Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-16, 10:17
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemvethest
Hej! Jag är 23 år och pluggar i en större stad i Sverige. Går min tredje termin nu och funderar mycket på att hoppa av utbildningen.
Jag har tvivlat på den här utbildningen nästan hela tiden jag har pluggat. Förutom en kurs som var på distans under coronavåren och särskilt dålig så har jag hela tiden varit frustrerad över att det inte har varit så hög nivå på utbildningen, att den inte varit så utmanande. Fast den är på 100 procent så har jag i praktiken pluggat ungefär 50-75 procent, och då har jag klarat allt med väldigt god marginal. Något annat jag är frustrerad över är att mina kursare inte tagit några initiativ att sitta och plugga tillsammans efter föreläsningarna, inte känts så engagerade i utbildningen. Många jobbar vid sidan av, har inte kommit till föreläsningarna och inte sett det som en heltidssysselsättning. Och det har fungerat för dem. De flesta av dem har inte en massa tentor som hasar efter dem. Deras attityd har också stört mig, vissa verkar ha ungefär samma attityd till utbildningen som skoltrötta gymnasieelever, som klagar på att de inte ser någon poäng med kursinnehållet och uppgifterna, inte dyker upp till grupparbeten och skyller på våra lärare när de inte hänger med.

Hade det varit vilken annan utbildning som helst hade det förmodligen mest varit jobbigt för att det drar ner min motivation, det är alltid roligast och mest givande att plugga med andra jag och jag gillar att bli utmanad. Men det som får mig att bli osäker på riktigt är att det är lärare jag pluggar till. Alltså är det här människor som senare skulle kunna vara mina kollegor. Är hela lärarkåren såhär, eller stora delar av den? Kommer jag jobba med att utbilda människor tillsammans med folk som ser utbildning som något onödigt och tråkigt? Kommer det hela mitt arbetsliv mest vara jag som gör den större delen av grupparbetet och tycker att mitt jobb känns meningsfullt?
Sen är jag också ganska akademiskt lagd och undrar därför om det egentligen skulle passa mig bättre att plugga något lite tyngre pluggmässigt. Riktigt vad vet jag dock inte. Och jag drar mig för att byta utbildning för att jag redan har pluggat olika saker i drygt 4 år efter gymnasiet och har tagit CSN för 2,5 av de åren. Jämfört med nästan hela min släkt har jag redan påbörjat min utbildning sent.

Som jag ser det har jag två alternativ: att sluta gnälla och gå klart min utbildning och börja jobba, eller hoppa av den och köra ett jobbår där jag funderar över vad jag vill plugga på sikt. Så, vad tycker ni att jag ska göra?

Om du pluggar till lärare kan det ju vara bra att om du går på en regelbundet "prickad" utbildning Här är en lista , du hittar fler med lite googlande. här är en färsk

en sak att slappa, men inte kul när du väl kommer ut på "fältet" och det visar sig att du bara lärt dig skit. Jag rekomenderar även att du läser mer om Metod och Pedagogik, det du får med dig från utbildningen är värdelösa (eller ovetenskapliga som det heter på fackspråk) i praktiken (iafall när man frågat nya lärare om vad de saknade när de började jobba)

https://www.uka.se/download/18.5bbc6...2019-04-16.pdf

Annars kunde en ide vara att läsa lite om och hur framgångsrika lärarutbildningar fungerar (sydkorea tex), så kan du verka för en bättre skola och på så sätt hjälpa tiotusentls elever som är i händerna på rena kioskmongon..., sverige behöver duktiga lärare, det som producerats de senaste 20åren är i aldeles för stor del efterblivna "kvot" akademiker.
__________________
Senast redigerad av slö 2020-09-16 kl. 10:24.
Citera
2020-09-16, 10:18
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 998764247
Med tanke på att du pluggar till lärare så antar jag att utbildningen är 5 år.

Om du går 3e terminen så har du väl gått 1,5 år av 5. Om du nu känner att du skulle vilja hoppa av så gör det. Inte värt at lägga så mycket tid så något du inte känner för.

Bättre att lägga de resterande 3,5 åren på en annan utbildning.
Man har släppt efter på kraven i grundskola och gymnasium, vilket gör att även Universitet och Högskolor sänkt sina krav på studenterna.
Citera
2020-09-16, 10:19
  #15
Medlem
vemvethests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yugoslav
Tack. Kommer skriva detta utifrån mina åsikter så ta det med en gnypa salt, men rent konkret ser jag det såhär.

