Citat:
Ursprungligen postat av
LeeVan
Den aktuella videon förefaller vara "sanerad" från Youtube men här är är en ljudklipp från nyhetsbyrån TT som sammanfattar WHO ”reseråd” till Wuhan / Kina.
https://sverigesradio.se/artikel/7398293
Tack för länken!
Det där var pinsamt för Tedros Adhanom Ghebreyesus.
Från Sveriges Radio:
– WHO rekommenderar inte reserestriktioner mot Kina, tvärtom motsätter sig världshälsoorganisationen inskränkningar i såväl resefrihet som i handel, sa WHO:s generaldirektör Tedros Adhanom Ghebreyesus vid en presskonferens igår kväll.
På en fråga från de närvarande journalisterna svarade han också att länder som till exempel stänger gränsen mot Kina eller inför visumstopp för kineser, kommer att konfronteras och att WHO kommer att ifrågasätta det vetenskapliga belägget för sådana åtgärder
Vill WHO ha vetenskapliga bevis för att smittsamma sjukdomar stoppas ifall människor slutar förflytta sig? Det borde inte vara svårt att hitta vetenskapliga bevis för att virus sprids med hjälp av människors rörlighet. Det skulle vara svårare att hitta bevis på motsatsen, att virus förflyttar sig mellan länder för egen maskin.
Generaldirektören menade att kineserna förtjänar all respekt för sitt sätt att hantera utbrottet, då ska de inte straffas med restriktioner som förvärrar de ekonomiska och sociala konsekvenserna av virusets framfart.
Vadå straff? Åtgärderna syftar inte till att bestraffa Kina. Åtgärderna syftar till att skydda omvärlden från ett nytt virus.
Tedros Adhanom Ghebreyesus nämner dom ekonomiska och sociala konsekvenserna för Kina. Den rimliga slutsatsen borde vara att låta omvärlden slippa samma elände. Men WHO kom till motsatta slutsatsen, att viruset skulle få hjälp att spridas över hela planeten.
För Kinas sätt att hantera utbrottet hade WHO:s generaldirektör enbart lovord.
– Insatsen görs inte bara för det kinesiska folket, det de gör skyddar hela världen. Jag har aldrig sett något liknande, och det är presidenten själv som leder arbetet, sa Tedros Adhanom Ghebreyesus.
– Kina sätter en ny standard för hur man hanterar ett utbrott, sa WHO:s generaldirektör i Genève.
Är dessa hyllningar en konsekvens av starka påtryckningar från Kina?
Ifall Kina har utsatt WHO för påtryckningar för att få igenom sina önskemål, så förtjänar kineserna att få betala för alla dyra åtgärder som epidemin har krävt.
Citat:
Ursprungligen postat av
LeeVan
Det var då som jag insåg att loppet var kört.
Du hade helt rätt.
Ifall man inleder med att retirera, så kommer man naturligtvis att förlora.
Citat:
Ursprungligen postat av
Neverever31
Vi får se om corona-kommisionens dom är lika hård som din. Jag är helt övertygad om att det inte sitter några idioter på folkhälsomyndigheten, eller på folkhälsomyndigheter runt om i Europa heller för den delen. Idioterna sitter i Kina och till viss del WHO som sitter i knäet på Kina.
"LeeVan"s länk visar hur ruttet WHO är.
Citat:
Ursprungligen postat av
Neverever31
Kina kommer att få betala, frågan är bara hur mycket och på viket sätt.
Jag befarar att kineserna kommer att utnyttja "den starkes rätt", för att slippa betala.
Ur ett moraliskt perspektiv, så borde kineserna kompensera omvärlden för epidemins kostnader. Men jag befarar att kineserna istället kommer att dra nytta av epidemin, genom att köpa omvärlden till ett lågt pris.