2020-09-20, 10:08
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Jo, jag begriper att du skriver att det är samma andel avlidna i de äldre åldrarna men du skriver inte av vad och det är det jag undrar.
Är det covid-19 du saknar? Jag förstår faktiskt inte vad det är du inte begriper, helt ärligt.
Citera
2020-09-20, 10:11
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Att du inte ser något värde spelar ingen större roll. Som tur är finns det andra som har nytta av att historiskt se tillbaka på vad som gjorts bra eller dåligt.

Annars hade vi fortfarande bott i grottor och knuffat ned coronasmittade från stup.

Sen att du tex bestämt dig för att skolorna ska vara stängda finns det ju ingenting som kan ändra på. Ingen forskning i världen. Men poängen med forskningen är inte att du IMBILDEN ska ändra åsikt.

Det är ingen forskning. Det är åsikter. Om coronakommisionen skulle komma fram till att skolorna borde stängts ned skulle du stödja det i efterhand?
Citera
2020-09-20, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är ingen forskning. Det är åsikter. Om coronakommisionen skulle komma fram till att skolorna borde stängts ned skulle du stödja det i efterhand?

Nej, jag skiter faktiskt i vilket. Men skulle man komma fram till att Sverige gjort allt fel är det såklart viktigt inför framtiden. Men som sagt, personligen skiter jag i det.
Citera
2020-09-20, 10:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Är det covid-19 du saknar? Jag förstår faktiskt inte vad det är du inte begriper, helt ärligt.
Så andelen avlidna äldre Covid-19 i Sverige är lika stor som andelen i Norge. Jag undrar fortfarande andel av vad.

Men ok, hur stor är andelen i Sverige och andelen i Norge då?
Citera
2020-09-20, 10:36
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Nej, jag skiter faktiskt i vilket. Men skulle man komma fram till att Sverige gjort allt fel är det såklart viktigt inför framtiden. Men som sagt, personligen skiter jag i det.

Jag skiter också i det.
Det är en politisk balansakt mellan att stänga ned för att förhindra smitta och att hålla samhället öppet för institutioner och ekonomi. Vad som är rätt och vad som är fel finns det många åsikter kring, men det är absolut ingen vetenskap utan det är politik. Det är bland annat därför jag känner att en kommision är ganska onödig. Osvsett vad kommisionen kommer skriva, kommer om kritik framförs, det lägret ändå inte känna att kommisionen har någon legitimitet....

Jag är ju mer för nedstängning i syfte att förhindra smitta men det är väl rätt klart vid det här laget? Hade förmodligen trivts bättre på Nya Zeeland. Många andra hade kanske trivts bättre i Texas eller i Arizona.

Det är lite lustigt men i denna fråga finner jag mest stöd hos de som jag normalt inte delar värderingar med. Det är tänkvärt. Vad gäller sossarna är det istället tvärtom. Det är också intressant att de i denna fråga ställer sig på samma sida som högerrepublikaner på högerkanten i USA...
Senast redigerad av IMBILDEN 2020-09-20 kl. 10:38.
Citera
2020-09-20, 10:43
Medlem
Citat:
Jag skiter också i det.
Det är en politisk balansakt mellan att stänga ned för att förhindra smitta och att hålla samhället öppet för institutioner och ekonomi. Vad som är rätt och vad som är fel finns det många åsikter kring, men det är absolut ingen vetenskap utan det är politik. Det är bland annat därför jag känner att en kommision är ganska onödig. Osvsett vad kommisionen kommer skriva, kommer om kritik framförs, det lägret ändå inte känna att kommisionen har någon legitimitet....

Jag är ju mer för nedstängning i syfte att förhindra smitta men det är väl rätt klart vid det här laget? Hade förmodligen trivts bättre på Nya Zeeland. Många andra hade kanske trivts bättre i Texas eller i Arizona.

Det är lite lustigt men i denna fråga finner jag mest stöd hos de som jag normalt inte delar värderingar med. Det är tänkvärt. Vad gäller sossarna är det istället tvärtom. Det är också intressant att de i denna fråga ställer sig på samma sida som högerrepublikaner på högerkanten i USA...

Ja jag känner samma sak, fast tvärtom

För första gången på 20 år tycker jag sossarna gjort nåt vettigt.

