2020-09-20, 11:10
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Då kommer deras lockdown att läcka är jag rädd då överföringen av smitta mellan familjerna går via barnen. Ingen större ide med lockdown då. Ingen kedja är starkare än den svagaste länken. I det här fallet vill man ju kapa länkarna. Håller sig alla isolerade kan inte viruset sprida sig men då krävs ju att alla gör samma sak.

Nu utesluter jag iof inte längre helt att barn,(0-15 år), kan smitta vuxna. Men redan ifrån början visade sig att det rörde sig om en ganska trög smitta. T.o.m de återvändande skidresenärerna smittade inte alltid ner sina familjer, trots intim samvaro.

De som driver smittan är istället superspridarna, vilka du kan läsa om i mitt tidigare inlägg, (byggt på personliga erfarenheter vad gäller var, hur och när jag smittades).

Observera: Skulle det vara så att du har ovanligt lätt att få vanliga förkylningar, och då talar jag inte om lite rinnande näsa utan att du blir sjuk, kanske två dagar och är tvingad att vara hemma ifrån jobbet, ungefär som andra får en vanlig influensa ifrån början, ja, då, är det bara bra att du är lite paranoid och försiktig. För då kan du kunna vara en potentiell superspridare!

Det finns exempel på hur en person kunnat smitta ner en hel kör. Sång ifrån en superspridare är ett extremt effektivt sätt att smitta ner många andra.
Senast redigerad av Ola Schubert 2020-09-20 kl. 11:14.
Citera
2020-09-20, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsolle2
Nu importeras coronapatienter godhetslnarkarna (karolinska) medans svenska lung och hjärtsjuka m.fl har långa väntetider för behandling samt att man mitt i allt sparkar personal man erbjuder även Jetplan som hämtar hit sjuklingarna.

- Vem betalar kalaset ? // Die dumme Schwäden
Ja hur i hela friden tänker dom...ja de tänker ju inte alls kom jag på.
Citera
2020-09-20, 11:16
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Fast de handlingar som lett till hundratals människors död i våra grannländer och tusentals i Tyskland tycker du inte är onda. Bara öppna skolor och folk som åker buss utan munskydd i Sverige.

Man kan konstatera att det inte är huruvida folk dör eller inte som du bryr dig om.

Vad jag bryr mig om är politiker och huruvida de tar ansvar. Det har Sveriges politiker inte gjort när de inte har infört karantän under våren. Deras passivitet och brist på ansvar har lett till tusental människors död. Självklart bryr jag mig om de som dör.
Citera
2020-09-20, 11:17
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Nu importeras coronapatienter godhetslnarkarna (karolinska) medans svenska lung och hjärtsjuka m.fl har långa väntetider för behandling samt att man mitt i allt sparkar personal man erbjuder även Jetplan som hämtar hit sjuklingarna.

De länder som, eventuellt, skickar patienter till Sverige för den extremt avancerade och dyra ECMO vården får givetvis betala för kalaset.
Citera
2020-09-20, 11:20
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Du tycker inte att det är bra att Sverige drar lärdomar till nästa virus som skitlandet Kina levererar?

Det tror jag de flesta redan har gjort och det är väl egentligen det enda jag kan känna är positivt med detta virus. Det har varit en ögonöppnare för många inkl mig själv. Jag trodde nog också att det här med beredskap var lite löjligt. Pandemi var något hämtat från en dålig film som World War Z eller liknande. Inget som kommer hända eller något att oroa sig för. Många kommer nog tänka om här. Det blir nog den största slutsatsen. Nästa virus kan vara 10 gånger värre och då kan vi alla vara helt utlämnade åt oss själva. Frågan om skolorna ska vara öppna eller inte kommer kanske inte ens vara någon fråga. Frågan kan vara hur vi ska kunna överleva enbart med det som skogen har att ge. Beredskap både offentlig och privat är värdefullt. Jag tillhörde också dem som panikhamstrade mat och vattendunkar i början av pandemin. Köpte även gaskök och t-röd.
Citera
2020-09-20, 11:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Procentandelen i de äldre åldrarna som avlidit i Norden är i stort sett den samma.

Mellan 87-89% av de som avlidit pga covid-19.
Jamen va?

Ja, Covid-19 är en sjukdom som främst tar död på äldre. I alla länder.

Fortfarande har ju olika länder drabbats olika hårt.
Citera
2020-09-20, 11:24
Medlem
Citat:

Japp! Självklart är det ECMO dessa svenska lungsjuka behöver!!

För övrigt är varslet för karolinska återkallat.

Om det är någon i denna tråden som är dumma svenskar, så är det ju du och dina gelikar.
Ni behärskar ju inte ens språket..
Varken det svenska eller tyska..
Citera
2020-09-20, 11:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Vad jag bryr mig om är politiker och huruvida de tar ansvar. Det har Sveriges politiker inte gjort när de inte har infört karantän under våren. Deras passivitet och brist på ansvar har lett till tusental människors död. Självklart bryr jag mig om de som dör.
Nu var det väl ändå inte karantän som politikerna förväntades införa, de förväntades förhindra att folk dog. Men har politikerna infört karantän så har de inget ansvar för att en miljon har dött?
Citera
2020-09-20, 11:25
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Israel kör ju den strategin nu under 3 veckor. Givetvis med skolstängning. Ingen får gå längre än 500 meter från sitt hem. Syftet är ju att försöka bringa ned smittan till ett minimum i väntan på vaccin. Men visst är det en balansgång på slak lina. Men vad är alternativet tycker du? Tror många länder vill undvika att hamna i en situation med okontrollerbar smitta där folk nekas vård på sjukhusen eftersom det är fullt. Där folk dör på gatan och i sina hem och blir liggande då ingen kan eller hinner med.

Alternativen är så klart ha lagom med restriktioner och trycka ner smittan tillräckligt mycket så att sjukvården klarar av trycket.

Den här våldsamma av och på metoden kommer bara förvirra och trötta ut folk.
Citera
2020-09-20, 11:26
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nu var det väl ändå inte karantän som politikerna förväntades införa, de förväntades förhindra att folk dog. Men har politikerna infört karantän så har de inget ansvar för att en miljon har dött?

Syftet med karantän är att minska dödligheten.
Citera
2020-09-20, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Mitt fetade: exakt!

Ja, precis, smittotrycket! Det är ju det som jag har försökt förmedla hela tiden! Ju större smittotryck/samhällssmitta desto fler döda. Ju fler smittade människor i ett samhälle desto fler smittade sköra eller äldre människor och desto högre dödstal får man.

Att den stora samhällspridningen är den största anledningen till våra katastrofalt höga dödstal jämfört med grannländernas visar det faktum att procentandelen i de äldre åldrarna som avlidit i Norden är nästan identisk.

Om du kollar på korrelationen mellan antal smittade per 100 000 och antal döda per 100 000 så finns det en korrelation dock med stora variationer vilket gör att korrelationskoefficienten för länderna i Europa ligger bara runt 0,2. Det går alltså inte att säga att antal smittade är den största anledningen till antal döda.
Citera
2020-09-20, 11:28
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
De länder som, eventuellt, skickar patienter till Sverige för den extremt avancerade och dyra ECMO vården får givetvis betala för kalaset.
Helt plötsligt börjar jag fundera på om man då tänker acceptera människor som är i 80-årsåldern. Blir ju helt vansinnigt om utländska medborgare som fyllt 80 får vård och inte våra egna 80-åriga medborgare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in