2020-09-18, 15:58
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Folk är inte alltid några snillen direkt. Smittskyddsläkaren i min region är upprörd över att folk som låter testa sig lever sitt liv ungefär som vanligt tills de får resultatet.
"Nu varnar Region Sörmland och smittskyddsläkare Signar Mäkitalo för att smittspridingen riskerar att ta fart ytterligare, om inte reglerna för att begränsa smittan följs.

De som låter testar sig för covid-19 måste stanna hemma i väntan på att få svar, slår Mäkitalo fast. Risken är annars att smittan sprids vidare.

– Att testa sig för pågående covid och sedan leva som vanligt är inte acceptabelt. Testar man sig för covid ska man ha symtom och stanna hemma, säger han i ett pressmeddelande."
https://sn.se/nyheter/artikel/smittskyddslakaren-ryter-ifran-stanna-hemma/9lyvn99l

Det gäller nog hela Sverige, de påpekade just detta igår då FHM höll presskonferens. Folk ska vara hemma i väntan på svar, inte testasig på väg till jobbet.

Man undrar verkligen hur det står till i huvudet på dessa dårar?
Citera
2020-09-18, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det gäller nog hela Sverige, de påpekade just detta igår då FHM höll presskonferens. Folk ska vara hemma i väntan på svar, inte testasig på väg till jobbet.

¨

Är det jimmie åkesson du tänker på?
Citera
2020-09-18, 16:19
Medlem
Citat:

Arbetsmoral. Tyvärr står detta i konflikt med att man bör vara hemma i detta läge. Ett vanligt år går massor av folk till jobbet sjuka. I vissa fall med feber och hela faderullan.
Citera
2020-09-18, 16:20
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.theguardian.com/world/2020/sep/14/american-accused-of-ignoring-covid-19-quarantine-to-go-on-bavaria-bar-crawl

Det här verkar intressant. Någon som har betalversionen av The Guardian? Verkar som att en amerikansk kvinna, stationerad på en amerikansk militärbas, har gått på barrunda och smittat en massa folk i den lilla alp-orten Garmisch-Partenkirchen, trots att hon var sjuk och var tillsagd att hålla sig i karantän...

Här är ett uttdrag:

Citat:
An American woman has been accused of spreading coronavirus around a Bavarian town by allegedly drinking in pubs and bars despite being told to quarantine after showing coronavirus symptoms.

The woman, who works at a hotel resort for US forces stationed in Germany and has not been identified, returned from a holiday in Greece at the end of August.

According to local authorities in the town of Garmisch-Partenkirchen, she was tested on 8 September after displaying Covid-19 symptoms. They say she ignored instructions to quarantine until her results were available and went out that evening. The next morning she received a positive test.

At least 22 US citizens based at the hotel have become infected and the hotel itself, which hosted a conference last week on how to prevent the virus spreading in the US army, has been closed for two weeks.

“I am angered about this young woman,” said district councillor Anton Speer. “Despite having symptoms and the order to quarantine, she plunged herself into the nightlife. She has infected at least 22 Americans. It will be a Herculean task to get hold of all the contact persons and inform them.”

Bavaria’s interior minister, Joachim Herrmann, said there would be legal consequences for the 26-year-old if it was clear that she had ignored orders to quarantine.

“If it is confirmed that the woman despite having clear coronavirus symptoms, refused to go into quarantine, she will face a hefty fine,” Herrmann said. “Such recklessness should be clearly admonished.
Citera
2020-09-18, 16:22
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
¨

Är det jimmie åkesson du tänker på?
Jag tänker på alla som går runt med symptom i väntan på provsvar, och de med symptom som inte stannar hemma även om de inte väntar på svar.
Citera
2020-09-18, 16:24
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Arbetsmoral. Tyvärr står detta i konflikt med att man bör vara hemma i detta läge. Ett vanligt år går massor av folk till jobbet sjuka. I vissa fall med feber och hela faderullan.
Jo, visst är det så, dock krävs det en speciell sorts idiot för att testa sig för att man misstänker sig ha covid-19 och sedan leva på som vanligt i väntan på provsvar.
Citera
2020-09-18, 16:38
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Jag tänker på alla som går runt med symptom i väntan på provsvar, och de med symptom som inte stannar hemma även om de inte väntar på svar.
Han följde väl de rekommendationer som vi fått.
Alltså tiden från första symptom och sedan den tid tills man anses inte smita mera.
Rätt mig gärna om jag har fel men så har man angett man ska göra.

