2020-09-18, 22:44
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Har ni sett siffrorna för New York?

Förbluffande låga än så länge, påminner nästan lite om Sverige.
https://www.worldometers.info/coronavirus/usa/new-york/
Citera
2020-09-18, 22:45
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baradino
Är väl en definitionsfråga om man de facto stängt gränsen mot något land. Svenskar har alltid haft rätt att komma hem.

Ja. Men hemvändande svenskar borde ha satts i karantän. Åtminstone så borde dom ha satts i hem-karantän.

Citat:
Men man stoppade smittspridning från länder med känd smitta.

Det gjordes på ett helt vansinnigt sätt, vilket medförde att målet stod öppet för smitta från andra länder.

Citat:
Jag skulle säga att det är en betydligt effektivare metod än att stänga gränsen. Jag värderar utfall över signalpolitik.

Utfallet blev allt annat än bra.

Citat:
Lita på ingen. Gå din egen väg.

Den filosofin hade behövts när omvärlden fick vetskap om krisen i Wuhan. WHO insisterade på att Världens länder skulle hålla gränserna öppna för resenärer från Kina, trots epidemin som pågick. Där hade Anders Tegnell chansen att tänka själv, istället för att lita på WHO.

Citat:
Sverige är inte ett land som har råd med en sådan strategi. Vi behöver omvärlden för att klara oss.

Edit: på sista punkten har du självklart rätt i att det hade varit bättre om man ser i backspegeln. Men så såg inte verkligheten ut då.

Anders Tegnells uppgift är inte att titta i backspegeln. Anders Tegnells uppgift är att förebygga smittspridning. Titta i backspegeln kan vi medborgare göra själva, utan hjälp av någon epidemiolog.

Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Fördelen med Flashback är också den största nackdelen. Backsidan med öppna forum.

Instämmer.
Citera
2020-09-18, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Tveksam till att det blir lockdown i GB. Där, liksom i ganska många länder inom och utanför Europa, så är det politiska beslut och inte beslut baserade på kunskap och logik som styrt och styr.
Därför tror jag inte GB kommer att stänga ner på samma sätt nu, även om smittläget (R-talet) snart är liknande det som var när de beslutade om lockdown. Däremot blir det en del symbolhandlingar typ stänga nattklubbar, 6ft markeringar med tejp på golvet på puben och munskydd på Tesco. Populism ger nog fler röster än logik?
Lite samma som vi ser i Norge, Danmark med flera där beteendet är ännu tydligare.

Hoppas du har rätt att dem slipper en ytterligare omgång lockdowns. Jag har bekanta i U.K och jag tror inte man själv fattar hur otroligt bra vi, den arbetsföra delen av populationen, har haft det i Sverige under denna period. Det gäller nog hela norden förövrigt.
70+:arna och andra människor i riskgrupper har självklart haft det tungt även om det varierar. Vissa vågar mer än andra. Men det är inte unikt för Sverige att dessa grupper har haft det svårt.
Bara en sån sak att se andra människors ansikten när man handlar möts av avundsjuka när vi surrar lite löst om Covid-19.
Bra underliga tider vi lever i.
Citera
2020-09-18, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Ja, det är f-n jobbigt. Känns som allt ligger på "hold". Och för mina vänner i riskgrupp ännu värre..
Har iof barn som är ute på olika lekplatser men hur kul är det att hänga där hela tiden..
Saknar framförallt livemusik (när du pratade om spelningar, är du musiker?) o fotboll o träffa vänner
Inte musiker, men hade biljetter till flera stora band och artister som skulle ha spelat i år.

Sedan var det ju ett kanonår för sport, med EM och OS, som inte blev något av...

Frågan, för att återknyta till trådämnet, är väl om det någonsin blir aktuellt att stå i en arenapublik eller fotbollspublik igen... Jag är mycket tveksam till att det blir några spelningar nästa år med band som har ställt in i år. Och att titta på fotboll är inte samma sak utan publik. (Lite som att dricka öl utan kolsyra... som någon fimpat i...)
Citera
2020-09-18, 23:20
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Hoppas du har rätt att dem slipper en ytterligare omgång lockdowns. Jag har bekanta i U.K och jag tror inte man själv fattar hur otroligt bra vi, den arbetsföra delen av populationen, har haft det i Sverige under denna period. Det gäller nog hela norden förövrigt.
70+:arna och andra människor i riskgrupper har självklart haft det tungt även om det varierar. Vissa vågar mer än andra. Men det är inte unikt för Sverige att dessa grupper har haft det svårt.
Bara en sån sak att se andra människors ansikten när man handlar möts av avundsjuka när vi surrar lite löst om Covid-19.
Bra underliga tider vi lever i.

Jag har hört samma sak från folk i Tyskland.
Citera
2020-09-18, 23:21
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Inte musiker, men hade biljetter till flera stora band och artister som skulle ha spelat i år.

Sedan var det ju ett kanonår för sport, med EM och OS, som inte blev något av...

