2020-09-17, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det fanns ingen smittspridning från början och hur ska det bli det sedan?

Ni snackar om att jag är biased vilket jag naturligtvis är men jag har iaf försökt ta in huvudsyftet med studien vilket var smittspridning över tid i universitetsmiljö med många studenter. Nu säger den i princip bara att smittläget är lugnt på Umeå universitet och varit det hela tiden. Det är ju bra det iofs.

Bekräftar högst förväntade resultat för ett universitet i den del av Sverige (eller Norden t.o.m. kanske) som har varit minst drabbat.

Hur visste man att de unga vuxna som kommer inresande från stora delar av landet för att studera var smittfria? De kunde dels ha tagit med sig smitta från sina hemorter eller ha blivit smittade på resan
Citera
2020-09-17, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Detta av flera skäl, dels för barnen, men också för att stänger man skolor och förskolor kollapsar vården, då alla föräldrar som jobbar inom vården med barn under 10 år behöver vara hemma och vabba.

Vilka länder har vården kollapsat där man stängt skolor?
Citera
2020-09-17, 18:21
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Vilka länder har vården kollapsat där man inte stängt skolor?
Citera
2020-09-17, 18:23
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Min agenda när det gäller barn och ungdomar är att de ska få gå i skola, men med en hel del begränsningar. Detta av flera skäl, dels för barnen, men också för att stänger man skolor och förskolor kollapsar vården, då alla föräldrar som jobbar inom vården med barn under 10 år behöver vara hemma och vabba.

En del här inne har lite svårt att se den stora bilden och förstår inte konsekvenser av olika val och hur det påverkar den totala folkhälsan och landets ekonomi.

Nu tror ju inte jag att samhället skulle kollapsa om vi övergick till distansundervisning och större flexibilitet inom grundskolan. Har det kollapsat på andra håll i världen där man valt att göra så?

Jag tror att en del här inne är alldeles för kategoriska i sina ställningstaganden. Jag är övertygad om att en stor majoritet av föräldrarna både skulle kunna ombesörja för vårdnaden om sina barn och kunna sköta sitt arbete på ett någorlunda acceptabelt sätt. Det fungerar ju under loven. 10 veckors sommarlov, 2-3 veckors jullov, 1 veckas sportlov, 1 veckas påsklov och 1 veckas höstlov. Samhället brakar inte sönder för det. Inte svälter barnen ihjäl heller. Dessutom tror jag att många barn finner betydligt bättre studiero hemma jämfört med en klass där minst en person i varje klass brukar ha någon ADHD-diagnos. Inte minst gäller det alla flickor som sitter tyst och fint och gör sitt arbete samtidigt som killarna stökar runt i klassrummet.
Citera
2020-09-17, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Största del kvinnor som testat sig också, så mörkertal bland män. Dessutom var det inte 10000 som testade sig två gånger utan 6000-7000 st. Det man inte heller vet är hur många med milda symptom som inte har testat sig pga rädsla att behöva vara borta från studierna i en vecka, vilket nog inte är så lockande särskilt bland nya studenter (fortfarande distans för många av de som ej går första året). Sen börjar man också att se tecken på att smittspridningen ökar i Umeå de senaste dagarna.

Nej, det är alltså 6 personer av 9907 individer som testats positiva, detta är lite fakta om testerna från SVT.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/masstestningen-klar-ingen-okad-risk-for-smittspridning-pa-campus

"– Det är värdefullt för Umeå universitet och för andra lärosäten att veta att smittspridningen inte ökade vid terminsstarten. Det verkar gå att kombinera ett campus som sjuder av liv och erbjuder undervisning med att hålla tillbaka smittspridning, när den också avtar i det omgivande samhället, säger Anders Johansson, projektledare för studien och hygienöverläkare i Region Västerbotten i ett pressmeddelande.

Få smittade. Endast sex av de 9907 individer som deltog hade en aktiv infektion med covid-19 under nämnd tidsperiod. Ungefär två tredjedelar av deltagarna var studenter, resten var medarbetare. Ungefär 40% av de provtagna hade de senaste två veckorna befunnit sig utanför Västerbotten. Drygt hälften av de testade är födda på 90-talet."
Citera
2020-09-17, 18:29
Medlem
Citat:
Hur visste man att de unga vuxna som kommer inresande från stora delar av landet för att studera var smittfria? De kunde dels ha tagit med sig smitta från sina hemorter eller ha blivit smittade på resan
Ja, men de flesta kommer inte dagen innan nolleperioden börjar utan är på plats några dagar innan och hinner då (om de får symtom) bli sjuka innan skolan börjar. Dvs, om de smittar någon så är det troligtvis inte i skolmiljön. De som inte är förstaårsstudenter sitter oftast och tentapluggar (de flesta har någon resttenta) så de är inte ute och rör sig heller under de första dagarna. Åtminstone var det så det fungerade när jag studerade.

