2020-09-19, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nu är ju inte det här en förkylning. Det kaos som vårdpersonalen i norra italien och New York har upplevt kommer gå till historien. Förstår inte ditt syfte med att hela tiden tona ned sjukdomen. Länder stänger inte ned pga en förkylning.
Jag säger inte att det som hände nu var en förkylning. Jag skrev ju t.o.m. att människor hade dött "snabbt och dramatiskt" nu.

Men om några år kommer det här vara en ganska ordinär förkylning, om än av det svårare slaget. Och då kommer man fortfarande kunna räkna de som dör inom 30 dagar efter något av våra coronavirus räknas i tusental. Eftersom 1) alla infektioner försämrar hälsan för de sköraste, och 2) de flesta blir förkylda minst en gång per år, vilket skulle innebära att ungefär en tolftedel (30/365) av de 90,000 som dör varje år har varit förkylda inom 30 dagar, oavsett om det bidragit till deras död eller inte.
Citera
2020-09-19, 19:09
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
CNN som sanningskälla?

En fråga till alla:

Hur länge till kommer folk ges möjlighet att åka buss gratis?

(Själv har jag kort, så behöver inte fuska)

Och hur länge till kommer de löjliga klisterremsorna finnas kvar på golven i affärerna?

Eller plexiglasen mellan kassör opch kund?

Ah, Trump fanatics utgår från att allt som publiceras i CNN är fejk.

Utan vaccin är covid19 endemiskt o folk kommer bli smittade igen 3 mån - 1 år senare om det beter sig som andra coronavirus. Många får lättare sjuka o vissa får svårare andra gången.

Flockimmunitet är ett begrepp som används vid vaccination då man kan inducera immunitet snabbt i tillräckligt stor del av befolkningen för att stoppa smittspridningen.

Detta funkar liksom inte med naturlig smitta vilket studier av andra coronavirus visar.

Sen att du vill verka tuff o inte bry dig om medmänniskor som kan få långvariga hälsoproblem av covid19 är en annan sak.
Citera
2020-09-19, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pica-pikant
Vad jag inte riktigt fattar är varför länder som Vietnam plötsligt blivit så fantastiska på smittskydd av COVID19 när de är urkassa på i princip allt annat smittskydd. Tuberkulos, rabies, denguefeber, HIV etc. är ju sjukdomar som är mycket spridda i Vietnam, men som ett modernt smittskydd relativt enkelt kan hantera. Bara för något decennium sen hade man ju ett rejält kolerautbrott, vilket ju är en riktigt u-landsjukdom som i princip bara drabbar mörkaste Afrika nuförtiden.

Vietnam har ingen folkbokföring, de saknar allmänvård med hög medicinsk kompetens. De saknar äldreomsorg i princip så vitt jag vet.

De som kan få tillgång till sjukvård med hög standard är endast den rikaste delen av befolkningen, fattiga bönder i Vietnam har inte råd att köpa tester för covid, eller råd att besöka avancerad sjukvård när de blir sjuka. De besöker apotek och plockar ut rejäla doser med antibiotika när de blir rejält sjuka, dör man så dör man helt enkelt och blir omhändertagen av sina närmaste. Inget som anmäls till myndigheter att man är avliden.

Alla dessa fattiga länder med låga siffror är inte tillförlitliga på något sätt. De 35 döda är antagligen personer som direkt avlidit av Covid-19 på stora sjukhus. Sverige och många andra länder mäter avlidna med aktiva Corona virus i kroppen, inte avlidna av covid19. Man kan t.ex dö av hjärtinfarkt men ha haft mätbara virusnivåer i kroppen 30 dagar innan och bli statistik, eller rent av påkörd av bussen men testat positivt.
Citera
2020-09-19, 19:18
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Flockimmunitet via smitta är en utopi....

https://www.cnn.com/2020/09/18/opinions/reinfection-covid-19-prevention-herd-immunity-haseltine/index.html

De har utlovat för mycket...
I och med andras brist av framkomlighet har regeringen och FHM inte ifrågasatts tillräckligt.
Citera
2020-09-19, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Taiwan och Sydkorea... Kom igen nu. Det går inte att jämföra. De har knappt haft något utbrott, och i synnerhet ingen samhällsspridning. Deras smittspårning fungerar för att de har mycket få fall. De har varit nere på noll och vänt. Det är ju hedrande för Sydkorea och Taiwan att de har lyckats hålla det borta så bra, men att hålla luftrörsvirus borta är inget man kan ägna sig åt i hundra år. Den dag 1 promille av Sydkorea har covid-19, så funkar inte deras smittspårning längre.

Jag sa inte emot att det uppstid smittokluster. Det jag ifrågasatte var mekanismen. Individuella variationer i smittsamhet skapar inga kluster, om alla i samhället är lika mottagliga för att bli smittade.

Tror dessa länder också har en upparbetad struktur med beredskapslager/rutiner o s v, med tanke på att de finns geografiskt nära skitlandet Kina som sätter igång alla dessa virus/smittor med jämna mellanrum
Citera
2020-09-19, 19:20
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Flockimmunitet via smitta är en utopi....

https://www.cnn.com/2020/09/18/opinions/reinfection-covid-19-prevention-herd-immunity-haseltine/index.html
Tänk på att källan är CNN. Normalt en bra och neutral kanal men inte längre. De tror på munskydd och att det är enda lösningen. De hatar Trump (med all rätt förvisso) så därför sågar de allt han säger. Således är munskydd och lockdown det bästa sättet att bekämpa smittan. Alltså är även sveriges strategi fel och således existerar inte flockimmunitet.
Citera
2020-09-19, 19:21
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Ja, men den är långsam. Tror dom hade 32 på IVA igår.