1. Du har lagt två år på folkis på musik, waste of time?
2. Matte är alltid bra, så den var värld.
3. Nu har du gjort ett år på lärarutbildningen, så det är bara att fortsätta.
Varför ska du byta utbildning igen? Varför ville du bli lärare i första grunden?
Ditt sätt att tänka kring om att hoppa av är för mig konstigt, varför påverkas du av hur andra studenter studerar eller ser på utbildning. Förhoppningsvis är du där själv för att du vill bli lärare, inte för att de andra studenterna vill bli lärare.

Jobba ett år kommer inte leda dig någonstans, du har haft ett par år sedan gymnasiet så har du inte kommit till en slutsats nu så kommer du inte göra det nästa år heller. Fan bli Lärare iaf sen kan du alltid plugga till ngt annat när du har det i bagaget. känns som att skjuta sig själv i foten nu för att hoppa av. Läs ngt vid sidan av om det är för lätt

1. Jajjamen. Lärde mig tusen olika skalor, hade ett kkförhållande med en frikyrklig anarkosyndikalist och drack en hel del öl. Men kul var det!
2. Ja, jag hoppas det!
3. Ville från början bli lärare för att det är ett så sjukt viktigt yrke och jag tror att jag skulle vara bra på det. Tycker det är kul att förklara saker, trivs i skolmiljön osv. Anledningen till att jag påverkas av andra är väl dels för att jag är en osäker liten skit men också för att man som lärare ändå jobbar mycket med sina kollegor, och om dom är bittra kommer jag förmodligen också att bli det efter ett tag...
Läsa något vid sidan av är en intressant idé i alla fall!
Citera
2020-09-16, 10:21
  #16
Avstängd
twigdolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 998764247
Okej. Har några polare som pluggar till lärare och lärarlinjen är 5 år. Dock är det till gymnasielärare.

Ja det förklarar saken.


Citat:
Ursprungligen postat av vemvethest
För att jag får lite distans till utbildningen och kan tänka lite i lugn och ro, istället för under stressen av att CSN:en tickar på. Hinner läsa på ordentligt om olika utbildningar osv. Men antar att din fråga mer handlar om om jag faktiskt kommer komma fram till något under den tiden och det vete fan haha

Det tror jag knappast om jag ska vara ärlig.
Du har valt att plugga och sånt redan och kastat dig in i något som möjligen inte var oseriöst ifrån början men nu är du inte seriös efter ha pluggat.
Vad som en gång lockade dig är väl inte kvar och om du nu tror att du skulle göra ett bättre val, så kan man ju undra varför?
I så fall tycker jag du kan lägga pluggandet på hyllan en längre tid än 1 år om det nu handlar om mognad.
Du borde inte bry dig om hur klasskamrater och sånt är, du borde ha fokus på dig själv och bli det som du tänkt bli.
Citera
2020-09-16, 10:22
  #17
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Allt handlar om huruvida du vill jobba med det utbildningen är tänkt att leda till eller ej. Hur dina kursare beter sig eller tänker kring sina studier har inte med dig att göra alls, det bör på sin höjd vara ett irritationsmoment för dig. Är ditt mål att arbeta som lärare eller ej?
Citera
2020-09-16, 10:25
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemvethest
1. Jajjamen. Lärde mig tusen olika skalor, hade ett kkförhållande med en frikyrklig anarkosyndikalist och drack en hel del öl. Men kul var det!
2. Ja, jag hoppas det!
3. Ville från början bli lärare för att det är ett så sjukt viktigt yrke och jag tror att jag skulle vara bra på det. Tycker det är kul att förklara saker, trivs i skolmiljön osv. Anledningen till att jag påverkas av andra är väl dels för att jag är en osäker liten skit men också för att man som lärare ändå jobbar mycket med sina kollegor, och om dom är bittra kommer jag förmodligen också att bli det efter ett tag...
Läsa något vid sidan av är en intressant idé i alla fall!

Tycker du besvarar frågan själv väldigt bra själv. Du vet varför du vill bli lärare, och det är en mycket stark och god anledning. Det som pekar på att du inte vill bli lärare, är smärre petitesser. Visst att det finns bittra lärare, men det finns också roliga, sköna, trevliga lärare. I värsta fall får man byta arbetsplats, kanske till och med ort. Det finns också många yrken du kan jobba i med en lärargrund som kanske är mer intressanta (coacha kids på olika sätt, talangspec, proffesionell läxhjälp och så vidare, gå vidare till rektor).
Osäkerhet brukar jag beskriva som något en person aldrig "är", utan det är något som man har valt att vara. Tror att det kommer släppa med åren, särskilt när du lär dig hantera en klass / yngre / äldre människor. Det behöver du inte oroa dig för.

