2020-09-18, 11:30
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koshar1
Det fetade:

Det var den största kraschen NÅGONSIN på kortast tid i HISTORIEN.

Men du har rätt, det var ingen fear.

Du är ett skämt. Dina analyser är värdelösa. Du har konstant FEL.

Seså, anmäl mitt inlägg som du alltid gör.

Jag ser igenom dig. Du är en charlatan.
Corona-fear pågick från 20 februari till 16 mars dvs mindre än 30 dagar. Den 1 juni hade OMXS redan stigit till 1730. Några dagar Fear, men Greed kom omedelbart tillbaka.

Om du är villig att lära dig något om FEAR så kan du välja datumen 6 mars 2000 och 10 mars 2003, där varade FEAR i 3 år. Eller välj 1 okt 2007 och 23 feb 2009, FEAR i 1.5 år.
https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/19002/omx-stockholm-30

Jag var med båda gångerna, uppenbarligen inte du. Så har du lärt dig något, om du är mottaglig.

Dina inlägg är intressanta eftersom de visar hur okunniga oerfarna personer reagerar, uttrycker sig, tänker. Det lägger jag på minnet som en delförklaring till varför börsen rör sig så ologiskt det senaste året: det finns några 1000 som du som köper och säljer helt i blindo.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-09-18 kl. 11:35.
Citera
2020-09-18, 11:45
Medlem
Har man ett långsiktigt sparande så är det bra med ett "börsras" med jämn mellanrum. Var noga med att flytta tillgångarna i god tid innan du behöver dom.
Citera
2020-09-18, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Corona-fear pågick från 20 februari till 16 mars dvs mindre än 30 dagar. Den 1 juni hade OMXS redan stigit till 1730. Några dagar Fear, men Greed kom omedelbart tillbaka.

Om du är villig att lära dig något om FEAR så kan du välja datumen 6 mars 2000 och 10 mars 2003, där varade FEAR i 3 år. Eller välj 1 okt 2007 och 23 feb 2009, FEAR i 1.5 år.
https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/19002/omx-stockholm-30

Jag var med båda gångerna, uppenbarligen inte du. Så har du lärt dig något, om du är mottaglig.

Dina inlägg är intressanta eftersom de visar hur okunniga oerfarna personer reagerar, uttrycker sig, tänker. Det lägger jag på minnet som en delförklaring till varför börsen rör sig så ologiskt det senaste året: det finns några 1000 som du som köper och säljer helt i blindo.

Typiskt en rak Looser.
när din kalkyl inte hänger ihop med sanningen så är börsen "ologisk"
Men skit i de.
Svara istället på frågorna nedan.
1, Känner du inget ansvar för dom som går på din skit när du kastar dig med fin språk som framstår väldigt proffsigt när du egentligen bara är full av skit?
2, skämms du inte över hur dålig du är men ändå helt oförmogen att inse de och erkänna de för dig själv?

och sluta kasta dig med gamla händelser från 1999-2003 , de är ett annat samanhang, klart de skumpade till lite runt 2000 när internet blev något alla satt på i hemmet och nya marknader öppnade sig. Internet är de största som hänt mänskligheten. Såklart att börsen påverkades. är du 5 år eller?
Anmäl mig nu sosse.

sen kan du va snäll o svara på frågorna Stefan.
Citera
2020-09-18, 13:07
Medlem
Citat:
Det fetade:

Det var den största kraschen NÅGONSIN på kortast tid i HISTORIEN.

Men du har rätt, det var ingen fear.

Du är ett skämt. Dina analyser är värdelösa. Du har konstant FEL.

Seså, anmäl mitt inlägg som du alltid gör.

Jag ser igenom dig. Du är en charlatan.
Största kraschen i historian och ändå ligger omx30 4% plus i år, mer än dow jones i usa mäktat förövrigt (som ligger -2%). Inte helt orimligt att vara skeptisk.
Citera
2020-09-18, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Största kraschen i historian och ändå ligger omx30 4% plus i år, mer än dow jones i usa mäktat förövrigt (som ligger -2%). Inte helt orimligt att vara skeptisk.

Ja, det kallas bra respons av stater och riksbanker.

Är ni alla födda igår?

VAD DRIVER EN MARKNAD FRAMÅT?

Det är som att debattera med idioter.
Citera
2020-09-18, 14:04
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:

Är ni alla födda igår?

Tillväxt genom produktion och skapande.
D.v.s. finns två enkla utvägar för att undvika utvägar vilka är att starta krig eller att skjuta in mer pengar i systemet. Men det verkar rostigt och gå så där för den största kraschen är vi inne i och folk förstår det inte.
Att börsen fortsätter uppåt osv. är en annan fråga även om Nasdaq är i en parabolisk bubbla, som för all del kan fortsätta uppåt. Tillgångsinflation är vad det är och mycket helikopterpengar har kastats ut i bl a USA.

