2020-09-17, 21:46
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Låter som ett klassiskt relationsmord. Klingar bekant, absolut, och jag tror inte att "vår våldsman" finner ett större nöje i att sitta inne. Inget cykla-fort, inget flörtande, ingen kontroll över cellgrannar.

Nej jag tror inte vår våldsman uppskattar klientelet som med stor sannolikhet kommer att bli hans närmaste grannar i många år framöver. Blir inget burkletande där inte.
Citera
2020-09-17, 22:00
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
De 3 rollerna utförs av S ensam för att vinna tillbaka H, tror jag.
Psykot S behövde o älskade L, men hon behövde offras för att vinna tillbaka den ?mamma? han haft längst liv ihop med? Hon var hans slumrande sjuksyster som hade vaknat till liv efter dvala och de hade ju barn, hus o social status tillsammans. @mamma L var rolig att "busa" med, men ett liv med henne var inte praktiskt. Hon hade ingen attraktiv yrkespostition sen hon slutade som pastor o bytte till lågbetald tjänst på kommunens.
Han ville ha båda i sitt liv, men ingen av "mammorna" accepterade det. Allt smygande och lögner blev till slut ohållbart. Särskilt som L hotade att avslöja honom igen för H.

L trampade på flera minor när hon raderade Hs fuskloggar, skrattade åt honom när han inte ville tro att H hade sex med Sillen, hotade avslöja honom, hade roligt med en S-holmare o skulle till Norge. S hade tappat kontrollen. S löser allt på egen hand, för att vara ärlig o be om hjälp kan han inte? Mord fick det bli och nu är han fri.
H hade tagit ut skilsmässa och inlett en ny relation; så såg det ut vid tidpunkten för mordet. Samtidigt var L på väg till Norge och såg fram emot att få dela tält med BX. - 16 dagar i USA: med Fiskargubben som väntade på H vid hemkomsten - och med L som fortfarande satt med trumf och kunde driva H ännu närmare sin nyfunna vän. - Sortera barntvätt, delad bil, sämre ekonomi, tre bonusbarn på halsen... "Störst av allt är kärleken", upprepade L mellan promenaderna till tvättstugan; låt vara att hon som omväxling brukade varva upp med lite hot och utpressning. Fortfarande bakade hon hjärttårtor, men de syntes bli allt mindre; den sista var nästan halväten.
Senast redigerad av letsdoit 2020-09-17 kl. 22:02.
Citera
2020-09-17, 22:10
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Jo ,
det är verkligen sorgligt när vi nu vet att hon var typ Ensam i det mesta ;
tonåringars påverkan är inte lätt att stävja särskilt om de fattat tycke för den ene parten just där och då ( brukar förändras ..)

karlen hon kuttrade med visade på RT titt som tätt som ett bevis på att hon kom i andra hand
hon hade skadeläge på kroppen som tar sin del utav psyket att orka komma igenom
plus att ju fler män hon kom ihop sig med ,ju klurigare blev hennes liv
antar att det var stress i det mesta hon företog sig så att hon inte gick ner sig totalt tycker jag är hedersvärt !
Hon kämpade på i sitt anletes svett för att kamma hem noll på alla plan .
Det klart hon blev både tjatig och jobbigt i det läget .
Fanns inte mycket utav förstående människor där runt omkring henne .
Möjligtvis att hon kände lite tröst hon den engelska kvinnliga psykologen ?

tonåringars påverkan är inte lätt att stävja särskilt om de fattat tycke för den ene parten just där och då ( brukar förändras ..)

Vad menar du med det?
Citera
2020-09-17, 22:23
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Så ni påstår att LW mördades av en galen psykopat för att hon var på väg att lämna honom?

Trots att det var hon som tjatade på honom
att han skulle komma till henne?
Trots att hon skickat duschbilder till honom
dagen innan?
Trots att LW skrivit att SD är förkrossad och
bara vill ha HD?

Är kvinnor någonsin ansvariga för sina
handlingar eller är allting alltid någon mans fel?
Både kvinnor och män är ansvariga för sina handlingar, men ibland är det svårt att rå på och genomskåda utstuderade naturer. - LW gav i alla fall MGM en match men hann inte genomskåda honom fullt ut.

