2020-09-17, 18:57
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Tegnell säger samma förödande sak igen. Att han inte lär sig är väldigt märkligt.

"Samtidigt som Sverige luckrar upp restrektioner, exempelvis besöksförbudet på äldreboenden, ökar smittan i världen. Förra veckan konstaterade WHO den högsta siffran hittills på antalet bekräftade fall under ett dygn.

Anders Tegnell tror dock inte att ökningen kommer att påverka Sverige, samtidigt har han svårt att svara på frågan om hur dödligt corona är."
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/tegnells-teori-om-sveriges-dodstal-/

Ja, vad ska man säga? Jag är inte förvånad, bara bekymrad.
Citera
2020-09-17, 18:59
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Det hände inte i resten av världen där man stängde skolor så varför skulle det hända här?

Sanningen är att det skulle inte hända här heller. De som säger att samhället skulle kollapsa om skolorna övergick till distansundervisning har jag väldigt svårt att tro på. Likaså att vården inte skulle klara av sin kompetensförsörjning. Man kan ju rent krasst börja med att konstatera att de flesta barn har två föräldrar och att det är betydligt fler kvinnor än män som jobbar inom vården. Visst finns det ensamstående som saknar delad vårdnad, samt par som båda är verksamma inom vården osv, men de lär ju vara i klar minoritet. Dessutom har vi förbaskat många som INTE jobbar inom vården och som faktiskt arbetar hemma och som mycket väl kan se till att sina barn får mat om dagarna.
Citera
2020-09-17, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Att man vill förstår jag, men att det finns länder som låter bli förstår jag också. Om jag fick önska så skulle jag önska att viruset inte fanns och att allt var som vanligt, men ibland får man ju laga efter läge hur gärna man än skulle önska sig att situationen var en annan.

Israel stänger igen landets samtliga skolor imorgon så vitt jag vet. De ser det som en effektiv åtgärd för att begränsa smittan i samhället, även om de säkerligen skulle önska sig något helt annat.

I Sverige tror jag skolorna håller öppet för att beslutsfattarna i regeringen är rädda för att det skulle bli socialt oroligt i våra närmare 200 utanförskapsområden om skolorna höll stängt under en längre period. Det tror jag är det huvudsakliga skälet till att man aldrig stängde skolorna i våras. Sedan har vi förstås andra skäl som att man inte vill rubba på samhällets institutioner och ramar, samt värna ekonomin.

Instämmer fullt ut i att man väger plus och minus innan en skolstängning är aktuellt. Dina gissningar på vilka får du stå för själv.

Jag är mer inne på bemanning av sjukvård och äldreomsorg som huvudsakliga motiv. Då tänker jag på de följdeffekter det skulle få ifall detta föll ihop.

Edit: självklart också den begränsade effekt som skolstängningar verkar ha på smittspridningen.
Senast redigerad av Baradino 2020-09-17 kl. 19:06.
Citera
2020-09-17, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Nu börja det mörkas i Danmark.

"I Danmark har ett tekniskt fel med analysproceduren inneburit att 49 personer fått ett felaktigt positivt provsvar på covid-19-tester, uppger danska folkhälsomyndigheten Statens serum institut i ett pressmeddelande."
Stop dit vrøvl.
Fejl i svar om COVID-19-test
49 personer har fejlagtigt modtaget et positivt prøvesvar på deres covid-19-test inden for de sidste par dage. Problemet skyldes en teknisk fejl ved analyseproceduren.
Styrelsen for Patientsikkerhed er i gang med at kontakte de pågældende. Det er også grunden til, at de nye smittetal ikke er offentliggjort onsdag.
"Fejlen er lokaliseret i forbindelse med den daglige kvalitetssikring. Det er grunden til, at de generelle overvågningstal ikke er blevet
offentliggjort i dag. Offentliggørelserne genoptages som vanligt i morgen klokken 14.00," skriver Statens Serum Institut i en pressemeddelse.
Det er Testcenter Danmark, der har opdaget fejlen.
Senast redigerad av Esrum 2020-09-17 kl. 19:06.
Citera
2020-09-17, 19:03
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Och hur kan det då komma sig att Norge har samma andel på äldreboenden som dött (av totalen smittade) som man har i Sverige?

Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Alla bor inte på äldreboenden.
Det är samma procentandel äldre åldrar som avlidit i våra länder. Inte fixerat till äldreboenden.
Citera
2020-09-17, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Det hände inte i resten av världen där man stängde skolor så varför skulle det hända här?

Jeg tror alle lande lavede undtagelser for børn, hvis forældre har samfundskritiske funktioner.
Lyder ikke som det er muligt i Sverige, siden der er brugt tid på at lave den udregning.
Citera
2020-09-17, 19:06
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Nej, men det är de som är närmast att trilla av pinn som bor där, det är alltså där man tydligast borde se en effekt av att folk lever på övertid för att de slapp insjukna i influensan. Ändå så har vi ingen skillnad i dödstalen på äldreboendena. Den stora delen dödsfall bland gamla har ju ändå skett just där.
Just precis.🙋🏼‍♀️
Citera
2020-09-17, 19:10
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baradino
Instämmer fullt ut i att man väger plus och minus innan en skolstängning är aktuellt. Dina gissningar på vilka får du stå för själv.

Jag är mer inne på bemanning av sjukvård och äldreomsorg som huvudsakliga motiv. Då tänker jag på de följdeffekter det skulle få ifall detta föll ihop.

De flesta människor är rätt duktiga på att lägga pussel. Betänk att vi har minst 15 lovveckor per år i Sverige och de flesta bara har 5 veckors semester. Ändå fixar folk det.

Alla som jobbar inom vården har inte barn under 10 år. De som arbetar inom vården och har barn under 10 år har i 9 fall av 10 en make/maka som också är delaktiga. Skulle det ens bli allvarliga problem för 1% av samtlig vårdpersonal? Jag tror man kraftigt har överdrivit problemets omfattning att det skulle bli tomt på sjukhusen om skolorna övergick till distansundervisning. Har inte hört talas om sådana problem vare sig i Italien (som nyligen öppnade skolorna efter de varit stängda i ett halvår), eller i Israel som växlat mellan att stänga och öppna. I våras höll nästan alla länder i hela Europa (utom Sverige) sina skolor stängda. Har inte läst en enda rapport om att det skulle varit problem med att bemanna upp sjukhusen pga det.
Citera
2020-09-17, 19:11
Avslutad
Intressant ”faktagranskning”...

Citat:
”Hoax Alert.

Does current science say that face masks don't work to prevent the spread of the novel coronavirus that leads to COVID-19?

No, this is not true.

(..) The claim can be found in a video (archived here) published by the RT online network on July 15, 2020, titled "Why Face Masks Don't Work, According To Science," which opened:

So much debate over whether or not we should be wearing masks in order to fight COVlD but multiple scientific studies over the past decade have already settled this question.

Not only do medical masks not prevent the spread of the virus, but a 1995 study proves that wearing a cloth mask can put you at greater risk for infection.”

https://leadstories.com/hoax-alert/2020/07/fact-check-video-claiming-multiple-scientific-studies-show-masks-dont-work-ignores-current-science-o n-covid-19.html

Det intressanta med detta uttalande är inte bara hurvida den ”anklagade” har rätt eller fel rent sakligt i påståendet. Utan att man i USA även går så långt som att flagga Facebookinlägg för att det mer eller mindre är att sprida ”fake news” att påstå något dylikt i en video...

Man har flaggat videon som ”partly false”, där den ”oberoende” faktagranskaren som Facebook hänvisar till kör rätt hårt på att klumpa ihop uttalandet med både ryska medier och konspiratoriska sajter.

Den anklagade är alltså inte RT (Russia Today), utan Ben Swan. Gissar att de inleder med att dra in ryska medier (istället för att bara dela hans status med videon) för att misskreditera honom än mer. Jag varken hyllar eller sågar Ben, jag blev ändå fundersam till att man går så långt som att varna för liknande påståenden på det sättet.

Vilket seriöst får mig att fundera på hur den ”oberoende” skribenten hade tolkat vissa uttalanden som Folkhälsomyndigheten och Anders Tegnell har gjort om munskydd...

I det fallet skulle jag se det som absurt att gå så långt som att stämpla det sådär, fast jag varken köper Ben Swans eller Tegnells motstånd mot munskydd. (Utan att jag för den delen tror på motsatta ytterligheter heller)

Det hade väl dock varit lite underhållande om Tegnell med flera blev stämplade för att sprida konspiratorisk ”fake news” ;-)

Men OM man nu ska avfärda saker som lögner på det sättet i sociala medier anser jag att man bör göra det i fall som är jävligt säkra. I Sverige har vi ju både forskare och experter som är mot munskydd och vi har dom som är för. En del tror att det har stor effekt, andra tror det inte. Osv.

Likväl är det alltid superenkelt att avgöra vad som är rena lögner och vad som bara är olika tolkningar av exakt hur stor effekt något har?

Ja inte vet jag, jag ser i alla fall vissa problem med dessa ”oberoende” faktagranskare. Det står en enda person som skribent bakom denna granskning, en persons tolkningar av forskningen ligger bakom beslutet att flagga det som fake.

Vad gör just honom till en virus eller munskyddsexpert? Vad händer om nästa granskare tolkar det mer som Anders Tegnell? Osv.

Bedöm själv. Och det är väl kanske mer en fråga för någon annan tråd. Men ser det väl ändå som relevant när det gäller att bedömma vad som är fakta i denna pandemi, ”sanningarna” runt detta virus varierar ju en hel del om man säger så.

Folkhälsomyndigheten har öppnat något för munskydd i vissa sammanhang, men tidigare vettitusan om de klarat en sådan granskning. De säger fortfarande att forskningen är bristfällig och osäker gällande effekterna. Precis som Ben. De säger fortfarande att det finns risker som att munskydd skapar en falsk trygghet. Precis som foliehatten Ben.

Folkhälsomyndighetens idag:

Citat:
”Det vetenskapliga underlaget är svagt när det gäller hur effektivt ett munskydd är mot smittspridning. Därför har olika länder landat olika i sina rekommendationer. Vi rekommenderar i nuläget inte en bred användning av munskydd i samhället då kunskapen om hur munskydd påverkar smittspridningen är osäker. Det kan dock finnas situationer där munskydd kan vara av värde trots det osäkra kunskapsläget om dess effekt.

Kunskapsläget om skyddseffekten av munskydd i samhället är fortsatt bristfälligt. Det kan finnas en risk för att användningen av munskydd ger en falsk trygghet som leder till att man inte följer andra rekommendationer såsom att stanna hemma vid symtom och att hålla avstånd. Risker kan också finnas med att man rör vid munskyddet och på det sättet sprider smitta via händerna, mer än om man inte har munskydd.

Kunskapsläget om skyddseffekten av munskydd i samhället är fortsatt bristfälligt. Det kan finnas en risk för att användningen av munskydd ger en falsk trygghet som leder till att man inte följer andra rekommendationer såsom att stanna hemma vid symtom och att hålla avstånd. Risker kan också finnas med att man rör vid munskyddet och på det sättet sprider smitta via händerna, mer än om man inte har munskydd.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/om-sjukdomen-och-smittspridning/smittspridning/munskydd/
Senast redigerad av sjelvefan 2020-09-17 kl. 19:19.
Citera
2020-09-17, 19:17
Medlem
Madagascars avatar
Spanien rapporterar idag 162 nya dödsfall.

För mig är det oklart när och hur Spanien rapporterar. Ibland rapporterar de inte alls. Men igår rapporterade de 239 dödsfall. Så att Spanien har en tydlig ökning i dödsfall verkar rimligt att anta.

(Worldometers)
Citera
2020-09-17, 19:22
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Ska vi säga att det kan vara bidragande (som du skrev), det betyder att det inte nödvändigtvis är det, men det kan.

Tegnell sa ”– Medan de som hade en hög influensadödlighet, som Norge, under de sista två vintrarna, de har ganska låg covid-dödlighet, säger Tegnell till DN.”

Detta hade inte Norge de hade lite mer dödlighet en vi, men det hade inte en hög influensadödlighet, det hade t.ex. Spanien.
Han glömmer också att säga att Finland hade en bra mycken mindre dödlighet en oss senaste säsongen.

Tegnell vilseleder, och skyller i från sig. Kan man inte se det, ja då är man blind.

Tengele's kommentarer är ju avsedda för hans minions som inte ifrågasätter budskapet. Ungefär samma kommunikation som Trump kör med till sin fan-base.
Citera
2020-09-17, 19:28
Medlem
Inläggningarna ökade igen, är nu 152, ökning med +26 på en vecka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in