Varför spara pengar när det bara går att skapa mer? ;-)
Citera
2020-09-18, 14:28
Medlem
SvempaInDaCitys avatar
Citat:

Är ni alla födda igår?

Självklart kommer det en rebound, börserna värden över är övergödda och trots (måttlig men likväl) negativ realränta kommer krascherna snart att stå som spön i backen. Indexen är tillbaka på pre-coronanivåer, i en ny fattigare värld, och börserna var knappast undervärderade innan corona, tvärtom. Det du kallar "bra respons" - att trycka mer pengar, kommer att drabba ffa dollarn eftersom Fed är de som syndat mest och förtroendet för dollarn som reservvaluta kommer att ryka.
Sitter man på svenska aktier; sälj! På tillgångar, i synnerhet aktier, i dollar; SÄLJ!!!

Framtiden får utvisa vem som är idioten i tråden...
Citera
2020-09-18, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvempaInDaCity
Självklart kommer det en rebound, börserna värden över är övergödda och trots (måttlig men likväl) negativ realränta kommer krascherna snart att stå som spön i backen. Indexen är tillbaka på pre-coronanivåer, i en ny fattigare värld, och börserna var knappast undervärderade innan corona, tvärtom. Det du kallar "bra respons" - att trycka mer pengar, kommer att drabba ffa dollarn eftersom Fed är de som syndat mest och förtroendet för dollarn som reservvaluta kommer att ryka.
Sitter man på svenska aktier; sälj! På tillgångar, i synnerhet aktier, i dollar; SÄLJ!!!

Framtiden får utvisa vem som är idioten i tråden...

Vad skall man köpa för pengarna? Guldmynt? Fastigheter? Skog? Gissar att du inte ser FIAT på ett bankkonto som ett attraktivt alternativ?
Citera
2020-09-18, 14:36
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Jag har analyserat SP500 och dess föregångare sedan data finns tillgänglig, dvs 1928. För varje tradingdag sedan dess finns stängningskurs noterad.

Man kan se förbluffande få skillnader i hur indexet rör sig, över dessa 90 år. Den genomsnittliga ökningen per år är ca 5.5%. Men det är ju inte alls så att indexet rör sig så jämt. Det är en konstant zigzac-rörelse, med svängningar upp och ner som är minst +/-5% (640 st), minst +/-10% (195 st) eller minst 20% (51 st).

I uppgångarna rör det sig uppåt med i snitt ca 0.2% per dag. Under nedgångarna (som är något mindre än uppgångarna givetvis) så rör det sig nedåt med i snitt ca 0.3-0.4% per dag.

Så håller det på. Givetvis är det omöjligt att index skulle kunna stiga 0.2% över lång tid, för det skulle innebära 160% ökning per år, eller 2348542582773833227 gångers ökning över 90 år. Verkligheten är ca 150 ggrs ökning över 90 år.

Vad beror detta på? Jo givetvis den mänskliga faktorn och fear/greed. Uppgångarna går alltid för snabbt, för man glömmer och tror att det kan fortsätta i all evighet. Och sen kommer nedgången, då alla plötsligt får panik över hur högt det stigit. Och då går alltid nedgången ner för långt.

Så här håller det på med matematiskt precision, och det är egentligen förbluffande hur lite detta har med realekonomin att göra. "Normalläget" är uppgång, och sen är det alltid någon enskild händelse som triggar raset. Det spelar ingen roll vad, ju högre man har gått upp, desto mindre behövs det för att trigga raset, och desto större blir raset.
Citera
2020-09-18, 14:41
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Så håller det på.
Beta 1.0.

Jag hoppas att det inte var något du precis upptäckte.
Citera
2020-09-18, 14:47
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Beta 1.0.

Jag hoppas att det inte var något du precis upptäckte.

Detta är något jag har studerat i två decennier.

Att jag skrev inlägget berodde på att det pågick en sorts bisarr diskussion om det överhuvudtaget skulle komma något ras....

Många känner nog till principerna, men inte alla vet hur lika detta mönster är från 1930-1940-talet fram till idag. Kusligt lika.
Citera
2020-09-18, 15:00
Medlem
SvempaInDaCitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Vad skall man köpa för pengarna? Guldmynt? Fastigheter? Skog? Gissar att du inte ser FIAT på ett bankkonto som ett attraktivt alternativ?

Fastigheter (2 st) och jo... FIAT-SEK; har numera noll aktieeponering. Man kan tycka jag är idiot som sitter med en hel del kapital (ja... det är inte Warren Buffet vid tangenterna... ...han har f ö inte köpt en position öht under 2020...) till 1,25 procent beskattad "avkastning". Men jag tar hellre nollavkastning än sitter med minus 30 procent när bubblan spricker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in