Dock är jag mycket mer intresserad av det filosofiska än det politiska eller det medicinska.
Citera
2020-09-20, 10:47
Medlem
Hur är det i Borås nu?
Citera
2020-09-20, 10:49
Medlem
Citat:
I sverige finns ingen tradition av att demonstrera. Man gnäller på facebook istället. Tag bensinupproret. 600 tusen medlemmar och 50 deltagare på demonstrationen vid sergels torg. Säger väl allt....
Skämtar du? Sverige är typ demonstrationstågens urmoder.

Att människor i Sverige inte protesterar är för att myndigheter spelar med öppna kort, lägger politiken åt sidan, och behandlar sina medborgare med respekt.
Citera
2020-09-20, 10:50
Medlem
Citat:
Men nu är det ju så att denna pandemi är här och nu. Inte om två år. Vi har troligen vaccin redan om 4-6 /-månader. Redan nu finns det de som tycker att regeringen gjort rätt och de som tycker man gjort fel. Det kommer ingen statlig coronakommision kunna ändra ett kommatecken på oavsett vad de kommer fram till. Det kommer aldrig utkrävas något ansvar ändå. De flesta betraktar redan deras icke befintliga rapport som kuriosa redan nu. Jag ser inget värde i historiskt tillrättaläggande. Vad förväntar du dig själv?

Du tycker inte att det är bra att Sverige drar lärdomar till nästa virus som skitlandet Kina levererar?
Citera
2020-09-20, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag tror mer hade hänt om vi hade haft en smittskyddsmyndighet och framförallt politiker som hade tagit detta mer på allvar. Vi hade inte haft 5800+ döda och betydligt fler i behov av rehabilitering efter det att de gått igenom helvetets eldar bokstavligen. Vi hade inte suttit med 1100% fler döda än Norge.

Och vi hade inte haft en vårdapparat som nu står inför en enorm vårdskuld att beta av.

Fast motsvarigheterna till FHM i Norden agerade ungefär samtidigt och på liknande sätt.

Sverige hade så mycket mer smitta redan i landet innan de nordiska länderna drog i handbromsen, det är nog de flesta överens om.
Sen hade Sverige en del svagheter som blev kostsamma framförallt för äldre/multisjuka.
OCH att vi året innan hade lägsta dödligheten sedan 1977, vilket tydligt bidrog. Efter ett år av över/underdödlighet följer nästan uteslutande det motsatta året efter.
Citera
2020-09-20, 11:02
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Så andelen avlidna äldre Covid-19 i Sverige är lika stor som andelen i Norge. Jag undrar fortfarande andel av vad.

Men ok, hur stor är andelen i Sverige och andelen i Norge då?
Procentandelen i de äldre åldrarna som avlidit i Norden är i stort sett den samma.

– En jämförelse med de nordiska grannländerna visar att andelen avlidna som är 70 år och äldre är i stort sett identisk med hur det ser ut i Sverige, sa Emma Spak, sektionschef på sektionen för hälso- och sjukvård på SKR, på pressträffen.

Enligt rapporten är 89 procent av de som avlidit i covid-19 i Sverige över 70 år. I Norge och Finland är samma siffra 87 procent och i Danmark 88 procent.

– Oavsett insatser och skillnader i utformningen av äldreomsorgen så ter sig smittspridningen i landet vara det mest avgörande för hur äldre drabbas av covid-19, ”

Att du inte känner till detta visar på en osund inhämtning av information eftersom detta varit stora nyheter.

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/06/skr-lika-stor-andel-aldre-som-dott-i-grannlanderna/
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-09-20 kl. 11:10.
Citera
2020-09-20, 11:05
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Fast motsvarigheterna till FHM i Norden agerade ungefär samtidigt och på liknande sätt.

Sverige hade så mycket mer smitta redan i landet innan de nordiska länderna drog i handbromsen, det är nog de flesta överens om.
Sen hade Sverige en del svagheter som blev kostsamma framförallt för äldre/multisjuka.
OCH att vi året innan hade lägsta dödligheten sedan 1977, vilket tydligt bidrog. Efter ett år av över/underdödlighet följer nästan uteslutande det motsatta året efter.
Så 2018 hade vi hög överdödlighet i influensan. Så åren efter blev det lägre dödlighet. Är det så du menar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in