Det var väl så han gjorde, eller?
Sedan får vi tycka vad vi vill om Jimmie och SD.

Här är vad FHM anger
"Stanna hemma i minst sju dagar efter att du insjuknade, du ska även ha varit feberfri i två dagar och tydligt känna dig bättre för att anses vara smittfri."

Han mådde så bra att han kunde genomföra det han medverkade till.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/om-sjukdomen-och-smittspridning/om-viruset-och-sjukdomen/
Citera
2020-09-18, 16:41
Medlem
Citat:
I Stockholm tycker jag respekten för Covid 19 är borta då viruset varit närvarande och i omlopp så länge. Det är en del av livet. Deal with it. Får nästan känslan att den generella rädslan är extremt utbredd på andra håll i Europa på ett sätt vi inte ser i Sverige längre.
Även min uppfattning.

Sedan är jag själv förvisso av den mer försiktiga sorten. Om sjukhusinläggningar ökar dramatiskt - vilket även leder till ökad inläggning och därmed belastning på IVA - är jag för striktare åtgärder, kanske t.o.m (regional) lockdown och, med mycket stor tvekan, munskydd. Men enbart att smittotalen verkar vara i stigande tycker jag inte motiverar några sådana åtgärder.

Det är faktiskt riktigt skönt att se bevis på att livet någon gång kanske kommer att kunna gå tillbaka till mer normala förhållanden. (För tidigt att säga ännu, men hoppet lever i alla fall.)
Citera
2020-09-18, 16:44
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Han följde väl de rekommendationer som vi fått.
Alltså tiden från första symptom och sedan den tid tills man anses inte smita mera.
Rätt mig gärna om jag har fel men så har man angett man ska göra.

Det var väl så han gjorde, eller?
Sedan får vi tycka vad vi vill om Jimmie och SD.

Här är vad FHM anger
"Stanna hemma i minst sju dagar efter att du insjuknade, du ska även ha varit feberfri i två dagar och tydligt känna dig bättre för att anses vara smittfri."

Han mådde så bra att han kunde genomföra det han medverkade till.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/om-sjukdomen-och-smittspridning/om-viruset-och-sjukdomen/

Jag menar inte dem som följer rekommendationerna om sju dagar varav två feberfria osv. Om det gäller Jimmy så har han ju följt dem och kan inte anses ha gjort något ansvarslöst.
Citera
2020-09-18, 16:48
Medlem
Citat:
Jag menar inte dem som följer rekommendationerna om sju dagar varav två feberfria osv. Om det gäller Jimmy så har han ju följt dem och kan inte anses ha gjort något ansvarslöst.
Precis, han tog testet för att få slut på spekulationerna.
Citera
2020-09-18, 16:49
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Det ökar dock i Sverige (troligen). Frågan är dock hur läget sett ut om vi inte hade den immunitet vi nu har på vissa håll.
Flockimmunitet är det säkraste för denna och andra säsongsinfluensor..

Vaccin snabbt tillverkade kan vara farligt. Undantaget det ryska.
Citera
2020-09-18, 16:51
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Även min uppfattning.

Sedan är jag själv förvisso av den mer försiktiga sorten. Om sjukhusinläggningar ökar dramatiskt - vilket även leder till ökad inläggning och därmed belastning på IVA - är jag för striktare åtgärder, kanske t.o.m (regional) lockdown och, med mycket stor tvekan, munskydd. Men enbart att smittotalen verkar vara i stigande tycker jag inte motiverar några sådana åtgärder.

Det är faktiskt riktigt skönt att se bevis på att livet någon gång kanske kommer att kunna gå tillbaka till mer normala förhållanden. (För tidigt att säga ännu, men hoppet lever i alla fall.)
Jag tror det reglerar sig själv till viss del. Ökar smittan blir folk i allmänhet försiktigare, även utan uttalade regler. Det kan räcka för att hålla nere spridningen, mätt som spridningskoefficienten r. Alla behöver inte bli extra försiktiga för att det ska fungera, om typ hälften blir det räcker det faktiskt långt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in