Tycker verkligen att du ska fortsätta, alla vi tvekar vid stora val men du har en god grund för varför du har gjort beslutet, och varför du borde fortsätta. De negativa delarna går alltid att komma undan. Som sagt, det går alltid att studera vid sidan av! Jag hade en lärare på gymnasiet som jobbade som det samtidigt som han drev egen firma i musik, hans plan var att sluta var lärare när det "took off". Så bygg på andra skills/intressen som du är intresserad av, om du t.ex. vill ha en enklare certifiering i IT eller musik kan detta vara något sådant.
Citera
2020-09-16, 10:44
  #19
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemvethest
998764247 har rätt, det är fem år! Och det är en hel del tid kvar ju, ligger en del i det...

Fy fan... hoppa av omedelbums säger jag!

Du känner alltså trist och depp innan du ens läst en tredjedel av skiten. Det kommer ju bara bli värre. Men jag tycker du skall boka in dig hos en syo så fort som möjligt och var helt öppen med hur du känner. Ta råden som syon ger och fundera.

När du väl beslutat och avregistrerat dig från skiten så kommer världens sten att lätta från bröstet. Du är fri och kan nu ägna dig ett tag åt att ta reda på vad du verkligen vill utbilda dig till.

Hoppa hoppa hoppa...
Citera
2020-09-16, 10:47
  #20
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemvethest
Hej! Jag är 23 år och pluggar i en större stad i Sverige. Går min tredje termin nu och funderar mycket på att hoppa av utbildningen.
Jag har tvivlat på den här utbildningen nästan hela tiden jag har pluggat. Förutom en kurs som var på distans under coronavåren och särskilt dålig så har jag hela tiden varit frustrerad över att det inte har varit så hög nivå på utbildningen, att den inte varit så utmanande. Fast den är på 100 procent så har jag i praktiken pluggat ungefär 50-75 procent, och då har jag klarat allt med väldigt god marginal. Något annat jag är frustrerad över är att mina kursare inte tagit några initiativ att sitta och plugga tillsammans efter föreläsningarna, inte känts så engagerade i utbildningen. Många jobbar vid sidan av, har inte kommit till föreläsningarna och inte sett det som en heltidssysselsättning. Och det har fungerat för dem. De flesta av dem har inte en massa tentor som hasar efter dem. Deras attityd har också stört mig, vissa verkar ha ungefär samma attityd till utbildningen som skoltrötta gymnasieelever, som klagar på att de inte ser någon poäng med kursinnehållet och uppgifterna, inte dyker upp till grupparbeten och skyller på våra lärare när de inte hänger med.

Hade det varit vilken annan utbildning som helst hade det förmodligen mest varit jobbigt för att det drar ner min motivation, det är alltid roligast och mest givande att plugga med andra jag och jag gillar att bli utmanad. Men det som får mig att bli osäker på riktigt är att det är lärare jag pluggar till. Alltså är det här människor som senare skulle kunna vara mina kollegor. Är hela lärarkåren såhär, eller stora delar av den? Kommer jag jobba med att utbilda människor tillsammans med folk som ser utbildning som något onödigt och tråkigt? Kommer det hela mitt arbetsliv mest vara jag som gör den större delen av grupparbetet och tycker att mitt jobb känns meningsfullt?
Sen är jag också ganska akademiskt lagd och undrar därför om det egentligen skulle passa mig bättre att plugga något lite tyngre pluggmässigt. Riktigt vad vet jag dock inte. Och jag drar mig för att byta utbildning för att jag redan har pluggat olika saker i drygt 4 år efter gymnasiet och har tagit CSN för 2,5 av de åren. Jämfört med nästan hela min släkt har jag redan påbörjat min utbildning sent.

Som jag ser det har jag två alternativ: att sluta gnälla och gå klart min utbildning och börja jobba, eller hoppa av den och köra ett jobbår där jag funderar över vad jag vill plugga på sikt. Så, vad tycker ni att jag ska göra?


