2020-09-18, 09:26
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burken89
Nej spel idag ligger på 500-600 i normala fall.

Ok hade inte helt rätt, men kollade lite snabbt på webhallen och några exempel på ganska nya-nya och kommande spel är:

Ghosts of tsushima: 699kr
Avengers: 575kr
TLOU 2: 650kr
Fifa 21: 649kr
Cyberpunk: 599kr
AC Valhalla: 649kr
NBA 2K21: 649kr
Days gone: 599kr

Så man kan säga att priserna idag ligger mellan 600-700, så det blir en ökning på mellan 100-200kr.
Citera
2020-09-18, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burken89
Och som "sann spelentusiast" borde du väl föredra fysisk kopia?

Behöver inte ha retrofetisch för att vara sann spelentusiast. Det är mer trivsamt för mig att lägga hela konceptet vid digitalt, vet aldrig om jag skulle vilja spela om spelet. Ville mest se vad det var som gjorde en till förlorare i det stora hela och det verkar alltså bara vara av ekonomiska skäl inte frihetmässiga sådana. Ganska bekvämt att kunna köpa och ladda hem ett spel under halvtimmen.
Senast redigerad av testocyp 2020-09-18 kl. 09:30.
Citera
2020-09-18, 09:39
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Behöver inte ha retrofetisch för att vara sann spelentusiast. Det är mer trivsamt för mig att lägga hela konceptet vid digitalt, vet aldrig om jag skulle vilja spela om spelet. Ville mest se vad det var som gjorde en till förlorare i det stora hela och det verkar alltså bara vara av ekonomiska skäl inte frihetmässiga sådana.
Om vi övergår till digitalt så har du ETT ställe där du kan köpa spel, PSN. Då har du ETT pris och that's it. Personligen tycker jag det låter som en utomordentligt dålig deal. Även frihetsmässig sådan.

Kombinationen är såklart det bästa alternativet. Då har du både full frihet och du vinner även på den ekonomiska biten.
Och eftersom Sony m.fl. självklart strävar efter att övergå till digitalt då de tjänar multum på det, så kommer jag hålla fast vid fysiskt så länge jag kan.
Citera
2020-09-18, 09:56
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Om vi övergår till digitalt så har du ETT ställe där du kan köpa spel, PSN. Då har du ETT pris och that's it. Personligen tycker jag det låter som en utomordentligt dålig deal. Även frihetsmässig sådan.

Kombinationen är såklart det bästa alternativet. Då har du både full frihet och du vinner även på den ekonomiska biten.
Och eftersom Sony m.fl. självklart strävar efter att övergå till digitalt då de tjänar multum på det, så kommer jag hålla fast vid fysiskt så länge jag kan.

Fast kommer det verkligen bli så? Kolla på PC där finns steam, epic games store, humble store osv osv att välja mellan. Borde väl bli samma på konsol när digitalt förr eller senare blir ny standard, då lär webhallen, cdon och resten av gänget börja sälja cd-keys istället för cd skivor.
Citera
2020-09-18, 10:18
Medlem
Det tog ungefär 7 minuter innan de såldes slut på Elgiganten.
Citera
2020-09-18, 10:19
Medlem
Brazillionaires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Fast kommer det verkligen bli så? Kolla på PC där finns steam, epic games store, humble store osv osv att välja mellan. Borde väl bli samma på konsol när digitalt förr eller senare blir ny standard, då lär webhallen, cdon och resten av gänget börja sälja cd-keys istället för cd skivor.

Nej, Nintendo har redan börjat plocka bort cd-keys från Europa. PC har många olika affärer då man själv väljer vilken mjukvara man installerar på en PC. Microsoft har dock ändå försökt, och de har nu en affär inbyggd i Windows. Den enda anledningen PC fortfarande är fritt är att ingen hade köpt en app-dator som är nerlåst, det har nämligen redan Google prövat att sälja med Chromebooks, och det slutade med dålig försäljning och att de fick öppna upp Chromebooks lite grann. Så i princip alla teknikföretag gör allt för att vara det enda alternativet för konsumenter.

Citat:
Ursprungligen postat av UgLyBastard
tack för förklaringen. lite kass attityd bara, men annars så.

Hahaha. Så kan det gå!
Citera
2020-09-18, 10:44
Medlem
En fråga, behöver man köpa en 4k 120hz skärm eller räcker en 4k 60hz?

Och vilken upplösning på skärm ska man köra? 3840x2160 eller funkar en QHD med 1440p?
Citera
2020-09-18, 10:49
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kdkakall
Det tog ungefär 7 minuter innan de såldes slut på Elgiganten.

Jag hann beställa från Elgiganten. Går fortfarande på Dustin: https://www.dustinhome.se/product/5011155750/playstation-5
Citera
2020-09-18, 10:51
Medlem
Dan88s avatar
Jag kunde inte motstå frestelsen och lade en beställning på Elgiganten (förlåt)

Ni andra borde definitivt inleda en bojkott mot Sonys scam priser.
Citera
2020-09-18, 11:09
Medlem
Tampiss avatar
Mediamarkt skickade precis ett mail till mig.

"Lanseringsdatumet är flyttat.
Nytt datum är 2099-11-19".

Känns stabilt
Citera
2020-09-18, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Jag hann beställa från Elgiganten. Går fortfarande på Dustin: https://www.dustinhome.se/product/5011155750/playstation-5

Som tur var så var jag inne på hemsidan 9.59 och då gick det att beställa. Men hörde att det blev problematiskt bara några minuter efter
Citera
2020-09-18, 11:20
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Jag kunde inte motstå frestelsen och lade en beställning på Elgiganten (förlåt)

Ni andra borde definitivt inleda en bojkott mot Sonys scam priser.
Vilka scampriser? Historiskt har spel fortfarande varit dyrare än de 7-800 vi kommer att betala för nästa generation.
På 90-talet kostade spel också 6-800, och då har vi med inflation cirka 11-1200 i dagens värde.

Sony är väl ändå den du knappast ska klaga hos? De släpper färdiga spel ändå.
Klaga istället hos Activision som fortfarande inte kommer att släppa fullständiga spel trots prishöjningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in