2020-09-15, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag såg det nu att det handlar om tre och färre. Men varför? Och hur skulle man kunna göra det?

Säg att en avlidit i en liten region och att det framgår från annan del i statistiken att personen var 106 år. I en tidigare tidningsartikel tidigare under året finns ett reportage om regionens äldsta person som då var 105 år.
Citera
2020-09-15, 23:32
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Besöksförbudet på äldreboenden i Sverige hävs den 1 oktober!

Ännu ett tecken på att vi går åt rätt håll i Sverige, medan andra stänger igen allt mer igen.

Mycket goda nyheter!

För många människor har denna isolering inneburit stort lidande, inte minst för demenssjuka som inte kan förstå helheten.
Citera
2020-09-15, 23:41
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag såg det nu att det handlar om tre och färre. Men varför? Och hur skulle man kunna göra det?
Ja, säg det? Det verkar långsökt att man skulle kunna identifiera de döda i ett län.🤷🏼‍♀️

Ju mindre befolkning desto lättare.
Citera
2020-09-16, 00:04
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, säg det? Det verkar långsökt att man skulle kunna identifiera de döda i ett län.🤷🏼‍♀️

Ju mindre befolkning desto lättare.
Jag har aldrig förstått varför det är så hemskt om man kan räkna ut vem som dött. Vad gör det om nån listar ut att min släkting har dött. Varför ska det vara en hemlighet. Det är ju inte så att den döda blir kränkt.

Men samtidigt är det väl bra att vi har patientsekretess antar jag även om jag själv skiter högaktningsfullt i om nån får reda på att jag lider av nån sorts åkomma.
Citera
2020-09-16, 00:12
Medlem
Måste säga att jag finner det våldsamt underhållande hur media, framförallt brittisk, har svängt kring bilden av Sverige och Tegnell. Att vi inte använder masker och inte hotar att stänga in folk upplevs med facination, för att inte säga avundsjuka i U.K. Nu senast The Telegraph: www.telegraph.co.uk/travel/destinations/europe/sweden/articles/what-life-is-really-like-in-lockdown-hating-sweden/amp/
Citera
2020-09-16, 00:14
Medlem
gabrielle2s avatar
Förstår inte riktigt hur våra myndigheter resonerar.
Igår i expressen pratade man om andra vågen. Ökning bland unga osv men idag skriver man att man skall ta bort besöksförbuden bland gamlingar i Oktober.
Citera
2020-09-16, 00:19
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Förstår inte riktigt hur våra myndigheter resonerar.
Igår i expressen pratade man om andra vågen. Ökning bland unga osv men idag skriver man att man skall ta bort besöksförbuden bland gamlingar i Oktober.
Besöksförbuden är verkningslösa. Man kan nämligen genomföra ett besök på ett säkert sätt. Det finns skyddsutrustning och rutiner på plats. Så förbuden fyller inte någon funktion längre mer än att vara deprimerande för de äldre. Att inte ta bort förbudet hade varit skandal.
Citera
2020-09-16, 00:32
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Besöksförbuden är verkningslösa. Man kan nämligen genomföra ett besök på ett säkert sätt. Det finns skyddsutrustning och rutiner på plats. Så förbuden fyller inte någon funktion längre mer än att vara deprimerande för de äldre. Att inte ta bort förbudet hade varit skandal.
Jag har sett inom vården på två instanser att personal endast använder skydd när någon av gamlingarna har covid-19, alltså skydda personal ( är väl bra) men när smittan är över används inga visir eller munskydd. Det är ju personal samt besökare som smittar gamlingar om de inte använder skydd.
Kan förstå att det blir deprimerande för gamlingar på vårdinrättningar men man bör ju då se till att det finns skydd till besökare.
Kommer det att finnas på alla vårdinrättningar. Nej!
Så länge epidemin pågår kan jag tycka att besöksförbudet skall vara kvar eller åtminstone ha ett skydd som man har i kassor.

Ökning bland unga gör ju att fler kommer att bli smittade i familjer som hälsar på gamlingarna.
Man får inom instanser avgöra själva utifrån " rekomendationer" .
Nu kan ska man ge direktiv att alla besökare skall ha skyddsutrustning anser jag.
Citera
2020-09-16, 00:38
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook

Studie på det? Gärna från Sverige.
Citera
2020-09-16, 00:43
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Vi får hoppas att du har rätt. Annars är ju ryssarnas folkhälsa en katastrof med vodka, cigaretter, fetma och luftföroreningar i en härlig kombo....
Vilket också syns på medellivslängden som i Ryssland ju är ca 70 år (endast 65 år för männen) i jämförelse med Sveriges 82. Fördelen med det är ju att de inte har några 70plussare, vilket gör att dom kanske klarar sig bättre....

Här kommer vi ju också in på en viktig faktor när man gör analysen av länder som ev blivit hårdare drabbade, alltså hur gammal befolkning man har just i år 2020. Vilket vi pratat om förut, alltså att vi hade tydlig underdödlighet 2019, med lindrig influensa. Vilket tyvärr kostade nu i april-maj nu för de äldreäldre.

Så du tänker att faktorer som tillgång till god sjukvård eller kost inte har någon betydelse?
Citera
2020-09-16, 01:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Studie på det? Gärna från Sverige.

Någon studie kommer vederbörande inte kunna visa, det finns nämligen ingen. Att öppna upp för besök är naturligtvis ett enormt misstag, det kommer visa sig under hösten.
Citera
2020-09-16, 01:26
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Instämmer.

Tyvärr kan epidemin bli en vinst för Kina. Kina såg till att eliminera smittspridningen på eget territorium, samtidigt som epidemin raserar omvärldens ekonomier. Det kan bli ett guld-tillfälle för den som har mycket pengar, att ge sig ut och köpa upp omvärlden, billigt.

Vet du var man kan se presskonferensen som skribenten "LeeVan" hänvisar till?

Den aktuella videon förefaller vara "sanerad" från Youtube men här är är en ljudklipp från nyhetsbyrån TT som sammanfattar WHO ”reseråd” till Wuhan / Kina.

https://sverigesradio.se/artikel/7398293

Världshälsoorganisationen kom med en rad rekommendationer igår när man utlyste ett internationellt nödläge med anledning av det nya coronaviruset, men motsatte sig att begränsa resandet.

På en fråga från de närvarande journalisterna svarade han också att länder som till exempel stänger gränsen mot Kina eller inför visumstopp för kineser, kommer att konfronteras och att WHO kommer att ifrågasätta det vetenskapliga belägget för sådana åtgärder.”

Det var då som jag insåg att loppet var kört.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in