2020-09-18, 11:13
Medlem
kaempfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Citerar mig själv från häromdagen och hävdar att jag faktiskt hade fel fel fel.
Nja, inte fel, men det gick inte till som jag trodde. Falkenberg gjorde nog sin sämsta match för säsongen rent spelmässigt, men man jobbade sig till segern med 2-0 via en rejäl portion flax. Plötsligt hade man äntligen marginalerna med sig, när man spelade som sämst. Varberg var det bättre laget, även om man inte imponerade. Kan ha varit Allsvenskans sämsta match i år. Men tror Falkenberg är nöjda ändå.

Håller med. Varberg gjorde nog sin sämsta också. Varberg som levt på sin energi och inställning. Gick inte alls att känna igen. Lågt tempo och dåligt från båda lagen. Varberg aningen bättre, men vaskar man inte fram fler chanser på 90 minuter så vinner Falkenberg på ren desperation. Man kunde ligga lågt i andra och snappa upp bolltappen. 2-0 målet är allsvenskans märkligaste mål? 6 personer som är på bollen inom 2 sekunder typ. Haha!

Falkenbergare som har så lite till övers för Varbergare får nu lita på att Varberg slår Falkenbergs bottenkollegor. För dem kommer inte lösa det här på egen hand.
Citera
2020-09-18, 11:21
Medlem
Jag tycker det är lite udda att Varberg roterar målvakt, om det nu är det dom gör. Jag trodde Agge var första keeper men Lukic har ju fått stå fler matcher han han, det är väl nästan 50/50.

Vem av dom är bäst?
Och finns det någon anledning till att den som är bäst inte spelar mer kontinuerligt?
Citera
2020-09-18, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nergus
I grunden inte speciellt konstigt att Djurgården lirar i Globenområdet. Har ju alltid gjort det i hockeyn. Inte precis som att Djurgården är lika förknippat med en stadsdel som Hammarby varit.
Fast att Hammarby spelar vid Globen/Johanneshov beror väl på att Johanneshov och Hammarby slogs ihop och man behöll Johanneshovs spelplats, randiga tröjor och Hammarbys namn.

Det skedde väl ngr år innan AIK och Djurgården började spela hockey på Johanneshovs isstadion på 50 talet?
Citera
2020-09-18, 14:31
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Fast att Hammarby spelar vid Globen/Johanneshov beror väl på att Johanneshov och Hammarby slogs ihop och man behöll Johanneshovs spelplats, randiga tröjor och Hammarbys namn.

Från Hammarbyfotboll

Citat:
Hammarby IP, som sedan blivit Kanalplan i folkmun, kallades faktiskt för Söderstadion vid invigningen och blev grunden för bildandet av Hammarby IF:s fotbollssektion. Två fotbollslag, Klara SK och Johanneshovs IF, ville få tillgång till den nyinvigda idrottsplatsen och ville därför göra gemensam sak med Hammarby. Klara SK gick upp i Hammarby samma år, men Johanneshov som hade ett framgångsrikt fotbollslag ställde villkor för fusionen. Hammarby skulle byta namn till Johanneshov och Johanneshovs karakteristiska tigerränder skulle användas i matchdräkten. Hammarby IF vägrade, men Johanneshov återkom tre år senare och då kom klubbarna överens, men Johanneshovs krav om den tigerrandiga dräkten kvarstod och därför spelade Hammarby i tigerrandigt fram till 1978.

Bajen bytte till Johanneshovs IP 1946 efter arenan rustats upp och antalet platser utökats.

Citat:
I grunden inte speciellt konstigt att Djurgården lirar i Globenområdet. Har ju alltid gjort det i hockeyn.

Nja dif spelade ju hockey på stadion rätt länge, var väl först mot slutet av 50-talet början av 60-talet som man spelade på både hovet och stadion.
Senast redigerad av easy_dan 2020-09-18 kl. 14:41.
Citera
2020-09-18, 14:36
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
Från Hammarbyfotboll

Bajen bytte till Johanneshovs IP 1946 efter arenan rustats upp och antalet platser utökats.
Så med andra ord har bajen flyttat lite hit och dit och även bytt färger sedan starten 1915? Finns det något sådant som en verklig själ eller en lokal hemvist? Vad är egentligen bajens identitet? Handlar det om att förlora fotbollsmatcher?
Citera
2020-09-18, 14:45
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Needs.more.brandy
Så med andra ord har bajen flyttat lite hit och dit och även bytt färger sedan starten 1915? Finns det något sådant som en verklig själ eller en lokal hemvist? Vad är egentligen bajens identitet? Handlar det om att förlora fotbollsmatcher?

Ja bajen har spelat på ett flertal olika arenor i Sthlm under dessa 100+ år, i stort sett alla har legat på eller i anknytning till söder. Fint att du oroar dig för oss men det är lugnt, vi har både själ, identitet och lokal hemvist.
Citera
2020-09-18, 14:52
Medlem
Citat:
Ja bajen har spelat på ett flertal olika arenor i Sthlm under dessa 100+ år, i stort sett alla har legat på eller i anknytning till söder. Fint att du oroar dig för oss men det är lugnt, vi har både själ, identitet och lokal hemvist.
Jag förstår. Själv följer jag ju en klubb som spelat på samma plats sedan 1907, så det kan vara lite förvirrande när man läser om stockholmsklubbarna som verkar byta arena oftare än ofta. Ni brukade väl också förlägga en del matcher till Råsunda, när ni hade eran Söderstadion, fast inte så många europamatcher på 00-talet kanske? Ni har väl aldrig spelat särskilt många matcher i Europa? Kan vara det som visade sig mot Lech Poznan.
Citera
2020-09-18, 15:06
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Jag förstår. Själv följer jag ju en klubb som spelat på samma plats sedan 1907, så det kan vara lite förvirrande när man läser om stockholmsklubbarna som verkar byta arena oftare än ofta. Ni brukade väl också förlägga en del matcher till Råsunda, när ni hade eran Söderstadion, fast inte så många europamatcher på 00-talet kanske?

Ja Stockholm är inte Helsingborg, när man växer så finns det inte möjlighet att bygga om på samma plats.

Ja vi tvingades spela en del matcher på råsunda och vissa valde klubben att spela där av publikskäl.
Citera
2020-09-18, 15:49
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Jag förstår. Själv följer jag ju en klubb som spelat på samma plats sedan 1907, så det kan vara lite förvirrande när man läser om stockholmsklubbarna som verkar byta arena oftare än ofta. Ni brukade väl också förlägga en del matcher till Råsunda, när ni hade eran Söderstadion, fast inte så många europamatcher på 00-talet kanske? Ni har väl aldrig spelat särskilt många matcher i Europa? Kan vara det som visade sig mot Lech Poznan.
Derbyn spelades på Råsunda. Externa beslut. En viss skillnad mot att välja Råsunda och att tvingas spela där. Att vilja köpa Råsunda och flytta ut dit.
Citera
2020-09-18, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Derbyn spelades på Råsunda. Externa beslut. En viss skillnad mot att välja Råsunda och att tvingas spela där. Att vilja köpa Råsunda och flytta ut dit.
Tack. Jag tycker mig ha fått svar på mina frågor.
Citera
2020-09-18, 17:15
Avslutad
Som någon påpekade på svenskafans. Vi har bara slagit två lag på undre halvan i år, AIK och Helsingborg. Bisarrt att vi ligger tvåa.
Citera
2020-09-18, 17:57
Medlem
Citat:
Du skrev väl ovan att man spelat på Johanneshov de senast 75 åren, det är väl knappast Södermalm?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in