2020-09-19, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Ja man boostar självklart tjejer av feministiska skäl. precis som tidigare generationers motsatser av nedvärdering, ignorering etc var av antifeministiska skäl.
problemet hon tar upp är inte boostingen i sig, utan att man lägger för stor makt för tidigt på unga tjejer.
Det är precis lika krtikvärt beteende som att göra detsamma med unga killar, eller hur?
Det finns ingen kritik på denna intelligenta nivå på detta forum, här finns bara kivnnohatiskt skit, och det vet du också.

Citat:
Om vi bara boostades, peppades och backades tillräckligt skulle vi ta över världen, vägen var krattad och förväntningarna skyhöga. Det kvinnliga ledarskapet skulle göra tillväxten hållbar, samhället fördomsfritt, arbetsplatserna effektiva och rättvisan total. Självklart ville ingen hamna på fel sida historien. Unga kvinnors åsikter blev facit och deras vittnesmål behandlades som den enda fullständiga sanningen. De små drottningarna hade inte erövrat makten själva, men likväl blev den deras, vår.

Hon beskriver allt som en process. Att lyssna på unga kvinnor och väga deras åsikter tungt är ju en del av boostningen.

Det är nog så att boostningen är ensidigt riktad mot tjejerna. Hon beskriver det hela i sarkastiskt negativa ordalag.
Citera
2020-09-19, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Hon beskriver allt som en process. Att lyssna på unga kvinnor och väga deras åsikter tungt är ju en del av boostningen.

Det är nog så att boostningen är ensidigt riktad mot tjejerna. Hon beskriver det hela i sarkastiskt negativa ordalag.
Så du tro att hon altlså vill sluta boosta unga tjejer, och återgå till äldre tiders fördomsfulla negativitet och ignorans kontra kivnnor?

Nä jsut det....du misstolkar hennes riktning av kritiken mer än rejält skulle jag hävda.
Citera
2020-09-19, 12:27
Medlem
tankels avatar
Citat:
Johan Hakelius skulle mycket väl kunna skriva något liknande i ett kåseri.

Men ung kvinna som erkänner sig ha blivit curlad och tycker unga kvinnor har för mycket makt... jo, jag blev förvånad.

Ge gärna exempel på någon liknande artikel, om det nu är så vanligt och finna så mycket i media.

Du borde lätt kunna finna det.

Typ hela hennes medverkan i tankesmedjan, eller mycket av dom argumenten som drivs av både anna och moa i della q? Eller vill du ha exempel på en mer eller mindre exakt likadan artikel skriven av en annan ung kvinna?
Citera
2020-09-19, 12:29
Medlem
Citat:

Så du tro att hon altlså vill sluta boosta unga tjejer, och återgå till äldre tiders fördomsfulla negativitet och ignorans kontra kivnnor?

Nä jsut det....du misstolkar hennes riktning av kritiken mer än rejält skulle jag hävda.

man ska självfallet boosta unga människor, oavsett kön, men man ska göra det på ett sätt så det är självklart att man måste jobba sig till, förtjäna etc div. makt och inte bara ges denna pga nått så futtigt som vad man har mellan benen.

Men det hon kanske glömmer lite, är att vi idag även lever i en värld där makt i princip kan ges till vem som helst....i de sociuala mediernas värld på gott och ont. En "kardashian" ex. hade överhuvudtaget inte kunnat skaffa sig något inflytande på världen "förr" som de har idag.

Och den biten har inget med feminism att göra.
Citera
2020-09-19, 12:41
Medlem
Citat:

man ska självfallet boosta unga människor, oavsett kön, men man ska göra det på ett sätt så det är självklart att man måste jobba sig till, förtjäna etc div. makt och inte bara ges denna pga nått så futtigt som vad man har mellan benen.

Men det hon kanske glömmer lite, är att vi idag även lever i en värld där makt i princip kan ges till vem som helst....i de sociuala mediernas värld på gott och ont. En "kardashian" ex. hade överhuvudtaget inte kunnat skaffa sig något inflytande på världen "förr" som de har idag.

Och den biten har inget med feminism att göra.