Den här kvinnan blev inte mycket klokare efter mer än 20 års samvaro med MGM:
A149, s. 7:
Citera
2020-09-17, 22:25
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Såg just ett avsnitt på Investigation Discovery som har stora likheter med mordet på LW En gift polisman inleder ett förhållande med en kvinna. Han lovar att lämna frun inget händer hon vill göra slut han lovar guld och gröna skogar dom fortsätter förhållandet tills hon inser att hon är lurad så hon skriver brev till frun om att han har ett förhållande på sidan. Han blir rasande hon gör slut och vill inte se han mer i sitt liv han hugger ihjäl henne med kniv och sätter eld på hennes hus för att dölja spåren. Han ljuger om sitt alibi och han ljuger om precis allt,( känns det igen ) Han åker fast tack vare att en kamera på en bank filmar han på väg hem till älskarinnan han nekar till mord men döms till 80 år i fängelse ( Dödsdom kallar jag det ) Mordet hände 2016 och jag tror att han som polis får ett rent helvete i fängelse när dom andra intagna listar ut vem han är och det är precis vad han förtjänar.

Det som är gemensamt är väl att älskarinnan
avslöjar / hotar att avslöja för frun? Det verkar
vara det som är riskfaktorn.

En gift polisman inleder ett förhållande med en kvinna. Han lovar att lämna frun inget händer hon vill göra slut han lovar guld och gröna skogar dom fortsätter förhållandet tills hon inser att hon är lurad

Det är ju ett klassiskt / välkänt beteende för otrogna människor.
Jag förstår inte hur någon kan gå på det.
Det går inte att lita på någon som är otrogen.
Jag ser inte att SD är annorlunda än andra
män som är otrogna.
Citera
2020-09-17, 22:42
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SteinwayandSons
Det hade aldrig varit aktuellt för SD av förklarliga skäl.
Ja, det har framgått hur hon var som person.
SD ha måst ångrat sig många ggr.Hon hade han i ett järngrepp.
När LW var yngre och ända tills hon gifte sig med UW så tror jag hon var en helt annan människall.
I relationen med SD blev hon i klass med en prostituerad känns det som.

Enligt hennes bror och hennes ungdomskompis Je*ny så var det inte något
nytt beteende. Hon var sådan även innan U.

Det har föreslagits i tråden att hon kan ha
haft HPD.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Histrionic_personality_disorder
Citera
2020-09-17, 23:13
Medlem
Citat:
Det som är gemensamt är väl att älskarinnan
avslöjar / hotar att avslöja för frun? Det verkar
vara det som är riskfaktorn.

En gift polisman inleder ett förhållande med en kvinna. Han lovar att lämna frun inget händer hon vill göra slut han lovar guld och gröna skogar dom fortsätter förhållandet tills hon inser att hon är lurad

Det är ju ett klassiskt / välkänt beteende för otrogna människor.
Jag förstår inte hur någon kan gå på det.
Det går inte att lita på någon som är otrogen.
Jag ser inte att SD är annorlunda än andra
män som är otrogna.

Skillnaden var också att LW inte ville lämna SD. Hon ville ha honom trots alla lögner, brutna löften, jävulskap etc. Hon ville ha honom så mycket att hon var beredd att utöva utpressning för att tvinga honom till altaret tillsammans med henne.

Som om DE löften skulle ha varit mer värda än de som han en gång i tiden lovade inför Gud, pastorn och hela församlingen angående HD.

Just därför är det så svårt att fatta när LW visste från första början att karljäveln ljög - varför bli så förvånad om han ljuger även för henne? Varför skulle just hon vara undantaget?

Men ändå ville hon ha honom.. och föraktade HD som förlät honom (precis som hon gjorde själv).

Så dessa två fall är inte jämförbara på det sättet även om rekvisitan är densamma.
Citera
2020-09-17, 23:16
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Som jag tänker, är motivbilden bara en del av en utredning.

Ibland kanske inte ens motivet någonsin blir klart, även om man vet att offret är mördat och kanske även en gm bunden till brottet. Då får man klara sig utan motivet.

Jag förmodar att man börjar arbeta brett, och att när man hittar indikationer på att det kan finnas något som är en riskfaktor för mordet så kollar man där.

I det här fallet har man förstås tidigt sett inte bara relationen till SD, utan även andra kontakter med män. Och naturligtvis måste man rota i det. Vilket man har gjort.

Och när man går igenom kommunikationer och förhör så framträder ju en tydlig bild.

Det är rent märkligt att just de personer i tråden som menar att man ska utgå från offrets beteende för att hitta motivet, det är just de personer som också tror att mgm är oskyldig.

Ja, visst kan det finnas någon som blev fly förbannad på Lena för det ena eller det andra. För så är det ju i livet. Vi har alla fel och brister. Men inte riskerar vi alla, alla dagar i veckan att bli mördade för just det.

Däremot kanske vi träffar just en person som inte har samma gränser som vi andra. Och som ser en av våra brister som ett skäl till varför just du måste bort. Det är det som är riskfaktorn.

Det är sällan en sådan person går helt under radarn för alla och för utredningen.