Tror det är Sardinien, Lazio och Scilien som ökat snabbast.

Är du väldigt intresserad så kan du få en utförlig rapport i kväll.

Tror det dött ungefär tio per dag den senaste veckan. Ungefär som i Sverige alltså, när det gäller dödsfall alltså.
Det är sen några veckor en stadig ökning, även om man ligger långt under de länder där det tagit ordentlig fart. Nånstans mellan 1500 och 2000 nya fall/dag är man uppe i.

Hörde senast tidigare idag att det sprider sig inom familjerna, från de yngre till de äldre.
Familjespridningen konstaterades redan härom veckan, vilket jag kommenterat.
Återvändande turister och festande ungdomar.
Citera
2020-09-19, 19:21
Medlem
Citat:
Jag säger inte att det som hände nu var en förkylning. Jag skrev ju t.o.m. att människor hade dött "snabbt och dramatiskt" nu.

Men om några år kommer det här vara en ganska ordinär förkylning, om än av det svårare slaget. Och då kommer man fortfarande kunna räkna de som dör inom 30 dagar efter något av våra coronavirus räknas i tusental. Eftersom 1) alla infektioner försämrar hälsan för de sköraste, och 2) de flesta blir förkylda minst en gång per år, vilket skulle innebära att ungefär en tolftedel (30/365) av de 90,000 som dör varje år har varit förkylda inom 30 dagar, oavsett om det bidragit till deras död eller inte.
Där är du något på spåret. Jag ser fram emot dagliga presskonferenser där man talar om hur många som dött med konstaterad förkylning, snyftartiklar i DN ”100 som dött med förkylning”, kungen som i tv talar om vikten av att tvätta händerna osv så att vi verkligen förstår vilken farlig farsot det är.
Citera
2020-09-19, 19:27
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Vilket inte är konstigt när ett nytt virus introduceras och det finns en begränsad immunitet mot det. Många smittas därför på kort tid. Därför såg vi otroligt höga toppar i våras. Vi kommer inte att se sådana toppar igen, de kommer kanske vara lite högre än vanlig influensa eftersom influensans inverkan begränsas av vaccin, som vi inte har mot covid än.

Dock dags att sluta upp med paniken nu. Sjukvården vet hur man behandlar detta och de kommer inte bli överbelastade, även om det kan bli enstaka IVA-toppar precis som influensan kan göra.

Över 90% har inte haft sjukdomen ännu i Sverige, så det finns många som kan bli smittade. Förkylningsvirus kommer det nya av hela tiden, men detta är inget förkylningsvirus. Detta är SARS2 som i många fall orsakar dubbelsidig lunginflammation, påverka på hjärta, lever, njurar och nervsystem.
Citera
2020-09-19, 19:41
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Över 90% har inte haft sjukdomen ännu i Sverige, så det finns många som kan bli smittade. Förkylningsvirus kommer det nya av hela tiden, men detta är inget förkylningsvirus. Detta är SARS2 som i många fall orsakar dubbelsidig lunginflammation, påverka på hjärta, lever, njurar och nervsystem.

Som i väldigt få fall orsakar det du säger.
Jösses...att du orkar leva när du är så rädd.

Paul Pogba gör dock inte stor insats för Manchester United idag. Måste vara skadorna på hjärtat och nervsystemet som är orsaken.
Citera
2020-09-19, 19:53
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Taiwan och Sydkorea... Kom igen nu. Det går inte att jämföra. De har knappt haft något utbrott, och i synnerhet ingen samhällsspridning. Deras smittspårning fungerar för att de har mycket få fall. De har varit nere på noll och vänt. Det är ju hedrande för Sydkorea och Taiwan att de har lyckats hålla det borta så bra, men att hålla luftrörsvirus borta är inget man kan ägna sig åt i hundra år. Den dag 1 promille av Sydkorea har covid-19, så funkar inte deras smittspårning längre.

Jag sa inte emot att det uppstid smittokluster. Det jag ifrågasatte var mekanismen. Individuella variationer i smittsamhet skapar inga kluster, om alla i samhället är lika mottagliga för att bli smittade.
Det viktiga är att alla inte blir lika smittsamma d.v.s. det sker med stor variation. Den du smittar ner blir kanske inte omedelbart smittsam eller alls i större utsträckning. Smittan hoppar inte automatiskt till nästa nivå. En kan smitta många men de i sin tur behöver inte smitta lika mycket.
Citera
2020-09-19, 19:58
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Det är sen några veckor en stadig ökning, även om man ligger långt under de länder där det tagit ordentlig fart. Nånstans mellan 1500 och 2000 nya fall/dag är man uppe i.

Hörde senast tidigare idag att det sprider sig inom familjerna, från de yngre till de äldre.
Familjespridningen konstaterades redan härom veckan, vilket jag kommenterat.
Återvändande turister och festande ungdomar.

IVA ökar med ungefär 10 personer per dag. I mars steg det med ungefär 60 nya per dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in