Jag vet inte vad hon vill men man kanske inte skall särbehandla efter kön? Killar boostas inte och har inte gjorts på länge. I grundskolan brukar tjejerna ofta dominera klasserna med hjälp av "fröken".

Kvinnor tar makt överallt, hennes exempel var influenders. men hon skriver ju:

Citat:
Det kvinnliga ledarskapet skulle göra tillväxten hållbar, samhället fördomsfritt, arbetsplatserna effektiva och rättvisan total. Självklart ville ingen hamna på fel sida historien. Unga kvinnors åsikter blev facit och deras vittnesmål behandlades som den enda fullständiga sanningen. De små drottningarna hade inte erövrat makten själva, men likväl blev den deras, vår.

Det är en generell beskrivning och gäller inte enbart media.
Citera
2020-09-19, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tankel
Typ hela hennes medverkan i tankesmedjan, eller mycket av dom argumenten som drivs av både anna och moa i della q? Eller vill du ha exempel på en mer eller mindre exakt likadan artikel skriven av en annan ung kvinna?

Okej... säg traditionell media.

Är Della Q stora då? Har de genomslag? Jämfört med SVT och blaskorna?
Citera
2020-09-19, 12:48
Medlem
Citat:
Jag vet inte vad hon vill men man kanske inte skall särbehandla efter kön? Killar boostas inte och har inte gjorts på länge. I grundskolan brukar tjejerna ofta dominera klasserna med hjälp av "fröken".

Kvinnor tar makt överallt, hennes exempel var influenders. men hon skriver ju:

Det är en generell beskrivning och gäller inte enbart media.
Vet du, innan killar/ män kan börja skrika högt om att de diskrimineras etc etc...så bör ni nog skaffa er lite vetenskapliga underlag för påståendena, tycker du inte?
Citera
2020-09-19, 12:54
Medlem
tankels avatar
Citat:
Okej... säg traditionell media.

Är Della Q stora då? Har de genomslag? Jämfört med SVT och blaskorna?
Alltså min kritik var ju av mer generell karaktär mot flashback som sådan, men sure. Jag vill minnas att mycket liknande argument har luftats i SVD:s podcast ledarredaktionen. Ska hålla ett öga öppet så får vi se om jag hittar något.

Ja della q var stora när de begav sig. Helt klart en av de större "tjej-podarna". Jämfört med "SVT och blaskorna", svårt att säga. Jag upplever det som att genomslaget av podcasts är ganska annorlunda jämfört med traditionell media. Sen tycker jag att vi ska komma ihåg att tankesmedjan är ett program som sänds inom public service, även om det är inramat som humor.
Citera
2020-09-19, 12:57
Medlem
Citat:
Vet du, innan killar/ män kan börja skrika högt om att de diskrimineras etc etc...så bör ni nog skaffa er lite vetenskapliga underlag för påståendena, tycker du inte?

Så man skall inte boosta killar? Bara tjejer?
Citera
2020-09-19, 12:59
Medlem
Citat:

Det är bara att titta på betygen.

Ja visst ja. det är killarnas och männens eget fel. Jag glömde det.
Citera
2020-09-19, 13:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tankel
Nja hon drog väl från tankesmedjan för att hon och moa rök ihop inte sant?
Det verkar lite oklart. Det officiella är väl att hon var "svår att jobba med".
Citera
2020-09-19, 13:03
Medlem
Citat:
Så man skall inte boosta killar? Bara tjejer?
Vad skrev jag nyss?

Jo..."man ska självfallet boosta unga människor, oavsett kön, men man ska göra det på ett sätt så det är självklart att man måste jobba sig till, förtjäna etc div. makt och inte bara ges denna pga nått så futtigt som vad man har mellan benen.
"

Det är du som hävdar: man boostar inte killar.
Då tycker jag du ska komma in med nån form av bevisning för detta.
För ajg tycker man boostar båda idag. Även om man kan göra det på lite olika sätt eftersom grunden och behoven kan se olika ut.

Killar kan ex. behöva få boost för sånt som är deras svagheter i sin könsroll....medan tjejer behöver boost för sånt som är svagheter i deras könsroll.

Målet är att skapa jämställdhet, och lika sociala möjligheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in