Man börjar inte utreda vilka alla fel och brister offret har.

Suck, nu får det vara nog för mig med det här.

Man börjar inte utreda vilka alla fel och brister offret har
.

Så alla TV-deckare har fel?
Där det börjar med frågan: "Hade offret några
fiender?"
Sedan får man se 5-10 personer som kan ha
haft motiv att mörda BO. Och utredningen
arbetar sig fram för att hitta bevis mot den av
dem som faktiskt är GM.

Ibland visar det sig vara den mest uppenbara
och ibland den man har misstänkt minst.

Du tror inte att det stämmer med hur det går
till i verkligheten överhuvudtaget?

Hade LW några fiender? Hon kan ha haft hur
många fiender som helst p.g.a. att hon inte
visade någon respekt överhuvudtaget för sina
medmänniskors känslor.
Citera
2020-09-17, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
De 3 rollerna utförs av S ensam för att vinna tillbaka H, tror jag.
Psykot S behövde o älskade L, men hon behövde offras för att vinna tillbaka den ?mamma? han haft längst liv ihop med? Hon var hans slumrande sjuksyster som hade vaknat till liv efter dvala och de hade ju barn, hus o social status tillsammans. @mamma L var rolig att "busa" med, men ett liv med henne var inte praktiskt. Hon hade ingen attraktiv yrkespostition sen hon slutade som pastor o bytte till lågbetald tjänst på kommunens.
Han ville ha båda i sitt liv, men ingen av "mammorna" accepterade det. Allt smygande och lögner blev till slut ohållbart. Särskilt som L hotade att avslöja honom igen för H.

L trampade på flera minor när hon raderade Hs fuskloggar, skrattade åt honom när han inte ville tro att H hade sex med Sillen, hotade avslöja honom, hade roligt med en S-holmare o skulle till Norge. S hade tappat kontrollen. S löser allt på egen hand, för att vara ärlig o be om hjälp kan han inte? Mord fick det bli och nu är han fri.

I min värld är det lite naivt att tro att SD älskade LW, men fortfarande efter 6 år kunde inte bestämma sig.. Då är inte kärleken jätte stark. I mina ögon.

Sen har du alldeles rätt i att livet tillsammans med LW skulle minsann inte ha varit ”praktiskt” för fem öre. Antingen skulle man göra som hon ville – eller sen bli hotad och utpressad. Jag tror inte att många män skulle vilja leva under sådana omständigheter – om de fick välja.

Och jag kan inte tänka mig att SD la någon som helst värdering i huruvida LW var ”pastor” eller ”bara” en kommunens tjänsteman. Jag tror inte att det var det som lockade – förutom kanske på ett perverst sätt så att han fick kn*lla sin egen vigselpastor.

Sen måste jag erkänna att även i mina ögon var det riktigt pinsamt hur älskarinnan försökte tillrättavisa frun angående att man måste vara ärlig vid varje tillfälle i livet – även när det gällde hobbyn. Eller kanske bara just då? LW borde ha tittat sig själv i spegeln för att hitta en fuskare och därmed hållit tyst inför HD.

Det är just den här sortens dubbelmoral som kan ha stått mördaren upp i halsen.
Citera
2020-09-17, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SteinwayandSons
Det var naturligtvis mördaren som hade sitt motiv.Knappats LW.
Det utgick jag från ni förstod.

Men du skrev "Motivet ligger i offrets sätt att vara." Att LW blev mördad var en konsekvens av gärningsmannens motiv att mörda.
Citera
2020-09-17, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Låter som ett klassiskt relationsmord. Klingar bekant, absolut, och jag tror inte att "vår våldsman" finner ett större nöje i att sitta inne. Inget cykla-fort, inget flörtande, ingen kontroll över cellgrannar.

Jag skulle säga tvärtom. Många inleder romantiska förhållanden med sina cellkamrater - och brukar ha järnkoll på dem. Sen finns det motionscyklar som man kan cykla väldigt fort på..

Det finns också ett evigt "burkletande" - och framför allt "gömmande" bakom murarna. Vanligtvis är det plitarna som letar och de intagna som gömmer.
Citera
2020-09-17, 23:54
Medlem
landbandys avatar
Citat:

Vad menar du med det?

Jag menade att de fattat tycke för den "ena föräldern" just där och då ,alla utom minsta grabben...kan tänkas att han kände att mamma blev i ensammaste laget om alla tre skulle ha flyttat över till pappan?
Barn brukar ju älska båda sina föräldrar ,de är oftast mycket solidariska och lojala mot mamma och pappa.
Senast redigerad av landbandy 2020-09-17 kl. 23:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in