2020-09-19, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pica-pikant
Vad jag inte riktigt fattar är varför länder som Vietnam plötsligt blivit så fantastiska på smittskydd av COVID19 när de är urkassa på i princip allt annat smittskydd. Tuberkulos, rabies, denguefeber, HIV etc. är ju sjukdomar som är mycket spridda i Vietnam, men som ett modernt smittskydd relativt enkelt kan hantera. Bara för något decennium sen hade man ju ett rejält kolerautbrott, vilket ju är en riktigt u-landsjukdom som i princip bara drabbar mörkaste Afrika nuförtiden.
De kanske äter nåt som inte "vi övriga" kan få tag på här - som skyddar?
Citera
2020-09-19, 17:54
Medlem
arbetets avatar
Det här var faktiskt lite deprimerande. Hade väntat mig högre siffror i USA:

Seroprevalence of Antibodies to SARS-CoV-2 in US Blood Donors
Results Unique donors (n=252,882) showed an overall seroprevalence of 1.83% in June (1.37%) and July (2.26%), with the highest prevalence in northern New Jersey (7.3%). In a subset of donors with demographic information (n=189,565), higher odds of antibody reactivity were associated with non-Hispanic Native American/Alaskan (NH-NAA/A) and Black (NH-B), and Hispanic (H) race/ethnicity, age 18-64, middle school or lesser education, blood Group A, and never or non-recent donor status. In positive donors (n=2,831), antibody signal was associated with male sex, race/ethnicity (NH-NAA/A, NH-B and H) and geographic location.

Conclusions Seroprevalence remains low in US blood donors but varies significantly by region. Temporal trends in reactivity may be used to gauge the effectiveness of public health measures. Before generalizing these data from healthy donors to the general population however, rates must be corrected for false positive test results among low prevalence test subjects and adjusted to match the wider demography.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.09.17.20195131v1
Citera
2020-09-19, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Uppenbart finns det två läger som hörs olika mycket beroende på hur mycket smitta det för tillfället råder. Får vi en andra våg lär ju de som tycker att vi ska till hårdare åtgärder höras desto mera. Nu när det råder förhållandevis låg smitta finns fler som är bekväma med att gå på krogen, idka swingersex, besöka äldreboenden och gå runt och hosta på sjukhusen runt cancerpatienter. Jag tror ju inte att det här är över någonstans i världen på långa vägar. Det är över först när vi har ett bra vaccin.
Jag tror aldrig det här kommer vara över, ens med vaccin. Folk har helt enkelt inte förstått att det är normalt att 6,000 fler dör på vinterhalvåret i Sverige, p.g.a. alla virus som florerar och drar ner de sköraste. Givetvis inte på det snabba och dramatiska sätt vi har sett nu, men om man ska hålla presskonferenser om alla som dör inom 30 dagar efter en förkylning, så kommer det alltid vara tusentals personer per vinter.
Citera
2020-09-19, 18:23
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Det gäller fortfarande på sjukhusen, på Sahlgrenska och säs finns vakter som kontrollerar tjänstekort vid entréer.
Tilläggas att detta är beslut som regionen fattar och regeringen lägger sig inte i detta. Gällande äldreboenden så var det ett regeringsbeslut.

I Stockholm har jag inte sett till några vakter, men förhoppningsvis respekteras förbudet ändå.
Citera
2020-09-19, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vi har Sydkorea, Taiwan som de tydligaste exempel på att man kan smittspåra minutiöst utan alltför stora resurser med gott resultat bara man gör det på ett intelligent sätt. Jag är också säker på att man i våra grannländer har ett strukturerat förhållningssätt till testning, och som jag säger så spar man resurser med ett sådant. Så jag kan inte se problemen faktiskt. Problemet vi har är att Tegnell avbröt den allmänna testningen i våras och sedan har vi inte kommit ikapp framförallt organisatoriskt. I Kina gjorde man så att man lyfte ut de smittade ur hushållen och placerade dem i provisoriska sjukhus. Det är också ett sätt. Där kan man ju också tala om att man riktar sig mot den smittade i sina åtgärder. Nu hade de även karantänsrestriktioner för den övriga befolkningen också men man skull kunna tänka sig att göra något liknande utan det

Och klustersmitta är väl något som ingen numera har några synpunkter på. Jag tror att du försöker tänka in vanlig influensa och de smittvågor man ser där i din förståelse av klustersmittor. Släpp det helt enkelt. Jag tror inte så mycket på tidigare immunitet. Man har inte sett någon större korsimmunitet med de andra endemiska HCoV:s vi har omkring även om man kan se viss korsreaktivitet inom familjen så att säga, och i fallet SCoV2 mellan betacoronavirus. Antikroppar och de beryktade t-cellerna då? Givetvis blir man immun efter infektion men i vilken utsträckning och hur lång tid är osäkert eller vad det har för inverkan på smittspridningen. Just nu ser vi att smittspridningen ökar rejält även i länder och områden som varit hårt drabbade i våras, mer än Sverige faktiskt. Både i Spanien och i Belgien ökar det markant även i deras huvudstäder. Det verkar inte finnas något som bromsar direkt.

