2020-09-15, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
Det är nog en faktor, men tanke på rusningen innan amorteringskravet slog in förra gången.

Men det är ju en massa andra faktorer också:
* inlåst nationellt, mindre jämförelser med attraktivare liv i andra länder
* inlåst i en bostädsrätt: "jag vill ha balkong och terass"!
* extreeeema mängder skiljsmässor efter corona
* extreeema mängder psykisk ohälsa efter corona

Sammantaget gör det ju att det är lättare än någonsin att låsa upp sig på något man har svårt att se sig kunna betala av. Bara man får den där terassen, den (visserligen rent inbillade) tryggheten, får komma bort från sitt ex, osv.

I Stockholm var marknaden riktigt stark i Augusti (vilket den är varje år, men tippar det blir högre än vanligt), men desto svalare nu i September. De flesta i punkterna ovan har flyttat redan?

Du har ju tidigare drivit en linje att det är upp för villor och ner för bostadsrätter som gäller framöver, och då rimmar det retade ganska dåligt med verkligheten.

Och punkten avseende att de som drabbas av psykisk ohälsa är ute och budar låter som ren nonsens och dåligt förankrat i nån slags verklighet.
2020-09-15, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Banker kan agera olika, kanske även behandla kunder olika, men FI ser pandemin som en orsak att slopa amorteringen.

Nej, FI har givit bankerna en möjlighet att tillfälligt pausa med amortering. Men att bankerna utgår från att det kommer att tas bort låter synnerligen naivt. Även om man alltid kan hoppas ...
2020-09-15, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Du har ju tidigare drivit en linje att det är upp för villor och ner för bostadsrätter som gäller framöver, och då rimmar det retade ganska dåligt med verkligheten.
Öh, nä. Verkligheten är att BR är ner i September, villor har fortsatt rätt upp. Enda av parametrarna jag listade som pekar mot het marknad för BR är skiljsmässorna, alla andra punkter pekar mer mot villor och radhus.

Vi vet att du sitter och gråter i någon slags BR-vrå, men det blir tröttsamt att det får driva diskussionen så pass att läsförståelsen ryker.
Citat:
Och punkten avseende att de som drabbas av psykisk ohälsa är ute och budar låter som ren nonsens och dåligt förankrat i nån slags verklighet.
Det finns några av er - ni som har uppenbart svag kompetens inom vad det verkar precis allting, men ändå antar att ni har rätt om saker. Jag vet inte vilken hjälp ni behöver.
2020-09-15, 20:46
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Säljare brukar vara köpare då de säljer och där spelar amorteringskravet in.
Fast frågan var ju varför folk skulle vilja sälja sina BR för att amorteringskravet tillfälligt är suspenderat. Den är obesvarad.

Om du heller vill så kan du få svara på varför folk blir sugna på att betala mäklararvode och skatt bara för att amorteringskravet är borta.

Du har inte berättat HUR amorteringskravet har betydelse.

Varför skulle det trigga att folk byter BR med varandra?

Citat:
Köparna kan betala mer utan amorteringskrav. Det gäller andrahandsmarknaden.
Nja, varför det?

En del menar ju att det är bankernas utlåningspolicy som begränsar. Har du kollat om den har påverkats det minsta.
Citat:
Och den som köper en sprillans ny lägenhet kan köpa större, attraktivare område då man kan låna mer eller räkna hem månadskostnaden lättare utan amorteringskrav.
Det var inte tal om att nyproduktionen hade ökat. Så det fallet kan vi ignorera.
2020-09-15, 20:54
Medlem
Citat:
Öh, nä. Verkligheten är att BR är ner i September, villor har fortsatt rätt upp. Enda av parametrarna jag listade som pekar mot het marknad för BR är skiljsmässorna, alla andra punkter pekar mer mot villor och radhus.

Vi vet att du sitter och gråter i någon slags BR-vrå, men det blir tröttsamt att det får driva diskussionen så pass att läsförståelsen ryker.

Det finns några av er - ni som har uppenbart svag kompetens inom vad det verkar precis allting, men ändå antar att ni har rätt om saker. Jag vet inte vilken hjälp ni behöver.

Jag vet inte vad för slags diagnos läkaren har givit dig Trillske; men att du att alltid ge dina meningsmotståndare diagnoser/bedömningar börjar bli ganska uttjatat. Kan du lida av grandios autism?
2020-09-15, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Fast frågan var ju varför folk skulle vilja sälja sina BR för att amorteringskravet tillfälligt är suspenderat. Den är obesvarad.

