2020-09-16, 14:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Myokarditskador är väl dessutom obotliga, dvs kroniska.

Myokardskador är inte att leka med. Vet inte hur många som drabbas av svår Covid19 som drar på sig dessa typer av skador, men lär ju vara en del.
Citera
2020-09-16, 14:25
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Det var ju väntat. Det blir ju värre under höst/vinter. Man måste vara rätt korkad om man trodde att det var över lol

Jo, men jag hade hoppats att det skulle finnas mer flockimmunitet nu i denna omgången, så att det inte skulle ha så många nya värdar att ta vägen till som förra vintern. LITE begynnande flockimmunitet måste vi ju ha, som det härjade i vintras och våras.

Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det går dock väldigt långsamt. Vi testar extremt mycket mer i Sverige nu också.

Ja, än så länge...
Citera
2020-09-16, 14:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Ja vi är många som varnade för detta länge, och nu händer det, håller med dig, till hösten och vintern kommer det krypa uppåt mer. Men Folkhälsomyndigheten kommer väl inte göra något ändå?

Jag tror som du. Nej, Folkhälsomyndigheten kommer inte göra något. Möjligen om det drar iväg alldeles, men tror inte de kommer ändra något ändå. De har målat in sig i ett hörn där de bland annat tonat ned smittsamheten bland barn och unga, samt stick i stäv med bland annat WHO uttalat att munskydd inte hjälper. Stor skillnad här jämfört med i andra länder. Får vi dessutom en stor samhällsspridning ovanpå det kan det bli stor skada.
Citera
2020-09-16, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tror som du. Nej, Folkhälsomyndigheten kommer inte göra något. Möjligen om det drar iväg alldeles, men tror inte de kommer ändra något ändå. De har målat in sig i ett hörn där de bland annat tonat ned smittsamheten bland barn och unga, samt stick i stäv med bland annat WHO uttalat att munskydd inte hjälper. Stor skillnad här jämfört med i andra länder. Får vi dessutom en stor samhällsspridning ovanpå det kan det bli stor skada.

Varför ska de göra mer? Viruset är ju rätt harmlöst, speciellt i låga åldrar, så viktigt för dem att livet fungerar. Det viktiga är att viruset inte sipprar in i äldrevården, vilket den gjorde i vintras.
Citera
2020-09-16, 14:32
Medlem
Der kommer ingen tal fra DK i dag. Tekniske problemer.
Citera
2020-09-16, 14:32
Medlem
När dödsfallen och smittspridningen var relativt ''låg'' under sommaren så kunde man verkligen inte jämföra med andra länder, det var ett big NO. Nu när det smått börjar öka igen så är det inte mer än rätt att jämföra med andra länder, ser ni inte hur patetiskt det är? Kom igen nu.
Citera
2020-09-16, 14:34
Medlem
Citat:

Myokardskador är inte att leka med. Vet inte hur många som drabbas av svår Covid19 som drar på sig dessa typer av skador, men lär ju vara en del.
Nej absolut ingen "lek"..
Citera
2020-09-16, 14:35
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Varför ska de göra mer? Viruset är ju rätt harmlöst, speciellt i låga åldrar, så viktigt för dem att livet fungerar. Det viktiga är att viruset inte sipprar in i äldrevården, vilket den gjorde i vintras.

Nämn ett land som haft en omfattande samhällsspridning utan att det samtidigt inneburit många döda. Får vi en ökad samhällsspridning är det bara en tidsfråga innan smittan letar sig in där den absolut inte bör finnas. På boenden och på sjukhus. Det är närmast en naturlag.
Citera
2020-09-16, 14:36
Moderator
Chantres avatar
Danskarna har problem med dagens siffror.

De nye smittetal er forsinkede
De dagligt opdaterede oplysninger om blandt andet det nye smittetal er forsinkede.
Det skriver Sundhedsstyrelsen på deres hjemmeside.
Citera
2020-09-16, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Ja, alltså ca 3000 utanför dessa.
Nu kom jag på ett misstag mer, riktad info till alla som inte pratar svenska o inte bryr sig vad som sägs i svensk media. Många som smittades var ju äldre i förortsområden

Citat:
Förstår att det finns ett motsatsförhållande i det hela. Absolut, men det är inte kul om de får in smittan på ett boende igen. I våras fanns det ju exempel på vårdboenden där hälften av de intagna dog på två veckor.

Jag tror detta är vad som har hänt i Kronoberg.
Om det inte är något fel i rapporteringen förstås.
7 döda, varav minst 6 senaste veckan som jag tolkar det.
Ingen från iva som det verkar, vilket jag ser som att det är riktigt sköra individer som dött. Att de plötsligt skulle dö 6 gamlingar runtomkring i Kronoberg nästan samtidigt utan någon egentlig koppling ser jag som helt osannolikt
Citera
Medlem
Citat:

Ja det lär vara en del, en liten del, en väldigt liten del, en mikroskopisk del av de smittade.

Glöm inte att det finns en del som drunknar i filtallriken...
Citera
Medlem
Citat:
Nämn ett land som haft en omfattande samhällsspridning utan att det samtidigt inneburit många döda. Får vi en ökad samhällsspridning är det bara en tidsfråga innan smittan letar sig in där den absolut inte bör finnas. På boenden och på sjukhus. Det är närmast en naturlag.

Ja, men vad ska man göra? Viruset är här, kommer finnas jämt. Vaccin kommer inte lösa allt. Desto snabbare vi kan återgå till det normala desto mindre skada sker. Eller ska vi hålla på med isolering fram och tillbaka i decennier?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in