Vad vill du göra i ditt yrkesliv? Vill du bli lärare så är det väl bara att köra på? Verkar ganska skönt att inte behöva plugga så mycket. Alternativt försöker du bli "bäst i klassen" och går för de bästa betygen hela tiden. Det är trist med grupparbeten, det tycker de flesta, men oftast brukar sånt upphöra senare under utbildningarna.

Lärarutbildningen är ganska ökänd för att vara enkel och tramsig. Lärare är ju ganska mycket ensamarbete så du slipper mycket av dina kollegor när du väl är färdigutbildad.

Tror du gör rätt i att gå klart utbildningen, du får ett medelklassyrke och kan försörja dig. Det vore värre om du hade väldigt svårt med utbildningen eller blev mobbad.
Citera
2020-09-16, 10:47
  #21
Medlem
Det finns olika typer av lärare, både bra och dåliga, och just detta fenomen går inte att undkomma oavsett yrke. Fokus för dig efter examen är att hitta en bra arbetsplats, där du får vara just lärare och inte barnvakt. Du verkar finna yrket i sig intressant men studiekamraterna är lata och dryga - och så kan det gå, särskilt om programmet har låga antagningsgränser (vilket lärarprogrammen ofta har). Om det skulle vara så att du tvekar på läraryrket på grund av andra skäl än studiemiljön skulle jag råda dig till att ta en paus (OBS att de där obrydda studiekamraterna kommer du hitta oavsett årskull).

Något som kan vara intressant för dig att veta är att på många högskolor behöver du endast 90 hp i ett visst huvudområde + 90 hp i vad som helst, för att få ut en kandidat i ditt huvudområde. Om du nu avslutar din tredje termin och känner för att hoppa av, kan du veta om att du har uppfyllt 50% av en kandidat. Dina studier är alltså inte bortkastade oavsett vad du väljer att ta examen i.
Citera
2020-09-16, 10:57
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemvethest
Hej! Jag är 23 år och pluggar i en större stad i Sverige. Går min tredje termin nu och funderar mycket på att hoppa av utbildningen.
Jag har tvivlat på den här utbildningen nästan hela tiden jag har pluggat. Förutom en kurs som var på distans under coronavåren och särskilt dålig så har jag hela tiden varit frustrerad över att det inte har varit så hög nivå på utbildningen, att den inte varit så utmanande. Fast den är på 100 procent så har jag i praktiken pluggat ungefär 50-75 procent, och då har jag klarat allt med väldigt god marginal. Något annat jag är frustrerad över är att mina kursare inte tagit några initiativ att sitta och plugga tillsammans efter föreläsningarna, inte känts så engagerade i utbildningen. Många jobbar vid sidan av, har inte kommit till föreläsningarna och inte sett det som en heltidssysselsättning. Och det har fungerat för dem. De flesta av dem har inte en massa tentor som hasar efter dem. Deras attityd har också stört mig, vissa verkar ha ungefär samma attityd till utbildningen som skoltrötta gymnasieelever, som klagar på att de inte ser någon poäng med kursinnehållet och uppgifterna, inte dyker upp till grupparbeten och skyller på våra lärare när de inte hänger med.

Hade det varit vilken annan utbildning som helst hade det förmodligen mest varit jobbigt för att det drar ner min motivation, det är alltid roligast och mest givande att plugga med andra jag och jag gillar att bli utmanad. Men det som får mig att bli osäker på riktigt är att det är lärare jag pluggar till. Alltså är det här människor som senare skulle kunna vara mina kollegor. Är hela lärarkåren såhär, eller stora delar av den? Kommer jag jobba med att utbilda människor tillsammans med folk som ser utbildning som något onödigt och tråkigt? Kommer det hela mitt arbetsliv mest vara jag som gör den större delen av grupparbetet och tycker att mitt jobb känns meningsfullt?
Sen är jag också ganska akademiskt lagd och undrar därför om det egentligen skulle passa mig bättre att plugga något lite tyngre pluggmässigt. Riktigt vad vet jag dock inte. Och jag drar mig för att byta utbildning för att jag redan har pluggat olika saker i drygt 4 år efter gymnasiet och har tagit CSN för 2,5 av de åren. Jämfört med nästan hela min släkt har jag redan påbörjat min utbildning sent.

