2020-09-17, 01:12
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Logiken?

Nybyggda HR blir dyrare.
Då kan du tänka dig att betala mer för en BR.

Var det så svårt?
Det går att komma över HR utan kö => byggs fler HR => försvinner köpare från BR-marknaden => ja vad kommer här angående BR-priser nu?
Citera
2020-09-17, 01:14
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Faktum kvarstår att en kraftigt försvagad krona gynnar de som innehar reella tillgångar.
Ser du att det händer i texten du citerade?
Om inte vad var det som inte stämde?

Du kommer bara med ett tomt påstående och kallar det faktum.
Utan stöd är det inget faktum utan blind tro.
Citera
2020-09-17, 05:58
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Logiken haltar betänkligt och det är lätt att hitta argument som talar för motsatsen.
Nå men nämn dom gå
Citera
2020-09-17, 06:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merlin01
Det går ju inte ihop med många års kö på även på nyare fastigheter långt utanför tullarna. Jag får inte ihop ekvationen, men upplys mig.

Attraktiva lägen finns det gott om utanför tullarna.

Hur lång är kön till en lgh I Ösmo 45 min från Stockholm city?

Hur långa bostadsköer har Finland som har ungefär ett likvärdigt bostadsbestånd som Sverige?
Citera
2020-09-17, 06:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Kortare dipp på bostadsmarknaden men arbetsmarknad då? Politikerna styr priserna på bostadsmarknaden och IOM alla dessa bidrag som de har pumpat ut till svenska folket samt lättnader med amorteringar osv så är det klart att brasan får ny fart IOM extra bränsle

Arbetsmarknaden för de grupper jag precis beskrev är i princip oförändrad. De som blivit arbetslösa är som sagt unga och människor i serviceyrken. Dessa efterfrågar inte BR eller villor i stor utsträckning Varför priserna inte påverkas.
Citera
2020-09-17, 07:08
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Logiken haltar betänkligt och det är lätt att hitta argument som talar för motsatsen.

Vilka är argumenten?
Citera
2020-09-17, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Attraktiva lägen finns det gott om utanför tullarna.

Hur lång är kön till en lgh I Ösmo 45 min från Stockholm city?

Hur långa bostadsköer har Finland som har ungefär ett likvärdigt bostadsbestånd som Sverige?
I ösmo är kötiden väldigt många år. Det finns en på bostadsförmedlingen just nu om du vill kolla.

Dom har ju ingen kötid säger du.
Jag säger inte att antalet bostäder nödvändigtvis är för få. Det är dock ett extremt söktryck på bostäder i stora städer = brist på tillgängliga bostder. Det hjälper inte att det finnd många bostäder om man inte har tillgång till dem.
Citera
2020-09-17, 09:10
Medlem
15minFames avatar
Har nyheterna på och där rapporteras det om det nya stödet för byggande av hyreslägenheter som ska gå till unga och folk som har svårt att få boende pga låg inkomst. Exakt det jag skrivit flera gånger i denna tråd.
För att vara ontopic: då det inte dött så många i covid19 så behöver det forfarande fler bostäder
Citera
2020-09-17, 11:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merlin01
I ösmo är kötiden väldigt många år. Det finns en på bostadsförmedlingen just nu om du vill kolla.

Dom har ju ingen kötid säger du.
Jag säger inte att antalet bostäder nödvändigtvis är för få. Det är dock ett extremt söktryck på bostäder i stora städer = brist på tillgängliga bostder. Det hjälper inte att det finnd många bostäder om man inte har tillgång till dem.

Nej och tillgången stryps av hyresregleringen. Helsingfors har inte fler centrala bostäder än Stockholm per capita. Ändå har de ingen bostadskö och färre hemlösa. För de har ingen hyresreglering som gör att vissa kan bo väldigt stort till subventionerade priser.

Försöker du sälja din 1 år gamla XC90 på Blocket för 10 000 kommer du ha tusentals samtal på en dag. Betyder det att det råder brist på XC90s eller brist på XC90s för det extremt låga priset?
Citera
2020-09-17, 11:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Har nyheterna på och där rapporteras det om det nya stödet för byggande av hyreslägenheter som ska gå till unga och folk som har svårt att få boende pga låg inkomst. Exakt det jag skrivit flera gånger i denna tråd.
För att vara ontopic: då det inte dött så många i covid19 så behöver det forfarande fler bostäder

Så varför inte subventionera de med låga inkomster istället för att ha en hyresreglering som gör att rika kan bo stort och billigt på andras bekostnad?

Att ha en allmän hyresreglering är lika korkat som att ge hela befolkningen socialbidrag på 20 000 i mån.
Citera
2020-09-17, 11:12
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Vilka är argumenten?

Det som liksom tog upp. Marknadshyror ökar utbudet av bostäder då det byggs HR till marknadspris. Ökat utbud leder till lägre priser allt annat lika. Grundläggande ekonomiska principer.
Senast redigerad av Ohshit.Cuntwell 2020-09-17 kl. 11:15.
Citera
2020-09-17, 11:14
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Så varför inte subventionera de med låga inkomster istället för att ha en hyresreglering som gör att rika kan bo stort och billigt på andras bekostnad?

Att ha en allmän hyresreglering är lika korkat som att ge hela befolkningen socialbidrag på 20 000 i mån.

De har redan lägre skatt så det är redan fixat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in