Frågan, för att återknyta till trådämnet, är väl om det någonsin blir aktuellt att stå i en arenapublik eller fotbollspublik igen... Jag är mycket tveksam till att det blir några spelningar nästa år med band som har ställt in i år. Och att titta på fotboll är inte samma sak utan publik. (Lite som att dricka öl utan kolsyra... som någon fimpat i...)

Jag tror det blir av nästa år. Men det kommer säkert krävas både biljett och bevis om att man vaccinerat sig.
Citera
2020-09-18, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Skillnaden är för liten för att den ska återspegla sig i covid-19 döda mellan våra länder om det nu hade så stor inverkan.

Som sagt så är procentandelen avlidna i covid-19 i de äldre åldrarna likartad i våra länder.

Skillnaden är större än du tror om du räknar ihop totalen under influensaveckorna. Däremot kan man spekulera i hur stor inverkan den skillnaden har haft. Sverige har fortsatt en högre andel äldre >70 år än Norge även efter pandemin.
Citera
2020-09-19, 00:11
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Tveksam till att det blir lockdown i GB. Där, liksom i ganska många länder inom och utanför Europa, så är det politiska beslut och inte beslut baserade på kunskap och logik som styrt och styr.
Därför tror jag inte GB kommer att stänga ner på samma sätt nu, även om smittläget (R-talet) snart är liknande det som var när de beslutade om lockdown. Däremot blir det en del symbolhandlingar typ stänga nattklubbar, 6ft markeringar med tejp på golvet på puben och munskydd på Tesco. Populism ger nog fler röster än logik?
Lite samma som vi ser i Norge, Danmark med flera där beteendet är ännu tydligare.
Hela ditt inlägg är inget annat än kvalificerat svammel från en låtsaskunnig s k hobbyepidemiolog.
Vad är det för kunskap du har, och vilken logiskt kompetens har du som de flesta andra tydligen saknar?

Kan du redogöra för vad vart och ett av länderna skulle ha gjort och vilka effekter det skulle ha fått?
Undvik ord som ”förmodligen”, ”tror/troligen/troligtvis”, ”sannolikt”, ”antagligen” och liknande.
Citera
2020-09-19, 00:27
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Skillnaden är större än du tror om du räknar ihop totalen under influensaveckorna. Däremot kan man spekulera i hur stor inverkan den skillnaden har haft. Sverige har fortsatt en högre andel äldre >70 år än Norge även efter pandemin.
Här, 89% är över 70 år i Sverige och 87% över 70 år i Norge och Finland och 88% i Danmark.

”Rapporten visar att dödstalen bland äldre i Sverige ökade kraftigt under våren jämfört med samma period 2019. Sverige har också ett väsentligt högre antal äldre som dött jämfört med Norge, Finland och Danmark.

Enligt SKR beror detta dock på att Sverige har fler smittade och avlidna totalt sett. Om man i stället tittar på antalet döda i relation till antalet smittade och döda i hela befolkningen är Sverige inte värre drabbat än övriga Norden.

– En jämförelse med de nordiska grannländerna visar att andelen avlidna som är 70 år och äldre är i stort sett identisk med hur det ser ut i Sverige, sa Emma Spak, sektionschef på sektionen för hälso- och sjukvård på SKR, på pressträffen.

Enligt rapporten är 89 procent av de som avlidit i covid-19 i Sverige över 70 år. I Norge och Finland är samma siffra 87 procent och i Danmark 88 procent.

Oavsett insatser och skillnader i utformningen av äldreomsorgen så ter sig smittspridningen i landet vara det mest avgörande för hur äldre drabbas av covid-19, ”

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/06/skr-lika-stor-andel-aldre-som-dott-i-grannlanderna/
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-09-19 kl. 00:29.
Citera
2020-09-19, 00:30
Medlem
Citat:
Jag tror det blir av nästa år. Men det kommer säkert krävas både biljett och bevis om att man vaccinerat sig.
Möjligt. Tror dock att jag avvaktar med vaccinet. Har mina tvivel hur effektivt det/de kommer att vara, men kan såklart ha fel.
Citera
2020-09-19, 00:40
Medlem
Citat:

Flockimmunitet, eller i vart fall nära. Någon större ökning är osannolik.

Intressant också att dödligheten jämfört med så sent som juli har mer än halverats, medan antalet fall ligger någorlunda stabilt. Antingen har testerna utökat, vilket innebär att antalet fall fortsatt att minska, vilket ytterligare stärker teorin om flockimmunitet. Eller så har viruset muterat och blivit lindrigare.
Citera
2020-09-19, 00:48
Medlem
LeeVans avatar
Citat:

New York borna tycks inte ha slappnat av i sitt förhållningssätt i samma utsträckning som här. Det är fortfarande ungefär lika stor andel av befolkningen som använder munskydd utomhus, i friska luften. Åtminstone ser det så ut på Times Square.

Betydligt fler människor i rörelse dock sett till för några månader sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in