft en influensa-typ under de senaste åren så brukar man ju bara bli lindrigt sjuk när en liknande stam smittar en igen, men om det är många år sedan man hade den stammen så brukar man bli sjukare. Har man aldrig haft en liknande influensa så blir man ofta mycket sjuk (i vuxen ålder). Här passar ju även observationen som många lärare beskriver (som jag nämnde ovan) in rätt bra (jag har bara blivit ordentligt sjuk av influensan två gånger på snart 50 år, jag har aldrig tagit vaccin mot influensa).

Om SARS-CoV-2 inte muterar så mycket så bör det räcka att T-cellerna känner igen viruset så länge man inte utsätts för mycket smitta, men man kan ju ändå riskera att bli sjuk igen (oftast mycket lindrigt dock). Detta skulle troligen vara tillräckligt för att hålla borta viruset för lång tid (eftersom en nästan obefintlig smittspridning också kommer att leda till fortsatt få mutationer). Här måste man dock reda ut hur tätt vaccinationer måste ske, för när väl viruset börjar sprida sig så har man ju i praktiken ingen immunitet kvar i så fall.

Är detta helt ut i det blå, dvs har jag hittat dåliga källor? Det känns som om vissa av dessa forskare spekulerar lite väl mycket när de uttalar sig, men jag gillar att jag får ihop en "rimlig" förenklad modell för hur immunförsvaret kan tänkas fungera med dessa källor...
Citera
2020-09-18, 21:03
Medlem
Jofs avatar
En metafråga😀. Verkar som alla ser detta virus som något negativt. Men det behöver det inte vara. Kan det komma något positivt ur detta?
Kanske att vi börjar få bättre mörkerseende exempelvis?
Man kan ju spekulera😀.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in