2020-09-18, 22:18
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Bevare mig väl. Frågan är om det inte blir en till nationell lockdown i Storbritannien. Det verkar råda fullskalig panik där borta. Nu pratas det om att NHS inte kommer palla trycket igen. Detta känns igen från när de svängde sist och stängde ner.
Samtidigt så öppnar vi i Sverige för besök på våra ålderdomshem samt funderar kring en utökning från 50 till 500 individer. Nu sa polisen förvisso nej på det sistnämnda så är nog ej aktuellt längre. Men det känns verkligen som helt skilda världar.

Jag tror inte det. Det kommer inte accepteras av befolkningen att bli inlåst innan oktober ens har dragit igång.

Sen är det väl inte lika hårt som i våras? Pubar stänger 10 och man begränsar antalet personer man får träffa, men annars är det väl relativt fritt jämfört med i våras?
Citera
2020-09-18, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Första stycket, ja, men om influensan hade spelat så stor roll mellan våra länder hade vi inte haft likartad procentandel i de äldre åldrarna som avlidit i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

Den har inte påståtts spela någon stor roll. Bara så du förstår innebörden av "bidragande faktor". Dödligheten i länder med väldigt få gamla är förhållandevis låg och mycket högre i länder med en stor andel äldre. Det säger sig självt att det kan förhålla sig så.
Citera
2020-09-18, 22:19
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Första stycket, ja, men om influensan hade spelat så stor roll mellan våra länder hade vi inte haft likartad procentandel i de äldre åldrarna som avlidit i covid-19 i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

Det förutsätter att smittan drabbade åldersgrupperna lika i alla länder.
Citera
2020-09-18, 22:20
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Den har inte påståtts spela någon stor roll. Bara så du förstår innebörden av "bidragande faktor". Dödligheten i länder med väldigt få gamla är förhållandevis låg och mycket högre i länder med en stor andel äldre. Det säger sig självt att det kan förhålla sig så.
Visst men nu var det Tegnell som uttalade sig om Norge vilket är anledningen till att jag nämner våra grannländer.
Citera
2020-09-18, 22:23
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Det förutsätter att smittan drabbade åldersgrupperna lika i alla länder.
De som blir mest/först drabbade är de som är mest rörliga med störst kontaktnät. Det skiljer sig inte mycket från de olika länderna i världen.

Ju större samhällsspridning desto större risk att smittan tar sig in hos de gamla och sköra. Förslagsvis via pre- och asymtomatiska spridare.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-09-18 kl. 22:29.
Citera
2020-09-18, 22:23
Medlem
Citat:
Visst men nu var det Tegnell som uttalade sig om Norge vilket är anledningen till att jag nämner våra grannländer.

Han uttalar sig både här och var så vilket specifikt citat är det du avser?
Citera
2020-09-18, 22:26
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Han uttalar sig både här och var så vilket specifikt citat är det du avser?
Det var en intervju i Svd eller DN tror jag. Jag får kolla, jag kommer inte ihåg.

Frode F replikerade sedan i en intervju, kanske var det igår?
Citera
2020-09-18, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Jag tror inte det. Det kommer inte accepteras av befolkningen att bli inlåst innan oktober ens har dragit igång.

Sen är det väl inte lika hårt som i våras? Pubar stänger 10 och man begränsar antalet personer man får träffa, men annars är det väl relativt fritt jämfört med i våras?

Nej det är absolut inte lika hårt som i våras. Ännu dv.s.
Nord-östra England är på "tier 2" vilket innebär tuffare regler just nu. Runt 5 miljoner människor berörs och man får inte träffa folk mellan hushållen. Man får alltså inte bjuda hem varandra. Man får inte ens våra i trädgården med andra hushåll Restauranger och pubar stängs tidigare. Masker är självklart obligatoriska.
Boris Johnson pratade idag om att U.K ser sin andra våg. Nu spekuleras det om att Storbritannien behöver "tier 3", vilket involverar lockdowns för att stävja detta.

https://www.bbc.com/news/uk-54212654

Fortsätter det i denna takt tror jag att "Tier 3" sätts i bruk för att bryta den uppgång dem nu ser. Hur populärt eller icke tror jag inte spelar någon roll om NHS flaggar för att dem inte kommer klarar av denna höst.
Senast redigerad av karlkula12 2020-09-18 kl. 22:33.
Citera
2020-09-18, 22:34
Medlem
Citat:
Det var en intervju i Svd eller DN tror jag. Jag får kolla, jag kommer inte ihåg.

