• 1
  • 2
2020-03-16, 09:38
Medlem
Hej!

Vad brukar ni kolla efter i en årsredovisning vid köp av en bostadsrätt?

Detta är årsredovisningen för föreningen: https://svenskamaklarhuset.se/wp-con...0509125931.pdf

Vad ska man kolla efter? Något som sticker ut?
Citera
2020-03-16, 10:41
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yukno
Hej!

Detta är årsredovisningen för föreningen: https://svenskamaklarhuset.se/wp-con...0509125931.pdf

De viktigaste nyckeltalen är, enligt mig, belåning per kvadrat, avsättning till underhåll (per m2) samt resultat med återläggning av fastighetsavskrivningen.
Citera
2020-03-16, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
De viktigaste nyckeltalen är, enligt mig, belåning per kvadrat, avsättning till underhåll (per m2) samt resultat med återläggning av fastighetsavskrivningen.

Okej vad är bra värden på de områdena?
Citera
2020-03-16, 10:50
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Okej vad är bra värden på de områdena?

Här har du en kort guide: https://www.hemnet.se/artiklar/kopa-...ingens-ekonomi

Jag håller med där, under 5 000 kr per kvadrat är bra. Du kan ju räkna lite själv - ska du köpa en lägenhet på 50 m2 och lånen är 5 000 kr per m2 är "din andel" av lånen 250 papp. Är belåningen 10 000 kr per kvadrat är din andel en halv miljon. Dessa lån måste bekostas (ränta och amortering) genom avgiften (och ev. hyra om det finns hyresgäster).

Nya föreningar har dock generellt betydligt högre lån, men å andra sidan kommer de ha mycket små underhållskostnader under lång tid framöver, givet att huset är nybyggt.
Citera
2020-03-16, 12:02
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Hej!

Som någon annan redan skrivit är belåning per m2 oerhört viktigt.
Citera
2020-03-16, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Som någon annan redan skrivit är belåning per m2 oerhört viktigt.

Den årsredovisningen jag kollade på hade år 2018 9911kr i belåning per kvm. Det känns lite väl högt. Kan det innebära eventuella prishöjningar på månadshyran?
Citera
2020-03-16, 12:49
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Den årsredovisningen jag kollade på hade år 2018 9911kr i belåning per kvm. Det känns lite väl högt. Kan det innebära eventuella prishöjningar på månadshyran?

Alla utgifter som föreningen har skall ni tillsammans betala genom föreningen, kallas avgift alt hyra som slås ut per m2.

Så har ni dåliga representanter för föreningen när förening skall omförhandla lånen, så märks det på avgiften.
Citera
2020-09-16, 07:19
Medlem
Tycker ni man ska köpa BRF-analys av en förening som har en bostad man budar på?
Citera
2020-09-16, 07:44
Medlem
Belåningen per kvadratmeter är enligt mig en mycket viktig post eftersom det vid en räntehöjning kan bli en riktig dubbelmacka om man dels sitter på ett bolån men också om föreningens räntekostnader ökar markant. Detta kommer då betalas med höjd avgift och således blir 2/3 stora utgiftsposter för boendet höjda samtidigt, vilket kan vara tråkigt.
Citera
2020-09-16, 08:10
Medlem
Underhållet på fastigheten är extremt mycket viktigare än föreningens lån. Det är skitlätt att under 10 år få ekonomin att se skitbra ut om man struntar i att byta det där taket, skiter i fasadrenovering, byte av stammar m.m. Blir ofta ett uppvaknande när mycket dyrt behöver göras på kort tid.
Citera
2020-09-16, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRosen
Belåningen per kvadratmeter är enligt mig en mycket viktig post eftersom det vid en räntehöjning kan bli en riktig dubbelmacka om man dels sitter på ett bolån men också om föreningens räntekostnader ökar markant. Detta kommer då betalas med höjd avgift och således blir 2/3 stora utgiftsposter för boendet höjda samtidigt, vilket kan vara tråkigt.

Citat:
Ursprungligen postat av skynet-bot
Underhållet på fastigheten är extremt mycket viktigare än föreningens lån. Det är skitlätt att under 10 år få ekonomin att se skitbra ut om man struntar i att byta det där taket, skiter i fasadrenovering, byte av stammar m.m. Blir ofta ett uppvaknande när mycket dyrt behöver göras på kort tid.

Okej tack för svar. Vad bör man kolla efter om det är nyproduktion eller en rätt ny förening? För då känns det lite svårare att bedöma sånt här.
Citera
2020-09-16, 17:46
Medlem
Citat:
Okej tack för svar. Vad bör man kolla efter om det är nyproduktion eller en rätt ny förening? För då känns det lite svårare att bedöma sånt här.

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av nya föreningar, min nuvarande har varit igång sen 1934.

Rimligtvis kan högre belåning accepteras eftersom kostnaderna för underhåll borde vara låga. Det har nån redan sagt. Däremot borde räntefrågan kvarstå. Å andra sidan lär inte räntan höjas på bra många år, du kanske hinner flytta igen innan det ens skulle inträffa. Men någon annan kan nog ge ett bättre svar om nya föreningar. Lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in