Som jag ser det har jag två alternativ: att sluta gnälla och gå klart min utbildning och börja jobba, eller hoppa av den och köra ett jobbår där jag funderar över vad jag vill plugga på sikt. Så, vad tycker ni att jag ska göra?
Gå klart utbildningen. Ta ett extrajobb under tiden som dina kursare. De är förmodligen intresserade av utbildning men inser att man får anpassa studienivån efter plånboken. Om du lägger lite energi på ett jobb så får du mer förståelse och mindre studielån.
Citera
2020-09-16, 11:05
  #23
Medlem
Gabriel Knights avatar
Om du har pluggat musiklinjen kan du ju läsa upp och bli musiklärare vilket är ett bristyrke vad jag förstår det. Skolor i vissa delar av landet skriker efter musiklärare, även folkhögskolor och universitet.
Nåväl oavsett vilket ämne du vill bli lärare i så ska du ha som mål att bli så bra lärare som möjligt.
__________________
Senast redigerad av Gabriel Knight 2020-09-16 kl. 11:08.
Citera
2020-09-16, 11:54
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemvethest
Hej! Jag är 23 år och pluggar i en större stad i Sverige. Går min tredje termin nu och funderar mycket på att hoppa av utbildningen.
Jag har tvivlat på den här utbildningen nästan hela tiden jag har pluggat. Förutom en kurs som var på distans under coronavåren och särskilt dålig så har jag hela tiden varit frustrerad över att det inte har varit så hög nivå på utbildningen, att den inte varit så utmanande. Fast den är på 100 procent så har jag i praktiken pluggat ungefär 50-75 procent, och då har jag klarat allt med väldigt god marginal. Något annat jag är frustrerad över är att mina kursare inte tagit några initiativ att sitta och plugga tillsammans efter föreläsningarna, inte känts så engagerade i utbildningen. Många jobbar vid sidan av, har inte kommit till föreläsningarna och inte sett det som en heltidssysselsättning. Och det har fungerat för dem. De flesta av dem har inte en massa tentor som hasar efter dem. Deras attityd har också stört mig, vissa verkar ha ungefär samma attityd till utbildningen som skoltrötta gymnasieelever, som klagar på att de inte ser någon poäng med kursinnehållet och uppgifterna, inte dyker upp till grupparbeten och skyller på våra lärare när de inte hänger med.

Hade det varit vilken annan utbildning som helst hade det förmodligen mest varit jobbigt för att det drar ner min motivation, det är alltid roligast och mest givande att plugga med andra jag och jag gillar att bli utmanad. Men det som får mig att bli osäker på riktigt är att det är lärare jag pluggar till. Alltså är det här människor som senare skulle kunna vara mina kollegor. Är hela lärarkåren såhär, eller stora delar av den? Kommer jag jobba med att utbilda människor tillsammans med folk som ser utbildning som något onödigt och tråkigt? Kommer det hela mitt arbetsliv mest vara jag som gör den större delen av grupparbetet och tycker att mitt jobb känns meningsfullt?
Sen är jag också ganska akademiskt lagd och undrar därför om det egentligen skulle passa mig bättre att plugga något lite tyngre pluggmässigt. Riktigt vad vet jag dock inte. Och jag drar mig för att byta utbildning för att jag redan har pluggat olika saker i drygt 4 år efter gymnasiet och har tagit CSN för 2,5 av de åren. Jämfört med nästan hela min släkt har jag redan påbörjat min utbildning sent.

Som jag ser det har jag två alternativ: att sluta gnälla och gå klart min utbildning och börja jobba, eller hoppa av den och köra ett jobbår där jag funderar över vad jag vill plugga på sikt. Så, vad tycker ni att jag ska göra?

Det låter som att du lutar åt musikhållet men matte är också ett inslag i din tidigare utbildning, har du tänkt på att läsa till civilingenjör och lärare? Det är en komboutbildning på 5 år där du får det bästa av båda världar, men då är fokus på matte/fysik/teknik beroende på vad du väljer som huvudinriktning.

Ok låt mig också säga att om du inte har en tydlig, konkret plan på vad du vill göra bortom lärarlinjen du gör nu, HOPPA INTE AV. Du får lära dig att älska ensamheten och skit i dina klasskompisar, du är där för att skaffa dig en examen. Men om du vet vad du annars vill göra och det kommer att till slut generera en inkomst, byt byt byt fort som fan.

Skaffa förresten ett jobb som vikarie eller vadfansomhelst så får du känn på hur skolmiljön är, särskilt om du inte jobbat där förut, det är inte svårt att få sånt jobb. Du hinner uppenbarligen med plugget med god marginal så jobba och tjäna pengar vid sidan av samt upplev skolan från lärarnas perspektiv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback