2020-09-16, 16:59
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
På flera år lång sikt ja! Men på kort sikt vid ett alltför mäktigt kronras lär räntorna gå upp och när priserna på övrigt dagliga förnödenheter snabbt drar iväg uppåt blir det nog många (särskilt) arbetslösa som inte hänger med i svängarna.

Finns fortfarande folk som pyntar av skulder dom drog på sig på nittiotalskrisen.

Högre ränta i procent räknat är inget problem om de kronorna som ska betalas har ett mycket lågt värde.
Citera
2020-09-16, 17:17
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Högre ränta i procent räknat är inget problem om de kronorna som ska betalas har ett mycket lågt värde.

Du är inte så gammal va? Läs på om nittiotalskrisen!

Väldigt många lever idag på marginalen (egen iakttagelse av folk jag möter och jag möter många pga mitt jobb) och det krävs därför inte mycket för att slå "under benen" på dom.

Folk är mer ekonomiskt svagare än vad du tror. Minsta lilla= Putt över kanten.
Citera
2020-09-16, 20:10
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
En försvagad valuta är enbart positivt för de som innehar reella tillgångar, exempelvis bostäder. Förstår inte varför en krasch av valutan skulle vara negativ i det avseendet.
Ett kraftigare fall i växelkurs orsakas av något. Bortsett från krig och liknande så handlar det om ett motsvarande kraftig fall i landets produktion.

Faller produktionen är det lika mycket omsatt M1, eller mer, som skall betala för mindre produktion, varvid kraftig inflation uppstår och växelkursen faller.

Och minskar nu produktionen kraftig så sjunker levnadsstandarden lika mycket. Och vår förmåga att betala för bostäder faller realt. Det som då också inträffar är att vi inte kan ha lika hög standard på bostäderna. Så moderniseringar upphör, och bostäderna förfaller tillbaka till att motsvara den nya lägre levnadsstandarden.

Jag ser väl inte att någon önskar detta. (Förutom en del misslyckade individer som önskar olycka åt andra. Finns en del sådana i forumet).
Citera
2020-09-16, 20:46
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Du är inte så gammal va? Läs på om nittiotalskrisen!

Väldigt många lever idag på marginalen (egen iakttagelse av folk jag möter och jag möter många pga mitt jobb) och det krävs därför inte mycket för att slå "under benen" på dom.

Jag behöver inte läsa på om den för jag minns den.

De senaste åren har det för övrigt kommit ett flertal rapporter om att privatpersoners sparande på rena bankkonton nått nya rekordnivåer trots de låga räntorna.
Senast redigerad av Ohshit.Cuntwell 2020-09-16 kl. 21:01.
Citera
2020-09-16, 20:53
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:

Det är i så fall för att dom slösar upp hela inkomsten. Och inte beroende på boende och lån.
Bankerna är väldigt restriktiva.
Citera
2020-09-16, 21:02
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3
En variant på punkt tre är ju återinförd fastighetsskatt. Gärna i kombination med avskaffade ränteavdrag. Då har du en riktig cocktail för priskrasch. Har du ett lån på 4 miljoner kr, och betalar en ränta på 1.5% så får du ränteavdrag på 18.000 kr per år. Om du bor i en bostad med taxeringsvärde fem miljoner väntar en höjning av fastighetsskatten från 9.000 kr till 50.000 kr, alltså en skattehöjning på mer än 40.000 kr. Totalt en nätt höjning av boendekostnader på över 58.000 kr/år. Den kommer kännas.
1. Ska fastighetsskatten vara en höjning av skattetrycket, eller får vi motsvarande skattesänkning?

2. Ska fastighetsskatten drabba hyresgästerna på motsvarande sätt? Deras hyra går upp en sådär 4000 kr/månad.

3. Ska borttagandet av ränteavdrag vara ett införande av dubbelbeskattning? Eller ska man ta bort kapitalskatterna samtidigt, så att inte dubbelbeskattning uppstår?
Om svaret är ja man skall införa dubbelbeskattning. Då antar jag att våra löner också skall dubbelbeskattas. Det lär bli mer kännbart.
Citera
2020-09-16, 21:17
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Sossarna gick ju med på marknadshyror för nybyggda lägenheter i januariavtalet. Där har du en fin garanti för att det är en god affär att köpa BR
Låt oss säga att det händer. Marknadshyra i nyproduktion.
Hur skulle det påverka priser för BR?
Hur ser logiken ut?
Citera
2020-09-16, 21:23
Medlem
liksom-fbs avatar
https://www.di.se/live/svenska-hushallens-formogenheter-okar-trots-coronapandemin/
Hushållens nettoförmögenhet ökade under med 1.132 miljarder kronor till 18.024 miljarder kronor vid utgången av kvartalet. Värdet på hushållens bruttoförmögenhet steg med nästan 1.200 miljarder kronor till 22.600 miljarder kronor.

Hushållens nysparande uppgick till 177 miljarder kronor och är det högsta som uppmätts i Sparbarometerns historia. Det är en ökning med 21 miljarder kronor jämfört med motsvarande kvartal föregående år.

Nästan så man skulle kunna säga att trådstarten var lite alarmistisk och fel ute.
Citera
2020-09-16, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Bostadspriset på 1or skulle rasa en, men jävlar vilket tryck det skulle bli på 2or och 3or.
Japp, sen slår man ner en vägg och gör om ettor till tvåor/treor. Utbudet av lägenheter minskar igen och vi är tillbaka på samma ruta igen..
Citera
2020-09-16, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Ett kraftigare fall i växelkurs orsakas av något. Bortsett från krig och liknande så handlar det om ett motsvarande kraftig fall i landets produktion.

Faller produktionen är det lika mycket omsatt M1, eller mer, som skall betala för mindre produktion, varvid kraftig inflation uppstår och växelkursen faller.

Och minskar nu produktionen kraftig så sjunker levnadsstandarden lika mycket. Och vår förmåga att betala för bostäder faller realt. Det som då också inträffar är att vi inte kan ha lika hög standard på bostäderna. Så moderniseringar upphör, och bostäderna förfaller tillbaka till att motsvara den nya lägre levnadsstandarden.

Jag ser väl inte att någon önskar detta. (Förutom en del misslyckade individer som önskar olycka åt andra. Finns en del sådana i forumet).

Faktum kvarstår att en kraftigt försvagad krona gynnar de som innehar reella tillgångar.
Citera
2020-09-16, 22:20
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Låt oss säga att det händer. Marknadshyra i nyproduktion.
Hur skulle det påverka priser för BR?
Hur ser logiken ut?
Logiken?

Nybyggda HR blir dyrare.
Då kan du tänka dig att betala mer för en BR.

Var det så svårt?
Citera
2020-09-16, 23:14
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Logiken?

Nybyggda HR blir dyrare.
Då kan du tänka dig att betala mer för en BR.

Var det så svårt?

Logiken haltar betänkligt och det är lätt att hitta argument som talar för motsatsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in