• 1
  • 2
2020-09-18, 11:58
Medlem
Hej!

Jag har fast anställning, bor i hyresrätt, har inga barn, är singel. Jag har noll försäkringar. Har bara varit dumsnål och nu insett att det kanske är bra att teckna några, bara ifall att något skulle hända. Men isf endast de viktigaste för min situation.

Vilka rekommenderar ni mig och varför?
Stort tack!
Citera
2020-09-18, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rafaela
Hej!

Jag har fast anställning, bor i hyresrätt, har inga barn, är singel. Jag har noll försäkringar. Har bara varit dumsnål och nu insett att det kanske är bra att teckna några, bara ifall att något skulle hända. Men isf endast de viktigaste för min situation.

Stort tack!
Om du nu måste prioritera bland dina försäkringar: Hemförsäkring och a-kassa.

Hemförsäkring för att det är en billig och bred försäkring. Mycket trygghet för pengarna.
A-kassa för att fortsatt ha en inkomst oavsett vad som händer med ditt arbete.

Kolla även olycksfallsförsäkring, brukar vara billiga och kompletterar hemförsäkringen.
Senast redigerad av MidgetMolester 2020-09-18 kl. 12:08.
Citera
2020-09-18, 12:31
Medlem
JohnJensens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rafaela
Hej!

Stort tack!

Hemförsäkring, är obligatoriskt om du är hyresgäst.

Livsförsäkring, blir svårt att få en bra försäkring nu, dyrt och kommer inte täcka allt. De bästa är att ha det ifrån födseln.
Citera
2020-09-18, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnJensen

Livsförsäkring, blir svårt att få en bra försäkring nu, dyrt och kommer inte täcka allt. De bästa är att ha det ifrån födseln.
Vad menar du med livsförsäkring?
Är det livförsäkring du tänker så är det en helt meningslös försäkring för denna personen, då det betalar ut till efterlevande vid försäkringstagarens bortgång.
Citera
2020-09-18, 13:27
Medlem
Voldemort2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnJensen

Nej, det finns ingen skyldighet enligt lag att ha en hemförsäkring. Detta oavsett boendeform. Det är däremot rekommenderat.
Citera
2020-09-18, 14:30
Medlem
Hemförsäkring , sjuk-och olycksfallsförsäkring samt a-kassa så räcker det långt, vid ändrade familjeförhållande komplettera med livförsäkring så efterlevande inte står utblottade.
Citera
2020-09-18, 14:56
Medlem
GanjaFarfars avatar
Glöm för helvete inte att lägga till ansvarsförsäkring(drulle) på din hemförsäkring om den inte ingår från början. Med den får man ersättning för i princip alla lösören man kan tänkas göra sönder.
Citera
2020-09-18, 16:04
Citat:
Ursprungligen postat av Voldemort2
Nej, det finns ingen skyldighet enligt lag att ha en hemförsäkring. Detta oavsett boendeform. Det är däremot rekommenderat.
I princip alla hyresvärdar i hela landet har krav på hemförsäkring hos sina hyresgäster, så jo, det kan sägas vara obligatoriskt utom i extrema undantagsfall (där hyresvärden är extremt korkad).

Samma gäller för bostadsrättsföreningar.
Citera
2020-09-18, 16:25
Medlem
Voldemort2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dissidentx
I princip alla hyresvärdar i hela landet har krav på hemförsäkring hos sina hyresgäster, så jo, det kan sägas vara obligatoriskt utom i extrema undantagsfall (där hyresvärden är extremt korkad).

Samma gäller för bostadsrättsföreningar.

Sådana typer av "krav" har inget lagstöd.

"Den som står på hyreskontraktet är ansvarig för det som händer i och omkring sin lägenhet. Det finns dock inte lagstöd för en hyresvärd att kräva att en hyresgäst tecknar hemförsäkring. En del hyresvärdar har idag valt att vid inflyttning ställa krav på att hyresgästerna skall teckna hemförsäkring. Det är upp till hyresvärden om han vill ställa detta krav, men om hyresgästen vägrar att teckna hemförsäkring, har hyresvärden ingen laglig rätt att tvinga hyresgästen.” skriver fastighetsjurist Louise Sahlsten på Fastighetsägarnas hemsida.
Citera
2020-09-18, 16:25
Medlem
Tack för alla svar!

Gällande a-kassa. Jag tjänar betydligt mer än taket för a-kassan. Rekommenderar ni att jag tecknar inkomstförsäkring och eventuellt tilläggsförsäkring utöver a-kassan?

Så här långt tänker jag:
- hemförsäkring med drulle
- sjuk-och olycksfallsförsäkring
- a-kassa
Citera
2020-09-18, 16:37
Citat:
Ursprungligen postat av Voldemort2
Sådana typer av "krav" har inget lagstöd.

"Den som står på hyreskontraktet är ansvarig för det som händer i och omkring sin lägenhet. Det finns dock inte lagstöd för en hyresvärd att kräva att en hyresgäst tecknar hemförsäkring. En del hyresvärdar har idag valt att vid inflyttning ställa krav på att hyresgästerna skall teckna hemförsäkring. Det är upp till hyresvärden om han vill ställa detta krav, men om hyresgästen vägrar att teckna hemförsäkring, har hyresvärden ingen laglig rätt att tvinga hyresgästen.” skriver fastighetsjurist Louise Sahlsten på Fastighetsägarnas hemsida.

Står det i kontraktet och det inte följs är det självklart ett kontraktsbrott.
Citera
2020-09-18, 16:40
Medlem
Voldemort2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dissidentx
Står det i kontraktet och det inte följs är det självklart ett kontraktsbrott.

Det har ingen betydelse. Lagen står alltid över vad som står i ett kontrakt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in