Risken är större att studenter från andra delar av landet drar in smitta när de är hem över någon helg eller på höstlovet.
Citera
2020-09-17, 18:30
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
I studien är det alltså med ca 10.000 studenter från stora delar av landet som kommer från områden med mer eller mindre smitta. Målgruppen är unga vuxna, som sägs vara rätt odisciplinerade när det gäller rekommendationer o s v. Det är väl väldigt intressant att se hur smittspridningen ser ut på ett universitet, även om du inte verkar tycka det.
Jag tycker man borde istället testat och sedan inte informerat de som var positiva ej heller smitt spårat och sedan gjort nya tester tre veckor senare och då se hur smittspridningen blivit. Nu fångade man ju upp de som var utan symptom och stoppade all vidare smittspridning första veckan, helt meningslöst att testa nästa vecka igen då. Ok, det hade varit lite omoraliskt men då hade man sett hur vida smittspridning ökade dramatiskt eller inte.
Citera
2020-09-17, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN

Jag tror att en del här inne är alldeles för kategoriska i sina ställningstaganden.

Jag tror du har helt rätt..

Många länder har haft skolorna stängda under våren, varför tror du att det inte finns (vad jag vet) ett enda land som vill fortsätta med det utan försöker öppna upp?
Citera
2020-09-17, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR

Vet inte hur det är i andra länder, MEN i Sverige har man räknat ut att skulle föräldrar till barn under 12 år tvingas vara hemma och vabba/hjälpa barnet med hemundervisning skulle 115.000 personer i vårdyrken drabbas. Dessutom skulle 10.000-tals föräldrar med andra samhällsviktiga jobb påverkas. Tror t o m du kan räkna ut konsekvenserna......

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4q8AW6/skolstangning-beror-over-hundratusen-inom-varden
Citera
2020-09-17, 18:38
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baradino
Jag tror du har helt rätt..

Många länder har haft skolorna stängda under våren, varför tror du att det inte finns (vad jag vet) ett enda land som vill fortsätta med det utan försöker öppna upp?

Att man vill förstår jag, men att det finns länder som låter bli förstår jag också. Om jag fick önska så skulle jag önska att viruset inte fanns och att allt var som vanligt, men ibland får man ju laga efter läge hur gärna man än skulle önska sig att situationen var en annan.

Israel stänger igen landets samtliga skolor imorgon så vitt jag vet. De ser det som en effektiv åtgärd för att begränsa smittan i samhället, även om de säkerligen skulle önska sig något helt annat.

I Sverige tror jag skolorna håller öppet för att beslutsfattarna i regeringen är rädda för att det skulle bli socialt oroligt i våra närmare 200 utanförskapsområden om skolorna höll stängt under en längre period. Det tror jag är det huvudsakliga skälet till att man aldrig stängde skolorna i våras. Sedan har vi förstås andra skäl som att man inte vill rubba på samhällets institutioner och ramar, samt värna ekonomin.
Citera
2020-09-17, 18:40
Medlem
Citat:
Vet inte hur det är i andra länder, MEN i Sverige har man räknat ut att skulle föräldrar till barn under 12 år tvingas vara hemma och vabba/hjälpa barnet med hemundervisning skulle 115.000 personer i vårdyrken drabbas. Dessutom skulle 10.000-tals föräldrar med andra samhällsviktiga jobb påverkas. Tror t o m du kan räkna ut konsekvenserna......

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4q8AW6/skolstangning-beror-over-hundratusen-inom-varden
Det hände inte i resten av världen där man stängde skolor så varför skulle det hända här?
Senast redigerad av TonyDR 2020-09-17 kl. 18:43.
Citera
2020-09-17, 18:40
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
I samma veva så öppnade dom upp äldreboende hur i helvete tänkte ex Tegnell när han fattade det här beslutet
Tycker väl typ enhetschefen på äldreboendet borde ha lite hjärna själv och förhindrat att öppna upp det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in