Citat:
Ursprungligen postat av
Powerless1
Och enligt figur 18 var höjden kl 12:07:18 3459 meter och kl 12:07:22 3658 meter. OM figur 17 och 18 är riktiga har alltså flygplanet under några sekunder stigit uppåt efter det att den initiala vikningen skedde. Från 12:07:22 finns bara minskande höjder som väl kan beskrivas med ovanstående förhållanden.
Först sjunker dock flygplanet under ca 12 sekunder för att sen stiga under ca 4 sekunder. Jag anser att vi inte med säkerhet kan fastställa hur förhållandena var under den sjunkperioden. Det kan ha varit dykning med accelererande sjunkhastighet eller spinn med (relativt) konstant sjunkhastighet.
Det finns flera data som pekar på en liten stigning (ungefär på samma höjd dessutom).
-Vem tror att en flygmaskin kan stiga i spinn liksom?
Det står ju tämligen klart att piloten blev desorienterad i moln och då är en tillfällig stigning inte oväntad, tvärtom. Desorienterad och han försöker reda ut problemet genom att använda styrspaken.
Flera i tråden påstår sig vara erfarna piloter med erfarenhet av spinnträning. Jag antar att ingen av dessa tror att man kan spinna i 400 km/h.
Jag skulle säga att normalt sjunk i en spinn ligger mellan 5000 och 10000 fot per minut. Det finns lite olika spinntyper med olika sjunkhastighet men *normal* ligger där någonstans för mindre flygplan.
Det finns inte en chans att maskinen spann inledningsvis.
Tyvärr är webtrak tydligen stängt i Sverige, det finns dock några printscreens jag lagt ut tidigare i tråden. Webtrak visade på en rak dykande kurs med brant vinkel och ökande fart mot 200knop och på ca 2300m stannade rörelsen upp. Vinkeln blev lodrät och kursen började rotera(åt väbster om jag minns rätt)
Webtrak hade inte kunnat mäta kurs på en lodrät rörelse och därför kan vi dra slutsatsen att webtrak tog emot kursen via Mode S -transponder från kärran.
Tracken efter stallen när maskinen viker vänster är inte alls en spinnrörelse. Det är tämligen solklart. Har för mig jag räknade fram att detn dykande svängen när maskinen ändrarkurs är med cirka 2.5G.
Spinn= vertikal 1G rörelse.
Citat:
Ursprungligen postat av
Powerless1
En av de få klarlägganden som kan räta ut det frågetecknet är om flygplanet spinntestades vid certifieringen och att man då dokumenterade sjunket och rotationen. Inte så troligt. .
Såklart det finns. De havererade nämligen prototypen vid spinntrst, så vi har data från utredningen.(har refererat till detta innan men hittade inte inlägget):
www.atsb.gov.au/media/4931582/199600452.pdf
Enligt rapporten tog det 13s från spinnen började tills man tappat 2500fot. Det innebär 11500 fpm vilket är 211 km/h och därmed hälften av rapportens > 200knop.