Frode F replikerade sedan i en intervju, kanske var det igår?

Möjligt att det var Tegnell som beskrev korrelationen med alla länder och sedan även nämnde Norge. Frode bör dock kontrollräkna sina Euromomo-siffror innan han säger att det inte är någon skillnad mellan Norge och Sverige under de två senaste influensasäsongerna. Båda länderna hade en lägre dödlighet än genomsnittet, men Sverige låg ändå klart lägre.
Citera
2020-09-18, 22:39
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Nej det är absolut inte lika hårt som i våras. Ännu dv.s.
Nord-östra England är på "tier 2" vilket innebär tuffare regler just nu. Runt 5 miljoner människor berörs och man får inte träffa folk mellan hushållen. Man får alltså inte bjuda hem varandra. Man får inte ens våra i trädgården med andra hushåll Restauranger och pubar stängs tidigare. Masker är självklart obligatoriska.
Boris Johnson pratade idag om att U.K ser sin andra våg. Nu spekuleras det om att Storbritannien behöver "tier 3", vilket involverar lockdowns för att stävja detta.

https://www.bbc.com/news/uk-54212654

Fortsätter det i denna takt tror jag att "Tier 3" sätts i bruk för att bryta den uppgång dem nu ser. Hur populärt eller icke tror jag inte spelar någon roll om NHS flaggar för att dem inte kommer klarar av denna höst.

Jag tänker att det som var mest förödande i våras var att industrier stängde ner.
Det ska bli spännande att se vad som händer.

Dödstalen är ju än så länge väldigt låga.
Citera
2020-09-18, 22:42
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Bevare mig väl. Frågan är om det inte blir en till nationell lockdown i Storbritannien. Det verkar råda fullskalig panik där borta. Nu pratas det om att NHS inte kommer palla trycket igen. Detta känns igen från när de svängde sist och stängde ner.
Samtidigt så öppnar vi i Sverige för besök på våra ålderdomshem samt funderar kring en utökning från 50 till 500 individer. Nu sa polisen förvisso nej på det sistnämnda så är nog ej aktuellt längre. Men det känns verkligen som helt skilda världar.

Tveksam till att det blir lockdown i GB. Där, liksom i ganska många länder inom och utanför Europa, så är det politiska beslut och inte beslut baserade på kunskap och logik som styrt och styr.
Därför tror jag inte GB kommer att stänga ner på samma sätt nu, även om smittläget (R-talet) snart är liknande det som var när de beslutade om lockdown. Däremot blir det en del symbolhandlingar typ stänga nattklubbar, 6ft markeringar med tejp på golvet på puben och munskydd på Tesco. Populism ger nog fler röster än logik?
Lite samma som vi ser i Norge, Danmark med flera där beteendet är ännu tydligare.
Citera
2020-09-18, 22:43
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Möjligt att det var Tegnell som beskrev korrelationen med alla länder och sedan även nämnde Norge. Frode bör dock kontrollräkna sina Euromomo-siffror innan han säger att det inte är någon skillnad mellan Norge och Sverige under de två senaste influensasäsongerna. Båda länderna hade en lägre dödlighet än genomsnittet, men Sverige låg ändå klart lägre.
Skillnaden är för liten för att den ska återspegla sig i covid-19 döda mellan våra länder om det nu hade så stor inverkan.

Som sagt så är procentandelen avlidna i covid-19 i de äldre åldrarna likartad i våra länder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in