Om du heller vill så kan du få svara på varför folk blir sugna på att betala mäklararvode och skatt bara för att amorteringskravet är borta.

Du har inte berättat HUR amorteringskravet har betydelse.

Varför skulle det trigga att folk byter BR med varandra?

Nja, varför det?

En del menar ju att det är bankernas utlåningspolicy som begränsar. Har du kollat om den har påverkats det minsta.

Det var inte tal om att nyproduktionen hade ökat. Så det fallet kan vi ignorera.

Med lätt googling så ser man att SBAB och Skandia har sänkt kalkylräntan.
2020-09-15, 22:05
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Med lätt googling så ser man att SBAB och Skandia har sänkt kalkylräntan.
Med lätt googling så ser man att det inte är en direkt koppling mellan kalkylräntan och skuldkvotstak.
2020-09-17, 12:53
Medlem
Bostadsrätt är inte en aktie.

https://www.swedbank-aktiellt.se/blogg/arques/xnytkg.csp
2020-09-18, 12:52
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:

Verkligheten knackar på dörren, det är upp över hela linjen:
https://www.valueguard.se/indexes

Bostadspriserna har definitivt lämnat vårens svacka och fortsätter klättra på uppåt. I augusti steg bostadspriserna med 1,9 procent, enligt Valueguards Hox-index där bostadsrätterna stiger med 1,2 procent och villapriserna med 2,4 procent.

Även bostadsrätter i de lägre prisklasserna går bra, konstaterar Bjurfors. I Stockholm var uppgången på bostadsrätter 1,7 procent, men 2,4 procent om bara lägenheter i den lägre prisklassen räknas in.

”I Stockholm kommer det centrala läget alltid vara något man är beredd att betala lite extra för, men just nu är storlek en väldigt viktig faktor i valet av bostad. Detta gynnar i första hand villor men även lägenheter i de lägre prissegmenten utanför tullarna”

Man konstaterar vidare Stockholm har fler visningsbesökare än någonsin, att efterfrågan ökar genom att många som redan sålt vill köpa - och att fler vågar köpa nytt innan de säljer jämfört med i våras.

(FB) Halverade bostadspriser och halverad kronkurs inom en nära framtid, efter Corona?
2020-09-18, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Åh herregud, du igen..

"Verkligheten" har jag skrivit om redan. Stockholm BR är upp i Augusti - rejält. Det har jag skrivit om redan. Jag behöver uppenbarligen inte dina flera veckor gamla siffror. Titta i tråden. Leta lite. Jag har alltså berättat för dig det du just nu tror att du berättar för mig.

Stockholm BR är ner i September. So far, men vi är 18 dagar in. Stockholm BR är nu nominellt stillastående sedan 2016, varken mer eller mindre.
2020-09-18, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell

Detta skrev jag alltså JAG för 10 dagar sedan. Jag, inte du, jag. Du hade noll koll, jag berättade detta för dig. Verkligheten knackade alltså 10 dagar senare på DIN dörr. Den 18 dagar gamla verkligheten.
Citat:
Intressanta siffror på husmask.se, Stockholm BR. Väldigt stark marknad i Augusti

Hur många sådana här dialoger ska vi har innan du inser att du är Ann Linde?
2020-09-18, 13:16
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Åh herregud, du igen..

"Verkligheten" har jag skrivit om redan. Stockholm BR är upp i Augusti - rejält. Det har jag skrivit om redan. Jag behöver uppenbarligen inte dina flera veckor gamla siffror. Titta i tråden. Leta lite. Jag har alltså berättat för dig det du just nu tror att du berättar för mig.

Stockholm BR är ner i September. So far, men vi är 18 dagar in. Stockholm BR är nu nominellt stillastående sedan 2016, varken mer eller mindre.

Var inte så trillskig nu, de här siffrorna kom idag så de är dagsfärska!

Citat:
Detta skrev jag alltså JAG för 10 dagar sedan. Jag, inte du, jag. Du hade noll koll, jag berättade detta för dig. Verkligheten knackade alltså 10 dagar senare på DIN dörr. Den 18 dagar gamla verkligheten.

Hur många sådana här dialoger ska vi har innan du inser att du är Ann Linde?

Nu är det som sagt var lite svårt att länka till detta för 10 dagar sedan då siffrorna kom idag, läste du inte ens källorna?
Senast redigerad av Ohshit.Cuntwell 2020-09-18 kl. 13:22.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in