Jag gav en beskrivning hur jag tror att klustersmitta beter sig. Inte för att jag vill påstå att jag har rätt i alla detaljer men jag tror att det handlar mycket om SCoV2.s förmåga att ge asymtomatisk COVID19 under en relativt lång tid i sammanhanget. Såg en studie där man kunde påvisa aktiv infektion under mer än 29 dagar:

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.09.16.20115972v1.full.pdf

Det är naturligtvis inte så att alla asymtomatiska blir lika smittsamma eller är det under hela tiden men ibland så samverkar flera faktorer och någon smittad blir då temporärt hypervirulent. Jag tror att det är där man får söka förklaringar till hur SCoV2 smittar och varför man ibland ser större klusterutbrott d.v.s. s.k. superspridarevent.
Taiwan och Sydkorea... Kom igen nu. Det går inte att jämföra. De har knappt haft något utbrott, och i synnerhet ingen samhällsspridning. Deras smittspårning fungerar för att de har mycket få fall. De har varit nere på noll och vänt. Det är ju hedrande för Sydkorea och Taiwan att de har lyckats hålla det borta så bra, men att hålla luftrörsvirus borta är inget man kan ägna sig åt i hundra år. Den dag 1 promille av Sydkorea har covid-19, så funkar inte deras smittspårning längre.

Jag sa inte emot att det uppstid smittokluster. Det jag ifrågasatte var mekanismen. Individuella variationer i smittsamhet skapar inga kluster, om alla i samhället är lika mottagliga för att bli smittade.
Citera
2020-09-19, 18:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag tror aldrig det här kommer vara över, ens med vaccin. Folk har helt enkelt inte förstått att det är normalt att 6,000 fler dör på vinterhalvåret i Sverige, p.g.a. alla virus som florerar och drar ner de sköraste. Givetvis inte på det snabba och dramatiska sätt vi har sett nu, men om man ska hålla presskonferenser om alla som dör inom 30 dagar efter en förkylning, så kommer det alltid vara tusentals personer per vinter.

Nu är ju inte det här en förkylning. Det kaos som vårdpersonalen i norra italien och New York har upplevt kommer gå till historien. Förstår inte ditt syfte med att hela tiden tona ned sjukdomen. Länder stänger inte ned pga en förkylning.
Citera
2020-09-19, 18:33
Medlem
Beaver14s avatar
Paul Pogba testade positivt för covid strax efter Frankrikes match mot Sverige. Idag, lite mer än en vecka efter så spelar han igen, trots kronisk hjärtskada.
Citera
2020-09-19, 18:37
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nu är ju inte det här en förkylning. Det kaos som vårdpersonalen i norra italien och New York har upplevt kommer gå till historien. Förstår inte ditt syfte med att hela tiden tona ned sjukdomen. Länder stänger inte ned pga en förkylning.

Vilket inte är konstigt när ett nytt virus introduceras och det finns en begränsad immunitet mot det. Många smittas därför på kort tid. Därför såg vi otroligt höga toppar i våras. Vi kommer inte att se sådana toppar igen, de kommer kanske vara lite högre än vanlig influensa eftersom influensans inverkan begränsas av vaccin, som vi inte har mot covid än.

Dock dags att sluta upp med paniken nu. Sjukvården vet hur man behandlar detta och de kommer inte bli överbelastade, även om det kan bli enstaka IVA-toppar precis som influensan kan göra.
Citera
2020-09-19, 18:44
Medlem
.Dostoj.s avatar
Hade varit intressant med en update avs flockimmuniteten i Stockholm/Sverige. Har Tegnell el Giesecke uttalat sig kring detta nyligen hur höst vinter ser ut?
Citera
2020-09-19, 18:51
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Hade varit intressant med en update avs flockimmuniteten i Stockholm/Sverige. Har Tegnell el Giesecke uttalat sig kring detta nyligen hur höst vinter ser ut?

Flockimmunitet via smitta är en utopi....

https://www.cnn.com/2020/09/18/opinions/reinfection-covid-19-prevention-herd-immunity-haseltine/index.html
Citera
2020-09-19, 18:53
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Vilket inte är konstigt när ett nytt virus introduceras och det finns en begränsad immunitet mot det. Många smittas därför på kort tid. Därför såg vi otroligt höga toppar i våras. Vi kommer inte att se sådana toppar igen, de kommer kanske vara lite högre än vanlig influensa eftersom influensans inverkan begränsas av vaccin, som vi inte har mot covid än.

Dock dags att sluta upp med paniken nu. Sjukvården vet hur man behandlar detta och de kommer inte bli överbelastade, även om det kan bli enstaka IVA-toppar precis som influensan kan göra.

Ok? Och de långsiktiga skadorna är du också säker på? Hjärt- och blodpåverkan/organskador. Hur var det med HIV-viruset nu....du kanske har alla svar och alla är fantastiskt positiva! Känner du till att vara överoptimistisk tyder på ngn form av hjärndefekt eller ickeförmåga att kartlägga....
Citera
2020-09-19, 18:58
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Flockimmunitet via smitta är en utopi....

https://www.cnn.com/2020/09/18/opinions/reinfection-covid-19-prevention-herd-immunity-haseltine/index.html

CNN som sanningskälla?

Ett par frågor till menigheten här:

Hur länge till kommer folk ges möjlighet att åka buss gratis?

(Själv har jag kort, så behöver inte utnyttja plandemin)

Hur länge till kommer de patetiska klisterremsorna sitta kvar på golven i affärerna?

Eller plexiglasen mellan kassör och kund?
Senast redigerad av Död o återfödd 2020-09-19 kl. 19:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in